Dac Magic 100, afspelen van 192 khz bestanden lukt niet. Tot 96 khz wel.

Started by donnysabel23, January 8, 2017, 10:44:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donnysabel23

Geachte audio liefhebbers.
Als eerst nog de beste wensen voor iedereen.
Ik heb het volgende probleem en dat is het volgende.
Mijn broer is recent in het bezit van een Dac Magic 100.  Prachtig apparaatje en klinkt ook geweldig.  Nu is het zo dat de Dac een limiet heeft van 192 khz. Helaas krijgen we het beide niet voor elkaar om bestanden hoger dan 96 khz af te spelen.  Ik zal hieronder een lijstje maken met wat we al gedaan hebben en met welke apparatuur.

De Dac Magic 100 is via USB aangesloten op een Toshiba laptop uit 2011. (windows 10)
De Dac Magic 100 is beperkt tot 96 khz op USB 1.0
Wil je hogere bestanden afspelen dan moet je de gepaste USB 2.0 driver instaleren van uit de website van Cambridge. (gedaan).
Ik moet er bij vermelden dat zowel ik als mijn broertje nu niet echt de slimste zijn op het gebied van dit soort dingen . 
Ik weet bijvoorbeeld niet of dat ik de bestanden via wmp moet afspelen of een externe moet downloaden.  Natuurlijk heb  ik het wel geprobeerd en heb via de beschrijving van de Dac de uitgang veranderd zodat de Dac het ook ondersteund.(dus van USB 1.0 naar 2.0 geschakeld).
Maar helaas.  Ik heb de Dac ook als standaard apparaat geselecteerd  in de opties van (windows media player).
Ik ben er al een aantal uren aan kwijt (zo'n 10 uur) om het te laten werken .  Maar helaas.  Ik moet er wel bij vermelden dat ik een concentratie probleem heb en alles 3 keer moet lezen  voor ik het begrijp. (snel afgeleid) ben nu vrij teleurgesteld dat het nog niet gelukt is en zou graag hierbij hulp willen. Misschien door middel van een stappen plan. Wat ik zelf al heb gedaan is het internet door gezocht en heb verschillende dingen gevonden (vooral in het Engels) die me niet hebben kunnen helpen.  Kan iemand mij en mijn broertje misschien helpen. Alle hulp is welkom.  Alvast bedankt  :unhappy:
Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

audio_stabilo

Ik denk dat die niet goed ingesteld staat bij je geluidsinstelling  in Windows. Je hebt kans dat die hier op 96 khz staat. Dit kun je vinden in het configuratiescherm.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

JBL PRX Power!

donnysabel23

Quote from: audiogek on January  8, 2017, 11:59:33
Ik denk dat die niet goed ingesteld staat bij je geluidsinstelling  in Windows. Je hebt kans dat die hier op 96 khz staat. Dit kun je vinden in het configuratiescherm.

Quote from: Siddartha on January  8, 2017, 12:04:28
En je speelt wel zeker 192 kHz bestanden af?
Als eerst bedankt voor de reacties.  Ik geef nu antwoord op alle 3.  Ik heb gekeken en de instellingen gevonden en even aangepast en het werkt nog niet.  Ik heb ook geprobeerd om in USB 2.0 een 96000 bestand af te spelen en zodra ik dat doe laad Windows media player en gaat die ook naar het afspeel scherm alleen zie ik zonder melding of wat dan ook dat het afspeel balkje bij het begin gewoon stil staat.  Terwijl die 192 blauwe verlichting op de Dac wel brand.  En idem dito bij het 96khz bestand.  Terwijl dat zelfde bestand in USB stand 1.0 wel afspeelt over de Dac.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

Siddartha

Kan zijn de wmp de bottleneck is, geen ervaring mee. Probeer anders eens met vlc player? Als het ledje op de dacmagic 192 kHz brandt dan wil dat wel zeggen dat ie dat signaal binnen krijgt.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

donnysabel23

Ik ga nu achter de laptop zitten.  Ik wist niet wat de betekenis was van (bottleneck) dat heb ik even opgezocht.  En dat zou het inderdaad kunnen zijn.  Ik ga vlc proberen.  Als iemand alsnog een andere oplossing weet, iedere hulp is welkom.  Ik laat weten zodra ik het heb geprobeerd met vlc.  Bedankt alvast. 👍

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

PuNkEnStEiN

Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

donnysabel23

Ik heb vlc geïnstalleerd en in de optie 'audio apparaat'  de Cambridge uitgekozen.  Nu speelt die de nummers wel af als in dat je ziet dat het balkje per seconde vooruit beweegt maar krijg geen geluid.  Nogmaals heb ik van USB 2.0 terug geschakeld naar USB 1.0 om te kijken of ik niks verkeerd gedaan heb.  Op USB 1.0 speelt die dus wel gewoon af.  Ik heb vlc gesloten en opnieuw opgestart.  De laptop opnieuw opgestart en dit beide wel 3 keer.  Maar nogmaals geen geluid.  Het is een kleine vooruitgang dat vlc het bestand wel kan afspelen en niet net als Wmp een soort van bevriest. 

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

donnysabel23

Foobar2000  heb ik geïnstalleerd en daar kan ik niet eens de Cambridge aanklikken want is dus niet zichtbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

donnysabel23

Ik moet hier wel bij vermelden dat ik een leek ben als het gaat om Dac's, en driver's.  Ik denk dat ik alles geprobeerd heb maar weet dat dus niet zeker omdat het dus de eerste keer is dat ik zoiets doe.  Zou iemand van stap 1 tot en met de laatste stap kunnen uitleggen hoe ik dit doe?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

Siddartha

Ik ben helaas geen Windows kenner, dus wat dat betreft helaas niet.
De dac wordt in ieder geval als soundcard gebruikt, ik weet niet of er in configuratiescherm iets te zien is bij audio?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

donnysabel23

Als je bedoelt of dat de Dac word aangegeven ja.  Hij switcht ook als ik schakel tussen usb 1.0 en 2.0.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

donnysabel23

Quote from: Raphie on January  8, 2017, 12:24:20
192kHz gaat alleen werken bij 192kHz bestanden.
Ik heb 192 khz bestanden gebruikt. 

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

donnysabel23

Quote from: PuNkEnStEiN on January  8, 2017, 17:36:44
Afspelen met Foobar2000 zou moeten lukken.
Is Foobar2000 een media speler als Windows media speler of als vlc.  Of is het iets anders?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

donnysabel23

Quote from: Siddartha on January  8, 2017, 18:56:06
En hoe schakel je tussen 1.0 en 2.0?
Je zet de Dac uit.  Daarna houd je de 'source knop ingedrukt en druk je op de aan/uit knop en dan geeft een led lampje op de Dac aan op welke Usb stand hij staat.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

Siddartha

Misschien heeft je oC geen werkende 2.0 USB poort? Kun je met een andere pc testen?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

donnysabel23

Quote from: Siddartha on January  8, 2017, 19:00:53
Misschien heeft je oC geen werkende 2.0 USB poort? Kun je met een andere pc testen?
Je zegt nu inderdaad wel iets. In het configuratie scherm bij geluiden en apparaten staat er bij Cambridge in usb stand 1.0 ook 'Cambridge dac 1.0 maar schakel ik over naar 2.0 staat er alleen maar Cambridge Dac. Ik heb niet de mogelijkheid om te testen of er usb 2.0 poorten op zitten.  Is dit ook op een andere manier te checken? Bijvoorbeeld in de laptop zelf of is er qua uiterlijk verschil tussen usb 1.0 of 2.0?

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

donnysabel23

Quote from: mijkie on January  8, 2017, 19:01:31
of met een mac ?
Hoi mijkie.  Nee helaas niet.  Ik moet het allemaal helaas doen met wat ik heb gezien mijn financiële situatie. 

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

mijkie

Quote from: donnysabel23 on January  8, 2017, 19:07:45
Hoi mijkie.  Nee helaas niet.  Ik moet het allemaal helaas doen met wat ik heb gezien mijn financiële situatie. 

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

dat geeft niet, was maar een idee, misschien iemand met een mac in de buurt ?!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

donnysabel23

Quote from: mijkie on January  8, 2017, 19:09:22
dat geeft niet, was maar een idee, misschien iemand met een mac in de buurt ?!
Zoals eerder vermeld is alle hulp welkom dus toch bedankt voor het meedenken.  Nee helaas woon ik op afstand van mijn familie en bekenden. En ken verder niet echt iemand met een Mac. 

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒

donnysabel23

Quote from: Siddartha on January  8, 2017, 19:00:53
Misschien heeft je oC geen werkende 2.0 USB poort? Kun je met een andere pc testen?
Ik weet wel dat als het goed is dat het verschil tussen usb  2.0 en 3.0 de kleur anders is namelijk blauw bij de 3.0 als ik me niet vergis.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Mixing the good old with the good new...  If it fits in the budget 😒