Versterker kraakt

Started by Adrian, January 9, 2017, 13:35:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Adrian

Mijn versterker Akai AM55 kraakt in het rechtse kanaal ongeveer 1x per 10 minuten het duurt meestal niet langer dan zo'n 5 tot 10 sekonden. Dit gebeurt sinds de laatste week van december 2016. Het gekraak is zacht maar goed hoorbaar bij muziek op een redelijk volume. Het kraken wordt niet harder als ik de volumeknop harder zet! Ik heb al alle draden eruit gehad maar dat lost niets op. Het is ook over de luidsprekers te horen en over 2 verschillende hoofdtelefoons met verschillende bedrading.

Kan ik dit nog op een simpele manier oplossen?




jossie

Ja hoor, uitzetten.

Simpeler kan niet denk ik.

::)
Omni !

jossie

Okay...  ;D

Hij is stuk denk ik, zoals je omschrijft zit er een probleem in de rechter eindtrap, klinkt als een slechte soldering of lekkende condensator.

Omni !

martin778

Ongetwijfeld slechte solderingen, ik zou daar mee beginnen.

dre73

Of een van de draaischakelaars,dat komt vaker voor.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Adrian

Het apparaat is 25 jaar oud en ik ben niet handig dus zelf repareren is niet van toepassing. Als ik dit laat repareren lijkt het me al gauw 100 euro te kosten, is het niet beter voor mij om een nieuwe te kopen van Yamaha of zoiets?

dre73

De schakelaars reinigen is niet veel werk.
Waar kom je vandaan?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Adrian

Ik kom uit Rotterdam. Maar ik heb niet het idee dat het 1 van de draaischakelaars is. Als de kraak hoorbaar is dan gaat het niet weg als ik aan 1 van de schakelaars draai. Als ik het volume veel harder zet wordt de kraak niet harder!


jossie

Quote from: Adrian on January  9, 2017, 21:55:47
Ik kom uit Rotterdam. Maar ik heb niet het idee dat het 1 van de draaischakelaars is. Als de kraak hoorbaar is dan gaat het niet weg als ik aan 1 van de schakelaars draai. Als ik het volume veel harder zet wordt de kraak niet harder!

Ik heb even in de service manual gekeken, na de volumeregelaar komt normaal meteen de eindversterker, dat is in dit geval ook zo dus de enige schakelaar die er dan nog verdacht is is de speaker schakelaar. Aangezien het probleem ook op de hoofdtelefoon ontstaat kan die het eigenlijk ook niet zijn.

Slechte soldering of lekkende condensator in de rechter eindtrap blijven voor mij de eerste verdachten.
Omni !

Adrian

Lijkt mij ook wel zo iets te zijn zoals een lekkende condensator. Maar nu heb ik gisteren ongeveer 4 uur gespeeld met de hoofdtelefoon en heb totaal geen gekraak gehoord. Hoe kan het nu zijn dat het slechts af en toe gebeurd? Lijkt mij dat als een onderdeel behoorlijk versleten is dat het dan steeds erger wordt en dat het niet mogelijk is dat die het 4 uur lang helemaal goed doet.