Janine Jansen - Vivaldi The four seasons gelijksoortige albums

Started by Egwin, February 5, 2017, 15:41:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Egwin

Hoi,

mijn vrouw draait bijna dagelijks bovengenoemde cd en vraagt mij om meer van dit soort muziek te zoeken.
Ik denk dat ik dus op zoek ben naar niet al te grote bezettingen van hoge kwaliteit in zowel uitvoering als opname.
Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen. Hebben jullie suggesties?

Met vriendelijke groet,
Egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

br@m

Zoek kamermuziek uit de barok, en bij voorkeur de uitvoeringen volgens de historische uitvoeringspraktijk, dat wil zeggen een kleiner ensemble zoals toen gebruikelijk was. Vaak (niet altijd) speelt men dan op instrumenten uit die tijd.

Zo'n beetje even bekend bij het grote publiek als de four seasons van Vivaldi zijn de Brandenburger Concertos van Bach.

Eveneens ontelbaar vaak op plaat gezet, en terecht want dit is een absoluut meesterwerk.

Mijn favorieten zijn de uitvoeringen van I Musici en die van Philip Pickett en het New London Consort.

https://www.amazon.com/Bach-J-S-Brandenburg-Concertos-Violin/dp/B000VHMC12

http://www.allmusic.com/album/bach-6-brandenburg-concertos-mw0001347190

https://www.amazon.com/Bach-Brandenburg-Concertos-1046-1051-Consort/dp/B000004CYB

Je kunt dan verder de kamermuziek van G.F. Handel proberen.

Als je vrouw na Bach en Handel nog meer wil, dan wordt het tijd de blik te verbreden en je echt te gaan verdiepen in de barokmuziek.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

hpapen

Even op tidal gezocht.
De brandenburger concertos, handel chamber music enz ook bij tidal aanwezig.

CZ79

Quote from: br@m on February  5, 2017, 18:49:36
Zoek kamermuziek uit de barok, en bij voorkeur de uitvoeringen volgens de historische uitvoeringspraktijk, dat wil zeggen een kleiner ensemble zoals toen gebruikelijk was. Vaak (niet altijd) speelt men dan op instrumenten uit die tijd


Dus geen Janine Jansen vivaldi...(metaalsnaar ipv darmsnaar) :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

br@m

Klopt ze spelen niet op historische instrumenten maar wel met kleine bezetting.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Sailor Jan

Quote from: br@m on February  5, 2017, 18:49:36
Zoek kamermuziek uit de barok, en bij voorkeur de uitvoeringen volgens de historische uitvoeringspraktijk, dat wil zeggen een kleiner ensemble zoals toen gebruikelijk was. Vaak (niet altijd) speelt men dan op instrumenten uit die tijd.

Zo'n beetje even bekend bij het grote publiek als de four seasons van Vivaldi zijn de Brandenburger Concertos van Bach.

Eveneens ontelbaar vaak op plaat gezet, en terecht want dit is een absoluut meesterwerk.

Mijn favorieten zijn de uitvoeringen van I Musici en die van Philip Pickett en het New London Consort.

https://www.amazon.com/Bach-J-S-Brandenburg-Concertos-Violin/dp/B000VHMC12

http://www.allmusic.com/album/bach-6-brandenburg-concertos-mw0001347190

Leuk topic en zeker een goed album van Janine Jansen. Heb hem zelf ook! Maar ik moet bekennen dat ik hem al zeker een jaar niet meer heb geluisterd.

https://www.amazon.com/Bach-Brandenburg-Concertos-1046-1051-Consort/dp/B000004CYB

Je kunt dan verder de kamermuziek van G.F. Handel proberen.

Als je vrouw na Bach en Handel nog meer wil, dan wordt het tijd de blik te verbreden en je echt te gaan verdiepen in de barokmuziek.

Ga ik ook eens checken!
Wees lief voor jezelf

CZ79

Uitvoeringen met Fabio Biondi zijn ook altijd interessant, vuurwerk!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CineSmurf

Gewoon een beetje gaan luisteren wat je lekker vindt klinken. Zo te horen licht klassiek. Vivaldi heeft veel meer vioolconcerten gemaakt, maar ook beethoven, mozart (en wat zwaarder) bach, händel. Vroeger kocht ik wel CD's van Ton Koopman, weet niet of die nog steeds bestaan.

Wat je ook kan doen is classic FM beluisteren, daar komt de hele dag licht klassiek voorbij. Shazam in de aanslag en je hebt zo een lijst met lekker klassieke muziek. Hier nog een mooi lijstje met de belangrijkste klassieke componisten en hun tijdgenoten:

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Valkyrie

Quote from: CineSmurf on February  6, 2017, 11:49:10
Gewoon een beetje gaan luisteren wat je lekker vindt klinken. Zo te horen licht klassiek. Vivaldi heeft veel meer vioolconcerten gemaakt, maar ook beethoven, mozart (en wat zwaarder) bach, händel. Vroeger kocht ik wel CD's van Ton Koopman, weet niet of die nog steeds bestaan.

Wat je ook kan doen is classic FM beluisteren, daar komt de hele dag licht klassiek voorbij. Shazam in de aanslag en je hebt zo een lijst met lekker klassieke muziek. Hier nog een mooi lijstje met de belangrijkste klassieke componisten en hun tijdgenoten:



Handige lijst  :thumbs-up:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Egwin

Mooi dankjewel jongens! Hier kan ik wel wat mee.
Ik zoek dus kamermuziek als t gaat om kleinere bezettingen.
Heb de brandenburger concertos 123 Op lp staan, die vanavond maar es draaien.
De andere suggesties ga ik ook zeker raadplegen.
Mooi overzicht ook trouwens van alle componisten.
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

CZ79

De Brandenburgse concertos is wel juiste het tegenoversgestelde van kamermuziek met kleine bezettingen....

Sonates van Bach, vivaldi, telemann, corelli, zijn ook erg mooi
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika


Egwin

De Brandenburger concerten is het dus niet nee.
Ze verliest de aandacht wanneer het door grote orkesten wordt uitgevoerd.

Gisteravond Lavina Meijer gecheckt en dat vond ze ook interessant.
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

br@m

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

J.S.

Nog meer Vivaldi? Persoonlijk luister ik liever naar onderstaande dan de Vier Seizoenen (er zijn er nog wel meer, maar als voorbeeld):

  • Concerti per due violini e archi I (Sinkovsky, Minasi, Il Pomo d'Oro)
  • Estro Armonico - Libro secondo (Café Zimmermann)
  • Concerti per archi II (Alessandrini, Concerto Italiano)
  • Concerti per due violini (Beyer, Carmignola, Gli Icogniti)

Egwin

Herbert von karajan - Berliner philharmoniker - Deutsche grammaphon Op lp
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

br@m

Quote from: Egwin on February 11, 2017, 15:18:49
Herbert von karajan - Berliner philharmoniker - Deutsche grammaphon Op lp

Tsja, dan begrijp ik het wel.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Egwin

Br@m,

Kun je uitleggen waarom, verkeerd orkest, dirigent of label?
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

fasteddie

Leuk om te lezen dat er ook veel klassiek liefhebbers zijn....

br@m

Quote from: Egwin on February 11, 2017, 16:04:32
Br@m,

Kun je uitleggen waarom, verkeerd orkest, dirigent of label?

De Brandenburgse concerten (en ook de 4 seasons) zijn geschreven in de baroktijd (zeg maar 1600-1700 dus meer dan 300 jaar geleden), voor een naar tegenwoordige begrippen klein orkest. Dat wordt een kamerorkest genoemd. Denk aan ongeveer 10-15 musici. Bij 'kamer' moet je niet denken aan jouw of mijn huiskamer, maar aan een kamer van iemand met geld, zeg een vorst of edele of een zeer vermogend particulier. Dus zeg maar een paleiskamer, meer een zaal dus maar geen concertzaal zoals het Concertgebouw.

In de eerste helft van de vorige eeuw begon men de muziek van Bach (en andere barokmuziek) opnieuw te ontdekken en deze uit te voeren in grote concertzalen met grote symfonie-orkesten. Dat doet Karajan dus ook hij zet zo'n beetje 2-3x zoveel muzikanten als in Bach's tijd gebruikelijk. Ook ging men moderne instrumenten gebruiken, bijvoorbeeld piano in plaats van klavecimbel. Maar deze muziek was oorspronkelijk niet voor zulke grote gezelschappen geschreven.

In de jaren zeventig kwam er een beweging op om de barokmuziek te gaan spelen op de manier zoals die oorspronkelijk gebruikelijk was, toen de muziek werd geschreven, dus met een veel kleiner orkest. Dat geeft een intiemer sfeer, maar ook komt de muziek beter tot zijn recht. Dit heeft men de ''historische uitvoeringspraktijk" genoemd. Bekende namen: Ton Koopman, Franz Bruggen, Nicolaus Harnoncourt, Philippe Herreweghe, Christopher Hogwood, Philip Pickett en nog veel meer.

Vandaar dat ik aangaf - zoek uitvoeringen volgens de historische uitvoeringspraktijk, kleine bezetting (liefst de originele).

Luister eens naar deze, dan hoor je het verschil https://youtu.be/-8QT2QTf1EY

Karajan is een wereldberoemd dirigent en terecht, en de berliner philharmoniker is een top orkest, maar ikzelf zou geen barokmuziek opname kopen van zo'n gezelschap ook al spelen ze nog zo goed.

Misschien moet je deze van Janine Jansen eens proberen: https://www.amazon.com/Bach-Concertos-Janine-Jansen/dp/B00ENZUUO4
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Egwin

Duidelijke uitleg!!!

Zijn er naast de bekende namen ook nog labels die bekend staan om hun goede opnames?
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords

J.S.

Quote from: Egwin on February 11, 2017, 18:43:35
Zijn er naast de bekende namen ook nog labels die bekend staan om hun goede opnames?

Ik vind Alpha (https://www.outhere-music.com/en/labels/alpha) en Naïve Records vaak mooi en consistent.

br@m

Quote from: Egwin on February 11, 2017, 18:43:35
Duidelijke uitleg!!!

Zijn er naast de bekende namen ook nog labels die bekend staan om hun goede opnames?

Ben zelf erg enthousiast over Decca/L'oiseau-Lyre en Glossa.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Egwin

Kleine update:

Via een marktplaatsverkoper heb ik de volgende cd's gekocht:

Walther - Les Plaisirs du Parnasse - David Plantier
Biber - Fidicinium Saco-Profanum - Les Plaisirs du Parnasse - David Plantier
Vivaldi - Concerti per archi Concerto Italiano Rinaldo Alessandrini

Mijn favoriet is Walther, die van mijn vrouw Biber.

Mvg Egwin
Sonus Faber Minima Amator II # Primaluna evo 300i #  Audia Flight FL CD THREE S # Auralic Aries Mini incl. Sbooster # Transparent MW Ultra biwire # Transparent BML Reference # Gigawatt PF-1 MK2 & LC-2 Evo Powercords