Cd Speler Denon dcd-520ae interne Dac.

Started by donnysabel23, January 9, 2017, 19:46:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donnysabel23

Ik hoop dat mijn vraag niet te dom overkomt maar ik wil graag een antwoord op deze vraag want ik ben nogal in de war. 

Ik heb onder andere de denon dcd-520ae als cd speler in gebruik.  Nu is het zo dat in de specificaties van dit apparaat gebruik gemaakt wordt van een Burr Brown 32 bit 192khz Dac. Nu komt het gedeelte waarbij mijn hersenen in pudding veranderen. [emoji90] dit is een cd speler.  En als ik me niet vergis is een gewone cd 16 bit en 44khz .  Wat heeft dat abnormale verschil daartussen aan toegevoegde waarde? En nu ik toch bezig ben heb ik nog een 2e vraag ❓ als een cd speler of wat dan ook via RCA aangesloten word dan is het toch zo dat de Dac van cd speler gebruikt word?
Hopelijk heeft iemand een antwoord. Alvast bedankt.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

BuSpu

Het kan zijn dat in de CD speler oversampling wordt gebruikt. Dus 44.1 upsamplen naar een hoger samplefrequentie, bewerken en dan naar analoog.
Inderdaad zolang je de CD speler via RCA analoog aansluit wordt de DAC van de speler gebruikt.
Het kan zijn dat de CD speler ook een enkele RCA uit heeft dat de digitale uitgang is. Die kan je alleen op een digitale ingang van een (pre)amp aansluiten. Doe je dat dan gebruik je de DAC van de (pre)amp.

donnysabel23

#2
Quote from: BuSpu on January  9, 2017, 19:54:05
Het kan zijn dat in de CD speler oversampling wordt gebruikt. Dus 44.1 upsamplen naar een hoger samplefrequentie, bewerken en dan naar analoog.
Inderdaad zolang je de CD speler via RCA analoog aansluit wordt de DAC van de speler gebruikt.
Het kan zijn dat de CD speler ook een enkele RCA uit heeft dat de digitale uitgang is. Die kan je alleen op een digitale ingang van een (pre)amp aansluiten. Doe je dat dan gebruik je de DAC van de (pre)amp.
Hoi Buspu
Dankjewel voor je snelle reactie.
Dit is wat ik inderdaad ook dacht.
Wat zou anders de verklaring kunnen zijn van die Dac van 32 bit?

Ik kan hieronder ook niet veel informatie ophalen over waarom.  De Dac 32 bit is.  Ik heb vandaag al een tijdje zitten zoeken  en kan niets qua betere uitleg vinden.

'Aantrekkelijke, betaalbare CD-speler met een hoogwaardige geluidsreproductie waarvan de klank is aangepast aan de Europese smaak. Met geavanceerde 32-bit/192 kHz Burr Brown D/A converter en uiterst korte signaalpaden. ECO-vriendelijk gebruik'

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

BuSpu

Vaak zit er natuurlijk ook een flink stuk marketing bij waarbij de technische relevantie nog wel eens zoek is  ;)

donnysabel23

Quote from: BuSpu on January  9, 2017, 20:28:45
Vaak zit er natuurlijk ook een flink stuk marketing bij waarbij de technische relevantie nog wel eens zoek is  ;)
Dat snap ik [emoji1]. Maar de door jou eerder uitgelegde reden zou dus ook de de enige reden kunnen zijn.  Dat er ge-upsampled word.  Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Iets wat weg is (in de zin van data)  is toch weg? tenzij je de Orginele master recording hebt toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

BuSpu

Het gaat er niet om dat er meer signaalinformatie komt dat staat immers niet op de CD maar het gaat om de ruimte in het digitale domein om te rekenen. De gedachte is dat dat mooier gaat bij een hogere samplefrequentie wat ook weer te maken heeft met het terugspiegelen van signaal het hoorbare domein in (Nyquistfrequentie).

donnysabel23

Quote from: donnysabel23 on January  9, 2017, 20:34:52
Dat snap ik [emoji1]. Maar de door jou eerder uitgelegde reden zou dus ook de de enige reden kunnen zijn.  Dat er ge-upsampled word.  Maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Iets wat weg is (in de zin van data)  is toch weg? tenzij je de Orginele master recording hebt toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Helaas begrijp ik dit niet helemaal. En dan bedoel ik dat dit termen zijn waar ik geen kaas van heb gegeten. Heb het net opgezocht en snap er nog niet veel van [emoji28].  Zou je dit in de taal van een leek kunnen uitleggen?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

paaj

Ze hebben een DAC gekozen die 'toevallig' 192/32 ondersteunt (welke chip doet dat niet zou je bijna zeggen) maar ik denk niet dat ze dat in deze serie gebruiken. Volgens mij is pas vanaf de 720 een upsampling aan het werk met de AL32 processing.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

donnysabel23

Quote from: paaj on January  9, 2017, 22:40:48
Ze hebben een DAC gekozen die 'toevallig' 192/32 ondersteunt (welke chip doet dat niet zou je bijna zeggen) maar ik denk niet dat ze dat in deze serie gebruiken. Volgens mij is pas vanaf de 720 een upsampling aan het werk met de AL32 processing.
Zo goed ben ik er nog niet mee bekend. En als het goed is zit dit wel in dit model. Dit hieronder heb ik gekopieerd van de Denon website over de Denon dcd-520ae :

Voor een getrouwe weergave van het originele geluid is de cd-speler DCD-520AE voorzien van een veelheid aan technologie, die al meer dan een eeuw door Denon wordt ontwikkeld en bijgeschaafd. De cd-speler bevat een hoogwaardige 32-bits/192 kHz digitaal-analoogomvormer, zodat geen detail van een audiodisc verloren gaat. Bovendien bieden de MP3- en WMA-voorzieningen de gebruiker extra mogelijkheden om van zijn favoriete muziek te genieten. Voor een geluid dat de verwachte kwaliteit in deze klasse ruim overschrijdt, hebben de ontwikkelaars van Denon de onderdelen voor het audiogedeelte, de motor en de andere gebieden zorgvuldig geselecteerd op basis van wat deze bijdragen aan een hoge geluidskwaliteit. De patronen voor de digitale circuits zijn speciaal ontworpen om een maximale bescherming te bieden tegen ongewenste straling en om een lage impedantie te bereiken. Naast de onlangs ontwikkelde afstandsbediening is de DCD-520AE nu ook voorzien van een tweeregelige display die zelfs van een afstand uitstekend af te lezen is.

Nieuwe functies

Hoge precisie 32-bit 192 kHz D / A converter

CD-R/CD-RW afspelen (MP3, WMA)

2 regels fluorescerend scherm

Verbeterde geluidskwaliteit

Nieuw ontwerp voor de afstandsbediening

Geluid van hoge kwaliteit

Hoge precisie 32-bit 192 kHz D / A-converter

Trillingen-resistent ontwerp met Direct Mechanical Ground constructie

Originele Denon mechanisme met centrale montage ladekast

Zorgvuldig ontworpen constructie om de zuiverheid van het audiosignaal te behouden

Minimaal signaalpad ontwerp

Selectieve onderdelen voor hoge geluidskwaliteit

Europese geluidsafstemming


Zegt dit dan iets meer?



Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

paaj

Alle DAC chips (nou ja vrijwel alle) oversamplen. Daar hoeft Denon niets extra's voor te doen.
Het klinkt natuurlijk wel lekker om ermee op te scheppen al kun je er verder niets mee en is het niet zo bijzonder als ze het willen laten lijken.

Bij de 720 claimen ze wel een eigen oplossing daarvoor. Dan heeft het zin als een DAC chip de hogere resolutie ondersteunt die door een eerdere stap is berekend.

192kHz lijkt me trouwens een raar getal met een 44.1 bron, 176.4 is netjes 4x oversamplen, dat lijkt me waarschijnlijker, of 352.8 bij 8x.

Anyway, het is natuurlijk gewoon een prima speler, ik zou me verder niet druk maken en lekker genieten :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

donnysabel23

Quote from: paaj on January 10, 2017, 00:25:53
Alle DAC chips (nou ja vrijwel alle) oversamplen. Daar hoeft Denon niets extra's voor te doen.
Het klinkt natuurlijk wel lekker om ermee op te scheppen al kun je er verder niets mee en is het niet zo bijzonder als ze het willen laten lijken.

Bij de 720 claimen ze wel een eigen oplossing daarvoor. Dan heeft het zin als een DAC chip de hogere resolutie ondersteunt die door een eerdere stap is berekend.

192kHz lijkt me trouwens een raar getal met een 44.1 bron, 176.4 is netjes 4x oversamplen, dat lijkt me waarschijnlijker, of 352.8 bij 8x.

Anyway, het is natuurlijk gewoon een prima speler, ik zou me verder niet druk maken en lekker genieten :)
Dankjewel voor je uitleg. Ik ben me aan het verdiepen.  Is een ingewikkelde hobby voor een vrij ongeschoold persoon.  [emoji28] maar goed wel erg interessant. [emoji106]
Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