Nieuwe switch

Started by SV..S, January 10, 2017, 22:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dennism

Als je echt een loopt hebt kan je dat vrijwel direct zien, alle activity (niet link!) lampjes bij de aangesloten poorten op de switch e.d. moeten dan gaan knipperen (in exact hetzelfde ritme) of worden zelfs permanent verlicht.

SV..S

de lan kabels gecontroleerd, zit geen loop in.
net een test gedaan, alles afgekoppeld op router en pc 1 en 2 na.
pc 2 (direct op modem) blijft verbinding houden, pc 1 die via de router loopt valt af en toe enkele minuten weg, dit geld ook voor de wifi apparaten.
de modem en de router zijn nieuw.

iemand nog een idee wat het kan zijn?

als ik een test doe met speedtest.nl is pc 2 gemiddeld15% sneller.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Wie is de DHCP server? Zo te zien de modem maar dan moet dat bij de router gedisabled staan, is dat zo ?

SV..S

dat begrijp ik niet, pc 2 staat normaal ook in het netwerk, nu echter voor de test rechtstreeks op de modem, dan moet de router toch de dhcp server zijn?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

dennism

#54
Krijg je wel 2 externe IP's van je provider? Anders kan je namelijk niet op deze wijze testen (tenzij de modem ook een router is, maar dan zit je met router achter router wat sowieso niet goed is), als de modem in bridge staat mag er maar 1 apparaat aangesloten zijn op de modem per extern IP dat je van de provider krijgt anders krijg je de situatie dat de router en PC 2 beide het externe IP op gaan eisen met alle problemen van dien. En gezien je bij een consumenten lijn normaliter maar 1 extern IP krijgt kan bovenstaande opzet dus voor issues zorgen. Je moet dan testen met of PC2 direct op de modem en de router afgekoppeld, of de router op de modem en PC2 afgekoppeld

SV..S

de modem is ook een router.
ik heb nu pc2 niet meer rechtstreeks op de modem maar via switch 1 op de router.

eens kijken wat dat brengt.

bij de modem/router staat de wifi uit, moet ik deze nu ook in bridge zetten?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

dennism

Quote from: SV..S on October 23, 2017, 17:19:38
de modem is ook een router.
ik heb nu pc2 niet meer rechtstreeks op de modem maar via switch 1 op de router.

eens kijken wat dat brengt.

bij de modem/router staat de wifi uit, moet ik deze nu ook in bridge zetten?

Kijkend naar jouw schets zou ik zeggen ja, dat is best practise.

Ik zou de modem door de provider in bridge laten zetten, de router dan op poort 1 aansluiten van de modem (tenzij de provider anders aangeeft) en als er dan geen andere zaken verkeerd geconfigureerd staan zou het dan allemaal als een zonnetje moeten draaien.

SV..S

Quote from: dennism on October 23, 2017, 17:37:04
Kijkend naar jouw schets zou ik zeggen ja, dat is best practise.

Ik zou de modem door de provider in bridge laten zetten, de router dan op poort 1 aansluiten van de modem (tenzij de provider anders aangeeft) en als er dan geen andere zaken verkeerd geconfigureerd staan zou het dan allemaal als een zonnetje moeten draaien.
bridgemode kan ik online doen, gedaan, kijken of het nu beter werkt.
lanpoort 1 inderdaad.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

probleem is nog niet opgelost.
zit nu aangesloten zoals op tekening, de modem staat in de brigdemode.
alle vaste aansluitingen hebben een vast ip adres tussen de 50 en 120, de dhcp loopt van 150 tot 254

ik zie wel dat ik een ander ip adres heb gekregen van mijn provider maar dat lijkt me niet van invloed?!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Dan blijft er eigenlijk nog maar een hoofdverdachte over en dat is de modem. Ik ken deze niet maar als ik dit lees zou ik het daar verder zoeken.
Quote from: jon81 on January 13, 2017, 11:17:21
Ik heb thuis ook delta, de wifi van de modem heb ik uitstaan ......
Ja de delta modem moet je af en toe eens opnieuw opstarten, maar daar ben ik aan gewend geraakt  :dry:

Oplossing of tijdelijke test zou dan kunnen zijn om een 230V tijdklok er op te zetten en iedere nacht als toch iedereen slaapt gewoon de modem hard van de spanning af te schakelen en een minuut later er weer op?

Jeroen de Waal

#60
Je schrijft dat alle vaste apparaten een vast ip hebben.
Kan het niet zo zijn dat een wifi apparaat een ip-adres toegewezen krijgt vanuit dhcp, dat al door een vast apparaat gebruikt wordt, waardoor de boel in de war gaat?


Jeroen.

Edit: oeps dhcp range valt er buiten.

SV..S

Quote from: Kjelt on October 24, 2017, 17:26:13
Dan blijft er eigenlijk nog maar een hoofdverdachte over en dat is de modem. Ik ken deze niet maar als ik dit lees zou ik het daar verder zoeken.
Oplossing of tijdelijke test zou dan kunnen zijn om een 230V tijdklok er op te zetten en iedere nacht als toch iedereen slaapt gewoon de modem hard van de spanning af te schakelen en een minuut later er weer op?
modem is net nieuw, klacht blijft.

zou toevallig zijn dat beide(verschillende) modems zelfde probleem geven.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: jon81 on January 13, 2017, 11:17:21
Ik heb thuis ook delta, de wifi van de modem heb ik uitstaan en ik heb een losse router van d-link, namelijk de dir-860L en ik gebruik zowel de lan poorten van de delta router, als de poorten van de d-link en dat werkt eigenlijk altijd gewoon.

