Hoe lang gaan buizen mee?

Started by fugazi_2009, February 11, 2017, 22:22:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fugazi_2009

Vriend van mij heeft een buizenversterker en hij heeft het idee dat die de laatste tijd wat minder klinkt. En nu vroeg hij mij hoe lang de buizen eigenlijk mee gaan. Hij heeft de versterker nu 6 jaar.

Sent from my SM-T320 using Tapatalk

Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

RZeemering

Ligt er aan welke buizen het zijn en waar ze voor dienen.
Ik weet dat de meeste voorversterkerbuizen zo'n 10.000 uur mee moeten kunnen gaan.
Eindversterkerbuizen durf ik niet te zeggen. Dat is volgens mij nog meer afhankelijk van welke buis er in zit.
Je weet pas of ze versleten zijn wanneer je ofwel meet ofwel nieuwe buizen erin zet.

Ik ben een Noob op buizengebied dus als ik iets verkeerd heb gezegd laat ik me graag corrigeren :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

roeleken

Na 6 jaar veel luisteren kunnen de eindbuizen best eens op hun eind zijn...  Meten en een paar dagen later weer meten. Wanneer het verschil dan al groot is zijn ze zeker versleten
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

fugazi_2009

Ah, en hoe gaat dat meten in zijn werk?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

roeleken

Op mijn versterker kun je de bias van de eindbuizen instellen met een multimeter. Even de Gebruiksaanwijzing lezen, het is heel simpel, maar misschien zit er wel autobias op de versterker. Dan stelt deze de ruststroom van de versterker automatisch bij.
http://www.tubeampcare.nl/page1/Onderhoud.html
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

RZeemering

Quote from: roeleken on February 12, 2017, 14:33:27
Op mijn versterker kun je de bias van de eindbuizen instellen met een multimeter. Even de Gebruiksaanwijzing lezen, het is heel simpel, maar misschien zit er wel autobias op de versterker. Dan stelt deze de ruststroom van de versterker automatisch bij.
http://www.tubeampcare.nl/page1/Onderhoud.html
Maar daarmee heb je nog niet gemeten of een buis af is of niet.
Dat kan bij mijn weten alleen maar met een buizentester.
Daarvoor zul je op zoek moeten naar iemand die een buizentester heeft en het weet te gebruiken ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Former member 78

Quote from: RZeemering on February 12, 2017, 20:15:45
Maar daarmee heb je nog niet gemeten of een buis af is of niet.
Dat kan bij mijn weten alleen maar met een buizentester.
Daarvoor zul je op zoek moeten naar iemand die een buizentester heeft en het weet te gebruiken ;)

+1

roeleken

Quote from: RZeemering on February 12, 2017, 20:15:45
Maar daarmee heb je nog niet gemeten of een buis af is of niet.
Dat kan bij mijn weten alleen maar met een buizentester.
Daarvoor zul je op zoek moeten naar iemand die een buizentester heeft en het weet te gebruiken ;)
Ja met autobias wordt het moeilijk.  Dat +1 snap ik eigenlijk niet...
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Former member 78

+1 geeft aan dat ik het met zijn reactie eens ben.

advr

#9
Hoe lang buizen mee gaan ligt aan het ontwerp. Voorbuisjes kunnen inderdaad tot 10.000 uur mee gaan. Eind buizen tot 4000 uur maar hoe meer stroom je er doorheen jaagt des te korter de levensduur. Ook continu aan uit zetten is niet altijd bevorderlijk voor de levensduur al is dat niet voor 100% bewezen.

Verstuurd vanaf mijn S7 edge met Tapatalk
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

rdv300b833

Goedemorgen Fugazi, geen idee waar je woont en hoe ver die vriend met versterker van je vandaan woont maar kom rustig langs om die buizen door te meten op een buizentester. Ik heb hier een prima werkende Hickok TV-7B/U die echt veel soorten buizen aan kan.
Niet alle (die buizentester bestaat ook niet....) dus ik hoor graag welke typen je gebruikt. Dan kan ik aangeven of het gaat lukken. Van huis uit lukken vrijwel alle Amerikaanse buizen dus de bekende 6550, EL34, 6AC7, 300B, 6SN7, 6SL7, 12AT7, 12AU7, 12AX7 (ook wel ECC81/82/83), 6DJ8 (ecc88)....maar vroeg Europese P-voeten en dergelijke passen niet. Kan je geen cijfertjes meer vinden dan hoor ik graag wat voor versterker het is: zoek ik het wel even uit
De complete versterker meenemen is natuurlijk het meest handig maar sommige versterkers zijn een tikje zwaar (die van mij zijn bijvoorbeeld 400 kilo) dus als je alleen de buizen meeneemt scheelt dat een hernia. Graag pas uit de versterker nemen als ze goed afgekoeld zijn (buizen zijn bijzonder kwetsbaar als ze heet zijn) en voor jezelf markeren welke buis waar in zit !
Ik woon in Elst tussen Arnhem en Nijmegen.
Laat maar horen; je kan zo te weten komen of de buizen tegen hun einde aanlopen.....
Met muzikale groet, Reinout
(gevoegd een fotootje van de TV-7B/U als ik een Eimac 35TG doormeet)

addesmo

Wow 400kg  :wacko: nu wordt ik wel nieuwsgierig wat dat voor versterkers zijn!

