Impact afschaffing FM stations op gebruik Vintage Tuners?

Started by belgiansound, February 10, 2017, 14:40:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

In België worden binnen 5 jaar de grote FM zenders afgeschaft en overgeschakeld op DAB+

Ik ken de situatie in NL niet maar daar zal waarschijnlijk een gelijkaardige evolutie plaatsvinden.

Wat zal er nu gebeuren met onze vintage FM tuners? :( Ze worden per definitie vrij 'useless' binnen een jaar of 5, de prijzen zullen crashen, maar vooral, een mooi passende vintage (marantz, ...) set zal een vaak mooi verlichte etc. tuner verliezen :nopompom:

Zijn er mogelijkheden om een vintage FM tuner naar DAB+ om te bouwen? Volgens mij moet je er dan alles uitgooien en een DAB ontvanger in steken, maar kan je nog de draaiknop etc. van de originele tuner gebruiken?

Ik twijfel om een marantz tuner te kopen, omdat ze er zo ongelooflijk mooi uitzien, maar als ik hem binnen 5 jaar in de vuilbak mag gooien vind ik dat ook doodzonde


Cyreg

Hier in NL luister ik radio via de kabel met analoge FM tuner (Cyrus FM7), ben benieuwd of dat ook zal verdwijnen?
Ik weet niet zeker of dat 'n relatie heeft met stoppen van FM uitzending/ontvangst door de lucht?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

gast2018

Ja het zal verdwijnen op termijn. Zowel via de ether als via de kabel, evenals analoge televisie. Wanneer? dat is de hamvraag. Wat ik begrepen heb wordt zo'n beslissing genomen op het moment dat de penetratie van DAB+ 50% of hoger is.

Wat komt er voor in de plaats? Internet radio zoals we dat nu kennen en misschien ook DAB+ via de kabel. In Zwitserland loopt hier een proef mee.

Richi

Dit was voor mij een belangrijke reden om mijn Marantz ST-15S1 te verkopen. Een werkelijk schitterende tuner met een prachtige klank via FM. Maar nog steeds goed geld waard en dat kan de komende jaren snel veranderen. Helaas was de DAB niet om te bouwen naar DAB+, althans dat is wat Marantz me liet weten. Nu is de tuner verkocht naar Griekenland nota bene. Daar gaan ze niet zo snel over naar DAB+ blijkbaar.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a