Resonantie (flutter echo)

Started by audio_stabilo, December 25, 2016, 17:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

En bass traps moet je toch ook weten welke? Ze kunnen toch ook juist de diepe bass weg nemen?

Is dit wat?

http://link.marktplaats.nl/m1086669121

Samen met:

http://link.marktplaats.nl/a1079538233

Dirk

zegt het begrip roomnode je iets?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo


morca

Quote from: audiogek on January 24, 2017, 23:59:33
Die heb ik niet... en hoeveel base traps heb je nodig? Is dit al zinvol als ik die plaats op een kale muur recht altijd mijn speakers ? Ze zijn gepoort. Of juist aan het plafond?
Als je in je handen klapt,en door de kamer heenloopt kan je op bepaalde plekken meer reflecties horen ,daar heb ik mijn panelen geplaatst vd week.

Quote from: audiogek on January 25, 2017, 00:00:56
Dit heb ik gedaan. En volgens mij staan ze goed. Bijna een meter van de muur. Het gaat ook wel diep. Maar bij die andere man gingen ze nog dieper
Roommodus bedoeld Dirk mee dat de man waar je ze kocht geen of minder last had van reflecties die bepaalde frequenties/geluidsgolven uitdoven zoals nu waarschijnlijk bij jouw het geval is op bepaalde frequenties.


Dirk


zoek zelf ook eens iets uit via bvb  :google:, daar leer je imo veel meer van dan alles hier te komen vragen, just my 2 cents... ;)
niet onbelangrijk; geloof niet meteen alles en/of het eerste beste wat je leest (ook niet op dit forum!), maar verdiep je even in de zaken, dan zal je snel ontdekken dat er een schat van informatie op het www te vinden is, waar je mee aan de slag kan...da's nu net het leuke (vind ik) van deze hobby.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo

Dankje Morca. Maar heb ik iets aan die panelen?

RalphH

Quote from: audiogek on January 25, 2017, 00:00:56
Dit heb ik gedaan. En volgens mij staan ze goed. Bijna een meter van de muur. Het gaat ook wel diep. Maar bij die andere man gingen ze nog dieper

Meten is weten. En met de zoektunctie vind je inderdaad een schat aan informatie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: Dynky on January 25, 2017, 07:33:26
zoek zelf ook eens iets uit via bvb  :google:, daar leer je imo veel meer van dan alles hier te komen vragen, just my 2 cents... ;)
niet onbelangrijk; geloof niet meteen alles en/of het eerste beste wat je leest (ook niet op dit forum!), maar verdiep je even in de zaken, dan zal je snel ontdekken dat er een schat van informatie op het www te vinden is, waar je mee aan de slag kan...da's nu net het leuke (vind ik) van deze hobby.
Kom Dirk dat meen je niet.
Ipv die post had jij ook jouw ervaring hiermee uit kunnen leggen.
Niet alles op het net is even.simpel te begrijpen..

Quote from: RalphH on January 25, 2017, 09:17:29
Meten is weten. En met de zoektunctie vind je inderdaad een schat aan informatie.
Idd meten is weten wat en waar het fout gaat.
Maar zegt nig niks over waar panelen te plaatsen.
Maar misschien juist meer over de ruimte akoestiek of de plaatsing vd set hierin.

morca

Stukje uit het meettoppic van een ander lid:

Nog even een kleine duidelijke omschrijving van flutterecho :

Flutter echo treed op met parallelle harde oppervlakken(tegenover elkaar staande muren,of vloer/plafond),maar na wat googelen vind ik wat ik zelf ook al dacht.
Het plafond is vaak ook een bron van ellende,ook al heb je vloerbedekking.Het links en rechts afdempen met panelen helpt niet altijd goed de nagalm/flutter echo voldoende op te lossen.
Hier zal men toch echt wat aan het plafond moeten doen.
Al zou je gauw denken dat de muren nare dingen veroorzaken,je plafond vaak hard beton een crime in bijna elke akoestiek is.
De achterliggende muur is hier ook vaak een probleem.

Directe problemen die via de muur komen,zijn goed te diffusen ,of bij teveel problemen dempings panelen zoals hieronder beschreven.Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie.



RalphH

Quote from: morca on January 25, 2017, 10:18:34
Idd meten is weten wat en waar het fout gaat.
Maar zegt nig niks over waar panelen te plaatsen.
Maar misschien juist meer over de ruimte akoestiek of de plaatsing vd set hierin.

De sub is nu op t gehoor geplaatst, dat is doorgaans niet de beste manier.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Nee klopt dan kan je rew gebruiken zonder te meten .
De roomsim als het vierkante of rechthoekige ruimte is zonder op keuken  ed.
Of de subwoofer crawl.

audio_stabilo

Dankje wel voor de tips. Maar wat kan ik het beste als eerste proberen? Die base traps ? Of kan ik meer met een set van 48 absorptie?

RalphH

Eerst zeker weten dat je set goed is opgesteld.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HJ

#39
Quote from: audiogek on January 25, 2017, 10:54:01
Dankje wel voor de tips. Maar wat kan ik het beste als eerste proberen? Die base traps ? Of kan ik meer met een set van 48 absorptie?
Ik lees dit al even mee maar zou je niet gewoon eens meten en kijken wat er precies loos is? Aan de hand daarvan eventueel speaker en sub opstelling optimaliseren en dan de akoestiek.

Anders eens het topic van maz gaan volgen, die is ook bezig zonder te meten, kun je een aantal leuke tips uit halen [emoji6]

DofN

Quote from: Dynky on January 24, 2017, 23:56:38
imo zijn er 3 zaken die je eerst moet proberen als het laag onvoldoende is, alvorens met wat dan ook verder te gaan klooien
1) plaatsing
2) plaatsing
3) plaatsing

Hieronder mijn uitleg en vul maar aan of verbeter waar het niet klopt.

Je kan afhankelijk van waar je de LS neerzet in relatie tot waar je zelf zit om te luisteren, knopen en nullen in het laag hebben. Een nul is een opheffing, een knoop is een versterking/bult in het laag. Zit je 'in een nul', dan hoor je geen laag in een specifiek frequentiegebied. Als dit toevallig net tamelijk breedbandig 30-60Hz is dan zal je een sterk gemis aan diep laag ervaren (muziek).

Een nul kan je opheffen met basstrappen, maar dat vergt rekenwerk door een professional (plaatsing, omvang, type, diepte basstrap). Een nul kan je verdoezelen met een DSP (die pusht het laag vlak voor of vlak na de nul waardoor je niet / nauwelijks meer hoort dat er iets ontbreekt - maar fraai is dit niet) én door op een andere plek te gaan zitten en je LS anders te plaatsen, kan je uit de nul komen.

Echter, bij lage frequenties, is het fysieke gebied van de opheffing/uitdoving best groot. Een luidspreker 30 cm verplaatsen of de luisterplek een halve meter naar voren of achteren verplaatsen heeft weinig effect waar het om het diepe laag gaat (tenzij je tegen een muur gaat zitten).

Een weinig ingrijpende en relatief goedkope manier om nullen op te heffen, is het inzetten van 1 of meer subwoofers icm DSP.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HJ

Staat de fase van de sub correct[emoji6]

DofN

Quote from: hans. on January 25, 2017, 11:22:57
Ik lees dit al even mee maar zou je niet gewoon eens meten en kijken wat er precies loos is? Aan de hand daarvan eventueel speaker en sub opstelling optimaliseren en dan de akoestiek.

Anders eens het topic van maz gaan volgen, die is ook bezig zonder te meten, kun je een aantal leuke tips uit halen [emoji6]

Ik meet, luister en praat nog weleens bij en met Maz, en wat hij niet opgelost krijgt zijn problemen in het laag (die hij zelf nauwelijks ervaart als problemen, het heeft niet zijn grootste aandacht omdat hij andere aspecten belangrijker vindt), daarom is hij ook aan het experimenteren met een subwoofer, zonder DSP. En dat biedt ook weinig soelaas in mijn oren en meettechnisch (neemt niet weg dat het op zijn oude stek best goed kon goed klinken).

Zijn topic is m.i. géén referentie voor mensen als audiogek die op zoek zijn naar tips voor het oplossen van problemen in de laagweergave :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

#43
Quote from: doorofnight on January 25, 2017, 11:37:00
Hieronder mijn uitleg en vul maar aan of verbeter waar het niet klopt.

Je kan afhankelijk van waar je de LS neerzet in relatie tot waar je zelf zit om te luisteren, knopen en nullen in het laag hebben. Een nul is een opheffing, een knoop is een versterking/bult in het laag. Zit je 'in een nul', dan hoor je geen laag in een specifiek frequentiegebied. Als dit toevallig net tamelijk breedbandig 30-60Hz is dan zal je een sterk gemis aan diep laag ervaren (muziek).

Een nul kan je opheffen met basstrappen, maar dat vergt rekenwerk door een professional (plaatsing, omvang, type, diepte basstrap). Een nul kan je verdoezelen met een DSP (die pusht het laag vlak voor of vlak na de nul waardoor je niet / nauwelijks meer hoort dat er iets ontbreekt - maar fraai is dit niet) én door op een andere plek te gaan zitten en je LS anders te plaatsen, kan je uit de nul komen.

Echter, bij lage frequenties, is het fysieke gebied van de opheffing/uitdoving best groot. Een luidspreker 30 cm verplaatsen of de luisterplek een halve meter naar voren of achteren verplaatsen heeft weinig effect waar het om het diepe laag gaat (tenzij je tegen een muur gaat zitten).

Een weinig ingrijpende en relatief goedkope manier om nullen op te heffen, is het inzetten van 1 of meer subwoofers icm DSP.
Zoals ik al vaker uitgelegt heb,een nul zoals je het noemt,uitdoving van een bepaalde freq veroorzaakt door je plaatsing en de ruimte.
Kan je niet gaan boosten want je plaatsing en ruimte werken daar al tegen dus als je daar gaat boosten zal het elkaar ook harder tegen gaan werken.
Boosten is eigenlijk nooit een goede oplossing

Wat lees voer van dit forum zelf: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

DofN

Morca, wat jij schrijft is precies wat ik schreef. De kracht zit in de herhaling, zegt men weleens, dus niets mis mee :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HJ

Quote from: doorofnight on January 25, 2017, 11:46:32
Ik meet, luister en praat nog weleens bij en met Maz, en wat hij niet opgelost krijgt zijn problemen in het laag (die hij zelf nauwelijks ervaart als problemen, het heeft niet zijn grootste aandacht omdat hij andere aspecten belangrijker vindt), daarom is hij ook aan het experimenteren met een subwoofer, zonder DSP. En dat biedt ook weinig soelaas in mijn oren en meettechnisch (neemt niet weg dat het op zijn oude stek best goed kon goed klinken).

Zijn topic is m.i. géén referentie voor mensen als audiogek die op zoek zijn naar tips voor het oplossen van problemen in de laagweergave :)
Ik schrijf ook niet over referentie maar in dat topic worden veel interessante tips gegeven die voor de ts zeker interessant kunnen zijn.
Daarbij zie ik dat maz lekker bezig is met kleden, plaatsing en kussens etc. Kost niets en is leuk voor de hobby lijkt me.
Meten is natuurlijk de weg om problemen goed aan te pakken maar daar kom je pas achter als je je daar eenmaal in verdiept. Dan kun je ook daadwerkelijk aan metingen zien wat er gebeurd.
Just my 2c[emoji6]

Dirk

Quote from: morca on January 25, 2017, 10:18:34
Kom Dirk dat meen je niet.
Ipv die post had jij ook jouw ervaring hiermee uit kunnen leggen.
Niet alles op het net is even.simpel te begrijpen..
ehm...dat meen ik 100%  ;D
ik heb geen zin & tijd om iemand wat uit te gaan leggen als die persoon niet zelf ook eens (eerst) een serieuze inspanning doet om eea zelf uit te zoeken, sorry...maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar en dat ga ik hier in m'n vrije tijd op een hobbyforum niet bijsturen.

verder heb ik een fulltime job én sociaal leven, dus de weinige vrije tijd die ik hier en op andere fora besteed is beperkt en vul ik daarom ook liefst zo efficiënt mogelijk in.
als jij daar wel de tijd en zin voor hebt moet je je vooral niet door mij laten weerhouden om TS van uitleg te voorzien, maar ga mij aub niet vertellen wat ik wel of niet moet posten ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audio_stabilo

Quote from: Dynky on January 25, 2017, 13:27:55
ehm...dat meen ik 100%  ;D
ik heb geen zin & tijd om iemand wat uit te gaan leggen als die persoon niet zelf ook eens (eerst) een serieuze inspanning doet om eea zelf uit te zoeken, sorry...maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar en dat ga ik hier in m'n vrije tijd op een hobbyforum niet bijsturen.

verder heb ik een fulltime job én sociaal leven, dus de weinige vrije tijd die ik hier en op andere fora besteed is beperkt en vul ik daarom ook liefst zo efficiënt mogelijk in.
als jij daar wel de tijd en zin voor hebt moet je je vooral niet door mij laten weerhouden om TS van uitleg te voorzien, maar ga mij aub niet vertellen wat ik wel of niet moet posten ;)

Wat aardig allemaal zeg :)
Ging overigens gelijk kijken op internet en wilde kijken wat jij zei voor als je mij niet duidelijk was. Maar goed ik weet het nu;)

HJ

Ik begrijp dynky wel hoor. Als je zelf de basis goed doorleest dan heb je al op veel vragen antwoord. Natuurlijk komen er dan nieuwe vragen en zal alles meer complex worden, zo gaat dat [emoji6] dan kan het forum weer mooi van pas komen[emoji1]

morca

Quote from: doorofnight on January 25, 2017, 13:00:04
Morca, wat jij schrijft is precies wat ik schreef. De kracht zit in de herhaling, zegt men weleens, dus niets mis mee :)
Ik lees toch dat je met boosten de nul op zou kunnen lossen.
Maar goed misschien begrijp ik niet goed wat je bedoeld.
Quote from: Dynky on January 25, 2017, 13:27:55
ehm...dat meen ik 100%  ;D
ik heb geen zin & tijd om iemand wat uit te gaan leggen als die persoon niet zelf ook eens (eerst) een serieuze inspanning doet om eea zelf uit te zoeken, sorry...maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar en dat ga ik hier in m'n vrije tijd op een hobbyforum niet bijsturen.

verder heb ik een fulltime job én sociaal leven, dus de weinige vrije tijd die ik hier en op andere fora besteed is beperkt en vul ik daarom ook liefst zo efficiënt mogelijk in.
als jij daar wel de tijd en zin voor hebt moet je je vooral niet door mij laten weerhouden om TS van uitleg te voorzien, maar ga mij aub niet vertellen wat ik wel of niet moet posten ;)
Je hebt volkomen gelijk.
Daarbij zal al mijn uitleg ook niet altijd kloppen.
Ik vroeg om een welkome aanvulling.
Maar ik snap je wel .
Ik zit vaak thuis dus heb meer tijd voor dat soort zaken en vind het leuk.