Speakers met ingebouwde aktieve sub

Started by INIURIA, February 9, 2017, 17:11:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

INIURIA

Dag allen,

Al enige tijd loop ik rond met de gedachte om een nieuwe behuizing te bouwen voor mijn I.Q Gent L luidsprekers met onderstaande specs. Deze hebben op papier een prima bereik echter ondanks de prima basweergave mis ik een subwoofer voor de echte punch op hoge volumes. Ik ben niet op zoek naar meer laag maar naar 'voelbaar laag'. Voor de duidelijkheid luister ik enkel stereo en gaat het niet om HT toestanden. 

Bauart: 3-Wege Standlautsprecher
Tiefton: 2 200mm Tieftöner (Peerlees)
Mittelton: 1 180 Mitteltöner (Peerlees)
Hochton: Seas Kalotte
Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 120/180 Watt
Frequenzgang: 25 - 24.000 Hz
Übergangsbereiche: 250/2800 Hz
Impedanz: 4 Ohm
Abmessungen: 255 x 1000 x 270 mm (B x H x T)
Gewicht: 19,1Kg (Stück)
Neupreis ca.: 2400,- DM (UVP Paar)




Gezien het plaatsen van een sub, laat staan 2 subs een huwelijkscrisis bewerkstelligt, is het integreren van twee actieve subs in de eventueel nieuw te bouwen behuizing van de luidsprekers in me opgekomen. Ik ben reeds aan het experimenteren geslagen met de subwoofers uit mijn thuisstudio (2x Samson Resolv 120A) door ze naast mijn speakers te plaatsen. De subs hebben een 120W versterker, een 10" woofer en de volgende specs:

Vermogen: 120W
frequentiebereik: 40 tot 300Hz
servo gecontroleerde uitgang
lineair frequentiebereik
ingangen: RCA en 6.3 mm jack
uitgang: 6.3 mm jack en RCA
Afm. 43 cm diep, 37 cm breed en 40 cm hoog




De pre-outs van mijn versterker zijn al gebruikt om de monoblokken aan te sluiten welke de I.Q's aansturen. Om die reden heb ik de enkele sub-out genomen waarbij ik een RCA kabel heb gebruikt welke 'gesplitst' wordt van 1x RCA naar 2x RCA. Kortom, beide subwoofers enkel als 'links' en 'rechts' aangesloten en niet beide in 'stereo' hetgeen bij mijn weten enkele decibellen scheelt. De subs moeten behoorlijk hard staan en gaan bijna 'over de kop' om resultaat te bereiken. Dit gaf reeds een aardig resultaat echter gevoelsmatig zit er meer in. Is er een betere manier van aansluiten om zo meer 'rendement' te halen?

Op basis van de specificaties hebben mijn speakers reeds een lager bereik dan de subwoofers. Zijn de subs dan bij voorbaat kansloos om het 'voelbaar laag' te bereiken?

Kan ik bijvoorbeeld enkel de plate amp van de subs toepassen en een 12" woofer gaan gebruiken? Zo ja, waarmee dien ik dan in grote lijnen rekening te houden?

Bij voorbaat drank!







LucasM

40hz lijkt mij idd niet echt laag voor een sub ;)

INIURIA

Dat was ook mijn eerste gedachte echter ik mag aannemen dat deze specificaties kloppen. Om die reden ook mijn vraag of het mogelijk is om de twee 10 inch woofers te vervangen voor 12 inch exemplaren, rekening houdend met de inhoud. Daarbij komt ook gelijk de vraag omhoog of een 120W plate amp voldoende is om een 12 inch woofer aan te sturen en of het überhaupt zinvol is gezien de 'sweep' begint bij 40 hz. Wrs heb ik zelf het antwoord al gegeven. 

Iemand die hier iets zinvols over kan zeggen?


Flavio

Als je de luidsprekers puur voor muziek gebruikt zou ik overwegen om met een DSP het laag van de bestaande luidsprekers te versterken.
Zolang je zorgt dat ze niet over hun nek gaan kan dat best een acceptabele oplossing zijn.

Jouw speakers lijken veel op bepaalde Canton luidsprekers van vroeger en bijvoorbeeld de Canton RC-L werd ook met een extern kastje geleverd (RC Box) waarmee je het laag kon boosten. Dit sloot je aan tussen je voorversterker en je eindversterker.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

vincneus1

Zou een transmissielijn behuizing ook een optie zijn? Op YT is een Nederlander te vinden die met 4 visaton w170s in een TL behuizing de boel laat schudden. Maakt me benieuwd 🤔 ik ga dit topic denk ik even meelezen

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


INIURIA

De plannen zijn gewijzigd. Heb inmiddels een Magnat Omega 300 aangeschaft via Marktplaats.

Foto 'geleend' van internet.

Duurde even om de boel goed in te regelen maar ben zeer tevreden. De bedoeling was om het niet bepaald misselijke laag van mijn fronts aan te vullen met 'voelbaar' laag en da's gelukt. Wat een druk geeft dat ding. Enige hobbel was moeders de vrouw die zich een uurtje of wat druk maakte om de grootte van de sub maar goed ik heb ook nooit gezeurd om de roze stoel in de hoek. Einde discussie  :clapping: