Het gezeik van bootlegs

Started by Erik, February 9, 2017, 21:12:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Na alle jubel en hoera over vinyl begin ik toch ook cracks en de downside te zien  :nopompom:
Bootlegs dacht ik vroeger alleen aan witte lp's opgenomen met microfoon en makkelijk te herkennen. Ik kom er steeds meer achter dat er ook kopieën te koop zijn bijna niet echt te onderscheiden, ook bootlegs.
Ik dacht soms al wat plat beeld te horen tja dat kan niet alles kan perfect zijn.

Ik koop veel oud werk en dan weet je dat je soms behoorlijk moet betalen voor een origineel exemplaar of lastig te verkrijgen exemplaren, met nieuw werk zal dat trouwens niet anders zijn.
Maar ondanks dat ik wel probeer op te letten al al meerdere bootlegs niet gekocht heb kom ik er nu achter dat bv Iron Maiden Seventh Son Of A Seventh Son in vertrouwen gekocht voor €15 niet duur dus een bootleg is.
vandaag had ik er bijna weer één gekocht €25 Iron Maiden Live maar de verkoper was een goede en zei dat dat een bootleg moest zijn. Ik nog googlen maar niets te vinden  meestal vind je dan snel iets van unofficial release .

Maar deze wist het zeker aan de hand van wat kenmerken die ik zelf nooit gezien zou hebben. Tja als verkoper krijg je er een neus voor.
Een andere verkoper zou vast zn mond hebben gehouden vrees ik.

Dus uiteindelijk niet gekocht ik vond het geluid toch al plat en erg centraal en dan nog een bootleg ook nee laat maar dan voor €25 voor een 2e hands plaat wil ik of een echte of niets

Wat doet mij dan twijfelen? Nou ten eerste zie ik op disococoqs dat er alleen cd versies zijn uitgebracht in NL  ;D geen vinyl en toch heb ik er hier eentje waar ik verder niks geks aan zie alleen de barcode is fake

Zo heb ik nog een oude Kraftwerk voor een flinke prijs gekocht. Moet die nog eens tegen het licht houden ben alleen geen expert :nopompom:

Tja mijn lol in vinyl begint nu wel te zakken op deze manier, vooral oude of lastig verkrijgbare lp's worden nagemaakt, net even wat minder scherpe hoes bv even cassette of cd als geluidsbron gebruiken en voila kom maar op met je geld.
Ik had nog Joy Division en Iggy Pop staan om aan te schaffen en daar betaal je voor maar om nou en veel te betalen en dan een nep exemplaar te ontvangen daar bedank ik voor.

Oude lp's voor €5 doe ik niet moeilijk over en gezien hun onbekendheid zullen die wel echt zijn maar om voor de beteren te gaan ik ben wel even klaar ermee totdat ik weet hoe ze te herkennen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Exxar

Voor oude(re) lp's ben je beter af op een rommelmarkt. Meestal weten de mensen niet meer wat een plaat waard is want ze staan toch maar in de weg. Nadeel is wel dat je buiten een visuele controle niet kunt achterhalen hoe een plaat behandeld geweest is.

eddy135

Quote from: Exxar on February 10, 2017, 16:52:48
Voor oude(re) lp's ben je beter af op een rommelmarkt. Meestal weten de mensen niet meer wat een plaat waard is want ze staan toch maar in de weg...

Ja, vooral als je James Overlast of Robert Long wilt kopen...

Want iets behoorlijks vind je echt niet meer op rommelmarkten, hoor.
Dat ligt al een tijdje achter ons, helaas. :(
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

master30

Ik heb inmiddels ook wat un official releases.

Ik vraag mij ook af wat ze dan als bron gebruiken, misschien wel een cd.

Nu ik zo bezig ben met vinyl, kom er achter dat er wel veel kwaliteits-verschillen zijn in opnames.

Ik verzamel Iron Maiden Lp's, maar dit is bijna onbegonnen werk met al die bootlegs.
En dan die prijzen.

Gelukkig brengen ze een hele serie officiële Maiden Lp's weer opnieuw uit, voor redelijke prijzen. Nou ja toch nog 27 euro per dubbel album.
Maar dat is beter als de first pressings, die gaan van 50-200 euro
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

HJ

Met ts eens. Pas kreeg ik een lijst, alles nieuw en €17,50 en veel leuke titels. Mn collega zag er een paar en zei meteen dat het niet officieel was omdat die nooit officieel uitgebracht zijn.hij kende er een aantal. Bleken idd allemaal bootlegs, kwaliteit wisselend. Sommige best goed.

Maar bv MOV brengt veel opnieuw uit, ik vraag me wel af wat de bron is. Ik heb er een aantal (gewoon uit de winkel) en die klinken echt wel goef.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk