Audyssey MultEq XT32 versus MultEq XT

Started by Kanariepiet, January 11, 2017, 13:50:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kanariepiet

Ik ben onlangs van een Yamaha receiver (RX-A1010) naar een Pioneer VSX-1131 gegaan, maar de Pioneer is retour vanwege de te vet aangezette bas weergave en het elke keer verliezen van de lock op het geluid waardoor je dus eerst een aantal seconden geen geluid hebt als je een film oid van pauze afhaalt.

Ik ga hem nu ruilen voor een Denon, namelijk de AVR-X3200W of AVR-X3300W.
Ze gaan de E305 KEF eitjes aansturen en een SVS SB12NSD subwoofer dus de X3200 voldoet waarschijnlijk uitstekend, maar de X3300 heeft Audyssey MultEq XT32 aan boord (en meer vermogen, maar vind ik minder belangrijk).

Is 170 euro prijsverschil de stap naar Audyssey MultEq XT32 waard?

Staaled

Het kan met name voor het laag een verschil maken. XT32 heeft daar een resolutie van 512 , XT 16.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Ik ben zelf erg tevreden over XT32, persoonlijk zou ik die 170 extra uitgeven, heb je ook meer aan voor als je ooit grotere speakers wilt kopen die wel wat meer vermogen lusten.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Kanariepiet

Grotere speakers kunnen hier niet binnen, dus nog steeds in de twijfel, want vind het bedrag erboven op best wel veel.

mijkie

ondanks dat het veel geld is of lijkt, ik zou het ook doen omdat XT32 gewoon veel nauwkeuriger meet !

Ik zelf heb beide varianten gehad en was erg tevreden met XT32 ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jvanhambelgium

#5
Quote from: Staaled on January 11, 2017, 14:13:32
Het kan met name voor het laag een verschil maken. XT32 heeft daar een resolutie van 512 , XT 16.

Niet alleen in het laag, het verschil in "resolutie" is zelfs nog groter voor in het gewone speaker gebied.
XT32 = 512x
XT = 16x

...maar het is een feit dat de meeste correctie ook meestal in het laag te zoeken is....


Audyssey hun referentie is altijd de meest basis 2EQ versie. Voor satelliet/speaker correctie heeft XT32 dus 512x meer resolutie tov 2EQ, de XT heeft 16x meer resolutie.
Het aantal filter-coefficienten is zowieso verschillende duizenden voor de XT32 versie.

Vergelijkend tabelleke :

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Nico111

Ik was echt positief verbaasd over het effect van XT32 op mijn geluidssysteem.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Kanariepiet

Maar ga ik dat ook allemaal merken met mijn kleine KEF eitjes?
Het klinkt natuurlijk wel allemaal interessant en zou ook de enige reden zijn de x3300 boven de x2300 te verkiezen.

Het extra vermogen en aansluitingen zijn voor mij overkill.

Quote from: jvanhambelgium on January 11, 2017, 17:12:19
Niet alleen in het laag, het verschil in "resolutie" is zelfs nog groter voor in het gewone speaker gebied.
XT32 = 512x
XT = 16x

...maar het is een feit dat de meeste correctie ook meestal in het laag te zoeken is....


Audyssey hun referentie is altijd de meest basis 2EQ versie. Voor satelliet/speaker correctie heeft XT32 dus 512x meer resolutie tov 2EQ, de XT heeft 16x meer resolutie.
Het aantal filter-coefficienten is zowieso verschillende duizenden voor de XT32 versie.

Vergelijkend tabelleke :


mijkie

Ook al contact gehad met Marcel, voor een mooie prijs ??
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kanariepiet

Nee, niet aan gedacht dus net berichtje gedaan :)

Quote from: mijkie on January 11, 2017, 19:13:05
Ook al contact gehad met Marcel, voor een mooie prijs ??

mijkie

misschien is t prijsverschil dan wel erg weinig  ;D en de keuze erg makkelijk
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kanariepiet

We zullen zien, momenteel 525 voor de X2300 en 695 voor de X3300.

Kanariepiet

En overstag gegaan en de X3300 met Audyssey XT32 besteld, morgen binnen :coffee: en moet ook wel, want de Pioneer is retour en heb nu niets.
We kunnen geeneens film kijken, want HDMI kabel te kort  :crazy:

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Witalik

Kan je de HDMI kabel die nornaal van je receiver naar je TV gaat naar je huidige bron doen ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Kanariepiet

Als ik kabels achter de kast los ga maken wel, maar ben pas geopereerd dus niet verstandig zo achter de tv kast te gaan hangen.
Ach ja dan maar avondje "gewoon" tv kijken of Netflix.

Kanariepiet

En de Denon is gearriveerd, nu aansluiten en spelen maar :devil:

mijkie

neem ff de tijd voor het inmeten en na het inspelen van je receiver, nog een keertje doen !!

veel kijk en luisterplezier  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Kanariepiet

Zo alles aangesloten en ingeregeld en moet zeggen dat het vergeleken met YPOA van Yamaha een groot verschil is.
Het zijn maar kleine KEF eitjes, maar heb het idee dat er speakers staan die minstens 2 of 3 keer zo groot zijn, de sub is iets minder aangezet nu, maar aanwezig als het moet.
Ook komen de surrounds beter tot hun recht.

Nu nog verder luisteren en genieten!

Audyssey staat nu ingesteld op:
- reference
- Dynamic EQ "on" en op -10 dB

Witalik

#19
Soms vind ik Dynamic EQ wel geinig. Maar de meeste hier zweren erbij om het uit te zetten. Ik persoonlijk vind het op zacht volume wel eens fijn dat het wat dikker is qua sound. Maar Voluit gebeuren er rare dingen vind ik.

Maar fijn dat het goed uit pakt :-) altijd goed als het er beter van wordt.

Edit: lees trouwens net dat je de Pioneer weg heb gedaan door te vet aangezette bass. Grappig dat je dan die Dynamic EQ aan heb staan :-)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Kanariepiet

Nou ik weet niet wat de Pioneer ervan bakte, maar het laag was erg aanwezig, achteraf ook wat reviews gelezen en daar komt hetzelfde uit.

Waar de Denon aangeeft dat het volume van de sub te hard staat, versterkte de Pioneer met een aantal dB???

Anyway tot nu toe zeer tevreden met de Denon en XT32, nog niet veel kunnen luisteren, maar komt wel goed!

Quote from: Witalik on January 14, 2017, 13:42:25
Soms vind ik Dynamic EQ wel geinig. Maar de meeste hier zweren erbij om het uit te zetten. Ik persoonlijk vind het op zacht volume wel eens fijn dat het wat dikker is qua sound. Maar Voluit gebeuren er rare dingen vind ik.

Maar fijn dat het goed uit pakt :-) altijd goed als het er beter van wordt.

Edit: lees trouwens net dat je de Pioneer weg heb gedaan door te vet aangezette bass. Grappig dat je dan die Dynamic EQ aan heb staan :-)

Maro

Quote from: Witalik on January 14, 2017, 13:42:25
Soms vind ik Dynamic EQ wel geinig. Maar de meeste hier zweren erbij om het uit te zetten. Ik persoonlijk vind het op zacht volume wel eens fijn dat het wat dikker is qua sound. Maar Voluit gebeuren er rare dingen vind ik.





Is het niet zo dat bij Dynamic EQ het effect af neemt naarmate het volume toeneemt?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

jvanhambelgium

Quote from: Maro on January 15, 2017, 08:14:50
Is het niet zo dat bij Dynamic EQ het effect af neemt naarmate het volume toeneemt?

Idd, dat is net de opzet van DynEQ !
Als je op reference-niv gaat luisteren is de compensatie "0"


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Maro

Quote from: jvanhambelgium on January 15, 2017, 08:42:27
Idd, dat is net de opzet van DynEQ !
Als je op reference-niv gaat luisteren is de compensatie "0"

Precies dat dacht en ervoer ik altijd ook. Ik denk dat er bij Witalikwat anders aan de hand was.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Witalik

@Morakroket misschien ben ik in de war met Dynamic Volume.   ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"