'Power Amplifier' vs 'Hifi Amplifier'

Started by belgiansound, January 21, 2017, 23:23:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Een vraag waar je héél veel info over vindt op het wereldwijde web, met veel verschillende meningen en conclusies. Het gaat dus over de eindtrap, professionele versterker vs (duurdere) hifi eindtrap versterker. Maar weinig antwoorden.

Wat ik tot nu toe begrepen heb, komt erop neer dat PA meer vermogen voor minder geld leveren, gemakkelijk tot lage impedanties kunnen gaan, en dit ook lang vol kunnen houden. Nadeel is het geluid van de actieve koeling, de looks en de aansluitingen. Er zijn een aantal blinde tests uitgevoerd waarbij ook hifi kenners het verschil niet hoorden tss een setup van duizenden euro's en een PA van een paar honderd euros.

Dit is de theorie, maar is er iemand op het board die een dergelijke setup heeft thuis, of zelf gehoord heeft?

Ik ben alle opties aan het bekijken voor m'n boxen, zware transmissie lijn op 4Ohm die m'n versterker(s) telkens tot hun limieten krijgen. Om een goede HiFi versterker te hebben moet ik minimaal een 1000 euro neertellen, idealiter monoblocks en dan zit ik al aan minstens het dubbele daarvan. Dat is een pak meer dan een goede PA van 250 euro...voor een subwoofer zou ik zowiezo een PA nemen omdat ze veel flexibeler zijn en ik het ook beter lijk te vinden om een aparte versterker te hebben ipv een plaat die staat mee te trillen in m'n sub box (kan toch niet goed zijn lijkt me)

Bedankt!

Richi

Ik heb geen ervaring met PA versterkers, maar een setje Hypex UCD of nCore mono versterkers zouden in jouw geval wel eens heel erg goed kunnen uitpakken en dan ben je voor maximaal 1500 euro klaar.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dirk

@TS: praat je hier over nieuwprijzen?
want een "goede PA amp" van 250€ mag je me dan wel ff aanwijzen  ;D

ik heb in het verleden op lastige Dynaudio's goede resultaten gehad met amps van Camco of LabGruppen, maar dan praat je imo toch echt over andere prijsklasses, al zijn ze natuurlijk ook wel tweedehands aan te schaffen.

verder heb je wel een punt dat ze vaak afgeserveerd worden (louter) omwille van hun uiterlijk en fan-noise, al hoeft dat laatste de dag van vandaag ook niet zo'n probleem meer te zijn, omdat je immers relatief makkelijk fans kan omwisselen naar stille types.
aansluitingen is imo geen issue, omdat de vaak gebruikte Speakon connectoren veruit het beste zijn wat er op de markt te vinden is, dus gewoon ff een setje overgangen maken en klaar ben je. ;)

verder ben ik het eens met Richi, ik draai dan ook al verschillende jaren met nCores, dus dat loont misschien wel de moeite om me te overwegen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

gast_001

Dat de aansluitingen een probleem mogen wezen is nieuw voor me. XLR, NL2/4 mag het probleem niet wezen.
Fan: genoeg PA amps met een temperatuur gestuurde fan die 99% van de tijd niet draait (EV Q / Yamaha P / Crown enz)

Looks, ja wil je een amp die er leuk uitziet maar niks brengt en daarbij overpriced is of liever een amp die er "minder" uitziet maar duidelijk minder knaken kost.

Hele hifi gedeuns is gewoon zwaar overpriced ! Prijs / kwaliteitsverhouding is gewoon van de zotte veelal.

vik

Hifi en P.A. (veel vermogen, makkelijk vervoerbaar en ook niet te veel ruimte in de opslag) naar mijn mening moet je die los zien van elkaar.


Quote from: belgiansound on January 21, 2017, 23:23:41
Hallo,

Een vraag waar je héél veel info over vindt op het wereldwijde web, met veel verschillende meningen en conclusies. Het gaat dus over de eindtrap, professionele versterker vs (duurdere) hifi eindtrap versterker. Maar weinig antwoorden.

Wat ik tot nu toe begrepen heb, komt erop neer dat PA meer vermogen voor minder geld leveren, gemakkelijk tot lage impedanties kunnen gaan, en dit ook lang vol kunnen houden. Nadeel is het geluid van de actieve koeling, de looks en de aansluitingen. Er zijn een aantal blinde tests uitgevoerd waarbij ook hifi kenners het verschil niet hoorden tss een setup van duizenden euro's en een PA van een paar honderd euros.

Dit is de theorie, maar is er iemand op het board die een dergelijke setup heeft thuis, of zelf gehoord heeft?

Ik ben alle opties aan het bekijken voor m'n boxen, zware transmissie lijn op 4Ohm die m'n versterker(s) telkens tot hun limieten krijgen. Om een goede HiFi versterker te hebben moet ik minimaal een 1000 euro neertellen, idealiter monoblocks en dan zit ik al aan minstens het dubbele daarvan. Dat is een pak meer dan een goede PA van 250 euro...voor een subwoofer zou ik zowiezo een PA nemen omdat ze veel flexibeler zijn en ik het ook beter lijk te vinden om een aparte versterker te hebben ipv een plaat die staat mee te trillen in m'n sub box (kan toch niet goed zijn lijkt me)

Bedankt!
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

gast_001


Dirk

btw; je topic-titel is niet helemaal juist, want de term PA heeft niets met "power amplifier" te maken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sopper

Alan Shaw, oprichter en eigenaar van Harbeth, heeft een puur wetenschappelijke benadering over versterkers.
Google zijn posts op het harbeth forum maar eens.

Volgens hem is het nog nooit iemand gelukt versterkers van elkaar te onderscheiden in een gecontroleerde blind AB test en zijn de resultaten altijd 50/50; hetzelfde resultaat alsof je zou gokken welke versterker nu speelt.
De voorwaarde is natuurlijk wel, dat de versterker voldoet en speelt binnen de gestelde normen en dat doen (bijna) alle versterkers.

Wij, aufioliefhebbers, menen verschil te horen tussen merken, specs, etc. maar alles hierin is subjectief. Ons hoor-geheugen is zeer onbetrouwbaar, al na 5 seconden dichten wij verschillen toe die er niet zijn.
Bij een klein volumeverschil kiezen wij de luidste als beter (reden voor loudness wars in muziekindustrie)
Aldus Alan Shaw... interessant om te lezen.

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/forum/the-science-of-audio/amplifier-matching-mismatching-and-clipping-a-curse
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Flavio

Ik gebruik zelf al een tijdje Crown XLS DriveCore versterkers en die zitten afhankelijk van het model in de prijsklasse van €250.
Geen fan noise, RCA ingangen, banaan uitgangen, 2 Ohm stabiel.
Looks kan je over twisten maar de nieuwe generatie is in het zwart leverbaar.
Ze werken prima en ik het is mij nog nooit gelukt om ze te overbelasten.
Ik heb ooit een Dussun 5 kanaals versterker gehad, dezelfde die ook door Mark Levinson werd verkocht onder de naam Red Rose geloof ik. Die versterker kreeg ik toch heel makkelijk in de protectie ondands dat het dan een zogenaamde goede hifi eindversterker was.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Dirk

in het zwart verkrijgbaar? dan praat je over de recente XLS 2 series, die ga je echt niet nieuw vinden voor 250€ denk ik. ???

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Flavio

Quote from: Dynky on January 22, 2017, 11:30:02
in het zwart verkrijgbaar? dan praat je over de recente XLS 2 series, die ga je echt niet nieuw vinden voor 250€ denk ik. ???



Dat heb ik ook niet gezegd toch? Maar voor een normale set is een XLS 1002 in principe al voldoende, 2x 350W aan 4 Ohm, voor €375,00.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Staaled

Van Lyngdorf ben ik overgestapt naar Powersoft.
Dit zijn echter geen voordelige pro/PA amps.

Geluid is meer dan goed te noemen en de verschillen zitten hem naar mijn ervaring enkel in het extra vermogen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: Sopper on January 22, 2017, 09:53:30
Alan Shaw, oprichter en eigenaar van Harbeth, heeft een puur wetenschappelijke benadering over versterkers.
Google zijn posts op het harbeth forum maar eens.

Volgens hem is het nog nooit iemand gelukt versterkers van elkaar te onderscheiden in een gecontroleerde blind AB test en zijn de resultaten altijd 50/50; hetzelfde resultaat alsof je zou gokken welke versterker nu speelt.
De voorwaarde is natuurlijk wel, dat de versterker voldoet en speelt binnen de gestelde normen en dat doen (bijna) alle versterkers.

Wij, aufioliefhebbers, menen verschil te horen tussen merken, specs, etc. maar alles hierin is subjectief. Ons hoor-geheugen is zeer onbetrouwbaar, al na 5 seconden dichten wij verschillen toe die er niet zijn.
Bij een klein volumeverschil kiezen wij de luidste als beter (reden voor loudness wars in muziekindustrie)
Aldus Alan Shaw... interessant om te lezen.

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/forum/the-science-of-audio/amplifier-matching-mismatching-and-clipping-a-curse
De reden vd loudnes war is omdat dat beter klinkt op een goedkoop setje of gewone autoradio.
Niet om de reden die jij noemt !

Sopper

#13
Quote from: morca on January 22, 2017, 17:19:02
De reden vd loudnes war is omdat dat beter klinkt op een goedkoop setje of gewone autoradio.
Niet om de reden die jij noemt !

The "Loudness War" is built on the idea that "louder is better". However this concept is fatally flawed.
The stages of the CDs loudness increase are often split over the three decades of the medium's existence. Since CDs were not the primary medium for popular music until the late 1980s, there was little motivation for competitive loudness practices then. CD players were also very expensive and thus commonly exclusive to high-end systems that would show the shortcomings of higher recording levels.

As a result, the common practice of mastering music involved matching the highest peak of a recording at, or close to, digital full scale, and referring to digital levels along the lines of more familiar analog VU meters. When using VU meters, a certain point (usually −14 dB below the disc's maximum amplitude) was used in the same way as the saturation point (signified as 0 dB) of analog recording, with several dB of the CD's recording level reserved for amplitude exceeding the saturation point (often referred to as the "red zone", signified by a red bar in the meter display), because digital media cannot exceed 0 decibels relative to full scale (dBFS). The average level of the average rock song during most of the decade was around −16.8 dBFS.[6]:246

/end off-topic
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

morca

Elke toon is luider idd ,en daarom is de dynamiek ook om zeep.
Roy orbison /a night in black en white bv komt een nieuwe van uit.
Op de site staat een demostukje/vergelijking tov de oude,zo va hoor dan wat een verbetering!!! staat erbij.
Tja veel harder opgenomen, terwijl de dvda en de bluray 1 vd mooiste opname,s zijn die ik heb.

Oftewel die nieuwe mogen ze van mij in een donker gat steken  ;D

Gerbrand

Onlangs heb ik geupgrade van 5.1 naar 7.1. Daarom had ik nog een eindversterker nodig voor mijn surrounds. Ik heb een Crown XLI 800 gekocht. Om te vergelijken heb ik hem ook even aan mijn fronts gehangen. Ik kon geen enkel verschil met mijn Emotiva XPA-2 horen. Dat had ik overigens ook niet verwacht.

Ik had wel een probleempje met een aardlus toen ik de RCA ingangen gebruikte. Dit is opgelost door de XLRs te gebruiken met een convertor.

Nu zit ik te overwegen om al mijn eindversterkers te vervangen door Crowns. Ze blijven namelijk een stuk koeler dan de XPAs en ook goedkoper. Mijn versterkers staan overigens buiten het HT in een 19 inch rack.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

erik s.

Quote from: morca on January 22, 2017, 17:19:02
De reden vd loudnes war is omdat dat beter klinkt op een goedkoop setje of gewone autoradio.
Niet om de reden die jij noemt !
Datgaat over de loudness knop op versterkers, niet de volume oorlog.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

morca

Quote from: Sopper on January 22, 2017, 09:53:30
Alan Shaw, oprichter en eigenaar van Harbeth, heeft een puur wetenschappelijke benadering over versterkers.
Google zijn posts op het harbeth forum maar eens.

Volgens hem is het nog nooit iemand gelukt versterkers van elkaar te onderscheiden in een gecontroleerde blind AB test en zijn de resultaten altijd 50/50; hetzelfde resultaat alsof je zou gokken welke versterker nu speelt.
De voorwaarde is natuurlijk wel, dat de versterker voldoet en speelt binnen de gestelde normen en dat doen (bijna) alle versterkers.

Wij, aufioliefhebbers, menen verschil te horen tussen merken, specs, etc. maar alles hierin is subjectief. Ons hoor-geheugen is zeer onbetrouwbaar, al na 5 seconden dichten wij verschillen toe die er niet zijn.
Bij een klein volumeverschil kiezen wij de luidste als beter (reden voor loudness wars in muziekindustrie)
Aldus Alan Shaw... interessant om te lezen.

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/forum/the-science-of-audio/amplifier-matching-mismatching-and-clipping-a-curse

gast_001

#18
Crown XLI is ook best leuk voor het geld ;D

Dat elke versterker standaard gelijk speelt daar geloof ik niet in.
Luister maar eens naar een Inuke op mid / high, ik krijg van die dingen dan altijd slechte zin :-X

morca

Quote from: darkraver on January 23, 2017, 17:41:02
Crown XLI is ook best leuk voor het geld ;D

Dat elke versterker standaard gelijk speelt daar geloof ik niet in.
Luister maar eens naar een Inuke op mid / high, ik krijg van die dingen dan altijd slechte zin :-X
Op de subwoofer gaat ie prima hoor,
Net zo goed als me oude hypexen.

gast_001

Definitie van "prima" is natuurlijk.....

morca

#21
Hypex staat juist goed bekend voor subwoofers.
Zeer goed.
Dus als ik na al die jaren bouwen het verschil niet hoor zijn ze zo slecht nog niet voor het geld.

Jouw definitie van mijn waarneming is natuurlijk ook prima .

Op mid en hoog heb ik ze niet gehoord.
Dus daar zal jouw waarneming wel kloppend zijn .

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een crown xti wilde,maareuh geld he.

Wat zou jij mij tippen dan voor pa amp met dsp en crossover voor me midwoofers ?
Want ik ben rond aan het kijken.

Gerbrand

Hallo,

Ik heb voor de gein eens de specs vergeleken van mijn Crown XLI 800:
Frequency Response    20 Hz - 20 kHz, +0/-1 dB (at 1 watt)
THD    <0.5%, 20 Hz - 20 kHz
Intermodulation Distortion    =/ <0.35% (60 Hz and 7 kHz at 4:1 from full rated ouput to -30 dB)
Slew Rate    >10V/us
Voltage Gain    29 dB
Damping Factor    (8 ohms, 10 Hz to 400 Hz) >200
Signal To Noise Ratio (A-weighted)    >100 dB
Crosstalk (below rated power) 20 Hz to 1 kHz    -75 dB, -59 dB
Input Sensitivity    (for full rated power at 8 ohms) 0.775V or 1.4V
Input Impedance (nominal balanced, unbalanced)    20kΩ, 10kΩ

versus mijn Emotiva XPA-2
20 Hz to 20 kHz + / - 0.07 dB.
THD < 0.1%, 20 Hz - 20 kHz
Signal to noise -97 dB
Crosstalk < -150 dB

De Emotiva heeft dus 20 dB minder ruis en 5x minder distortion. Op papier dus wel beter.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

gast_001

Verschil tussen Samson Servo 550A en Rotel RMB1095 is voor mij ook niet hoorbaar.
Echter veelal die digitale amps bevallen me op mid / high niet, klinken kil en blikkerig

road rebel

#24
Quote from: Gerbrand on January 23, 2017, 23:46:10
Hallo,

Ik heb voor de gein eens de specs vergeleken van mijn Crown XLI 800:
Frequency Response    20 Hz - 20 kHz, +0/-1 dB (at 1 watt)
THD    <0.5%, 20 Hz - 20 kHz
Intermodulation Distortion    =/ <0.35% (60 Hz and 7 kHz at 4:1 from full rated ouput to -30 dB)
Slew Rate    >10V/us
Voltage Gain    29 dB
Damping Factor    (8 ohms, 10 Hz to 400 Hz) >200
Signal To Noise Ratio (A-weighted)    >100 dB
Crosstalk (below rated power) 20 Hz to 1 kHz    -75 dB, -59 dB
Input Sensitivity    (for full rated power at 8 ohms) 0.775V or 1.4V
Input Impedance (nominal balanced, unbalanced)    20kΩ, 10kΩ

versus mijn Emotiva XPA-2
20 Hz to 20 kHz + / - 0.07 dB.
THD < 0.1%, 20 Hz - 20 kHz
Signal to noise -97 dB
Crosstalk < -150 dB

De Emotiva heeft dus 20 dB minder ruis en 5x minder distortion. Op papier dus wel beter.

Gerbrand

Persoonlijk vind ik SnR minstens even belangrijk is en die is ruim 2maal (!!) zo hoog bij de crown ivm. de emotiva.

De andere cijfers geven een andere metingsgrens aan, hetgeen niet automatisch betekent dat er 5x minder THD is.
Tenzij je een meting uitvoert volgens dezelfde protocol met dezelfde apparatuur en communiceert in dezelfde eenheid is een vergelijk zinloos.