Audio "Powerplant" VS On-line Uninteruptable Power Supply

Started by DD2, February 10, 2017, 14:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DD2

Bij HTip ooit een PS audio powerplant mogen ervaren. En dit gaf in mijn beleving een enorme meerwaarde.

Nu zijn deze modellen aardig aan de prijs (zag dat het huidige model power plant van PS audio tegen de 4000euri kost), dat is compleet uit verhouding vind ik.

Nu heb ik echter via mijn werk (ICT branche) een On-Line UPS achter mijn versterkers gehad (koppelt alle stroom om van AC naar DC en weer terug naar AC met aanleveren van extra benodigdheden/opvangen dipjes etc). Dit gaf een hoorbare verbetering. Nadeel is enkel dat deze UPS-en, ieg het model dat ik had gebruikt maakt van een hele luide ventilator (Eaton 9125 UPS). Heb al geprobeerd de ventilator te omzeilen maar dan schiet de UPS in beveiligingsmode  :nowink:

2 vragen;

-zijn er On-Line UPS-en beschikbaar zonder ventilator, of modellen die enkel aanschieten als ze te warm worden (ip enkel bij laden verwacht ik).

-En wat is nou het verschil met een audio power plant t.o.v. een goede on-line UPS (behalve de prijs en een koeling zonder ventilator).  Beetje on-line UPS van 1000VA koop je al ronde 500 euro namelijk.

dank!

Maikel_audionerd

Quote from: DD2 on February 10, 2017, 14:26:31
Bij HTip ooit een PS audio powerplant mogen ervaren. En dit gaf in mijn beleving een enorme meerwaarde.

Nu zijn deze modellen aardig aan de prijs (zag dat het huidige model power plant van PS audio tegen de 4000euri kost), dat is compleet uit verhouding vind ik.

Nu heb ik echter via mijn werk (ICT branche) een On-Line UPS achter mijn versterkers gehad (koppelt alle stroom om van AC naar DC en weer terug naar AC met aanleveren van extra benodigdheden/opvangen dipjes etc). Dit gaf een hoorbare verbetering. Nadeel is enkel dat deze UPS-en, ieg het model dat ik had gebruikt maakt van een hele luide ventilator (Eaton 9125 UPS). Heb al geprobeerd de ventilator te omzeilen maar dan schiet de UPS in beveiligingsmode  :nowink:

2 vragen;

-zijn er On-Line UPS-en beschikbaar zonder ventilator, of modellen die enkel aanschieten als ze te warm worden (ip enkel bij laden verwacht ik).

-En wat is nou het verschil met een audio power plant t.o.v. een goede on-line UPS (behalve de prijs en een koeling zonder ventilator).  Beetje on-line UPS van 1000VA koop je al ronde 500 euro namelijk.

dank!
- Natuurlijk zijn die er. Ik gebruik zelf een ups voor m'n Dune mediaplayer omdat ie op linux draait en t stroomnetwerk hier onbetrouwbaar is. Is een klein exemplaar en heeft geen fan. Ik verwacht dat des te meer vermogen een UPS aankan, de prominenter de fan in t ontwerp is opgenomen.
- in de computerlarij maakt een heel precieze 230V sinus (wisselende golf) niet uit, zo'n UPS werkt daarom ook nogal 'lomp'. Apparaten zoals de door jou aangehaalde PPP hebben die finesse wel, t zijn detail die sommige mensen heel duidelijk horen en andere mensen helemaal niet (willen) horen.
Zo heeft iedereen daar z'n mening over.
Mijn advies is om het zelf te proberen. Eerst een kleine UPS op je amp (die trekt echt geen ampères dus met een kleintje zonder fan kan je al goed testen), en vervolgens wellicht een PPP of iets dergelijks bij een forumsponsor of dealer proberen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

DD2

Maikel,

Ik denk dat jij dan geen on-line UPS hebt. Er zijn 3 type UPS-en namelijk, Off-line (standby) deze werken enkel bij uitval, even een dipje en dan schakeling. Line interactive (deze staan parallel geschakeld als ik het goed zeg) stroom loopt ip over de normale lijn en deze schakelt bij bij tekorten of uitval.

Het gaat mij om het on-line model. Dit zijn de wat duurdere UPS-en, ik ken ze vanuit de datacenters, hier worden ze voor servers gebruikt. Wat er gebeurd is dat het hele stroomnetwerk ontkoppelt wordt, omgezet naar stroom in de accu en de (AC / wisselstroom naar DC gelijkstroom) en zo weer terug helemaal "fris" naar AC voor de apparatuur). Dat zijn de wat grotere modellen en voor zover ik ze kon vinden van APC of Eaton zijn deze allemaal met actieve koeling uitgerust, inclusief FAN failure protection. ;)

Heb jij een dergelijke UPS? ik denk dat het in jouw geval om een line interactive model gaat? Die vangt storingen op maar bouwt het spanningssigniaal niet compleet opnieuw op ("regeneration").

Goedkoopste model dat ik hiervan kon vinden zat op 440 euro.

dank!

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maikel_audionerd

Quote from: DD2 on February 10, 2017, 16:36:31
Maikel,

Ik denk dat jij dan geen on-line UPS hebt. Er zijn 3 type UPS-en namelijk, Off-line (standby) deze werken enkel bij uitval, even een dipje en dan schakeling. Line interactive (deze staan parallel geschakeld als ik het goed zeg) stroom loopt ip over de normale lijn en deze schakelt bij bij tekorten of uitval.

Het gaat mij om het on-line model. Dit zijn de wat duurdere UPS-en, ik ken ze vanuit de datacenters, hier worden ze voor servers gebruikt. Wat er gebeurd is dat het hele stroomnetwerk ontkoppelt wordt, omgezet naar stroom in de accu en de (AC / wisselstroom naar DC gelijkstroom) en zo weer terug helemaal "fris" naar AC voor de apparatuur). Dat zijn de wat grotere modellen en voor zover ik ze kon vinden van APC of Eaton zijn deze allemaal met actieve koeling uitgerust, inclusief FAN failure protection. ;)

Heb jij een dergelijke UPS? ik denk dat het in jouw geval om een line interactive model gaat? Die vangt storingen op maar bouwt het spanningssigniaal niet compleet opnieuw op ("regeneration").

Goedkoopste model dat ik hiervan kon vinden zat op 440 euro.

dank!
Nooit geweten dat er meerdere typen zijn, weer wat geleerd, waarvoor dank. Ik heb vast en zeker een offline modelletje. Wat fan-aansturing betreft heb je een punt, en kan ik je geen advies geven (nou ja één, je zou een fan kunnen vervangen voor een gelagerde Papst fan).
Wat betreft de opbouw van een nieuwe sinus op de uitgang is het waarschijnlijk zo dat daar veel minder gekeken wordt hoe 'smooth' een sinus wordt opgebouwd. Immers volgens mij zitten er alleen maar schakelende voedingen in (server) computers.
In audio-land wil je meestal juist geen schakelende maar lineaire voeding gebruiken en wil je ook graag zo'n smooth mogelijke sinus, dat voorkomt namelijk vervormingen in de te voeden audio electronica daarachter.
Dat is natuurlijk wel volledig technisch benaderd, maar persoonlijk benader ik vragen altijd op een zo beredenerend mogelijke manier. Kan voor jou anders zijn natuurlijk.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

DD2

Maikel,

Dank. Ik wist het tot voor kort ook niet exact  ;D ooit een training gevolgd van APC waar een hoop werd uitgelegd over "schone" stroom  ;)en laatst wat meer onderzoek gedaan.

Ombouwen van de fan is wellicht wel een optie. Als het goed is komt er binnekort weer een UPS vrij (oud) dan kan ik het daarmee testen. Zal de bevindingen wel posten hier.

Mocht iemand nog weten of er een On-line UPS zonder fan bestaat (of 1 die niet continu draait) dan hou ik me aanbevolen.

Maikel_audionerd

Quote from: DD2 on February 12, 2017, 12:39:15
Maikel,

Dank. Ik wist het tot voor kort ook niet exact  ;D ooit een training gevolgd van APC waar een hoop werd uitgelegd over "schone" stroom  ;)en laatst wat meer onderzoek gedaan.

Ombouwen van de fan is wellicht wel een optie. Als het goed is komt er binnekort weer een UPS vrij (oud) dan kan ik het daarmee testen. Zal de bevindingen wel posten hier.

Mocht iemand nog weten of er een On-line UPS zonder fan bestaat (of 1 die niet continu draait) dan hou ik me aanbevolen.
Lees t graag hier, interessante test mijns inziens
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0