Ja de delta modem moet je af en toe eens opnieuw opstarten, maar daar ben ik aan gewend geraakt  :dry:

om de quote van Jon ook even aan te halen.
als ik jullie goed begrijp moet de manier van aansluiten bij hem dan toch problemen geven?
de delta router waar hij op spreekt is dan de modem waar de provider op binnenkomt.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on October 24, 2017, 17:47:11
om de quote van Jon ook even aan te halen.
als ik jullie goed begrijp moet de manier van aansluiten bij hem dan toch problemen geven?
de delta router waar hij op spreekt is dan de modem waar de provider op binnenkomt.
Als de modem ook de dhcp server en router is dan gaat het wel goed zolang er geen andere router is die ook dhcp server is en dezelfde ipadressen uitdeelt.
Het gaat er dus om dat ieder apparaat een uniek ip adres krijgt.

SV..S

maar dan staat de d-link router dus niet in de router modus? als in, hij deelt dan geen dhcp uit? configureer je dan de d-link als acces point?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on October 24, 2017, 18:04:53
maar dan staat de d-link router dus niet in de router modus? als in, hij deelt dan geen dhcp uit? configureer je dan de d-link als acces point?
Ja in AP mode dan fungeert ie als netwerk switch en wifi AP.

dennism

Is het trouwens alleen Internet dat wegvalt of ook communicatie tussen verschilende apparaten intern?

SV..S

alleen internet, intern netwerk zie ik zo snel geen probleem.
ik kan direct op de router en de nas inloggen als ik het probleem ervaar.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: Kjelt on October 24, 2017, 17:50:18
Als de modem ook de dhcp server en router is dan gaat het wel goed zolang er geen andere router is die ook dhcp server is en dezelfde ipadressen uitdeelt.
Het gaat er dus om dat ieder apparaat een uniek ip adres krijgt.

de modem/router deelt uit vanaf 192.168.11.11 en de Netgear router deelt uit vanaf 192.168.1.150 dan kunnen ze elkaar toch niet in de weg zitten?

net gebeld met provider, geen storingen bekent bij hun, zij stellen voor om te testen zoals ik in 1e instantie deed met 1 pc direct op hun modem/router aangesloten.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

blue-eyes

#69
Zijn beide netwerken wel gekoppeld (logisch gezien)? Je hebt 2 verschillende netwerken als ik de IP adressen zie. Zonder routeringsregels ga je beide netwerken niet met elkaar gebruiken.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

#70
Quote from: SV..S on October 25, 2017, 14:00:31
de modem/router deelt uit vanaf 192.168.11.11 en de Netgear router deelt uit vanaf 192.168.1.150 dan kunnen ze elkaar toch niet in de weg zitten?
Ah je hebt een subnet gemaakt, dwz dat als je een pc rechtstreeks op de modem aansluit hij ook een ip adres met 192.168.11.xxx krijgt en nooit de andere apparaten achter de router met ip adressen 192.168.1.xxx kan benaderen. Andersom zou wel moeten kunnen, dat besef je hopelijk wel ?
Ik zou gewoon de dhcp server op de modem aanzetten op 192.168.1.xxx (zoals standaard) en op de router de dhcp server uitzetten tenzij je speciale security requirements hebt om twee subnetten te maken ?

Hoe dan ook dit heeft niets met het wegvallen van de beschikbaarheid van internet access te maken, dat hangt allemaal van het modem af, als het ooit heeft gewerkt moet het blijven werken.

SV..S

oke, blijkbaar ben ik weer eens niet duidelijk :D

de standaard situatie is als in plaatje 1 (standaard netwerk)
hierin staat de modem/router van de Delta in de bridge mode en verzorgt mijn eigen router de Netgear r7800 de wifi en de dhcp.

na telefonisch overleg met de provider (delta) was het voorstel om de bridgemode in hun modem/router uit te zetten en 1 pc direct hier op aan te sluiten.

voor de rest alles op eigen router zoals op plaatje 2.

doel hiervan is om als mijn netwerk wegvalt kan ik snel kijken of pc2 nog wel met internet verbonden is.
dit omdat het signaal meestal maar enkele minuten weg is.

mocht ik op pc 2 dan nog wel internet hebben zou het probleem na de modem moeten zitten?!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on October 25, 2017, 17:00:02
doel hiervan is om als mijn netwerk wegvalt kan ik snel kijken of pc2 nog wel met internet verbonden is.
dit omdat het signaal meestal maar enkele minuten weg is.
mocht ik op pc 2 dan nog wel internet hebben zou het probleem na de modem moeten zitten?!
Correct.

SV..S

vanavond viel het signaal weer weg.
op pc 2 (direct op modem) bleef ik wel verbinding houden.

het lijkt dus een probleem hier in huis te zijn.
wat ik niet snap is dat ik het modem (192.168.11.1) wel via pc1 kon bereiken.
dus eigen netwerk blijft werken, ik kom ook in de modem/router maar webpagina's laad die dan niet.
na enkele minuten is het probleem weer over.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kjelt

Quote from: SV..S on October 26, 2017, 20:49:58
vanavond viel het signaal weer weg.
Achter beide switches ?