Frontfire, Downfire, Dual opposed, maakt het uit?

Started by jossie, February 14, 2017, 22:32:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Kjelt on February 17, 2017, 09:11:45
Wat is jullie standpunt dan over servo drivers in subwoofers waarmee je dus de uitslag van de conus kunt meten en corrigeren via een feedback loop ?
De meeste populaire subwoofers die ik heb gehoord die zonder servo werken die  "flabberen" mij veels te veel, schieten door en verkl*ten het geluid.
Het zou een keuze kunnen zijn als je daar van houdt voor bepaalde muziekstijlen ofzo maar het heeft mijn inziens weinig met een juiste basweergave te maken.
JL Audio is 1 vd weinige merken die zonder servo net zo strak of strakker speelt dan bepaalde dure merken die ik hier vaak zie.
Ook de diy varianten .

Ik weet nog dat ik voor het eerst naar veldhoven ging en dacht....
Damn dat doet mijn sub beter.

morca

Wat voor ontwerp ga je bouwen dan jossie.
Ik ben wel sterk van mening dat de gebruikte materialen minstens zo belangrijk of belangrijker  zijn als de zaken die je aanhaalde mbt mechanische krachten vd driver op voor ,achterwaardse beweging vd kist.
Wat imo best meevalt tov slecht mdf gebruiken,poort van pvc maken bv wat je vaak ziet.
Of een grote kist niet bracen.

Bij slecht mdf hoor je de energie daadwerkelijk snel van de kistpanelen afstralen.
Zo ook bij pvc baspoort.
Maar daar wil je 1cm dik karton gebruiken,dat kan wel goed senk ik,ik ken die lange kokers wel.


jossie

Nou, wat ik beschreven heb, twee (10") woofers, boven en onder op een pijp. Of ik reflex ga maken weet ik nog niet. Voor mij hoeft het allemaal niet zo extreem hard meer. 35 jaar geleden heb ik een Klipsch Eck-horn nagebouwd, dat was geinig  ::)   Wel veel moeilijke plankjes zagen  :wacko: Toen waren er nog helemaal geen lange slag woofers.

Bovendien heb ik al twee 10" in m'n meubel zitten. Ik heb wel ergens geschikte hard kartonnen kokers, 400 mm meen, ik getraceerd maar dan moet ik zo'n eind rijden... ben een tikkie lui aangelegd.

Omni !

jossie

Quote from: Kjelt on February 17, 2017, 09:11:45
Wat is jullie standpunt dan over servo drivers in subwoofers waarmee je dus de uitslag van de conus kunt meten en corrigeren via een feedback loop ?
De meeste populaire subwoofers die ik heb gehoord die zonder servo werken die  "flabberen" mij veels te veel, schieten door en verkl*ten het geluid.
Het zou een keuze kunnen zijn als je daar van houdt voor bepaalde muziekstijlen ofzo maar het heeft mijn inziens weinig met een juiste basweergave te maken.

Dat lijkt mij natuurlijk top Kjelt, het dringt de vervorming sterk terug. Met de reactiekrachten wat de insteek van het topic is heeft het echter niet veel te maken.
En voor de frequentie lineariteit hoef je het ook niet te doen. Door de roommodes heb je toch echt EQ nodig.

Dat flabberen bij hoog vermogen is natuurlijk niet ok, Ik denk dat een gesloten systeem daar wel minder last van heeft. Daar neig ik dan ook het meeste naar.
Omni !

morca

Ok leuk ben zeer benieuwd wat je gaat bouwen.
Gezien je 35 jaar geleden zegt krijg ik ook ineens wat meer inzicht in je ervaring met audio.

Mbt dat flubberen wat kjelt aanhaalt.
Ik heb wel ervaren dat veel woofers dat doen.
Een vriend van me had een sdx 15,die doet dat ook tov de veel kleinere jl die hij nu heeft.

Een servo is geen must,het kan ook zonder servo mits je de juiste drivers en kistgrote toepast.
Een veel te grote kist vind ik ook snel flubberig klinken.....raar woord eigenlijk  :clapping:

flakkees

Quote from: jossie on February 17, 2017, 20:29:30

Dat flabberen bij hoog vermogen is natuurlijk niet ok, Ik denk dat een gesloten systeem daar wel minder last van heeft. Daar neig ik dan ook het meeste naar.
dat heb ik ook altijd gedacht jos
maar ik werd er pas door juriaan op gewezen dat op hoog vermogen als de poort zijn werk gaat doen
de tegengestelde lucht stromen dit juist opheft .

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Het is wel een algemeen feit dat een gepoorte sub wat mindere directe , snelle slag maakt als een gesloten.
Wat met muziek wel meer detail versmeerd.

martien

For most music, you won't be able to tell a well designed vented from a well designed sealed(assuming they are both operating within their linear limits).

Tom V.
Power Sound Audio

Ik denk dat (aangezien rythmik ook aangeeft dat ported is AS musical as sealed) dat alleen een feit is bij goedkope subs?


Timvg

De natuurlijke afval van een goed ontworpen gesloten systeem sluit in veel gevallen min of meer aan bij de gain (of opbouw) van de gemiddelde huiskamer. Hierdoor geven gesloten systemen in veel gevallen een nette, vlakkere respons. Een subbas systeem met lage afstemming die hier vlak (of relatief vlak) naartoe gaat (20hz of lager) zal in veel gevallen een veel te dikke, stroperige respons geven in een gemiddelde kamer. Gepoorte systemen hebben mede door dit feit een nogal slechte reputatie gekregen.. Ik kan persoonlijk een goed ontworpen én afgestemd gepoort systeem niet onderscheiden van een gesloten systeem binnen dezelfde limieten.


Timvg



Timvg

Nog nooit van gehoord iig  ;)

Goed ontworpen is dat de driver/kist/afstemming/versterking.. al die dingen netjes op mekaar zijn afgestemd.
Dan volgt natuurlijk de juiste implementatie van het systeem: Waarvoor dient het systeem (film/muziek/beide). Op welk niveau luister je? Wat zijn de eigenschappen van de kamer (veel/gemiddeld/weinig gain) .. Hoe groot mag het zijn? Hoeveel mag het kosten?

Daarom dat er volgens mij ook geen algemene 'beste' soort systeem bestaat. Er zijn teveel variabelen. Wat voor mij, in mijn kamer het beste is, is dat niet noodzakelijk voor iemand anders.

morca

Het is wel algemeen bekent dat een gesloten in eigenlijk.elke ruimte strakkere bassrifjes afspeelt.
Maar goed staaled ervaart dat ook anders dus ik denk dat het een kwestie van smaak is.

Timvg

Doet me denken aan een thread op AVS van een blind shootout. Daar was ook iemand die er absoluut van overtuigd was dat gesloten altijd beter was voor muziek .. maar heeft dan in de blinde test wel de voorkeur gegeven aan de Captivator subs - de meest bad-ass 18" bassreflex sub ..  ;D 

Nu goed, ieder z'n ruimte is anders. In m'n oude ruimte waren m'n gesloten subs ook brak zonder DSP .. Bassreflex was gewoon beter daar. Maarja, hoe bereik je anders vlak tot 10hz? Dus toch maar voor gesloten gegaan met veel stroom en DSP erachter  :coffee:

Denk niet dat links naar externe fora toegelaten zijn .. Dus google maar eens op "Archaea's Kansas City Blind Subwoofer Shootout 2012" voor het draadje..

morca

Dat zijn ook juist de subs die staaled als niet hoorbaar verschil ervaarde.
Zou kunnen dat de ontwerper er een truukje op heeft gevonden in ontwerp.
Linkje mag best hoor

holco

Mijn mening betreffende bass reflex (of welk ander niet gesloten systeem) versus een gesloten sub is dat je heel veel instel mogelijkheden mist met een niet gesloten systeem, vereiste is natuurlijk wel dat je beschikt over een DSP systeem en meet mogelijkheden.

Goed laag wordt voor het grootste gedeelte bepaald hoe de room gain uitpakt en laat dat nu juist de factoor zijn die niet goed te voorspellen is.

My 2 cents
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


Timvg

Quote from: holco on February 18, 2017, 10:43:50
Mijn mening betreffende bass reflex (of welk ander niet gesloten systeem) versus een gesloten sub is dat je heel veel instel mogelijkheden mist met een niet gesloten systeem, vereiste is natuurlijk wel dat je beschikt over een DSP systeem en meet mogelijkheden.

Goed laag wordt voor het grootste gedeelte bepaald hoe de room gain uitpakt en laat dat nu juist de factoor zijn die niet goed te voorspellen is.

My 2 cents

Met dat laatste ben ik het volledig eens.. Maar ik vraag me wel af welke instel mogelijkheden je dan mist met een bassreflex systeem? Integendeel.. Mits wat slim ontwerpen kun je door poorten te stoppen de tuning frequentie verlagen.. of de sub zelfs gesloten maken.
Aan de kantelfrequentie hang je natuurlijk vast inzake extensie..

Ik ben nu bezig met het ontwerpen van een paar referentiespeakers voor bij me thuis.. En ik voorzie me toch al om op deze manier te kunnen werken omdat de uiteindelijke plaats van de speakers nog niet 100% vaststaat.. of om bij een eventuele verplaatsing niet voor voldongen feiten komen te staan.  :)


holco

Het is de vrijheid die je hebt met een gesloten systeem (je legt niks vast op voorhand), kost enkel vermogen maar dat kost tegenwoordig nog maar een drol.

Tuurlijk kan er een prop in de reflex maar ik zie daar liever een dikwandige MDF wand.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Een basreflex is vaak veel groter qua inhoud.
De poort dichtstoppen en er gesloten van maken doet de impulse response zeker geen goed,dan speelt de sub flubberig,geen strakke rifjes af.

holco

Goed punt ook.

Quote from: morca on February 18, 2017, 11:45:55
Een basreflex is vaak veel groter qua inhoud.
De poort dichtstoppen en er gesloten van maken doet de impulse response zeker geen goed,dan speelt de sub flubberig,geen strakke rifjes af.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

De JTR won het met film,dat lijkt me logisch idd.
Maar bij muziek waar ik het over heb,het strakker spelen was de gesloten seaton submersive hp subwoofer de winnaar.
Dus voor muziek is gesloten toch beter zegt de test ook.
Voor film tja ik heb niet voorniks een gepoorte sub onder 40 hz meespelen naast me 2 gesloten.
Dan heeft gepoort weer meer impact

Zie de uitslag:

morca

Wat voor Jossie weer intressant is ,is dat de seaton submersive hp dual opposed gesloten ontwerp is.
Aangezien hij die gaat bouwen

gast_001

Wel weer typisch, veel geld uitgeven aan Ssubs en dan weer zo'n prut Inuke gebruiken om het geheel mee van stroom te voorzien.