Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AudioEnZo

Quote from: True Q on February 22, 2017, 15:49:32
Een Audio-GD DAC analoog aansluiten op een Devialet. Het moet niet gekker worden.
Want? Is de Devialet niet goed genoeg?

holco

Heb je hier nog een onderbouwing bij of was het gewoon een nutteloze opmerking?

Quote from: True Q on February 22, 2017, 15:49:32
Een Audio-GD DAC analoog aansluiten op een Devialet. Het moet niet gekker worden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

True Q

Quote from: Rusher on February 22, 2017, 16:37:12
Dit als jouw 2e post ooit op het forum plaatsen getuigt niet van vriendelijkheid, even los van de mogelijkheid dat je gelijk kan hebben en/of het gek mag vinden.
Het klopt, ik lees vooral jullie opmerkingen. Volgens mij mag dat ook.

Misschien lijkt mijn opmerking onvriendelijk maar zo bedoel ik het niet. Ik ben groot fan van Devialet en sinds twee jaar ook eigenaar. Ik vind het gewoon heel vreemd om een externe dac analoog aan te sluiten op de Devialet waar vervolgens een A/D conversie wordt uitgevoerd en daarna de interne devialet dac er weer analoog signaal van maakt. Volgens mij kun je het beter digitaal houden door het i2S signaal te converteren naar SPDIF bijvoorbeeld op basis van de Wolfson WM8804.

Charlemagne

Bij de test met de Mano streamer gaan we zeker deze streamer ook met de s/pdif testen; de Mano heeft een s/pdif uitgang, dus dat is geen probleem. Een tweede test is via de I2S op de Audio-GD DAC. Waarom ook niet. Ik heb de ervaring dat analoge bronnen op de Devialet 1000 zeer fraai kunnen klinken. Als die DAC dus een goed analoog signaal uitstuurt gaan we dat heus wel horen, denk ik zo, ook al gaat het met die wat ongebruikelijke (het-moet-niet-gekker-worden) omweg. We gaan het horen en we gaan er mooi verslag van maken, ongeacht wat de uitkomst van dit wat ongebruikelijke experiment ook is.

Wellicht gaan we verschillen horen tussen de Bluesound Node, al dan niet met I2S aangesloten op Audio-GD DAC en de Mano streamer. Beide kunnen we ook digitaal in de Devialet aansluiten via de s/pdif met weglating van de extra DAC en dan gaan we het wel horen wat het beste klinkt.

Verder hebben we nog de gemodde Sonos Magna Ultimo, die hier dagelijks heel goed klinkt (via de s/pdif) en de Air-streamer van Devialet zelf, die als referentie kan dienen. Ik zal weer proberen zoveel mogelijk blind te testen, waar dat kan. We krijgen het nog druk.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Dirk

probeer (voor de blinde of niet blinde test) deze keer ook ff de niveaus 100% gelijk te trekken dmv pink noise en een multimeter (meten op de uitgangen) ipv met een dB meter, want da's gewoon stukken nauwkeuriger  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Vhond

Volgmodus, interessant topic zeker als er een vervolg luistermoment komt (Aries Mini dan ook weer van de partij of blijft deze achterwege vanwege lagere 'ranking'?)

Ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die met een Hifiberry uitgeruste RPI die getweakt is een vergelijk hebben gemaakt met de getweakte Sonos 'familie'.

Interessant topic over getweakte RPI: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146913

holco

Even ter info, de Audio-GD NOS 11 heeft een schakelaar achterop waarmee hij puur in dedicated DAC mode gaat, dus toch een vaste output.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Charlemagne

Quote from: Vhond on February 23, 2017, 08:41:03
Volgmodus, interessant topic zeker als er een vervolg luistermoment komt (Aries Mini dan ook weer van de partij of blijft deze achterwege vanwege lagere 'ranking'?)

Ben ook wel benieuwd of er mensen zijn die met een Hifiberry uitgeruste RPI die getweakt is een vergelijk hebben gemaakt met de getweakte Sonos 'familie'.

Interessant topic over getweakte RPI: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146913
De Aries Mini heeft zijn kans gehad, dus die blijft achterwege. Het blijft wel een mooie streamer, zeker met die Kingpin voeding. Ik zei al eerder: we hebben geen slechte streamer gehoord bij de afgelopen shootout.

De Mano streamer is feitelijk gebaseerd op de Raspberry Pi, met allerlei tweaks daarom heen.

Quote
Based on RaspberryPi 3B providing I2S output including the MCLK (Master Clock from Magna Hifi's digital board
.
Op de website van Magna Hifi vind je daarover alle info.

Quote from: Dynky on February 23, 2017, 07:20:19
probeer (voor de blinde of niet blinde test) deze keer ook ff de niveaus 100% gelijk te trekken dmv pink noise en een multimeter (meten op de uitgangen) ipv met een dB meter, want da's gewoon stukken nauwkeuriger  ;)

Goede tip! Ik zal met Rob en Jos overleggen hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.

Quote from: holco on February 23, 2017, 09:15:46
Even ter info, de Audio-GD NOS 11 heeft een schakelaar achterop waarmee hij puur in dedicated DAC mode gaat, dus toch een vaste output.

Die gaan we dus ook analoog aansluiten op de 'het-moet-niet-gekker-worden' manier.  ;)

■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rusher

Quote from: True Q on February 23, 2017, 01:49:27
Het klopt, ik lees vooral jullie opmerkingen. Volgens mij mag dat ook.

Misschien lijkt mijn opmerking onvriendelijk maar zo bedoel ik het niet. Ik ben groot fan van Devialet en sinds twee jaar ook eigenaar. Ik vind het gewoon heel vreemd om een externe dac analoog aan te sluiten op de Devialet waar vervolgens een A/D conversie wordt uitgevoerd en daarna de interne devialet dac er weer analoog signaal van maakt. Volgens mij kun je het beter digitaal houden door het i2S signaal te converteren naar SPDIF bijvoorbeeld op basis van de Wolfson WM8804.
Kijk, dit is een nuttige en vriendelijke post!
Ik begrijp je punt. En de topic starter heeft er al met een knipoog naar verwezen.

Tof dat je ook eigenaar bent van een Devialet. Ik ben nog een twijfelaar inzake de 200. Als zo'n 200 nog eens dicht tegen de €3000 aan kruipt, dan ben ik (misschien) om.

Vhond

Quote from: Charlemagne on February 23, 2017, 11:54:01
De Aries Mini heeft zijn kans gehad, dus die blijft achterwege. Het blijft wel een mooie streamer, zeker met die Kingpin voeding. Ik zei al eerder: we hebben geen slechte streamer gehoord bij de afgelopen shootout.

De Mano streamer is feitelijk gebaseerd op de Raspberry Pi, met allerlei tweaks daarom heen.
.
Op de website van Magna Hifi vind je daarover alle info.


Misschien ook leuk om deze in het vergelijk op te nemen? Is er iemand met een Mano streamer?

Bas Akkerman

Hoe zit het eigenlijk met een Mac Mini? Die is niet getest, of kijk ik daar nu overheen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Charlemagne

Quote from: Charlemagne on February 18, 2017, 17:14:45
Met Rob en Jos heb ik intussen al plannen gesmeed om de Mano streamer in combinatie met de Audio-GD DAC bij mij te testen. De datum staat ook al redelijk vast: zondag 23 april. Het tijdstip nog niet, maar dat komt wel.

Als er meer mensen willen komen opdraven met een i2S geschikte streamer dan zijn die natuurlijk welkom. De Sonos Connect Magna Ultimo doet ook weer mee; de Airstreamer van Devialet, aangestuurd met Roon, kan weer als referentie dienen.

De Bluesound Node, al dan niet gemod mag wat mij betreft ook meedoen. Stuur me maar een PM als je interesse hebt om mee te doen. Locatie: hartje 020 met uitzicht op de gracht.

Wie weet is de Stufe 2 van de Sonos Cinemike ook al klaar. En ging Cinemike de Node 2 ook niet modden? ChM

De voortzetting van de test is voorlopig uitgesteld; waarschijnlijk naar een datum in mei. De reden: de Manu streamer van Magna Hifi wordt momenteel getest door een Duits blad. Er is momenteel geen vervangend exemplaar ter beschikking. Zodra de nieuwe datum bekend is zal ik die posten. Van "vik" hoorde ik dat het niet wil vlotten met het modden van de Node2 omdat Cinemike erg druk is met andere apparaten en shows. Wordt vervolgd.

Overigens heb ik de Bluesound Node2 (ongemod) ondertussen gehoord op een Devialet set met Martin Logans bij een kennis van mij. Die klonk heel goed. Uiteraard werd daarbij de DAC van de Devialet gebruikt.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

fasteddie

Even een vraagje tussen door: in de vergelijking is ook geluisterd naar een opname van..."The thrill is gone' van Patricia Barber van het album Café Blue, met de beruchte 's' klanken"

Kan een van jullie aangeven welke specifieke verschillen jullie hebben gehoord qua S klanken in de verschillende settings?

Ik speel zelf met een AudioaanZee ultraflow streamer gekoppeld aan een BMC puredac dac...zeer te vreden over deze set en de "S" klanken, maar hoor graag jullie ideeen hieromtrent?

M.a.w. hoe klinkt een goede S klank?

Dank









Charlemagne

Quote from: fasteddie on April 17, 2017, 12:15:26
Kan een van jullie aangeven welke specifieke verschillen jullie hebben gehoord qua S klanken in de verschillende settings?

M.a.w. hoe klinkt een goede S klank?

S-klanken worden in principe worden in principe veroorzaakt door de menselijke stem. Ik heb meer dan eens live concerten gehoord waarbij me opviel dat de ene sopraan duidelijk meer S-klanken liet horen dan de andere. Gewoon terwijl je onversterkt in de zaal live zit te luisteren. Kwestie van verschil in de stemmen en mogelijk ook van zangtechniek. Kortom het is een natuurlijk fenomeen. De vraag is of je dat bij weergave in een elektronische keten ook zo ervaart. S-klanken die in de weergave worden aangezet klinken minder natuurlijk vind ik en kunnen storend zijn voor een prettige muziekbeleving. In die elektronische keten kunnen er vele redenen zijn om die S-klinken anders dan natuurlijk te laten klinken. Sommige microfoons zetten de hoge tonen al aan; verder de gehele gebruikte elektronische keten bij de opname heeft daar effect op. Ik weet dat er zelfs speciale "de-essers" op de markt zijn om S-klanken die teveel van het goede zijn enigszins te temperen. Kortom in de opname kan er al van alles goed of juist mis gaan. Voor de weergaveketen geldt in principe hetzelfde. Kortom een 'goede S-klank' is in principe een natuurlijk fenomeen. Bij de opname en weergave moet je dan ook het gevoel houden dat het een natuurlijk fenomeen blijft. Als er in de hele keten het gevoel ontstaat dat de S-klanken naar een onnatuurlijk niveau worden getild, ervaar ik dat als storend en onprettig. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Siddartha

Reverb heeft vaak ook een effect op S klanken. Een D-Esser is in principe een compressor die op een smalle frequentieband werkt. De de
Compressor grijpt pas in als er een bepaalde frequentie boven een bepaald niveau komt.
Luister maar eens naar Jesssssussss to a child van George Michael, dan hoor je het effect van een reverb op een s klank. Hoeft niet per se negatief te zijn, is ook aan ssssssmaak gebonden [emoji6]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

fasteddie

Ok duidelijk verhaal en dank hiervoor.

Wat ik al vermoede is dat de met name de kwaliteit of de wijze van opname bepaalt wat voor S-klank je gaat horen uit je set.

Mijn vraag blijft nog steeds of tijdens het testen er verschillen zijn waargenomen per verschillende streamer in het het "verwerken" van de S klank?

Ik heb altijd gedacht, hoe beter de DAC hoe beter het wordt weergeven, maar dat gaat blijkbaar niet op.....tuurlijk weet ik wel hoe beter het platenlabel, zoals Stockfish, hoe beter de kwaliteit van de opname/weergave.....

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

steklo

Hello Charlemagne,

is there any news about your comparison between Magna Mano streamer and Sonos Connect Ultimo?

Best regards
Stefan

Charlemagne

Hello Stefan, a new date to do the test has been set on June the 25th. The reasons for the delay were no Magna Manu streamer being available any sooner, busy agenda's and a Holliday as well. To be continued.... 

In the meanwhile I'm very much enjoying the Sonos connect Magna Ultimo and the very nice weather as well.

ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Charlemagne

Even dit topic weer wakker schudden. Zondag 25 juni gaan we de Mano streamer met I2S aansluiting bij thuis in hartje Amsterdam testen en vergelijken met de Sonos Magna Ultimo. De Mano streamer wordt met zijn I2S aangesloten op een Audio GD DAC. En die gaat dan analoog aangesloten worden op de Devialet 1000 Pro in de wat ik eerder heb genoemd 'het-moet-niet-gekker-worden-opstelling'.

We beginnen rond twaalf uur. Als iemand nog een I2S streamer (PSAudio compatible) wil meenemen is ie welkom. Holco misschien? En Bas is ook nog steeds van harte welkom. Ik woon op loopafstand van het Centraal Station.

Rob heeft de Mano streamer een upgrade laten ondergaan waardoor ie makkelijker te bouwen is en bovendien over de spdif een tikkeltje beter moet klinken. Ik ben benieuwd.

De Mano streamer is inmiddels bij een Duits Online blad getest. Hier is de link:

http://www.hifistatement.net/tests/item/2022-magna-hifi-mano-music-streamer-high-res

De test in het Duits en zeer grondig. Je kunt er alle technische informatie over de Mano streamer vast vinden. Verdere technische info is ook te vinden op de website van Magna Hifi.

Mijn verslag zal in het Nederlands zijn. Ik ben benieuwd.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Fred Mulder

Dat zal weer een mooie middag worden, ik kijk uit naar de bevindingen. Het zou interessant zijn als ook een rpi met nieuwe Allo I2S hat mee zou doen, op audio-creative staan erg nette Allo I2S streamers.

Fijne middag!!

StereoMike

Quote from: Charlemagne on June 22, 2017, 21:36:58
Rob heeft de Mano streamer een upgrade laten ondergaan waardoor ie makkelijker te bouwen is en bovendien over de spdif een tikkeltje beter moet klinken.
Proberen jullie ook de spdif van de Mano rechtstreeks op de Devialet?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Charlemagne

Quote from: StereoMike on June 23, 2017, 10:06:24
Proberen jullie ook de spdif van de Mano rechtstreeks op de Devialet?

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Het hele idee om de Mano streamer te bouwen is om er een I2S uitgang uit te krijgen die je op een geschikte DAC kunt inpluggen, in dit geval de Audio-GD HE7 Singularity DAC.

De Mano streamer heeft ook een spdif uitgang. Volgens Magna Hifi presteert die zowat op het niveau van de Sonos Connect Ultimo. Dat zouden we natuurlijk ook kunnen proberen, maar daar ligt nu niet echt de focus. Stiekem ben ik zelf ook wel benieuwd naar de prestaties met de spdif rechtstreeks in de Devialet. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

StereoMike

Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike