Shootout Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo, Auralic Aries, microRendu, Mano

Started by Charlemagne, January 23, 2017, 17:35:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Leuk verslag en een ontzettend mooie set !
Hoe herkenbaar zijn ook de karaktertrekken van mijn (kingpin) voeding ;)

Quote from: Charlemagne on February  7, 2017, 15:12:54
Over die Kingpin voeding kan "Stereomike" het beste wat vertellen, denk ik. Die heeft hem tenslotte meegezeuld naar Amsterdam.
De voeding is gebasseerd op een lineair principe met (op dit moment) de beste regulator die te verkrijgen is. Deze zorgt naast een erg lage ripple en ruisvloer ook voor een constante uitgangsspanning bewaking, die door fluctuerende load altijd op hetzelfde level blijft.
De voeding maakt uitsluitend gebruik van de kleinste toleranties en overbemeten waardes.

Kan er nog veel meer over vertellen, maar hierboven dus een kleine verduidelijking van de gebruikte voeding.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Spijkie

Mooi verslag en zeer verrassend dat er eerst bij een duurdere streamer deze als de betere word gevonden maar in vergelijking weer niet.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

FWK

Heb zelf de Sonos Magna Ultimo gehad, ben overgestapt op een Linn akurate ds maar het verschil tussen deze 2 was voor mij ook niet goed te horen.
Kan ook aan de kwaliteit van de rest van mijn set liggen uiteraard. ;D
Mooi om deze shoot out te volgen, interessant  :clapping:
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

RZeemering

Dank voor jullie moeite om de boel op te schrijven!
De test doen is 1, maar dan ook nog wat schrijven is twee.
Leuk om te lezen!
Fijn dat ik dan een voor mij juiste speler heb gekocht, past wel bij mijn smaak. De Aries Mini. Fijn ook dat er nog een mooie upgrade te krijgen is :P

Ik verheug me op nog een deel van dit verslag :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

DVDmartinDVD

Mooi verslag,

Grappig om te lezen dat de Aries erg goed klonk maar dan toch niet wint.

Was er nog getest tussen wireless en bedraad afspelen?
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Xander32

Mooie verslagen mannen, compliment  :thumbs-up:. Goed ook dat jullie je aan 'blind testen' bloot hebben gesteld.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vik

Leuke bijdrage Zodiac!  ^^


Quote from: Zodiac on February  8, 2017, 14:05:11
De setting: Zondag 5 februari. Amsterdam centrum, thuis bij Charlemagne. Dank aan hem voor de gastvrijheid, de voorbereidingen, de hartelijke ontvangst, de vele koffie re-fills en de copieuze lunch. Ik heb er van genoten. Het was gezellig, leerzaam en leuk om ook Stereomike en Vic te ontmoeten. Kundige en aardige kerels. Voor herhaling vatbaar!

Review..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Charlemagne

Zodiac heeft een prachtig en zeer lezenswaardig verslag geschreven en al veel gras voor mijn voeten weggemaaid. Toch ga ik nog wat eigen impressies verwoorden, maar die zijn meer ter aanvulling. Zodiac heeft een deel gemist omdat hij ging drummen. De Sonore microRendu heeft hij gemist bijvoorbeeld. Later zijn we uit nieuwsgierigheid nog met wat kabels gaan tweaken en daar zal ik ook verslag van doen.

Eerst wil ik wat vertellen over mijn eigen muziekvoorkeur. Die ligt van jongsaf bij klassieke muziek; het liefst live muziek. Zo ga ik al mijn leven lang maandelijks naar het Concertgebouw. Ik ben daar zeker zo'n  600 keer geweest. Qua muziekbeleving is dat voor mij het walhalla. Ook mijn referentie. Daar klinkt het niet analytisch of into-your-face of 'zwart' of 'dun' of afstandelijk, maar uiterst muzikaal. Daar is het voor mij elke maand weer genieten. Gelukkig houd ik ook van andere muziek, zoals jazz, wereldmuziek, popmuziek, singersongwriters met een prettige stem. Roon doet een analyse van je muziekbestanden en heeft me duidelijk gemaakt dat de helft van mijn collectie bestaat uit klassiek en de rest 'andersoortig' dit om even een beeld te geven van mijn belangstelling. Die belangstelling voor andersoortige muziek is vooral de laatste jaren sterk aangezwengeld door de online streamingdiensten, vooral door Qobuz.

Bij het streven naar een goede muziekweergave is dat Concertgebouw en hoe fraai het daar klinkt altijd de referentie geweest. Het moet er wel een beetje op lijken als ik spullen koop. Maar het is net als het zoeken naar de Heilige Graal. Hij moet ergens zijn, maar je vindt hem nooit. Zo is het ook met alle investeringen die heb gedaan in de muziekweergave. Ik kom met deze set een heel eind in de richting, maar nooit klinkt het helemaal zoals in het Concertgebouw. Daar blijf ik dus trouw heen gaan. Dit ter inleiding.

Vik en Stereomike kwamen zondag wat eerder. Na een eerste kennismaking zijn we druk in de weer geweest om alle apparaten aan te sluiten.



Hier een plaatje van de kabelbende achter mijn Spectralmeubel, met onderaan de CM, daarboven de Ultimo en de Aries Femto die op de Kingpinvoeding staan. Links op het meubel staat de Devialet Master amp; de Slave ziet er net zo uit, maar is buiten beeld.

We hebben een poging gedaan om met behulp van een dB-meter en roze ruis metingen te doen om eventuele luidheidsverschillen op te sporen. Dat is om onduidelijk redenen niet gelukt. We hebben ons erbij neer gelegd. Later bleek dat ook niet echt tot problemen te leiden. Dat wil zeggen: tijdens het vele schakelen tussen de bronnen heeft niemand van ons opgemerkt dat er luidheidsverschillen waren.

Eerst heb ik de heren een korte impressie gegeven van verschillende muziekfragmenten op mijn Airstreamer van Devialet. De muziek wordt daarbij via de HTPC die met Windows 8.1 draait met behulp van Roon (iPad app en Roon Raat server, de nieuwste versie op de HTPC) via de ethernetkabel met behulp van AIR-protocol naar de Devialet gestuurd. Ik begon met een fragment uit het album Himalaya van Bruno Coulais, het tweede nummer 'Norbu'. Dat begint met daverende diepe klappen van de basedrum die tot putdiep reiken en het hele huis en de gracht buiten laten meedaveren. De heren veerden op van de luie bank en gingen zitten op 't puntje van de stoel. Soms zegt lichaamstaal meer dan woorden. Zoek het maar eens op op Qobuz; het album staat er op.



Daarna ontspon zich een leuke discussie hoe het mogelijk is hoe het mogelijk is die zeer diepe bassen zo gecontroleerd en puntgaaf zijn weer te geven. Een kwestie van vermogen en een goede dempingsfactor van de amp was de conclusie. Twee keer 1000 Watt continu bij superlage vervormingscijfers, ook bij vol vermogen, dat doet een hoop. En 'SAM' van Devialet doet er een flinke schep bovenop. In het Concertgebouw klinkt het nog beter, dat wel.

Schakelen doet de Devialet amp razendsnel en de luidheid wordt in de app die ik daarvoor gebruikte zeer nauwkeurig aangegeven. Dat maakte echte A-B-vergelijkingen mogelijk. Dat wilde ik doen, het liefst 'blind', zodat de luisteraar niet kan weten welke bron er precies speelde. Met behulp van de diverse smartphones, iPad en app's daarop lukt het goed om muziekfragmenten gelijktijdig te starten en parallel te laten lopen. Daarna is het ongezien voor de luisteraars schakelen en de diverse bronnen een naam als 'A' of 'B' te geven en hun aan het eind van het muziek fragment te laten kiezen welke zij het beste vonden klinken. De conclusies waren vrijwel altijd eensluidend, zoals Zodiac al aangaf.

Ik wil nog wat opmerkingen maken over de subtiele verschillen die ik meende te horen. De Sonos Connect Ultimo vond ik telkens het meest muzikaal. Dat wil zeggen: die gaf een nuance meer betrokkenheid bij de muziek, klonk wat vloeiender dan de andere streamer, trok je meer in de beleving. Ik heb geen enkele slechte streamer gehoord die middag, laat dat duidelijk zijn. Alle speelden op een overtuigende hoogwaardige manier. Het was meer inderdaad zoals Zodiac al aanduidde hoe je door de weergave werd gepakt.

Toch ga ik een poging wagen de subtiele verschillen te verwoorden.

In de eerste shootout tussen de Sonos Cinemike en de Magna Ultimo kreeg ik de indruk dat de Cinemike de hoge tonen iets aanzette. In zijn algemeenheid, maar het duidelijkst was dat bij kritische stemmen zoals die van Patricia Barber en Kathy Melua. De s-klanken klonken daar wat aangezet, leek het. De Ultimo klonk vergevingsgezinder. Geen wereld van verschil, maar toch. We hebben er nog over gediscussieerd waar dat aan kon liggen en we zijn min of meer tot de conclusie gekomen dat het aan de clock moest liggen. De Tenstlab clock in de Ultimo haalt er waarschijnlijk dat kleine scherpe randje af ten opzichte van de huis-tuin-en-keuken-clock in de Cinemike, die niet wordt vervangen. Tijd voor een 'Stufe 2 mod'?

De Auralic Aries Mini met zijn fraaie Kingpin voeding leek een heel neutraal klankbeeld te geven. Toch gaf hij mij de impressie dat het hoog wat samengeknepen klonk, minder luchtig kreeg ik de indruk. Hoewel de anderen daarover heb ik daarover niet gehoord, moet ik erbij zeggen.

De Auralic Aries Femto met diezelfde voeding deed het wat dat betreft een ietsepietsie beter. Klonk uiterst neutraal en mooi ruimtelijk met veel rust en met een goede definitie in alle registers. Toch wist die Aries Femto me niet de betrokkenheid bij de muziek te bieden en dat vanzelfsprekende vloeiende wat de Ultimo wel opriep. Het gaat om nuances en die probeer ik hier te verwoorden.

Geen van de streamers klonk slecht laat ik het nog maar eens benadrukken. Wel hebben we beide Sonossen nog even analoog aangesloten via een veel te dure kabel. Analoge weergave was van beide Sonossen niet te pruimen. Het geluid trok dicht, werd wazig en ongedefinieerd en de ruimtelijkheid verdween. Die DAC in de Sonos zelf is echt ondermaats. De Auralic Aries Femto heeft geen DAC dus in die zin geen kritiek. De Aries Mini heeft wel een DAC. Niemand van ons heeft er ook maar aan gedacht die ook analoog aan te sluiten. Dus hoe die klinkt weten we niet.

Een geval apart is Sonore microRendu met zijn aparte voeding. De streamer zelf neem je bijna niet serieus als je hem ziet: zowat zo groot als een pakje sigaretten en half zo dik, met alleen de meest nodige aansluitingen. En die moet dan 600 dollar kosten. De voeding ziet er geloofwaardiger uit en is 'maar' 400 dollar. Aangesloten op de USB-ingang van de Devialet die met asymmetrische protocollen overweg kan wist de streamer toch een heel schoon en weids geluidsbeeld op te roepen. Wel viel me op dat de middenregisters van de stemmen iets naar achter leken te wijken. Het gaat weer om nuances, maar het moet niet onvermeld blijven. Ook in de shootout tegen de Ultimo legde deze aparte combi het op nuances af. Weer dat verhaal van meegesleept worden in de muziek, de vloeiendheid etc. De microRendu werd door Roon direct herkend en liet zich daarmee soepeltjes bedienen. Dat is een pluspunt.

Overigens is de Sonos tegenwoordig ook "Roonready'. Je moet dan niet gelijktijdig de eigen Sonos app gebruiken, want dan krijgen de twee ruzie. Maar het werkt prima. De Sonos als 'Endpoint' wie had dat ooit gedacht. Via Roon kun je nu ook je highres muziek hoorbaar via de Sonos, als je dat zou willen. Met Sonos als Endpoint gaat Roon die highres muziek keurig downsampelen naar een niveau dat de Sonos kan behappen. Ik heb het hier geprobeerd en dat klinkt niet eens slecht.



Hier een plaatje hoe dat downsamplen eruit ziet in Roon als je uitstuurt naar de Sonos, die hier Magna Ultimo heet.

Aan het eind van de middag hebben we nog wat getweakt met kabels, vooral op de Cinemike. De Audioquest Vodka ethernet (cat7) kabel bracht duidelijk meer rust in de weergave  van de Cinemike. De Baas LAN isolator en later de D-Link switch met die aparte Ultracapvoeding deden er nog kleine schepjes bovenop, vond zelfs ik (en ik ben niet zo van tweaken). Die Cinemike is dus wel op allerlei manieren nog te tweaken als je daar van houdt. Maar een Tentslab clock erin frommelen gaat ook helpen, denk ik.

Conclusie:

Mijn winnaar van de test is de Airstreamer van de Devialet, lekker met Roon te bedienen via de HTPC. Maar de Sonos Connect Magna Ultimo is een goede tweede (met standaard Sonos netstroom en gewone Lankabel aangesloten). De derde plaats is voor mij de Auralic Aries Femto. Wel graag met die mooie Kingpin voeding erbij. De Sonos Cinemike is vierde. De Sonore microRendu met die aparte Ultracapvoeding is vijfde en de Aries Mini is laatste, maar nog steeds erg te genieten. De verschillen blijven nuancen, ik zeg het nog maar eens. En dat op een peperduur systeem dat hier staat. En dat klinkt dan nog niet zoals het Concertgebouw. Af en toe moet je dingen eens goed in perspectief plaatsen, vind ik. Een bezoekje aan het Concertgebouw kan ik daarvoor erg aanraden.

Sinds ik mijn Devialet Expert 1000 Pro heb gebruik ik de Sonos wel vaker dan voorheen. Het blijft een makkelijk te bedienen streamer met geweldige software. En op mijn nieuwe amp lijkt het wel of alles beter klinkt.

Ik heb zelf erg genoten van de shootout en de M&G met forumgenoten die het enthousiasme delen van naar goede muziek luisteren en met veel plezier over technische aspecten van een goede weergave praten. Het was een heerlijke en leerzame dag. Ik vind dat er op het forum meer van dit soort gebeurtenissen moet plaatsvinden. Als jullie met goede ideeën komen: mijn huis staat er voor open...

Charlemagne



■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Xander32

Mooi initiatief idd., M&G zijn sowieso altijd leuke ervaringen en helemaal als men ook gericht samen op onderzoek gaat.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Fred Mulder

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen, leuk om te lezen.
Fred

Zodiac

Complimenten voor je verslag Charlemagne. Ik denk dat we samen een zeer compleet 'beeld' hebben neergezet!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

vik

Mooi verslag Charlemagne!  ^^

Kleine opmerking betreft een eventuele "stufe 2" CM mod. "Plane and simple" die komt er niet. Het heeft voor hun totaal geen zin om verder te gaan met de Sonos. Voor de consument blijft €400,- een hoog bedrag maar qua tijd en ontwikkeling levert €400,- niet veel op voor het bedrijf.  De prijs verhogen schiet ook niet op naar mijn mening.

Daarbij is een Bluesound interessanter en daar zijn ze nu mee bezig. Deze ondersteunt ook high resolution en de vraag naar dit apparaat is ook groter. Wat ik heb geleerd van deze dag is de enorme keuze op streaming gebied tot de prijs klasse van €1000,- er zijn zoveel mogelijkheden en de prestaties zijn enorm.

Iets wat ik mezelf wel heb voor genomen voor een mogelijke toekomstige vergelijking tussen 2 identieke apparaten is het gebruik van de exacte bekabeling op beiden apparaten. Dit om de invloed van verschillende bekabeling te voorkomen.


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Martin!!!

Heerlijk leesvoer  :thumbs-up:

Wat jammer is dat de diverse streamers daar waar mogelijk niet voorzien waren van dezelfde bekabeling en switches, dit had de test wat "eerlijker" gemaakt,  zeker voor de twee Sonossen
mainly British stuff

Erik

Opnieuw weer mooie testverslagen die zijn toegevoegd.
Maar vergis ik me nu zou er geen blue sound worden meegenomen in de test?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

AudioEnZo

Mooi opgezette test en dito verslagen :clapping:

Die Magna Ultimo scoort goed zeg!

blue-eyes

Begrijp ik goed (even (te) snel) gelezen dat de Davialet als DAC fungeerde, dus de streamers als feitelijk transport fungeerden?

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Spijkie

Voor mij zou hierin toch de Aries mini de keuze zijn ook al eindigt deze als laatste. Waarom: als de verschillen zo minimaal zijn komt prijs en de mogelijkheid van interne opslag bij mij om de hoek kijken. De anderen kunnen niks intern opslaan.

Super leuk om ook deze bevindingen te lezen!

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Charlemagne

Quote from: Blue-Eyes on February  9, 2017, 13:03:46
Begrijp ik goed (even (te) snel) gelezen dat de Devialet als DAC fungeerde, dus de streamers als feitelijk transport fungeerden?

Klopt helemaal. De modificaties van zowel de Cinemike als de Magna Ultimo richten zich beide op verbetering van het uitgestuurde digitale signaal. Als je laat modden doe je dat dus specifiek om de Sonos digitaal aan te sluiten op een betere DAC.

De Aries Femto stuurt alleen digitaal via s/pdif dan wel USB uit. De Aries Mini heeft wel een eigen DAC, maar die hebben we niet getest. De microRendu stuurt alleen een USB signaal uit.

De Devialet heeft digitale ingangen en een heel goede ADC. Ik heb hier thuis ook analoge bronnen in gebruik en die klinken er heel goed op.

Quote from: Erik on February  9, 2017, 12:34:06
Opnieuw weer mooie testverslagen die zijn toegevoegd.
Maar vergis ik me nu zou er geen blue sound worden meegenomen in de test?

Ik heb in de openingspost een oproep gedaan om een Bluesound Node 2 in te brengen, maar niemand heeft toegehapt. Ik had die wel mee willen testen.

Quote from: Martin!!! on February  9, 2017, 11:24:22
Heerlijk leesvoer  :thumbs-up:

Wat jammer is dat de diverse streamers daar waar mogelijk niet voorzien waren van dezelfde bekabeling en switches, dit had de test wat "eerlijker" gemaakt,  zeker voor de twee Sonossen

Daar heb je een punt. Dat is iets om bij een volgende shootout beter op te letten. Van de andere kant: de winnaar van de test, de Magna Ultimo, was voorzien van zijn huis-tuin-keuken-kabels, zowel het witte standaard voedingssnoertje en een simpele ethernetkabel zonder verdere tweaks en klonk in onze ogen toch het meest muzikaal. Misschien relativeert dat weer enigszins het belang van de kabel. Ik sluit overigens niet uit dat daar nog winst te halen is, ook op de Ultimo. Als het aan mij had gelegen hadden we de kabels nog even geswapt tussen de Sonossen en een aanvullende blinde test gedaan, maar door tijdgebrek is het daar niet meer van gekomen.

Quote from: Spijkie on February  9, 2017, 14:08:38
Voor mij zou hierin toch de Aries mini de keuze zijn ook al eindigt deze als laatste. Waarom: als de verschillen zo minimaal zijn komt prijs en de mogelijkheid van interne opslag bij mij om de hoek kijken. De anderen kunnen niks intern opslaan.

Super leuk om ook deze bevindingen te lezen!

Gr Spijkie

Ik denk dat je met de Aries Mini een prima keuze doet; zeker als dit soort argumenten een rol speelt. Ik schreef al dat we eigenlijk geen enkele slechte streamer hebben gehoord. Op een topset, zoals de mijne, zijn er enige karakterverschillen te horen en die hebben Zodiac en ik in een genuanceerd verhaal proberen te omschrijven. Het blijft natuurlijk de vraag of je de verschillen bij je thuis gaat horen. Alles is relatief.

Charlemagne
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

blue-eyes

Quote from: Charlemagne on February  9, 2017, 15:08:41
Klopt helemaal. De modificaties van zowel de Cinemike als de Magna Ultimo richten zich beide op verbetering van het uitgestuurde digitale signaal. Als je laat modden doe je dat dus specifiek om de Sonos digitaal aan te sluiten op een betere DAC.

De Aries Femto stuurt alleen digitaal via s/pdif dan wel USB uit. De Aries Mini heeft wel een eigen DAC, maar die hebben we niet getest. De microRendu stuurt alleen een USB signaal uit.

De Devialet heeft digitale ingangen en een heel goede ADC. Ik heb hier thuis ook analoge bronnen in gebruik en die klinken er heel goed op.

Ik heb in de openingspost een oproep gedaan om een Bluesound Node 2 in te brengen, maar niemand heeft toegehapt. Ik had die wel mee willen testen.

Daar heb je een punt. Dat is iets om bij een volgende shootout beter op te letten. Van de andere kant: de winnaar van de test, de Magna Ultimo, was voorzien van zijn huis-tuin-keuken-kabels, zowel het witte standaard voedingssnoertje en een simpele ethernetkabel zonder verdere tweaks en klonk in onze ogen toch het meest muzikaal. Misschien relativeert dat weer enigszins het belang van de kabel. Ik sluit overigens niet uit dat daar nog winst te halen is, ook op de Ultimo. Als het aan mij had gelegen hadden we de kabels nog even geswapt tussen de Sonossen en een aanvullende blinde test gedaan, maar door tijdgebrek is het daar niet meer van gekomen.

Ik denk dat je met de Aries Mini een prima keuze doet; zeker als dit soort argumenten een rol speelt. Ik schreef al dat we eigenlijk geen enkele slechte streamer hebben gehoord. Op een topset, zoals de mijne, zijn er enige karakterverschillen te horen en die hebben Zodiac en ik in een genuanceerd verhaal proberen te omschrijven. Het blijft natuurlijk de vraag of je de verschillen bij je thuis gaat horen. Alles is relatief.

Charlemagne


Voer voor sceptici dus. Er is oa in mijn topic geponeerd dat omdat ik toch alles naar de Classe PRE stuur, die per definitie het signaal door de DAC stuurt, er dus geen noodzaak voor een streamer met DAC is, immers, signaal wordt altijd bewerkt door de Classe zelf. Dat dus de bron niet uitmaakt. jullie bevindingen zeggen iets anders.
Leuk om dat alles zo te lezen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Siddartha

Mooi opgezette test en goede verslagen.
Inderdaad volgende keer met bekabeling opletten.

Zou zelf wel eens een shootout willen doe  tussen externe streamers als sonos, een htpc of mac mini en een all-in-one zoals mijn Naim UnitiLite. Deze heeft 4 digitale ingangen dus keus genoeg.

Sta er wel voor open om dat te organiseren!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Erik

Moet het perse een Blue Sound 2 zijn of is een BS1 ook voldoende?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martin!!!

Mag er voor de "grap" ook een SBT (Chord Indigo Plus  interlink) met Kingpinvoeding (AQ vodka - Furutech 3TS20 - Iego 8055 schuko en IEC) met D-Link DGS-108 met LPS made by Onder013 (Supra LoRad Iego 8055 schuko en IEC) aan mee doen ?  ::)
mainly British stuff

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

vik

Ik voel een nieuwe "shoot out" aankomen  :)

Hopelijk kan ik dan een BlueSound Node 2 mee nemen tegen die tijd.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

StereoMike

Het gras is intussen behoorlijk weggemaaid. Toch blijven er nog wel wat sprietjes (beslist geen stekeligheden) over.

Na de kennismaking en het installeren van de streamers begint het luisteren naar de eerder beschreven muziekfragmenten. Het ging bij deze shootout natuurlijk voornamelijk om een vergelijk tussen de Sonos Connect Cinemike, Magna Ultimo en de Auralic Aries Mini. Het toevoegen van de Auralic Aries en de microRendu was een leuk extraatje maar veel minder van belang.

Tijdens een eerste korte sessie (hebben we geluid?) met de Airstreamer viel mij het geheel erg tegen. Ik heb de indruk dat we kort naar een interne DAC van een Sonos hebben geluisterd (schakelfoutje?). De daarop volgende sessie met het nummer 'Norbu' neemt gelukkig alle twijfel weg. Hier staat een absolute topset te spelen. Na het beluisteren van een select aantal nummers (genres) kom ik tot de conclusie dat mijn voorkeur verandert bij het wisselen van genre. Als ik dan toch een lijstje moet maken dan vind ik de Magna Ultimo de meest muzikale speler van de dag. Hij lijkt de emotie van de muziek het best over te brengen. De Mini en Cinemike zijn iets zakelijker waarbij vooral de Cinemike het hoog en laag iets meer lijkt aan te zetten. Tijdens het overschakelen van en naar de Mini valt dit behoorlijk op. Naast de neutralere klank valt bij de Mini ook de toegenomen ruimtelijkheid op (ik zat intussen behoorlijk dicht bij het focuspunt van deze prachtige speakers). Vooral bij zang is de plaatsing zeer fraai.

Hierna begint een beetje het rommelige deel van de shootout. Zodiac moest eigenlijk al gaan toen ik liet weten dat ik ook de duurdere Auralic Aries had meegenomen. Natuurlijk moest deze ook nog even worden beluisterd. Snel uitpakken en aansluiten dan maar. Wegens de krappe ruimte ook maar even praktisch stapelen. Na een snelle check bleek de Aries gevonden (netwerk) en kon de volgende vergelijking worden gemaakt. Zoals al eerder beschreven geeft deze Aries nog wat meer rust en ruimtelijkheid dan de Aries Mini. Wat mij altijd opvalt is de positieve invloed van de femto klok. Deze klok betrekt je wat meer bij de muziek (timing?) en maakt deze ook wat meer tja analoog. Helaas viel dit eigenlijk helemaal weg. Ook de plaatsing van de instrumenten viel behoorlijk tegen. Het klonk om eerlijk te zijn wat afstandelijk.

Hierna hebben we afscheid genomen van Zodiac en zijn we verder gegaan met de microRendu. Het 'opladen' van de Ultracap gaat redelijk snel en dan wordt de microRendu supersnel zichtbaar onder Roon. Na de eerste tonen begint het bij mij te knagen. Zit ik nu naar de Magna Ultimo, de Cinemike, Aries of de microRendu te luisteren. De Aries kan het zeker niet zijn want die heb ik even daarvoor afgekoppeld. Het verlossende woord komt van Charlemagne en het blijkt de microRendu. Dit is wel heel merkwaardig. Over het algemeen ben ik redelijk in staat een Aries van een microRendu te onderscheiden maar nu wordt het wel heel lastig. Toch luistermoe geworden? Wie het weet mag het zeggen. Tenslotte hebben we nog wat leuke tweaks getest maar dat laat ik maar verder buiten beschouwing. Hoewel, we hebben wel een zeer dure ethernetkabel gehoord die menig scepticus kan overtuigen. In negatieve zin welteverstaan. Wat bracht deze kabel een onrust in de keten. Snel weg met dat ding en een veter ertussen.

Op weg naar huis had ik voldoende stof om over na te denken. Hoe kan het dat verschillende streamers (vooral de voor mij bekende Aries en microRendu)  alleen maar nuance verschillen laten horen. Had het te maken met de wijze van aansluiten (het doorlussen van ethernetaansluiting tussen de Magna, Cinemike en de rest), het zonder opwarmen van de Aries en microRendu gelijk aan de luistersessie beginnen (vooral de femto klokken hebben tijd nodig) of lag het misschien aan de voortreffelijke Devialet. En daar viel het muntje.

Wat doet de Devialet met het digitale signaal voordat het naar de DAC gaat. Juist, het wordt opnieuw geklokt door een masterklok (2ps RMS). Bij aanschaf van een Devialet krijg je dus eigenlijk een dirigent meegeleverd. Hij beslist hoe een compositie gespeeld en/of gezongen wordt, de zogenaamde interpretatie. Het effect is heel herkenbaar wanneer je ooit gewerkt hebt met een externe masterklok. Het laat het karakter (voor zover een signaal een karakter heeft) wel intact maar brengt het meer naar één niveau. Uiteraard heeft het gebruik van een masterklok ook een groot nadeel. Het verandert iets in het signaal en het is onduidelijk of dit positief of negatief uitpakt voor de luisterervaring. Blijft een gegeven dat op de set van Charlemagne mijn blinde voorkeur nog steeds gaat naar de Magna Ultimo. Wat een leuk apparaat voor een heel schappelijke prijs.

Overigens heb ik na deze shootout meer begrip gekregen voor de stelling dat streamers (duur of goedkoop) slechts kleine verschillen laten horen. Wanneer je een Devialet van dit kaliber hebt staan met zijn bijzonder kostbare en zorgvuldig doordachte signaalverwerking dan kun je volstaan met een voordeliger streamer. Petje af voor deze set en setting.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake