Noob vraag: verschil (banaan)plug vs bare wire aansluiting

Started by Fred Mulder, December 22, 2016, 08:23:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fred Mulder

Bij het uitkijken naar een nieuwe speakerkabel moest ik even achter m'n oren krabben, waarbij ik eigenlijk geen verklaring kon bedenken: hoeveel verschil maakt een plug aan een speakerkabel?? Wat is er niet goed aan de schroefverbinding??

Anders dan bij een optische, SPDIF, HDMI, RJ45, etc aansluiting, wordt bij een speakerkabel simpelweg de plus en de min met de versterker/speaker met elkaar verbonden (dus geen sprake van meerdere draden/signalen in 1 stekker). Hiernaast bevat nagenoeg elke versterker en speaker een schroef verbinding waarmee de speakerkabel stevig kan worden vastgezet (en daarmee meer contactoppervlakte dan een plug?).

Het enige wat ik kan bedenken is het gebruiksgemak; met een plug kan een kabel een stuk makkelijker en sneller worden verwisseld. Aan de andere kant, wanneer alleen het noodzakelijke einde van een speakerkabel wordt gestript, loopt de mantel/bescherming langer door dan bij een kabel met pluggen (hier zie je vaak dat aan het einde van de kabel 10-15cm van de binnenkabel bloot wordt gelegd, om de pluggen te kunnen plaatsen)

Of zijn er andere factoren??

Jumping Jack

Gebruiksgemak is de grootste reden. Koper gaat ook oxideren na verloop van tijd en minder geleiden (zilveroxide geleidt dan weer beter).

Met een stekker heb je ook weer een extra overgang, hetgeen in theorie nadelig is (of je het hoort is een andere zaak).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Raphie

En het koper in de banaan schroefplug oxideert net zo hard, dus het is alleen maar bling, toegevoegde waarde 0,0 aangezien je ook nooit meer je banaan lostrekt (tenzij je de kabel of speaker gaat vervangen)
JBL PRX Power!

hifiman

Er is nog een andere factor: bij schroeven neemt de klemkracht in de loop van de tijd langzaam af , je moet er dan wel aan denken om na bijv 2 jaar de schroeven weer even strak aan te draaien. (ik spreek uit ervaring).

Cyreg

...en iedere (banaan)plug heeft weer in meer of mindere mate z'n invloed op de klank...
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Squashball

Quote from: Cyreg on December 22, 2016, 10:12:48
...en iedere (banaan)plug heeft weer in meer of mindere mate z'n invloed op de klank...

leg eens uit

luuk123456

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Fred Mulder

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Aub richten op verschil plug vs bare wire (dus plug vs plug discussie aub niet vermengen, daar gaat de vraag nu niet over)

Dura

Ik vind bare wire juist wat veiliger tov de zwaardere bananenpluggen; wat je beslist niet wil is kortsluiting aan de luidsprekerkant, omdat de kabel op wat voor manier dan ook uit de luidspreker is getrokken terwijl de versterker aanstaat. Vooral met zwaardere pluggen lijkt me de kans dat ze tegen elkaar komen groter dan met bare wire, waar de stugheid van de kabel ervoor zorgt dat de kabeluiteinden toch gescheiden blijven. Pluggen die je vast kunt zetten lijken me dan weer juist veiliger. Zorg er in ieder geval altijd voor dat een plug zoveel mogelijk isolatie heeft.

Een trucje dat ik weleens heb gelezen tegen oxidatie van bare wire is het insmeren van het kabeluiteinde met  vaseline; dat zou dan een laagje vormen dat de kabel afsluit van de lucht.
een andere truc is de kabeluiteinden om de paar jaar een paar minuten te dompelen in citroenzuur of azijn-met-zout. Na een paar minuten goed afspoelen met water, drogen met een doek en daarna helemaal op laten drogen, en alle oxidatie is verdwenen. Inkorten kan natuurlijk ook.

Zelf prefereer ik bare wire; zie je beter hoe de verbinding eraan toe is. Qua geluid is mij nooit verschil opgevallen, maar ik heb er ook nooit echt naar gezocht.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Dolby

Ik vind het gewoon mooi uitzien achter een luidspreker, mooie banaanpluggen  ;D

Mvrgr, Peter

Fred Mulder

#10
In het verlengde van de vorige vraag, heeft iemand toevallig ervaring met een extra EMI sleeve om de speakerkabel? Bij mij lopen de speakerkabels achter een vol dressoir langs, met allerlei electronica (AV versterker, desktop pc, printer, stereo versterker, dac). Hiernaast natuurlijk de gebruikelijk draadloze verbindingen zoals wifi. Ik ben benieuwd wat het effect kan zijn, ze zijn in allerlei soorten en maten verkrijgbaar.



Zo'n sleeve lijkt me niet heel prijzig en kan zomaar goed werken. Cosmetisch kan het worden afgewerkt met een nylon sierkous (waardoor het ijzer niet te zien is).

Hiernaast dacht ik nog aan een andere optie, misschien wat minder conventioneel: namelijk een zacht/flexibele koperen leiding als mantelbuis gebruiken. Ook deze zijn in verschillende lengtes en diktes te krijgen. Omdat in mijn geval het dressoir de kabels toch grotendeels uit het zicht houden, maken de looks niet zo veel uit.



Iemand?

mvg, Fred

Fred Mulder