Pioneer SC-LX81 Klinkt Verkouden.OPGELOST.

Started by Faker01, January 4, 2017, 13:31:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Faker01

Hallo ik heb een probleem met mijn Receiver de Pioneer SC-LX81.
Heb hem nieuw gekocht in 2008.
Kan het niet anders omschrijven dan hij klinkt verkouden vervorming van het geluid.
Voor de rest werkt alles nog prima klikjes en omschakelingen.
Ja hij staat altijd binnen.
De stemmen zijn vervormt vooral bij hogere volumes.
Op alle HDMI aansluitingen 4 maal komt dit voor.
Zowel met de bronnen  Blu Ray PC en Satelliet.
Heb al een keer kabels verwisselt HDMI en luidsprekers maar probleem blijft zich voordoen.
Iemand zoiets al een keer meegemaakt of gehoord ?
B.v.d.

Mediasluis

#1
Een receiver van 2008 is wel echt oud hoor, in ieder geval voor een audiofiel.
Ik vind mijn receivers na 4 jaar al echt minder helder klinken als in het begin.

Je verwacht dat er geen bewegende onderdelen in zo'n versterker zitten en deze niet echt veroudert, maar dat is niet geheel waar.
Een van de onderdelen in je receiver zijn bv. de grote spoelen met zeer veel omwikkeld draad. Deze spoelen worden flink heet en zetten dus uit. Na het uitzetten koelt deze weer af en gaat krimpen. De omwikkelde draden worden mettertijd uitgerekt en trekken stuk en je begrijpt dat na een paar jaar Aan en Uit gezet te zijn deze spoelen kwalitatief niet meer de kwaliteit hebben als in het begin.
Ook de hoeveelheid stof wat zich verzameld in je receiver en gaat aankleven na verhitting doet geen goed.
Dit zijn maar enkele factoren die kunnen meespelen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Faker01

#2
Even opgezocht Audiofiel via google.
Audiofiel is een term voor iemand die zich zeer gedreven voelt tot het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid. Hoewel het er in veel gevallen niet mee bedoeld wordt, kan dit zover gaan dat het een obsessie wordt.
:smile: :smile: :smile:
Misschien dan toch op zoek naar een nieuwe.
Maar dan wordt het er een van maximaal €500
Alleen welke ?

astonmartin

#3
Of een jonge tweedehands uit de marktsectie.......  Worden regelmatig mooie reciever aangeboden.
HT: Versterking Arcam avr 550, NAD ci940, Fronts: 3 x Revel W893, Surround: 4 x Revel s206, Atmos: 4 x Revel C783, Subwoofer: Velodyne spl 1200 ultra,
Projector: Sony hw 65, Scherm : Screen Research, Bron: Oppo udp-203, Kabels: Audioquest.
Gerealiseerd door Beter Beeld en Geluid.

Faker01

#4
Zou kunnen maar dan niet ouder dan 6 maanden.

Ga liever voor nieuw met twee jaar garantie.
Heb nu ook niet meer echt hoge eisen van een receiver.
Hdmi 5-6 maal 5.1

Exxar

Gewoon dan even contact opnemen met een van onze forumsponsors. Die maken altijd een heel mooie prijs.

paaj

Al eens de fabrieksinstellingen gereset? En misschien staat hij op een verkeerde surroundstand? Pure/Direct modus al geprobeerd?

Een LX81 vervangen door 'nieuw' vraagt wel iets meer dan €500. Tweedehands stond hier laatst een mooie Yamaha 1010, maar die is ondertussen ook al wat ouder.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Faker01

#7
Hi ja heb hem bijna altijd op pure direct staan.
Stel geen echt hoge eisen meer.
En het hoeft ook geen dure receiver meer te zijn.
Gebruikte alleem maar de hdmi aansluingen.
5.1 is voor mij meer dan genoeg.
De rest van de aansluitingen nooit gebruikt
Gaat mij meer om mijn apparaten via hdmi aan te sluiten.

morca

Quote from: Mediasluis on January  4, 2017, 14:09:20
Een receiver van 2008 is wel echt oud hoor, in ieder geval voor een audiofiel.
Ik vind mijn receivers na 4 jaar al echt minder helder klinken als in het begin.

Je verwacht dat er geen bewegende onderdelen in zo'n versterker zitten en deze niet echt veroudert, maar dat is niet geheel waar.
Een van de onderdelen in je receiver zijn bv. de grote spoelen met zeer veel omwikkeld draad. Deze spoelen worden flink heet en zetten dus uit. Na het uitzetten koelt deze weer af en gaat krimpen. De omwikkelde draden worden mettertijd uitgerekt en trekken stuk en je begrijpt dat na een paar jaar Aan en Uit gezet te zijn deze spoelen kwalitatief niet meer de kwaliteit hebben als in het begin.
Ook de hoeveelheid stof wat zich verzameld in je receiver en gaat aankleven na verhitting doet geen goed.
Dit zijn maar enkele factoren die kunnen meespelen.
Echt oud .....na 9 jaar.
Ik ken wel setjes die dik 20 jaar oud zijn.en zonder revisie perfect spelen.
De onderdelen die ze tegenwoordig gebruiken zijn bagger imo.

Audiofiel

Quote from: Mediasluis on January  4, 2017, 14:09:20
Een van de onderdelen in je receiver zijn bv. de grote spoelen met zeer veel omwikkeld draad. Deze spoelen worden flink heet en zetten dus uit. Na het uitzetten koelt deze weer af en gaat krimpen. De omwikkelde draden worden mettertijd uitgerekt en trekken stuk en je begrijpt dat na een paar jaar Aan en Uit gezet te zijn deze spoelen kwalitatief niet meer de kwaliteit hebben als in het begin.

Sorry, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. De voedingstrafo (dat zijn de grootste spoelen) in je versterker worden niet heet of er is een groot probleem met het apparaat. Als er spoelen zitten in de eindsectie van de versterker is het sowieso niet zo'n fraai klinkend apparaat, maar zelfs dan zullen die niet achteruit gaan door normaal gebruik, laat staan in een jaar of 4.

Wat wel slechter wordt zijn de elco's. Deze condensatoren verouderen en daardoor gaat de versterker slechter klinken als hij ouder wordt. Als je pech hebt, gaan ze zelfs lekken en gaat hij stuk. Maar normaal kunnen elco's minimaal 10 jaar aan en goede versies kunnen zelfs 20 jaar draaien zonder problemen te geven. In de regel is een audio-apparaat (met name een versterker) rond de 15 jaar toe aan een vervanging van de elco's.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Mediasluis

#10
Quote from: Gerhet on January  4, 2017, 15:36:53
Even opgezocht Audiofiel via google.
Audiofiel is een term voor iemand die zich zeer gedreven voelt tot het perfectioneren van de weergave van opgenomen geluid. Hoewel het er in veel gevallen niet mee bedoeld wordt, kan dit zover gaan dat het een obsessie wordt.
:smile: :smile: :smile:

Hahahahaha, sorry.

Als sponsors vernieuw ik bijna elk jaar wel mijn apparatuur en soms zelfs vaker als 1x. Dat geld voor meerdere sponsors die demonstreren.
Mijn receiver is nu nog up-to-date, maar verandert het HDMI deel, dan zal ik toch weer moeten vernieuwen.
Dit zijn alleen geen apparaten van €500.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

#11
Quote from: Audiofiel on January  4, 2017, 17:22:12
Sorry, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. De voedingstrafo (dat zijn de grootste spoelen) in je versterker worden niet heet of er is een groot probleem met het apparaat. Als er spoelen zitten in de eindsectie van de versterker is het sowieso niet zo'n fraai klinkend apparaat, maar zelfs dan zullen die niet achteruit gaan door normaal gebruik, laat staan in een jaar of 4.

Wat wel slechter wordt zijn de elco's. Deze condensatoren verouderen en daardoor gaat de versterker slechter klinken als hij ouder wordt. Als je pech hebt, gaan ze zelfs lekken en gaat hij stuk. Maar normaal kunnen elco's minimaal 10 jaar aan en goede versies kunnen zelfs 20 jaar draaien zonder problemen te geven. In de regel is een audio-apparaat (met name een versterker) rond de 15 jaar toe aan een vervanging van de elco's.
Ha Audiofiel, we hadden het net over je ;)

Ik zeg niet dat zijn probleem optreed na 4 jaar hoor, maar zelf heb ik meerdere malen ervaren dat ik het hoog na zo'n 4 jaar gewoon minder helder vond klinken en bij een nieuwe receiver was dit weer terug.
Wat je schrijft over Elco's is zeker waar en had ik er bij kunnen zetten.
Ik wilde alleen aanhalen dat er meer slijtende onderdelen in een receiver zitten dan lijkt.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Faker01

#12
Behuizing eraf en ontdaan van een klein beetje stof.
Alle hdmi tulp en luidsprekers aansluitingen schoongemaakt met  Tunerspray.
En hij doet het weer goed geen vervorming meer.
Ben er weer blij mee. :clapping:

morca

Kijk het was niet meer als stof.....goed te weten dat dit zo snel storing geeft.
Ik heb wel veel oudere en denk stoffige apparaten schoongemaakt.
Apart dat deze na 9 jaar door stof al gek deed.
Misschien is de hdmi er gevoelig voor.

Faker01

Ja denk ik ook dat het aan de hdmi lag maar zeker weet ik het natuurlijk niet.
Ik maakte hem wel een keer per jaar voorzichtig stofvrij van binnen.
Maar de aansluitingen had ik nog nooit schoongemaakt.
Zo zie je maar weer dat het zelf proberen met wat schoonmaakmiddelen toch help.
Niet geschoten is altijd mis.

WilcoL

Nice, wat wat poetswerk al niet kan doen hè [emoji6]

"Een zomerse instelling in de herfst is het halve werk"

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear