Isolatie jaren 30 huis

Started by norman, January 16, 2017, 14:11:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

norman

Ik heb een mooi jaren 30 huis gekocht, nu zijn de tussenmuren naar de buren 1 steens muren.
Dus dit geeft het geluid mooi door.

Nu zoek ik eigenlijk een oplossing om het geluid tegen te houden.
Nou zouden we natuurlijk een voorzetwand kunnen plaatsen, alleen dan verliezen we al snel 10cm aan ruimte en zo breed zijn de huizen nou ook weer niet.

Na veel zoeken kwam ik Acoustiblok tegen, dit schijnt met 3mm zijl al 30dB te dempen, bij 6mm zelfs 50-60dB.

Is er iemand bekend met dit spul?
Want eventueel dit plaatsen en dun gipsplaatje ervoor en erover heen stukken zal minimale ruimte afnemen en lijkt heel interessant.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

TornadoGo

Ben zelf ook bezig met een jaren '30 huis en bij ons wordt alles (voorzetwanden, vloeren en plafonds) zwevend gemaakt, we hebben daar echter ook voldoende ruimte voor.

Welke vorm van akoestische isolatie in jouw situatie goed werkt is op afstand moeilijk te zeggen, je kunt daar beter professioneel advies over inwinnen. Met een voorzetwand demp je vooral luchtgeluid tot een bepaalde frequentie waarvan de ondergrens wordt bepaald door de dikte van de spouw en de massa van de scheidingsmuur en/of voorzetwand. Geluid onder die frequentie en contactgeluid hou je daar niet mee tegen en zal vrijwel ongedempt zijn weg zoeken via de constructieve delen die aan de scheidingswand gekoppeld zitten zoals je andere muren, vloer en/of plafond.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

bert stoltenborg

Quote from: norman on January 16, 2017, 14:11:23
Ik heb een mooi jaren 30 huis gekocht, nu zijn de tussenmuren naar de buren 1 steens muren.
Dus dit geeft het geluid mooi door.

Nu zoek ik eigenlijk een oplossing om het geluid tegen te houden.
Nou zouden we natuurlijk een voorzetwand kunnen plaatsen, alleen dan verliezen we al snel 10cm aan ruimte en zo breed zijn de huizen nou ook weer niet.

Na veel zoeken kwam ik Acoustiblok tegen, dit schijnt met 3mm zijl al 30dB te dempen, bij 6mm zelfs 50-60dB.

Is er iemand bekend met dit spul?
Want eventueel dit plaatsen en dun gipsplaatje ervoor en erover heen stukken zal minimale ruimte afnemen en lijkt heel interessant.

60 dB misschien bij 1.000.000 Hz. Sorry voor de ironie, maar zoals Tornadogo al zegt: massa en spouw bepaalt de prestatie en magische materialen zijn er nog steeds niet. Anders zou er minder frustratie over geluidsoverlast in ons overbevolkte landje zijn. ;D
Ik bazel maar wat.

norman

Quote from: bert stoltenborg on January 16, 2017, 23:02:32
60 dB misschien bij 1.000.000 Hz. Sorry voor de ironie, maar zoals Tornadogo al zegt: massa en spouw bepaalt de prestatie en magische materialen zijn er nog steeds niet. Anders zou er minder frustratie over geluidsoverlast in ons overbevolkte landje zijn. ;D

Massa is wat dit MLV materiaal juist heeft als ik het goed begrijp, 5kg per m2.
Het heeft de massa van lood maar is gemaakt met barium als lood vervanger.

https://www.youtube.com/watch?v=3kDBxYdBpVo
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

TornadoGo

Het spul zal ook zeker geluid tegenhouden (want meer massa = meer weerstand). Echter zal ook geluid (zowel lucht- als contactgeluid) de weg van de minste weerstand kiezen en dus via vloer, plafond en zijmuren te horen zijn. Die zul je dus ook moeten aanpakken om echt effectief te zijn.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

bert stoltenborg

Een 100 mm kalkzandsteen wand weegt 175 kg per vierkante meter.
Die reduceert muziekgeluid met ongeveer 34 dB en filmgeluid met 31 dB.
Een 300 mm betonvloer dempt normaal leefgeluid volgens de wet net voldoende, en in de praktijk is het vaak onvoldoende.

Dus iets dat 5 kg de vierkante meter weegt gaat niets substantieels doen qua geluidreductie.
Ik bazel maar wat.