rdv300b833

Ha Addesmo,

zelfbouw natuurlijk !
2 monoblokken met ieder een eigen voedingskast: levert een dikke 400 kilo op. Buisbezetting 6N7 - 300B - TB3/1000. (fotootjes gevoegd van totaalset; in de volgende mail 1 monoblok; 1 voedingskast). Vergis je niet in de maatvoering: de maat van de monoblokken en voedingskasten zijn 85 cm breed en 55 cm diep)

Om nog wel netjes in dit topic te blijven: de starter van dit draadje wil zijn buizen laten doormeten op een buizentester. Da's prima te doen als die buis bij mij op de buizentester past. Jammer genoeg is dat een 805 (trouwens een toffe triode !) en die kan mijn TV-7B/U niet aan; daar heb je echt iets heel heftigs voor nodig.
Mijn tester kan prima voorbuisjes en de veelgebruikte eindbuizen zoals de 300B en EL34 aan; grote eindpitten zijn gewoon niet mogelijk.

Met muzikale groet,
Reinout


rdv300b833

en de beloofde andere foto's

addesmo

Nou Reinout dat is erg indrukwekkend! Zeker weinig gas, maar wat meer stroom gebruik ;D
Wat mij ook opvalt is de zeer apparte draaitafel, hoewel tafel ;). Ook zelfbouw?
Gr. Ad

rdv300b833

Ha Ad,

jawel....ook zelfbouw.
Met een draaischijf van 50 cm doorsnede passen gelijk ook geen commerciële armen meer; dus heb ik m'n eigen 18" arm mogen maken.
Gebaseerd op de Well Tempered maar met een pijlschacht als arm.

En ja: als de set aan gaat gebruik ik nogal wat kilowattjes..........

Met muzikale groet,
Reinout

chansig

In een heel grijs verleden, toen ik nog geen grijze haren had, ben ik ooit bij Reinout geweest. Je had toen volgens mij Monitor Audio speakers staan met de filters extern. Helaas geen muziek gehoord, maar een een imposante set om te zien. Vakmanschap in optima forma.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HJ

#17
Quote from: rdv300b833 on February 18, 2017, 16:40:00
Ha Ad,

jawel....ook zelfbouw.
Met een draaischijf van 50 cm doorsnede passen gelijk ook geen commerciële armen meer; dus heb ik m'n eigen 18" arm mogen maken.
Gebaseerd op de Well Tempered maar met een pijlschacht als arm.

En ja: als de set aan gaat gebruik ik nogal wat kilowattjes..........

Met muzikale groet,
Reinout
Ligt er een single op is dat een lp? [emoji41]

Is het btw toeval dat de ts ook 805 buizen gebruikt?

addesmo

Tsjonge wat fraai! Die arm lijkt mij een erg lage eff massa te hebben. Geen probleem om dan element te vinden? Vond zelf Rega altijd al minimalistisch, maar dit is de overtreffende trap ;)

Jumping Jack

Wow, erg indrukwekkende set en dito skills.  :worship:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

rdv300b833

Goedenavond !

Chansig: da's inderdaad een tijd geleden. Nog in een ander huis, andere plaats, andere versterker en meerdere luidsprekers geleden. Ik draai nu met een zelfbouw open baffle met Fertin fieldcoil voor het laag tot 220 Hz en een Feastrex voor alles erboven. Nogal anders dan de Monitor Audio gesloten luidsprekerkasten.....

Hans.: een LP !  Dus daarom ook de noodzaak van de lange arm. Wel heeft deze draaischijf een veel efficiënter vliegwieleffect dan de meer gebruikelijke hoge draaiplateaus. Een bijkomend voordeel van de lange arm is de bijna te verwaarlozen fouthoek en dwarskrachtcompensatie.

Addesmo: deze arm heeft inderdaad een hele lage effectieve massa. Een DL103 voelt zich hier niet lekker in. Een Van Den Hul Colibri wel......erg lekker zelfs ! Wel iedere keer uitdagend om deze handmatig op de LP te zetten. Ik heb geen armlift of zoiets. 

Met muzikale groet, Reinout

Fotootjes gevoegd van de luidspreker voor & achterzijde

RZeemering

Quote from: rdv300b833 on February 18, 2017, 19:23:01
Goedenavond !

Chansig: da's inderdaad een tijd geleden. Nog in een ander huis, andere plaats, andere versterker en meerdere luidsprekers geleden. Ik draai nu met een zelfbouw open baffle met Fertin fieldcoil voor het laag tot 220 Hz en een Feastrex voor alles erboven. Nogal anders dan de Monitor Audio gesloten luidsprekerkasten.....

Hans.: een LP !  Dus daarom ook de noodzaak van de lange arm. Wel heeft deze draaischijf een veel efficiënter vliegwieleffect dan de meer gebruikelijke hoge draaiplateaus. Een bijkomend voordeel van de lange arm is de bijna te verwaarlozen fouthoek en dwarskrachtcompensatie.

Addesmo: deze arm heeft inderdaad een hele lage effectieve massa. Een DL103 voelt zich hier niet lekker in. Een Van Den Hul Colibri wel......erg lekker zelfs ! Wel iedere keer uitdagend om deze handmatig op de LP te zetten. Ik heb geen armlift of zoiets. 

Met muzikale groet, Reinout

Fotootjes gevoegd van de luidspreker voor & achterzijde
Wauw! Deze set verdient wel een eigen topic volgens mij :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls