Audio-Technica platenspeler topic

Started by Robiwan, February 11, 2017, 08:39:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Ok, dat van die ingangscapaciteit zijn van die details waar ik bij stil heb gestaan. Bedankt voor de tips.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Robiwan

Quote from: Alco on February 18, 2017, 18:48:07
Ok, dat van die ingangscapaciteit zijn van die details waar ik bij stil heb gestaan. Bedankt voor de tips.

:) Ben benieuwd wat het gaat worden!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

CinéHome

Supra EFFi is een interlink met lage capaciteit die het doorgaans goed doet bij MM elementen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Robiwan

Quote from: MichelDW on February 18, 2017, 20:19:36
Supra EFFi is een interlink met lage capaciteit die het doorgaans goed doet bij MM elementen.

Ziet er goed uit. 77 pF/m.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Alco

#29
Nog ff een klein herstel... ik bedoelde uiteraard, dat van die ingangscapaciteit iets was waar ik NIET bij stil had gestaan.
(zag dat ik 'niet' was vergeten)  :lookaround:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Robiwan

Quote from: Alco on February 18, 2017, 22:51:18
Nog ff een klein herstel... ik bedoelde uiteraard, dat van die ingangscapaciteit iets was waar ik NIET bij stil had gestaan.
(zag dat ik 'niet' was vergeten)  :lookaround:

is bij MC elementen niet belangrijk maar bij MM elementen des te meer.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

#31
Het AT 120EB mm element en de "optimale" naaldkracht.

1. Volgens AT tussen 1 en 1,8 gram met 1,4 gram als "recommended".
2. Volgens opusklassiek.nl  (het vroegere "Luister") 1,7 gram.
3. Volgens het Duitse hifiblad Audio 1,5 gram voor de "schonste farben".
4. Volgens gebruikers tussen de 1,3 en zelfs 2 gram. Die hoogste waarde neem ik maar niet serieus :(

Kortom nogal wisselend. 

Te weinig naaldkracht, ik neem aan dat dit onder de 1 gram is, zorgt voor vervorming en beschadiging van de plaat cq de naald. Meer dan het opgegeven maximum van 1,8 gram lijkt me ook niet oke. Tussen de 1 en 1,8 gram is ergens het "optimum". Maar welke waarde is nu voor mijn exemplaar de optimale naaldkracht waarbij de tracking en vooral de klank top zijn? Ik ben eerder geneigd om de recommended 1,4 gram te respecteren dan de overige waarden om het simpele feit dat de fabrikant alle know how in huis heeft. 

Ben in het bezit van een Hifinews testplaat maar zonder meetapparatuur lijkt mij het afstellen op het gehoor een min of meer zinloze actie! Ik waardeer een klank waarbij vooral het hoog niet rafelig is maar wel helder, open en fris (crisp) met zo weinig mogelijk sibilance (sissen of slissen), maar mag wel wat karakter hebben en ook fel zijn als het moet. Helemaal super schoon vind ik "saai". Het laag en midden moeten uiteraard op net zo'n hoog niveau presteren. Heb de stoute schoenen aangetrokken en alle hierboven genoemde waarden tot 1,8 gram op het gehoor uitgeprobeerd.

Apparatuur:
Naim SuperNait, AT LP5, Rega Fono MM MKII, Naim Allae speakers, rest is bijzaak.

80's testmateriaal:
James Ingram met het album It's Your Night (uithalen van z'n karaktervolle stem)
Imagination met het album In the Heat of the Night (Laag, PRAT)
Paul Young met het album The Secret of Association (moeilijke stem voor vinyl neigt snel naar dun en sibilance)
Latin Quarter met het album Mick and Caroline (flow, helderheid, losheid).

Test:
1,4 gram
Voldoet voor mij helemaal. Helder, niet rafelig, mooi vol, open en ruimtelijk, twinkelend en naar gelang de staat van de plaat weinig sibilance. Kortom een dikke pluim voor AT :clapping:

1,7 gram[/i]
Gecontroleerd en strak maar een te homogene en saaie klankbalans waarbij, tegen de verwachting in, vooral de iele stem van Paul Young  opviel :butbut:

1,5 gram
Wat warmer, lees donkerder, beetje compressed, meer rafeligheid, :(

1,0-1,3 gram
Dunner overall :(

1,6 gram
Vergelijkbaar met 1,5 gram.

1,8 gram
Minder dan 1,7 gram, muziek klinkt "vermoeiend", moeilijk te omschrijven vooral wat vlakker, niet mijn ding.

De antiskating instelling telkens op een gelijke waarde gezet.

Er zijn uiteraard nog honderden variaties mogelijk tussen 1 en 1,8 gram maar 1,4 gram (1,404 gram volgens de digitale naaldweger en 1,4 gram volgens de schaalverdeling op het contragewicht) heeft mijn voorkeur.


1,65 gram na een zondagje rommelen :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2


br@m

Quote from: Robiwan on February 25, 2017, 13:55:33
Het AT 120EB mm element en de "optimale" naaldkracht.

1. Volgens AT tussen 1 en 1,8 gram met 1,4 gram als "recommended".
2. Volgens opusklassiek.nl  (het vroegere "Luister") 1,7 gram.
3. Volgens het Duitse hifiblad Audio 1,5 gram voor de "schonste farben".
4. Volgens gebruikers tussen de 1,3 en zelfs 2 gram. Die hoogste waarde neem ik maar niet serieus :(

Kortom nogal wisselend. 

Te weinig naaldkracht, ik neem aan dat dit onder de 1 gram is, zorgt voor vervorming en beschadiging van de plaat cq de naald. Meer dan het opgegeven maximum van 1,8 gram lijkt me ook niet oke. Tussen de 1 en 1,8 gram is ergens het "optimum". Maar welke waarde is nu voor mijn exemplaar de optimale naaldkracht waarbij de tracking en vooral de klank top zijn? Ik ben eerder geneigd om de recommended 1,4 gram te respecteren dan de overige waarden om het simpele feit dat de fabrikant alle know how in huis heeft. 

Ben in het bezit van een Hifinews testplaat maar zonder meetapparatuur lijkt mij het afstellen op het gehoor een min of meer zinloze actie! Ik waardeer een klank waarbij vooral het hoog niet rafelig is maar wel helder, open en fris (crisp) met zo weinig mogelijk sibilance (sissen of slissen), maar mag wel wat karakter hebben en ook fel zijn als het moet. Helemaal super schoon vind ik "saai". Het laag en midden moeten uiteraard op net zo'n hoog niveau presteren. Heb de stoute schoenen aangetrokken en alle hierboven genoemde waarden tot 1,8 gram op het gehoor uitgeprobeerd.

Apparatuur:
Naim SuperNait, AT LP5, Rega Fono MM MKII, Naim Allae speakers, rest is bijzaak.

80's testmateriaal:
James Ingram met het album It's Your Night (uithalen van z'n karaktervolle stem)
Imagination met het album In the Heat of the Night (Laag, PRAT)
Paul Young met het album The Secret of Association (moeilijke stem voor vinyl neigt snel naar dun en sibilance)
Latin Quarter met het album Mick and Caroline (flow, helderheid, losheid).

Test:
1,4 gram
Voldoet voor mij helemaal. Helder, niet rafelig, mooi vol, open en ruimtelijk, twinkelend en naar gelang de staat van de plaat weinig sibilance. Kortom een dikke pluim voor AT :clapping:

1,7 gram
Gecontroleerd en strak maar een te homogene en saaie klankbalans waarbij, tegen de verwachting in, vooral de iele stem van Paul Young  opviel :butbut:

1,5 gram
Wat warmer, lees donkerder, beetje compressed, meer rafeligheid, :(

1,0-1,3 gram
Dunner overall :(

1,6 gram
Vergelijkbaar met 1,5 gram.

1,8 gram
Minder dan 1,7 gram, muziek klinkt "vermoeiend", moeilijk te omschrijven vooral wat vlakker, niet mijn ding.

Er zijn uiteraard nog honderden variaties mogelijk tussen 1 en 1,8 gram maar 1,4 gram (1,404 gram volgens de digitale naaldweger en 1,4 gram volgens de schaalverdeling op het contragewicht) heeft mijn voorkeur.

Je moet er nog wel bij aangeven wat je met de anti skating instelling hebt gedaan anders zegt bovenstaand relaas niets.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Robiwan

Quote from: br@m on February 26, 2017, 11:24:30
Je moet er nog wel bij aangeven wat je met de anti skating instelling hebt gedaan anders zegt bovenstaand relaas niets.

Staat erbij!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

#35
Welke muziek/albums gebruiken jullie om eventuele "jengel" te beoordelen?

Dit is o.a. mijn "test" materiaal:
1. het gejengel van Christopher Cross :D
2. Het belletje/ringeltje in Coming to my life van Joyce Simms
3. Papa don't preach van Madonna (die violen/strijkers in de opening zijn killing)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

br@m

Quote from: Robiwan on February 26, 2017, 12:56:37
Welke muziek/albums gebruiken jullie om eventuele "jengel" te beoordelen?

Als je geen testplaat hebt met een aangehouden testtonen, dan zou ik een opname van een akoestisch orgel (kerkorgel) kiezen. Uiteraard wel opletten dat de grammfoonplaat niet excentrisch is ;).
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Robiwan

Quote from: br@m on February 26, 2017, 13:19:10
Als je geen testplaat hebt met een aangehouden testtonen, dan zou ik een opname van een akoestisch orgel (kerkorgel) kiezen. Uiteraard wel opletten dat de grammfoonplaat niet excentrisch is ;).

dat zowieso maar ik draai alleen normale 80's muziek en die moet niet jengelen :D De ATLP5 jengelt gelukkig niet hoorbaar maar dat gejengel van Christopher Cross word ik wel beu.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

De AT 120EB mm is alweer retour, toch niet de gewenste klankbalans :( :D 

De supplied AT95EX speelt alweer een tijdje en deze klinkt meer in balans en vooral het (mid)laag is voller en meer fysiek en openheid/gemak is niet minder.

JP komt maandagmorgen effe langs ben benieuwd wat hij vindt van de el cheapo LP5 :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Erik

Wat kost de EX meer dan de 95E ik krijg de laatste binnenkort op mijn nieuwe pick-up, dus ik kan eventueel nu nog upgraden naar de EX als hij echt zovele beter is.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robiwan

Quote from: Erik on March  3, 2017, 19:58:28
Wat kost de EX meer dan de 95E ik krijg de laatste binnenkort op mijn nieuwe pick-up, dus ik kan eventueel nu nog upgraden naar de EX als hij echt zovele beter is.

De 95EX is niet los leverbaar als compleet element. Je kunt wel de 95EX naald los kopen en deze op een 95E zetten! Kost 33 euro! De "ophanging" van de EX is wat stijver en dit zorgt voor een wat meer gedetailleerde klank en drive t.o.v. de 95E.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Markus2

Quote from: Robiwan on March  3, 2017, 21:28:47
De 95EX is niet los leverbaar als compleet element. Je kunt wel de 95EX naald los kopen en deze op een 95E zetten! Kost 33 euro! De "ophanging" van de EX is wat stijver en dit zorgt voor een wat meer gedetailleerde klank en drive t.o.v. de 95E.

Dat kan ik zo snel nergens terugvinden, de lagere compliance van de EX variant t.o.v. de E.
Daarnaast kan het zo zijn dat een lagere compliance in de arm van jouw platenspeler een beter resultaat geeft, vooral in mechanische betekenis (betere frequentie van de armresonantie)
Compliance is geen universeel gegeven waar het gaat om klankverbetering o.i.d., dat bedoel ik..
Maar, wat ik uit verschillende informatiebronnen opmaak, is dat de stylusradius van de EX kleiner is en dat leidt in deze "groottes" tot goed waarneembare verschillen. Zeker.

Veel plezier, uiteraard!

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: Markus2 on March  5, 2017, 21:28:57
Dat kan ik zo snel nergens terugvinden, de lagere compliance van de EX variant t.o.v. de E.
Daarnaast kan het zo zijn dat een lagere compliance in de arm van jouw platenspeler een beter resultaat geeft, vooral in mechanische betekenis (betere frequentie van de armresonantie)
Compliance is geen universeel gegeven waar het gaat om klankverbetering o.i.d., dat bedoel ik..
Maar, wat ik uit verschillende informatiebronnen opmaak, is dat de stylusradius van de EX kleiner is en dat leidt in deze "groottes" tot goed waarneembare verschillen. Zeker.

Veel plezier, uiteraard!

Groet, Mark

"Hello Robin,

The AT95E and AT95Ex are identical in every way bar the suspension; it is stiffer on the AT95Ex. This will translate to more detail in the high-end but a slightly less full low-end.

Kind regards

Richard Leadbitter
Technical Product Specialist
Audio-Technica Europe"
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Markus2

Quote from: Robiwan on March  5, 2017, 21:37:13
"Hello Robin,

The AT95E and AT95Ex are identical in every way bar the suspension; it is stiffer on the AT95Ex. This will translate to more detail in the high-end but a slightly less full low-end.

Kind regards

Richard Leadbitter
Technical Product Specialist
Audio-Technica Europe"

Uh, ja?

Bedankt voor het delen van de e-mail. Maar als het zulke "grote" verschillen geeft, dan is de compliantie van een substancieel andere orde (lijkt mij) en zouden E en EX hooguit in grensgevallen van armmassa uitwisselbaar zijn (theoretisch). Dus eigenlijk bedoeld voor verschillende armclassificaties.

Bovenstaande is een overdenking, geen harde wetenschap.

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: Markus2 on March  5, 2017, 21:51:13
Uh, ja?

Bedankt voor het delen van de e-mail. Maar als het zulke "grote" verschillen geeft, dan is de compliantie van een substancieel andere orde (lijkt mij) en zouden E en EX hooguit in grensgevallen van armmassa uitwisselbaar zijn (theoretisch). Dus eigenlijk bedoeld voor verschillende armclassificaties.

Bovenstaande is een overdenking, geen harde wetenschap.

:)

ik deel je mening
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

De LP5 heeft een plekje gekregen op het Naim Fraimlite meubel, dat moet maar eens een blijvertje zijn! Oh ja nog een Fraimlite erbij gekocht :D

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Markus2

Mooi!

Als het element toch zo goed bevalt, kun je er over denken om een ATN95SA (Shibata stylus) aan te schaffen.
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. :D

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: Markus2 on March 17, 2017, 17:11:06
Mooi!

Als het element toch zo goed bevalt, kun je er over denken om een ATN95SA (Shibata stylus) aan te schaffen.
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. :D

Groet, Mark

en dan bevalt het me weer niet en is deze weer retour :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

H&C Hifi

Een shibata is overigens niet iedereen zn smaak  ;)
grof gezegd geeft deze meer detail maar is ook minder rustig / warm in zijn weergave.