Frontfire, Downfire, Dual opposed, maakt het uit?

Started by jossie, February 14, 2017, 22:32:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Ik lees regelmatig opmerkingen over de uitvoering van Subs waarbij ik dan denk, dat klopt niet helemaal. Maar het is best een verhaal om daar wat zinnigs over te zeggen dus ik start maar een nieuw topic. Ik heb gezocht en kon niet echt een duidelijk verhaal vinden. Als ik me vergis hoor ik het wel. Er staat niks schokkends in, het is alleen een weergave van de problemen die veel mensen tegenkomen en naar mijn idee nogal 's toeschrijven aan de verkeerde oorzaak.

Om te beginnen wat achtergrondinformatie over de werking van de luidspreker die mede oorzaak  is van de nodige verwarring. Luidsprekers zijn namelijk extreem inefficiënt in de productie van geluid maar...helaas niet in het genereren van trillingen.
De luidspreker is een twee traps omzetter: elektrische energie wordt eerst omgezet in bewegingsenergie (de heen en weer beweging van de conus) en daarna in akoestische energie door de verplaatsing van de lucht die die beweging veroorzaakt. De eerste omzetting is redelijk efficiënt bij normale luidsprekers, bij lange slag Subs wat slechter maar nog steeds aanzienlijk. De tweede omzetting is dramatisch slecht ongeveer 1%... voor de normale hifi luidsprekers.

De meesten kennen natuurlijk wel de butkickers die je in een bank kunt schroeven. Dat is dus eigenlijk gewoon een luidspreker zonder conus die mechanisch zo is geconstrueerd dat hij de opgewekte bewegingsenergie zo goed mogelijk aan de bank doorgeeft door een geschikte (flexibele) mechanische koppeling.
Om een idee te hebben, bij een flinke 18" langeslag subwoofer wordt toch al gauw zo'n 300 gram gewicht (conus plus spreekspoel, deel van de spider en rolrand) heen en weer geslingerd met frequenties van 15 tot zeg even 100 Hz. Tegelijkertijd Zet de 18" maar ongeveer 10 gram lucht daadwerkelijk in beweging (het deel dat geluid wordt). Net of je met een pneumatische boorhamer op een gipswand losgaat. Uiteraard zijn wij alleen in de tweede conversie geïnteresseerd, daar komt het geluid vandaan. Maar het eerste effect zal zeker ook tot (ongewenst butkicker) resultaat lijden als de opstelling en of constructie daar aanleiding toe geeft.

Als een conus beweegt zet hij zich af tegen de massa die hem aandrijft, het woofer frame plus de kast. Goedkope commerciële modellen bezuinigen daarop met een niet al te hoog gewicht als resultaat. Het gevolg laat zich raden, hoe lager het gewicht van de woofer met kast, hoe groter de trilling van de woofer met kast. Maar ook een wat zwaardere kast wordt door 300 gram slingerend gewicht goed voelbaar in trilling gezet. Voor de duidelijkheid, dat gaat dus ten koste van de conusbeweging, we verliezen daarmee ook geluidsdruk.
De situatie is de laatste jaren ook steeds slechter geworden. Naarmate de slag van de woofer toeneemt, neemt het rendement af en het bewegende gewicht toe: het opgewekte geluid wordt steeds zachter ten opzichte van de ongewenste trillingen. Het probleem wordt steeds groter.

Ok, de woofer zet tien gram lucht in beweging, dat is relatief erg weinig. Bovendien verspreidt die druk zich omni-directioneel vanwege de extreem lage frequenties. Voor het geluid kan de plaatsing van de woofer in de kast daarom ook nauwelijks een rol spelen. Onderin, zijkant, bovenkant eigenlijk maakt het niet veel uit...
Maar de bewegingsenergie van de conus met spreekspoel is een ander verhaal, die is helemaal niet omnidirectioneel, die is compleet directioneel als bron... (langs één as).

Downfire doen?

Downfire als 'principe' is ook nog 's asymmetrisch. Als de conus omlaag beweegt duwt hij de box omhoog, die staat los op de vloer dus het gewicht is beperkt tot de woofer plus box. Als de woofer omhoog beweegt is het een ander verhaal, de kast wordt klem gedrukt tegen de vloer en de conus zet zich af tegen gewicht  van kast, conus en vloer. Dan mag duidelijk zijn dat een betonvloer niet erg onder de indruk zal zijn maar met een houten vloer is dat toch wel even anders. Als de power groot genoeg is gaat die asymmetrie misschien ook wel hoorbaar opspelen. De enige manier om deze oplossing op orde te krijgen is erg (extreem) veel gewicht toevoegen (ja toch Erik ?). Andere oplossingen zijn platen onder je sub die absorberen maar daar heb ik altijd esthetisch oorlog mee.
Wat ook werkt is koppeling aan een staande muur. Mijn HT soundbar van ruim drie meter heeft links en rechts een downfiring woofertje en is muurvast aan de kalkzandsteen tussenmuur geschroefd (toch al gauw enkele tonnen, het muurdeel van 4 x 2,6 meter is alleen al ruim 1500 kilogram). Het gewicht van die verticale muur is zo groot dat die nauwelijks (niet voelbaar) in trilling komt. Wel ff oppassen met enkelsteen scheidingsmuren met de buren denk ik ;-)

Frontfire dan maar?

Een Frontfire ontwerp is wel symmetrisch. De kast wordt naar voren en naar achter geschoven over de vloer. Als daar een wrijvingselement is opgenomen gaat de energie wel deels de vloer in en wordt deels in warmte in de wrijving omgezet. Ook hier is extra gewicht de beste cure. Of zo'n dikke vloermat misschien ;-(

Dual Opposed klinkt goed!

Een interessant ontwerp is natuurlijk de Dual Opposed opstelling. De opstelling van de woofers tegen over elkaar heft de mechanische trilling van de kast en frame volledig op! Woody woodpecker is naar bed! Eigenlijk zouden wat mij betreft alle subs zo gemaakt mogen worden. Het is vergelijkbaar met een één cylinder motorfiets versus de boxer BMW's vroeger. De BMW's waren/zijn relatief trillingsvrij. Zoek niet verder, dit is de ultieme oplossing! Eleganter kan het gewoon niet.

Rangorde voorkeur

Kortom, Dual Opposed zal de minste problemen geven met de omgeving, zeker met houten vloeren. Frontfire is (een zeer matige) tweede omdat de trilling evenwijdig aan de vloer wordt opgewekt, Downfire lijkt me de slechtste oplossing, vooral in situaties met veerkrachtige vloeren. Mogelijk is in zo'n situatie montage aan de muur (niet aan een gipsplaatwand natuurlijk) een oplossing (werkt bij mij goed).
Het gaat hier dan wel echt om de onderste octaven waar de woofers GROOT zijn, de Xmax GROOT is en de kilowatten je om de oren vliegen.
Dual opposed ontwerpen zijn er niet zoveel want de kosten zijn gewoon hoger. Grof gezegd presteert één 18" hetzelfde als twee 15", één 15" ongeveer hetzelfde als twee 12" woofers . Maar twee van die woofers in dezelfde range van een fabrikant zijn altijd duurder dan een.
Verder is de kastomvang natuurlijk ook een ding. Als echter de parameters van de twee kleinere woofers geschikt zijn zullen die in dezelfde kast passen als de totale volume verplaatsing (VD) hetzelfde is.
Maar goed voor de DIY'ers maakt dat natuurlijk niet zoveel uit. Het gaat om het plezier om zelf zoíets te maken.
Mogelijk missen jullie opmerkingen over kastresonanties, wanddiktes, bracing  e.d. In de laagste octaven denk ik eigenlijk dat ze er minder toe doen dan de reactiekrachten. De kastwand moet natuurlijk niet te dun zijn maar gaat de geschetste problemen op geen enkele manier oplossen.

Uitvoering

Vierkant  met twee woofers links en rechts ligt voor de hand. Voeg je passieve radiatoren toe, plaats er twee tegenover elkaar als het kan op de andere twee zijden. idem voor reflexpijpen. Alhoewel? de hoeveelheid bewegende lucht in een reflexpijp is relatief laag, de reactiekrachten die daardoor ontstaan zijn veel kleiner.
Cylindrisch verticaal is voor mij de ultieme oplossing. De kast kan relatief licht zijn (hoeft niet, maar kan wel), het volume gaat de hoogte in waarbij de tweede woofer dan ook gunstig andere verticale roommodes aanstuurt. Ik droom 's nachts van een reflex uitvoering met dubbele pijp waarbij de buitenste verdeelt wordt in down en up firing baspoorten. Ben al tijden op zoek naar kartonnen kokers met de juiste afmetingen...
Rechthoekig vertikaal kan natuurlijk ook, kun je ook een cilinder inzetten en het buitenkompartiment als baspijp gebruiken of vier schuine planken in de hoeken zodat je vier baspijpen krijgt, die kun je dan twee up en twee down verdelen.
Ach, er zijn vele oplossingen te bedenken... Aan de slag!
Omni !

morca

#1
Netjes geschreven!
Wel een vraagje ,je hebt het over kartonnen kokers .
Is dat dikwandig karton.
Ik heb zelf zeer goeie ervaring met dikwandig PE buis in een BR.

1 opmerking mbt downfire.
De woofer zou ik nooit downfire maken.
Maar de 3 poorten van me bandpass zitten wel onder,dit werkt zeer goed als buttkicker,ik heb een betonnen vloer ter aanvulling met tapijt en rubber eronder.
Als je een bandpass laag tuned en crossover ok laag houd,40-45 hz ong,en naast een paar gesloten zet krijg je een megafilm ervaring.
Op papier geeft hij 6db meer op 20hz en 8db meer op 15 hz als dezelfde woofer in 110 liter netto,tuning 16 hz.

8 db op 15 hz is bijna output van 3 woofers extra,en 6 db op 20 hz druk van 2 woofers extra .
Dit is tov de gewone BR die ik noemde veel verschil en maakt het een filmmonster waar geen gewone BR met dezelfde driver aan kan tippen.

Daarom wil ik de bandpass 4de orde hierbij zeker even bij vermelden.
Gezien de megaoutput omdat er geen afval is tot 15 hz
Mijn voorkeur is wel naast een gesloten sub inzetten en laag crossover zoals hierboven beschreven.

Mbt reactiekrachten en kastdikte wil ik graag toevoegen dat ik van mening ben dat je bij zachte persing mbf dit juist wel veek sneller zal horen als reactiekrachten..
Raad daarom de hardste persing mbf aan die je krijgen kan.
Liefst hdf met een persing van 800 kg

Die reactiekrachten zijn ook vloerafhankelijk.
Ik heb hier rubber onder me hoogpolig tapijt,dan heb je daar naar mijn idee geen last van reactiekrachten.

Voor de rest  :thumbs-up: geschreven !!

flakkees

mooi en interessant verhaal  :thumbs-up:
ik heb voor jou nog wel een super goedkoop en goed adres
voor ronde behuizingen , geen minimale afname dus als je 0,5 meter wil kan dat ook gewoon .
stuur maar een PB en ga met je droom aan de slag .

groet kees
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

DitIsDeLeven

Mooi geschreven! Hoop dat je je 'droom' snel kunt waarmaken. Ik ga het volgen iig!  ;D
Anthem MRX520 || SF Venere 2.5 || SF Venere 2.0 || KEF Q10c || Arendal 1723 Sub 3 || Supra Ply 3.4s

LG OLED65B6V || PS4 || Chromecast Ultra

Kjelt

Onderwerp waar ik niet veel verstand van heb maar als je twee subwoofers hebt in antifase neem ik aan zodat de luchtverplaatsing eenrichting is krijg je dan niet gewoon hetzelfde probleem als met een frontfiring subwoofer? Als ze niet in antifase staan dan heb je dus twee geluidsbronnen waarvan er eentje tegen de achtermuur staat te blazen op een zeer korte afstand en de andere richting de luisteraar waarbij de looptijd van de golven ervoor zorgt dat ze niet gelijktijdig de luisteraar bereiken. Kortom ik krijg meer vragen waarom dit zo'n goed ontwerp is behalve dan eventuele mechanische belasting van de ondergrond waar ik eigenlijk met een gramma onder mijn Velodyne geen last van heb.

morca

Quote from: Kjelt on February 15, 2017, 16:58:00
Onderwerp waar ik niet veel verstand van heb maar als je twee subwoofers hebt in antifase neem ik aan zodat de luchtverplaatsing eenrichting is krijg je dan niet gewoon hetzelfde probleem als met een frontfiring subwoofer? Als ze niet in antifase staan dan heb je dus twee geluidsbronnen waarvan er eentje tegen de achtermuur staat te blazen op een zeer korte afstand en de andere richting de luisteraar waarbij de looptijd van de golven ervoor zorgt dat ze niet gelijktijdig de luisteraar bereiken. Kortom ik krijg meer vragen waarom dit zo'n goed ontwerp is behalve dan eventuele mechanische belasting van de ondergrond waar ik eigenlijk met een gramma onder mijn Velodyne geen last van heb.
Dat is de reden dat mijn dual. Bijde woofers naar voren steken.
Dual FF zeg maar.

Timvg

De golven in het laag zijn zo lang dat die gewoon bundelen (alles binnnen 1/4 golflengte - dacht ik) .. En in het (sub)laaggebied zijn deze omnidirectioneel  .. Tenzij je met cardiode stralers werkt maar dit is bij normale subs niet het geval.

Former member 78

Hier zit een push pull 15'' nog in de planning.
Heb woofers genoeg :D


GYS


flakkees

en ik wouw dat ik deze gewoon nog had  :(
maar ja , er ging een kleine komen en ik dacht , dat gebruik je de komende jaren nooit meer
die jaren zijn nu inmiddels voorbij en zit ik me rot te tobben met een riool pijp  ???

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Quote from: Timvg on February 15, 2017, 18:49:38
De golven in het laag zijn zo lang dat die gewoon bundelen (alles binnnen 1/4 golflengte - dacht ik) .. En in het (sub)laaggebied zijn deze omnidirectioneel  .. Tenzij je met cardiode stralers werkt maar dit is bij normale subs niet het geval.
Je hebt wel gelijk,maar het oog wil ook wat,zie kees ze oude kist .

Quote from: flakkees on February 15, 2017, 19:48:57
en ik wouw dat ik deze gewoon nog had  :(
maar ja , er ging een kleine komen en ik dacht , dat gebruik je de komende jaren nooit meer
die jaren zijn nu inmiddels voorbij en zit ik me rot te tobben met een riool pijp  ???


Ja dat is zeker jammer kees dat die shivas weg zijn.

flakkees

tja , daar na nooit meer iets gehoord wat er ook maar enigszins op lijkt 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

jossie

Quote from: morca on February 15, 2017, 01:50:57
Netjes geschreven!
Wel een vraagje ,je hebt het over kartonnen kokers .
Is dat dikwandig karton.

Die reactiekrachten zijn ook vloerafhankelijk.
Ik heb hier rubber onder me hoogpolig tapijt,dan heb je daar naar mijn idee geen last van reactiekrachten.

Voor de rest  :thumbs-up: geschreven !!

Inderdaad dikwandig karton. Lijkt me zo handig dat je daar gewoon aan kunt lijmen met houtlijm. Maar in de maten die ik nodig heb bijna niet te krijgen.

De reactie krachten zijn er natuurlijk ook op rubber met hoogpolig tapijt. Wat er dan gebeurt is dat de kast toch kan en gaat bewegen, dat wil je eigenlijk niet.

Quote from: Kjelt on February 15, 2017, 16:58:00
Onderwerp waar ik niet veel verstand van heb maar als je twee subwoofers hebt in antifase neem ik aan zodat de luchtverplaatsing eenrichting is krijg je dan niet gewoon hetzelfde probleem als met een frontfiring subwoofer? Als ze niet in antifase staan dan heb je dus twee geluidsbronnen waarvan er eentje tegen de achtermuur staat te blazen op een zeer korte afstand en de andere richting de luisteraar waarbij de looptijd van de golven ervoor zorgt dat ze niet gelijktijdig de luisteraar bereiken. Kortom ik krijg meer vragen waarom dit zo'n goed ontwerp is behalve dan eventuele mechanische belasting van de ondergrond waar ik eigenlijk met een gramma onder mijn Velodyne geen last van heb.

Ik sluit me aan bij Tim's commentaar. Niet voor niets eigenaar van dual opposed subs  :D Toch (?)

Quote from: GYS on February 15, 2017, 19:31:26
Doe mij maar 15 inch  PUSH - PUSH



Wat is dat voor merk? Zoiets bedoel ik! Je eerste post GYS en meteen in de roos!

Quote from: flakkees on February 15, 2017, 19:48:57
en ik wouw dat ik deze gewoon nog had  :(
maar ja , er ging een kleine komen en ik dacht , dat gebruik je de komende jaren nooit meer
die jaren zijn nu inmiddels voorbij en zit ik me rot te tobben met een riool pijp  ???



Tja Kees... gedane zaken... Maar zou je niet de Havoc kunnen verkopen en twee geschikte 15" woofers in je pijp kunnen monteren ? Als andere oplossing voor je misere had ik dus in gedachten om je pijp aan de muur te hangen, tenzij die van bordkarton is...

Omni !

flakkees

Quote from: jossie on February 15, 2017, 20:59:32
Tja Kees... gedane zaken... Maar zou je niet de Havoc kunnen verkopen en twee geschikte 15" woofers in je pijp kunnen monteren ? Als andere oplossing voor je misere had ik dus in gedachten om je pijp aan de muur te hangen, tenzij die van bordkarton is...

ik heb bijna mijn zaag schema klaar voor een 155 liter test kistje
als de klipsch het daar doet dan moet de chaos het daar toch ook doen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Former member 78

Quote from: morca on February 15, 2017, 19:25:28
Heb je nog 6 drivers liggen Arjan?
KAn kan je nog even idd

Heb er nog 6, 4x 15'' en 2x 18''
Wil maar een sub in de woonkamer hebben, en die hoeft ook niet erg laag te kunnen.

Ben met 25hz al tevreden. Dat moet met 2 van die MTX woofers wel te bereiken zijn.
De bouw zal waarschijnlijk in de zomervakantie zijn, dan is het bedrijf waar mijn vriendin werkt gesloten
en kan ik mij daar uitleven.


jossie

Quote from: flakkees on February 16, 2017, 05:15:45
ik heb bijna mijn zaag schema klaar voor een 155 liter test kistje
als de klipsch het daar doet dan moet de chaos het daar toch ook doen
Ja, maar niet zonder EQ.
Omni !

flakkees

Quote from: jossie on February 16, 2017, 08:06:10
Ja, maar niet zonder EQ.
die eq komt wel , ik wil even zo luisteren om te kijken of de 18'' in de markt gaat of de r-115sw
waarschijnlijk uiteindelijk allebei
als de berekeningen van de q neo mij bevallen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

chansig

Maak gewoon weer zo'n joekel van een kist. Je was er zo blij mee....laagje laag is heerlijk. Ik begin ook weer te dubben. Klein woofertje erbij puur als ondersteuning.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Quote from: jossie on February 15, 2017, 20:59:32

Ik sluit me aan bij Tim's commentaar. Niet voor niets eigenaar van dual opposed subs  :D Toch (?)


Yes. Reeds enkele gehad. Triple opposed met 6x JL W3 10, 4 dual opposed met elk 2x shiva-x.. En nu 2x de Sub2 van arendal. Ook al FF subs gehad, maar ik durf ze niet beter óf slechter te noemen.
Nu opnieuw dual opposed omdat de sub 2 toevallig bij m'n budget en gezochte prestatie/uiterlijk past.. Maar voor DIY is het interessant omdat je de kisten dan zo licht mogelijk kan houden.

jossie

Nu je het zo zegt Tim, viel mij wel op dat Arendal de kasten toch best zwaar uitvoert. Lijkt mij dat ze daar wat zouden kunnen besparen. Maar ja. je moet klanten natuurlijk wel het gevoel geven dat je VEEL krijgt voor je geld, ook in gewicht. En een paar kilo hout kost natuurlijk niet veel voor ze.

Heb jij wel 's houten vloeren gehad? Ik denk dat je het verschil dan pas merkt. Bij beton is er minder te beleven.

Ik realiseerde me overigens ook nog dat een reflex ontwerp zoals van Morca de conus in het laagste octaaf (bij normaal gebruik) nauwelijks laat bewegen. Dat zal ook zeker gunstig zijn voor de trillingen.
Omni !

Timvg

Alleen maar zwevende vloeren gehad hier.. Nu ook in nieuwe woonst. Het voelbare laag heeft vooral te maken met de ruimte die akoestisch onder druk gezet wordt. Ik kan niet zeggen dat mijn FF subs meer of minder mechanische trillingen doorgaven.. Niets van gemerkt iig. Akoestische trillingen kom je niet onderuit trouwens, kijk maar eens naar de filmpjes van rotary woofers..

https://www.youtube.com/watch?v=poo6zCFXtKM

Dus maakt het wat uit? Waarschijnlijk wel. Genoeg om merkbaar te zijn? Hangt volgens mij van de instellingen en de ruimte af. Ik heb te weinig kennis om er concrete antwoorden op te geven, mijn methode is 'prutsen tot het goed komt'..  :)

morca

Quote from: jossie on February 16, 2017, 10:54:31
Nu je het zo zegt Tim, viel mij wel op dat Arendal de kasten toch best zwaar uitvoert. Lijkt mij dat ze daar wat zouden kunnen besparen. Maar ja. je moet klanten natuurlijk wel het gevoel geven dat je VEEL krijgt voor je geld, ook in gewicht. En een paar kilo hout kost natuurlijk niet veel voor ze.

Heb jij wel 's houten vloeren gehad? Ik denk dat je het verschil dan pas merkt. Bij beton is er minder te beleven.

Ik realiseerde me overigens ook nog dat een reflex ontwerp zoals van Morca de conus in het laagste octaaf (bij normaal gebruik) nauwelijks laat bewegen. Dat zal ook zeker gunstig zijn voor de trillingen.
Dat laatste werkt als een soort buttkicker,en je voelt een berg druk op je lichaam.
Ook bij lage volumes goed merkbaar.
Op hoge volumes echt een filmsensatie.
De paar leden die hem gehoord en gevoelt hebben waren er goed van onder de indruk.
Leuk om te horen van iemand dat je idee goed werkt

gast_001

Als dual opposed DE oplossing zou zijn en het enigste "perfecte" nu dan had iedereen ze wel in het programma.

De ene fabrikant roept dit en de andere dat, iedereen denkt het beste product te hebben.


CinéHome

Quote from: darkraver on February 16, 2017, 13:39:09
Als dual opposed DE oplossing zou zijn en het enigste "perfecte" nu dan had iedereen ze wel in het programma.

De ene fabrikant roept dit en de andere dat, iedereen denkt het beste product te hebben.
Het effect van de driverplaatsing op de kast is 1 zaak. Het onderling effect van de output van beide drivers is een ander verhaal. Ik weet het niet (voor alle duidelijkheid ;)), maar ik kan me inbeelden dat de rondwervelende geluidsgolven van de 2 drivers elkaar toch kunnen beïnvloeden...
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.