2e generatie Apple AirPort Express i.c.m. Draytek Vigor 2132 router

Started by Richi, January 1, 2017, 23:03:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat mijn Vodafone Thuis DrayTek Vigor 2132 router de verbinding met het internet verliest als ik mijn 2e generatie Apple AirPort Express aanspreek.

Een heel bizar probleem, dat ik niet opgelost krijg. Misschien dat jullie een idee hebben?

Mijn netwerk configuratie:

  • Meterkast: Vodafone Thuis DrayTek Vigor 2132 router die dient als DNS server omdat Vodafone niet toestaat dat ik de router in bruto dus zet
  • Meterkast: Apple Time Capsule laatste generatie in brug modus, bedraad aangesloten op DrayTek
  • Zolder: Apple Time Capsule voorlaatste generatie in brug modus, bedraad aangesloten op Time Capsule in de Meterkast
  • Woonkamer: Airport Express 1e generatie draadloos verbonden met Time Capsule meterkast

De verbinding met de AirPort Express in de woonkamer is niet 100% stabiel. Vandaar dat ik hier graag een AirPort Express van de 2e generatie wil inzetten. Echter, zo gauw als ik deze installeer en aanspreek (bijvoorbeeld door de AirPort app op de iPad te starten), vliegt mijn internet verbinding eruit. De router verliest op WAN1 de verbinding met Fiber. Na een paar minuten herstelt de zaak zich, maar als ik opnieuw de AirPort Express aanspreek, herhaalt het verhaal zich.

Met de 1e generatie AirPort Express kan ik precies hetzelfde doen zonder dat het ooit een probleem heeft geleverd. Het probleem is volledig reproduceerbaar. Wat ik er zo vreemd aan vind, is dat het aanspreken van de AirPort Express via WiFi (hij is niet bekabeld verbonden) de router over de rooie helpt.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en wat ik er aan zou kunnen doen?

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jelejele


Richi

Ik heb inmiddels een werkende oplossing gevonden. Ik ben terug gegaan naar het oude type TimeCapsule en oude type Airport Express en ik heb geen problemen meer. Ik merkte dat zo gauw ik het nieuwe type Airport Express gebruikte in combinatie met de DrayTek router, het meteen of binnen 24 uur mis ging. Inmiddels is de up-time 448 uur (en volgens mij nog langer, want ik heb nog nooit een waarde hoger dan 999 uur gezien, dus denk dat ie dan terug springt naar 0), terwijl het voor deze aanpassing nooit langer dan 24 uur was.

Inmiddels heeft T-Mobile thuis firmware 3.7.9.1 op de DrayTek geïnstalleerd, dus misschien dat het nu wel werkt met de nieuwere Apple apparatuur, maar aangezien het nu allemaal goed werkt, laat ik het liever zo...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mrwhoopie

Wat ik al niet goed begrijp is waarom je oude equipement in je netwerk behoud.De oude TC's zijn al niet meer heel stabiel,de oude expressies hun wifi ontvangst en zenden is ook echt niet geweldige nieuwe expresjes zijn maar 100Mbps,dus dat lijkt me al allemaal niet geweldig.
Verder zit je met een hoop routers in je netwerk dus er moet maar eentje raar doen om heel de boel in de soep te draaien.

Richi

Quote from: Mrwhoopie on June 26, 2017, 21:50:52
Wat ik al niet goed begrijp is waarom je oude equipement in je netwerk behoud.

Omdat het werkt misschien?  :sleepy:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mrwhoopie

Quote from: Richi on June 26, 2017, 22:28:31
Omdat het werkt misschien?  :sleepy:
[/quote
En waar is dan je snelheid naartoe?Als je 100mbps equipement zet achter 1000Mbps?Sorry maar dan mag het nog werken, het is niet de manier hoe je een netwerk opbouwt.