Hoevaak/wanneer Audyssey uitvoeren?

Started by LucasM, February 7, 2017, 23:56:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LucasM

Beste forumgenoten,
Misschien dat deze vraag al eerder is gesteld maar ik kon em iig niet terug vinden.
Ik heb natuurlijk toen ik mijn nieuwe luidsprekers (q acoustics 3000 serie) een test gedaan!
Mijn vraag is, wanneer of hoevaak moet je zo'n test laten uitvoeren...?
Nu mijn luidsprekers al een tijdje zijn ingespeeld?
Verandering bekabeling?
Ander interieur?

Is zoiets eenmalig of moet ik bij elke andere (test) kabel set
Weer een kamercorrectie doen?

Ben benieuwd naar jullie meningen!  :thumbs-up:


DofN

#1
Nodig:

- Als je de woonkamer helemaal anders inricht
- Als je akoestische veranderingen aanbrengt, zoals andere gordijnen, een vloerkleed, wand/plafonddemping etc
- Als je basstrappen plaatst
- Als je je luidsprekers/subwoofers verplaatst
- Bij nieuwe luidsprekers/subwoofers
- Na inspelen, ik zou een maandje doen. Maar verwacht daar niets/weinig van

Niet nodig bij:

- Andere kabels
- Andere CD-speler, andere netwerkspeler/bron/platenspeler




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User


chansig

Quote from: doorofnight on February  8, 2017, 00:09:37
Nodig:

- Als je de woonkamer helemaal anders inricht
- Als je akoestische veranderingen aanbrengt, zoals andere gordijnen, een vloerkleed, wand/plafonddemping etc
- Als je basstrappen plaatst
- Als je je luidsprekers/subwoofers verplaatst
- Bij nieuwe luidsprekers/subwoofers
- Na inspelen, ik zou een maandje doen. Maar verwacht daar niets/weinig van

Niet nodig bij:

- Andere kabels
- Andere CD-speler, andere netwerkspeler/bron/platenspeler

Helemaal mee eens. Maar er zijn mensen die aan kabels ook eigenschappen toedichten die je ook makkelijk kan koppelen aan akoestische aanpassingen (of speakers verplaatsing, gordijn ophangen etc): Meer laag, betere detaillering, meer hoog etc. Dus vanuit die gedachtengang zou je dan ook opnieuw moeten gaan meten.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Fox


En ....
- als je de gordijnen open of dicht hebt
- raam open of dicht
- ander schilderij aan de wand
- andere indeling van je openen keuken
- je schoonmoeder in de kamer..
- enz...

Oftewel elk object dat in de ruimte een reflectie en/of absorptie veroorzaakt is verplaatst of verandert   :D

Nodig:

- Als je de woonkamer helemaal anders inricht
- Als je akoestische veranderingen aanbrengt, zoals andere gordijnen, een vloerkleed, wand/plafonddemping etc
- Als je basstrappen plaatst
- Als je je luidsprekers/subwoofers verplaatst
- Bij nieuwe luidsprekers/subwoofers
- Na inspelen, ik zou een maandje doen. Maar verwacht daar niets/weinig van

Lucky.L

#5
Quote from: Fox on February  8, 2017, 14:54:11
En ....

- je schoonmoeder in de kamer..
- enz...



Dan is de volume harder zetten voldoende !
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

LucasM

#6
Kijk dat is lekker quick&dirty uitgelegd thanx!

Maar ik dacht dus zelf dat je wanneer je een ander kabelset gebruikt dat je dan ook weer een test zou moeten doen omdat de tonen en frequenties die bij de test worden weergegeven anders zouden klinken, en dat zal waarschijnlijk minimaal zijn maar niet geheel onnodig voor je roomcorrectie en frequenties?!

Maar in ieder geval, het kan nooit geen kwaad dus!  :sigh:

En wat de schoonmoeder betreft, dan gebruik ik mooi de koptelefoon  :hehe: :P

chansig

Probeer het eens....dan zie je vanzelf of er verschillen zijn in de meting.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Multimediaknaller

Mijn volgende versterker zal eentje zijn zonder Audessey, waarbij ik zelf kan regelen de hoge en of lage tonen.

DofN

#9
Audyssey is wel even wat anders dan een toonregeling. Bovendien kan je wsch op je huidige versterker met Audyssey ook nog de toonregeling handmatig instellen. Het een sluit het ander niet uit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Multimediaknaller

Ja dat is mij allemaal bekend, maar dat kan dus alleen als ik de Audyssey uitzet  :sleepy:

DofN

Dat wist ik niet. Dus met audyssey aan, kan je geen treble en bass instellen? Dat is raar, dat heb ik nog nooit zo gezien. Welke versterker heb je dan?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

road rebel

#12
Het is niet de bedoeling dat je een beetje grofweg met een bass/treble regelaar gaat zitten schuiven :crazy: :crazy: :o
Met Audyssey (ADSY) meet je op 2x 512 punten, als je dat wenst kan je achteraf die curve aanpassen.
Volgens mij heb je voor deze aanpassing bij ADSY XT32 (vorige versie) de ADSY pro-kit nodig, en bij de nieuwste ADSY XT32 zal dat met de ADSY app kunnen die in maart verschijnt.

Multimediaknaller

#13
Quote from: doorofnight on February  9, 2017, 08:46:26
Dat wist ik niet. Dus met audyssey aan, kan je geen treble en bass instellen? Dat is raar, dat heb ik nog nooit zo gezien. Welke versterker heb je dan?

Denon AVRX4200

R0N

Quote from: Bierbraker on February  9, 2017, 16:51:02
Denon AVRX4200

Prima apparaat, zelfs voorbereid voor Audyssey Pro.
Achteraf is er nog van alles instelbaar, maar eenmaal zorgvuldig gekalibreerd, hoeft dat eigenlijk niet meer.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

IMWhizzle

Ik heb Audyssey uit staan. Ik houd niet van flat. Ik houd van geluid uit mijn speakers in combinatie met mijn kamer. Ik heb het onderstaande gedaan om de boel te optimaliseren:

Correcte speaker plaatsing
Zoveel mogelijk zacht materiaal gebruiken in de omgeving
Alles handmatig opmeten met een SPL meter
Phase tussen de sub en de Mains optimaliseren de rond de cross-over de hoogste SPL te meten.

Beter dan wat Audyssey gedaan heeft in mijn kamer. Het is natuurlijk er persoonsgebonden.
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

djaxx

Quote from: IMWhizzle on May 16, 2017, 09:03:39
Ik heb Audyssey uit staan. Ik houd niet van flat. Ik houd van geluid uit mijn speakers in combinatie met mijn kamer. Ik heb het onderstaande gedaan om de boel te optimaliseren:

Correcte speaker plaatsing
Zoveel mogelijk zacht materiaal gebruiken in de omgeving
Alles handmatig opmeten met een SPL meter
Phase tussen de sub en de Mains optimaliseren de rond de cross-over de hoogste SPL te meten.

Beter dan wat Audyssey gedaan heeft in mijn kamer. Het is natuurlijk er persoonsgebonden.

Heeft niets te maken met de vraag van de topic starter...

IMWhizzle

Ik geef een tip met als bedoeling dat hij het bovenstaande kan uitproberen. [emoji16]
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

R0N

Quote from: IMWhizzle on May 16, 2017, 09:03:39
Ik heb Audyssey uit staan. Ik houd niet van flat. Ik houd van geluid uit mijn speakers in combinatie met mijn kamer. Ik heb het onderstaande gedaan om de boel te optimaliseren:

Correcte speaker plaatsing
Zoveel mogelijk zacht materiaal gebruiken in de omgeving
Alles handmatig opmeten met een SPL meter
Phase tussen de sub en de Mains optimaliseren de rond de cross-over de hoogste SPL te meten.

Beter dan wat Audyssey gedaan heeft in mijn kamer. Het is natuurlijk er persoonsgebonden.

Ik merk dat je niets begrijpt van Audyssey.
Enerzijds wil je"..geluid uit mijn speakers in combinatie met mijn kamer.." en vervolgens ga je lukraak allerlei dingen doen waarvan jij denkt (zonder enige onderbouwing of meting) dat ze helpen.
Bijvoorbeeld: handmatig opmeten. -> het gaat niet om de afstand, maar om de tijdvertraging. Die meet je niet met een meetlint.
SPL-meter: dus je wilt toch "..flat.." of bouw je variatie in?
Fase en x-over, dat zijn twee verschillende zaken.

Wat je nu handmatig doet, doet Audyssey (Pro) automatisch en veel beter. Bovendien kun je altijd nog aanpassingen doen.
Maar goed, als jij er gelukkig mee bent, dan is het goed.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

IMWhizzle

#19
Quote from: R0N on May 16, 2017, 10:34:46
Ik merk dat je niets begrijpt van Audyssey.
Enerzijds wil je"..geluid uit mijn speakers in combinatie met mijn kamer.." en vervolgens ga je lukraak allerlei dingen doen waarvan jij denkt (zonder enige onderbouwing of meting) dat ze helpen.
Bijvoorbeeld: handmatig opmeten. -> het gaat niet om de afstand, maar om de tijdvertraging. Die meet je niet met een meetlint.
SPL-meter: dus je wilt toch "..flat.." of bouw je variatie in?
Fase en x-over, dat zijn twee verschillende zaken.

Wat je nu handmatig doet, doet Audyssey (Pro) automatisch en veel beter. Bovendien kun je altijd nog aanpassingen doen.
Maar goed, als jij er gelukkig mee bent, dan is het goed.

ron

Ik snap dat het gevoelig ligt, maar geluid blijft toch altijd een kwestie van smaak, preference over reference gaat voor mij op. Ik zal het even beter uitleggen:

Als je speakers positioneert in een ruimte bepaalt de kamer hoe het geluid klinkt, daardoor kunnen bepaalde frequenties de overhand nemen en klinkt het niet zoals de maker van de content (film/muziek) het bedoeld heeft. Het kan juist ook zo zijn dat juist die geaccentueerde frequenties de luisteraar bevalt.

Eerst laat ik Audyssey de afstanden en de geluidsniveaus inmeten, omdat ik bijna nauwkeurig zijn. Daarna zet ik handmatig elke speaker op 75db met een spl meter, de woofer op 77db, omdat die minder nauwkeurig gemeten wordt door mijn SPL meter op de C meting "slow".

Dan check ik de afstanden handmatig die Audyssey gemeten heeft en blijken ook te kloppen tot op de cm nauwkeurig. De woofer is een ander verhaal en daar is de afstand anders dan de werkelijk is en laat ik ook zo. Dit heeft met de "geluidsafstand" te maken waar ik verder hier niet dieper op in ga. Het heeft in ieder geval te maken met de versterker in de woofer te maken.

De phase setting kan Audyssey niet correct zien omdat de speakers apart worden gemeten en niet wanneer ze tegelijkertijd spelen. Daarom controleer ik daarna de boel daarna met mijn spl meter op de cross-overs van 80hz op elke speaker. Atmos op 200hz. Ik ben dan op zoek naar de hoogste spl wanneer de speakers samen spelen. En de bass klinkt vele mater beter, gecontroleerder en gebalanceerd.

Audyssey en beter? Hoeft niet altijd, heeft met veel factoren te maken, zoals hoe de meting gedaan wordt, wat de afstanden tussen de meetpunten zijn en of de microfoon op een stand geplaatst wordt of gemonteerd wordt op een mic stand. In mijn situatie vind ik Audyssey (XT32) irritant worden boven de 200 hz of de flat setting. Audyssey Pro of de nieuwe app geeft meer controle over het eindresultaat en heb ik nog geen ervaring mee.

Audyssey staat bij mij uit, omdat ik het mooier vindt klinken.   

Ik heb de Reference Première Line van Klipsch, 4 x de RP-280F, de 450c een R-115SW sub en twee Atmos modules.

EDIT: mijn oprechte excuses voor het snel typen op een iPhone. Daar door kloppen de zinnen grammaticaal niet altijd. 🤣
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

yorkie13

En welke versterker gebruik je dan op deze Klipsch set ?

IMWhizzle

Quote from: RA SUBS on May 18, 2017, 21:45:04
En welke versterker gebruik je dan op deze Klipsch set ?

De Marantz 6010 (2015 model).
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

yorkie13


R0N

Quote from: RA SUBS on May 19, 2017, 09:21:03
dus met Audyssey xt32
En de SR6010 is voorbereid voor Audyssey Pro Installer.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

yorkie13

#24
En helaas niet op de Audyssey MultiEQ app.

Maar zou toch met Audyssey een goede afregeling moeten geven.