Streamer, DAC welke is belangrijker of wellicht beide.

Started by DB628, January 21, 2017, 17:49:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BenW

Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

Dirk

'k wist niet dat die D&D nu ook al een streamer aan boord heeft  ??? of overdrijf je nu een beetje?  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maro

Meridian 818v3 icm Roon. Denk dat dat wel het mooiste op stream gebied is. Iets boven budget maar je wilt het geloof ik meteen goed doen dan zou ik 100% voor deze oplossing kiezen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

chansig

Quote from: Dynky on January 22, 2017, 11:19:19
'k wist niet dat die D&D nu ook al een streamer aan boord heeft  ??? of overdrijf je nu een beetje?  :D

Nee...ik overdrijf zeker niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

heb je misschien een linkje, want ik vind er niets van terug op hun website
fwiw, dat er een netwerkpoort op zit betekent nog niet dat er ook een streamer geïntegreerd is hé ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Brammus

#30
Wat voor luidsprekers heb je dan wel niet staan met zo'n ruim budget voor een streamer/dac?

In Tapatalk kan ik je signature niet zien maar ik zie in andere posts dat je Phonar Edma's hebt. Maar dat is al een behoorlijke tijd terug.

Misschien is hier veel meer "kippenvelwinst" te halen vraag ik me af.





Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

DB628

QuotePhonar Edma's

Die heb ik nog steeds en klinken nog steeds fantastisch. Anders was ik ook niet meer tevreden geweest met het geluid dat de Arcam uit een cd kan krijgen.

Ondanks dat ik budget heb vind ik het wel jammer dat wanneer ik het geluid van mijn huidige cd speler wil overtreffen (of tenminste gelijk wil houden) d.m.v. streaming van dezelfde digitale content ik flink meer geld moet uitgeven dan deze cd speler ooit heeft gekost, zoals het er naar uit ziet wel 2 keer zoveel (cd/dvd speler was 3000 euro toen ik deze kocht).
Ben erg benieuwd waarom deze Arcam DAC het geluid er zo mooi/warm/breed uit krijgt.

Rudy1968

#32
Dat is best een ruim budget, dat gaat ver aan de Arcam D33 voorbij die ik gisteren als 'misschien' in gedachten had.
(De D33 is ondertussen niet meer nieuw beschikbaar, maar behoort wel tot het beste dat Arcam heeft voortgebracht.)

Mij schoot later nog een 3e mogelijkheid te binnen die ik niet genoemd had, nl een hetzij streamer of CD speler met eigen DAC en een digitale ingang.
Daar kan je dan weer de CD respectievelijk streamer op aansluiten.

Met zo'n ruim budget wordt het m.i. om zo meer belangrijker om te weten wat je (in de toekomst?) wil.
Ik doel daarmee op de mogelijke formaten die je wilt afspelen, zoals bijvoorbeeld DSD of toch nog een SACD.
Wellicht is dit nu geen issue, maar ooit misschien wel. Dan zou het jammer zijn als het door jou gekochte apparaat dat niet aankan.
In mijn geval is mijn 'smaak' de Metrum Pavane. Dat betekent automatisch geen (native) SACD of DSD.

De meest flexibele oplossing is op het moment in dit segment de PS Audio DirectStream DAC.
Met de Bridge (accessoire) erin heb je een Streamer/DAC die practisch alles aankan.
De Arcam kan je als CD/DVD transport behouden. Mocht je in de toekomst toch SACD willen, heeft PS Audio daar ook een transport voor.

Edit: zie net dat de DV139 ook SACD doet, dan gaat de complete overstap naar PS Audio (DAC+bridge+DirectStream Memory Player) boven jouw budget uit...

Edit2: het is ook handig om te weten of je (in de toekomst) Roon als streaming software wilt gebruiken, al dan niet met Tidal.
Sommige fabrikanten ondersteunen dat (nog) niet...

Brammus

Zelf heb ik een Arcam irDAC die ik gebruik in combinatie met Spotify en ik moet zeggen dat dat helemaal niet verkeerd klinkt. Ik vind de soundstage prima in orde, let wel, bij goede opnames.

In verhouding met jouw budget kost deze DAC natuurlijk niks maar zelfs met een Chromecast Audio als streamer klinkt dit nog heel behoorlijk voor het geld.

Het enige waar ik nog over twijfel is om over te stappen naar een high-res streaming dienst met een betere streamer maar eigenlijk ben ik al dik tevreden zo.

Heb jij het top-model Phonars? Of de Veritas? Die heb ik weleens beluisterd namelijk.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Sopper

Quote from: DB628 on January 22, 2017, 12:58:00
Ondanks dat ik budget heb vind ik het wel jammer dat wanneer ik het geluid van mijn huidige cd speler wil overtreffen (of tenminste gelijk wil houden) d.m.v. streaming van dezelfde digitale content ik flink meer geld moet uitgeven dan deze cd speler ooit heeft gekost, zoals het er naar uit ziet wel 2 keer zoveel (cd/dvd speler was 3000 euro toen ik deze kocht).
Ben erg benieuwd waarom deze Arcam DAC het geluid er zo mooi/warm/breed uit krijgt.

Tja, dit moet je in verhouding zien en is vooral ook persoonlijke smaak.
Dit was een topmodel van Arcam die misschien wel gelijk staat aan een midden segment model van de duurdere merken. Probeer bijvoorbeeld eens een Linn Majik DS; als dat je bevalt en minimaal op gelijke hoogte speelt als je Arcam, kun verder op de ladder kijken en je misschien wel verbazen over wat er mogelijk is.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

DB628

QuoteHeb jij het top-model Phonars? Of de Veritas? Die heb ik weleens beluisterd namelijk.

De Phonar Veritas P5 Edma's.

raindog

Quote from: Sopper on January 22, 2017, 13:23:24
Probeer bijvoorbeeld eens een Linn Majik DS; als dat je bevalt en minimaal op gelijke hoogte speelt als je Arcam, kun verder op de ladder kijken en je misschien wel verbazen over wat er mogelijk is.
+1

Als je niet per sé een display nodig hebt dan zou een Linn Renew Klimax DS/2 een mooie optie zijn, die zie je nu regelmatig voorbij komen voor iets meer dan €3.000,- en daar zit dan meestal nog 5 jaar garantie op van Linn. Klankmatig top!

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Brammus



Quote from: DB628 on January 22, 2017, 13:40:25
De Phonar Veritas P5 Edma's.

Dan lijkt mij het budget voor streamer/dac niet in verhouding met dat van de luidsprekers.

Er is zoveel moois te koop. En met het gestelde budget zou ik niet alles in er  streamer/dac stoppen.

Wat vind je van het gemak van een streaming dienst?

Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

Rudy1968

Quote from: Brammus on January 22, 2017, 13:44:45

Dan lijkt mij het budget voor streamer/dac niet in verhouding met dat van de luidsprekers.

Er is zoveel moois te koop. En met het gestelde budget zou ik niet alles in er  streamer/dac stoppen.

Wat vind je van het gemak van een streaming dienst?


Quote from: raindog on January 22, 2017, 13:43:18
+1

Als je niet per sé een display nodig hebt dan zou een Linn Renew Klimax DS/2 een mooie optie zijn, die zie je nu regelmatig voorbij komen voor iets meer dan €3.000,- en daar zit dan meestal nog 5 jaar garantie op van Linn. Klankmatig top!

Ben het met bovenstaande overwegingen eens.
Hoewel ik geen Linn fan ben (vanwege interface en aansluitingen, geen ervaring met klank), is een Renew echt een overweging waard!
Van het overige budget kan je in ieder geval op het vlak van de speakers een echt grotere stap maken.
Zeker als je tweedehands kijkt, krijg je voor het resterend budget wereldklasse speakers.

Kingpin

#39
Als 'waf' geen rol speelt  :-X Een 2e hands Touch of de huidige generatie streamer kopen zoals Auralic, Moon, Sonore, goede voeding eraan knuppen, leuk NOS dacje en de rest a 6000 euro bijleggen in je speakers. Maar goed zo zou ik het doen, dan ga je echt sprongen maken.

Wil het oog ook wat dan idd voor bijvoorbeeld een leuke Linn, Naim of T+A misschien gaan kijken en vergelijken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DB628

Ik begrijp ff niet waarom er wordt geadviseerd om me speakers te vervangen? Deze klinken erg goed en heb nog geen betere in de prijsklasse tot 8000 euro gehoord. Ik begrijp dat speakers veel kunnen uitmaken, maar als al is vastgesteld dat mijn cd's over de cd speler goed klinken over deze speakers dan hoeven deze niet vervangen te worden. Ik zoek alleen een vervanging voor mijn cd's deze nemen namelijk nogal wat plek in en nemen veel stof op. Als al deze muziek vervangen kan worden door een harddisk dan is alleen nu dus de vraag die overblijft welke streamer/DAC geeft een minimaal net zo goed geluid.

Er zijn nogal wat antwoorden gegeven en daar mijn dank voor, ik hoop alleen dat ik een mooi alternatief voor het afspelen van cd's/muziek kan vinden. Blijkbaar gaat dat wel lukken het verbaasd me alleen dat dit zoveel moet gaan kosten.

chansig

Quote from: Dynky on January 22, 2017, 12:15:36
heb je misschien een linkje, want ik vind er niets van terug op hun website
fwiw, dat er een netwerkpoort op zit betekent nog niet dat er ook een streamer geïntegreerd is hé ;)

Dat weet ik...ze hebben het verteld tijdens de demodag begin januari.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: DB628 on January 22, 2017, 15:02:32
Ik begrijp ff niet waarom er wordt geadviseerd om me speakers te vervangen?

Hij kwam van mij maar dat was meer omdat de Dutch & Dutch speaker alles aan boord heeft. Maar als je tevreden bent met je speakers zou ik 8 a 9000 euro steken in een streamer en een dac.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Brammus

Ik snap dat dat niet je vraag is maar in luidsprekers is de kippenvel/€ ratio velen malen hoger.

Is goed bedoeld advies.

Niemand had hier denk ik zo'n hoog budget verwacht. Dat veranderd wel het 1 en ander lijkt me.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

chansig

Quote from: DB628 on January 22, 2017, 15:02:32
Blijkbaar gaat dat wel lukken het verbaasd me alleen dat dit zoveel moet gaan kosten.

Wat mij betreft niet. Ik denk niet dat een andere streamer (in de prijsklasse van 8000 euro) in bv mijn situatie het weergaveniveau ook daadwerkelijk soort van evenredig doen laten stijgen. In ieder geval niet in de zin van: betere plaatsing, beter laag, betere hoogweergave etc.

Vandaar mijn SONOS advies maar dat was ook voordat ik van je budget wist. Als je dat budget hebt dan zit je ws niet te wachten op oplossingen onder de 300 euro.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DB628

QuoteIk snap dat dat niet je vraag is maar in luidsprekers is de kippenvel/€ ratio velen malen hoger.
Is goed bedoeld advies.

Ik weet dat het goed bedoelt advies is, maar tot op heden ben ik nog geen speaker tegen gekomen in de prijsklasse als dat deze Phonar's mij gekost hebben tegen gekomen. Sterker nog ik heb speakers tot ongeveer 8000 - 9000 euro beluisterd en deze komen niet in de buurt van deze Phonar's.

Wat maakt deze Phonar's dan zo bijzonder voor ons?
- Veel laag maar niet storend, (een B&W 804d vonden wij (mijn vrouw en ik) bijvoorbeeld veel te veel bonk gehalte hebben.)
- Breed geluidsbeeld, (de Dynaudio Contour S vonden we weer op bepaalde nivo's te schel en niet breed genoeg klinken.)
- We hadden bij het kopen van nieuwe speakers toen een budget voor 8000 a 9000 euro voor speakers uitgetrokken. Daar deze Phonar's zo goed klonken op een Bryston SP2 hebben we omdat deze speakers flink goedkoper waren deze Bryston SP2 voorversterker er ook bij kunnen kopen.

Dus ja heel erg tevreden over de Phonar's met een heel hoog kippenvel gehalte.

Brammus

Ik snap wat je bedoelt, de Phonars zijn idd mooi. En wanneer ze goed bij je akoestiek /smaak passen dan hoeft het niet duur te zijn.

Maar dat geldt voor meerdere componenten.

Ik hoop dat je vind wat je zoekt. Succes.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

raindog

Quote from: DB628 on January 22, 2017, 15:42:42
Ik weet dat het goed bedoelt advies is, maar tot op heden ben ik nog geen speaker tegen gekomen in de prijsklasse als dat deze Phonar's mij gekost hebben tegen gekomen. Sterker nog ik heb speakers tot ongeveer 8000 - 9000 euro beluisterd en deze komen niet in de buurt van deze Phonar's.

Nu, ik hoop dat je het niet verkeert op vat, maar heb je destijds alleen bij Stassen geluisterd naar luidsprekers of ook elders? Ik ben er jaren klant geweest en wil hier Stassen verder niet 'bashen' of zo, maar ik wil je wel even meegeven dat je jezelf tekort doet als je niet breder kijkt.

De Phonar P5 edma's heb ik zelf ook gehad. Het zijn absoluut prima speakers, maar zeker geen wonderluidsprekers zoals ze vaak wel bij Stassen uit een vergelijk kwamen.
Maar dat terzijde, als je tevreden bent over je luidsprekers en versterking, lekker houden en je richten op een goede bron. Zou er zeker niet meer dan 3 of 4k aan uitgeven, dat is echt overkill. En ik denk dat je met de helft van dat bedrag al makkelijk het niveau van de Arcam moet kunnen halen. Bedenk wel dat het niet alleen om geluidskwaliteit gaat maar ook om de klanksignatuur die je gewend bent van de Arcam.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

DB628

QuoteNu, ik hoop dat je het niet verkeert op vat, maar heb je destijds alleen bij Stassen geluisterd naar luidsprekers of ook elders?

Ja zekers. Ik heb/had bij CAC in Leiden de B&W's (die ik ook bij Stassen nogmaals heb beluisterd) beluisterd en de Dynaudio's. De B&W's heb ik overigens in meerdere winkels beluisterd weet ff niet de namen meer. De B&W's zelfs met Classé beluisterd en het bleef te veel bonk bonk.

DB628

QuoteBedenk wel dat het niet alleen om geluidskwaliteit gaat maar ook om de klanksignatuur die je gewend bent van de Arcam.

Klopt, ik probeer daarom ook te achterhalen wie daar dan verantwoordelijk voor is, de DAC of de streamer of wellicht een samenhang tussen beiden.