Goedkope DIY tweaks

Started by J.A.F._Doorhof, May 31, 2002, 09:15:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sullivan

Quote from: Hertog_Martin on August 30, 2003, 11:31:45
Als spikes op muntjes helpen.. kunnen alleen muntjes dan ook al een klein beetje helpen?

dus 4 1 cent muntjes onder je speaker?

Nee, want de schoteltjes zijn puur om je vloer te beschermen tegen krassen en gaatjes (spikes kunnen heel scherm zijn). Dus spikes geven de winst, niet de schoteltjes/muntjes. Ik denk zelfs dat het een nadelig effect heeft, want het is toch weer een los stukje wat de trillingen moet opvangen.

mvg,
Frank

Vlearmoes

Quote from: Hertog_Martin on June  4, 2003, 10:37:31
Zijn er ook kleine spikes van 2 a 3 cm lang?
Kijk even bij www.conrad.nl  en tik  300589-44 bij produckt zoeken
als alternatief voor de vibrapots tik 342122-44 (ben benieuwd Frank wat jij van deze dingen vind)
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Mark C00len

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 31, 2002, 09:15:56
1.
Spikes
Plaats onder je speakers maar ook onder je apparatuur 3 spikes (voor de balans). Het verschil is enorm.

Welke spikes kun je hiervoor gebruiken gooedkope of zijn duurdere echt veel beter ? En voor elke speaker, reciever en dvd 3 spikes ?

DrBoom

Hertog_martin, als je kleine spikes wil dan is de zelfklevende variant van de Superspike misschien iets voor jou ?
32 mm diameter, en 17 mm hoog, kost €24 voor 4 stuks dus niet duur.
Het ziet er misschien niet uit als een spike maar intern is het er wel één :)

Vlearmoes

Hoe was het ook al weer?
de combinatie van luidsprekers en het hebben van een plavuizen vloer: wel of geen spikes?
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Sullivan

Quote from: Vlearmoes on October  2, 2003, 14:30:36
Hoe was het ook al weer?
de combinatie van luidsprekers en het hebben van een plavuizen vloer: wel of geen spikes?

Als je geen rekening hoeft te houden met buren, zou ik voor spikes kiezen.

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Theoretisch helpen die muntjes alleen wel degelijk
want de koppeling met de ondergrond is enorm toegenomen
het beperkt zich tot 4 kleine oppervlakjes waardoor de kast zich veel beter gedraagt....

De praktijk is gewoon spikes pakken goedkoop en klein houden
dit geeft in 9 van de 10 gevallen de optimale verbetering/koppeling...mocht het geluid te scherp en te kil worden (in dat ene geval  ;)) dan sorbothane eronder (bv. vibrapods) en klaar is kees...

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phmeijer

Quote from: Sullivan on October  2, 2003, 19:51:55
Als je geen rekening hoeft te houden met buren, zou ik voor spikes kiezen.
En als je wel rekening moet houden met de buren?
Waar zou je dan voor kiezen i.c.m. 1) een plavuizen vloer, 2) een houten vloer...

Peter
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Erik

#58
Durf het bijna niet te zeggen, maar kun je niet ipv van die "dure" spikes gewoon punaises of stalen kopspijkers te gebruiken (de laatste zijn wat steviger) gelijmd op een euro muntje ofzo.
Krijg je toch je ontkoppeling tegen een lage prijs en voor dat geld kun je weer betere kables kopen.
Zal waarschijnlijk iets moeilijker zijn met zware versterkers.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Johan Van Gompel

Quote from: Erik on November  6, 2003, 22:30:54
Durf het bijna niet te zeggen, maar kun je niet ipv van die "dure" spikes gewoon punaises of stalen kopspijkers te gebruiken (de laatste zijn wat steviger) gelijmd op een euro muntje ofzo.
Krijg je toch je ontkoppeling tegen een lage prijs en voor dat geld kun je weer betere kables kopen.
Zal waarschijnlijk iets moeilijker zijn met zware versterkers.

Zie deze Usenet post voor het maken van je eigen spikes.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

johanus

beste eric.
gelezen op de site van breem heb ik maar 1 antwoord.
een zeer goed onderbouwd verhaal waarin de zin en onzin
zeer goed uiteen word gezet.
met alle respect voor elk persoon des aanziens en dus
ook voor ieder zijn mening maar er word inderdaad
wat onzin verteld betreffende audio apparatuur en alles wat
daarmee samenhangt .
het rare is ook dat een ander alle verschillen hoort na een
upgrade van laten we zeggen een interlink die nb vrachten
geld heeft gekost en ik nauwelijks tot niets.
dat kunnen 2 redenen hebben:of er mankeert wat aan mijn
gehoor wat ik betwijfel of ik wil het niet horen want als ik
daar aan moet toegeven zou mijn dit wel eens veel geld kunnen kosten dus maak ik mijn zelf gewoon wijs dat ik geen verschil hoor.
de mens is een heel onzeker wezen dat vooral voortvloeid
uit het feit dat deze begaaft is dingen te beredeneren.
tegenlijk is dat ook een dillema want dat brengt ook veel
onzekerheden met zich mee en dit is waar veel fabriekanten
zich heel bewust van zijn.
sterker nog er worden door deze fabriekanten horden psychologen ingehuurd om het koop gedag van jou en mijn
te bestuderen.
uiteraard breng ik mezelf wel eens in de verleiding (ik ben ook maar een mens) maar ik ben de laatste jaren wel een
een stuk bewuster geworden en vraag ik mezelf eerst eens terdegen af of ik iets wil kopen wat werkelijk
verbetering opleverd of dat ik me laat verleiden door
valse argumentaties met als doel geld uit je zak te kloppen.
ter afsluiting heb ik een vb van wat je zoal ik de praktijk
mee kan maken met een link naar dit verhaal.
een verkoper van fiatjes probeerd dagelijks zijn waar te slijten met verhalen alsof dit de beste autos zijn maar na het werk rijd hij naar huis in een mercedes .
op een dag vroeg ik hem uit nieuwschierigheid waarom
hij de fiatjes zohoog aanprees als ware het goud maar zelf in een mercedes naar huis rijd waarop hij antwoorde kijk die
fiatjes zijn echt geen slechte autootjes maar het is toch bekend dat mercedes toch echt veel beter is waarop ik weer vroeg wat er dan zoveel beter aan is  andwoorde hij:
tja dat weet ik niet maar iedereen zegt het toch?

groet henk.

bitbyter

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 21, 2003, 14:31:26
Hi,

Daar zijn al wat threads over geweest.
Het heeft allemaal te maken met hoe het apparaat intern is aangesloten.

MvrGr.
Frank

Hallo Frank,

Maar je kan niet zeggen dat er een standaard voor is. Dus bijvoorbeeld: bruine draad (fase) en Blauwe draad (nul) , dat dit precies zo ook aangesloten moet worden als in het stop contact, of omgekeerd?

Groet van Ad

J.A.F._Doorhof

De geelgroene is meestal aarde :D.

Bij de Eichmann powercables is blauw de + en bruin de -.
Maar in een apparaat weet je dit nooit, vandaar toch het advies om te testen.

Wat wel heel goed is bij bv de Eichmann stroomkabels is dat de + aan de buitenkant gemarkeert is, dat scheelt al weer.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik van Voorst (in memoriam)

....hoe verzin je het .......om de neutrale en de stroomvoerende leiding qua kleur doodleuk om te draaien!!!!!!!!!

Het wachten is nu nog op een speakersnoerfabrikant die zwart (wit)
en rood om gooit...met nog meer gevolgen... ;D

Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

#64
Quote
Het wachten is nu nog op een speakersnoerfabrikant die zwart (wit)
en rood om gooit...met nog meer gevolgen...
Maakt toch niets uit? Als ze het maar consequent doen.  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

#65
...dat wordt een leuke chaos in een HT waar je bv. wilt
bi-wiren met bedrading van verschillende fabrikanten en/of ook nog eens je speakers (bv, subs) van een ander soort bedrading wilt voorzien. Dan weer zwart in rood....rood in zwart...zwart in zwart neen toch deze in rood of was het wit of neen bij deze weer zwart...o neen dat is weer hetzelfde...... ???

En dan ook nog even hopen dat er geen fabrikanten zijn die de min anders uitvoeren dan de plus...
..of dat je van een set speakers de tweeter wilt ompolen en de kleuren ineens weer goed zitten ;D...verzin het maar

Ik vind zo een oplossing ten alle tijden ...uit phase !!!!!! ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

SV..S

Zeker leuke tips Frank,

Maar waar haal ik al dat spul, ;D
spikes, stroomkabel, db meter,

er is natuurlijk zat te koop maar ook een hoop zooi :-X

p.s. die link naar die denon 1600 werkt niet ???

Groetjes Jos




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

-Sil Stranders-

Quote
QuoteHet wachten is nu nog op een speakersnoerfabrikant die zwart (wit)
en rood om gooit...met nog meer gevolgen...

Maakt toch niets uit? Als ze het maar consequent doen. 

Wel eens van absolute fase gehoord ?
een bassdrum is hier een mooi voorbeeld van.
Als alles in de opname en weergaveketen klopt qua absolute fase dan komen je conussen naar buiten op de transient van de bassdrum.
draait de speaker fabrikant de fase om dan schiet de conus als eerste naar binnen en zul je wat punch missen.
In a world without walls or fences
Who needs Windows or Gates ?

heb je geen mac ? niet zeuren dat het niet werkt dan !

Erik van Voorst (in memoriam)

#68
Sil

Welkom op ons forum onder je Avatar staat geluidstechnicus >:D
....iemand met praktijkervaring vind ik altijd extra welkom.

Bedankt voor je ondersteunende visie !! ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

-Sil Stranders-

QuoteWelkom op ons forum

Eric, bedankt maar ik hang hier al een jaartje rond hoor.
Alleen had ik na een ellenlange discussie over kabels besloten maar een tijdje niet te posten.

Hier ben ik weer, ik wil het overal over hebben, behalve kabels !  ;D

In a world without walls or fences
Who needs Windows or Gates ?

heb je geen mac ? niet zeuren dat het niet werkt dan !

R

Oh oke, dan doen we dat niet. Waar heb je allemaal ervaring mee en wat doe je professioneel / hobby (en op de mac :D)

Erik van Voorst (in memoriam)

nou ik ben in ieder geval blij dat je je zelf weer meldt. want wie weet heb ik straks weer wat te vragen over opgenomen weer te geven muziek ivm akoestische aanpassingen... ;)

Niet helemaal off-topic hier...want akoestische aanpassingen vind ik goedkope (in verhouding natuurlijk) d-i-y-tweaks  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

#72
Ha Bitbyter,

QuoteMaar je kan niet zeggen dat er een standaard voor is. Dus bijvoorbeeld: bruine draad (fase) en Blauwe draad (nul) , dat dit precies zo ook aangesloten moet worden als in het stop contact, of omgekeerd?

De stroom die via de aansluitkabel je apparaat ingaat wordt eerst door een transformator gevoerd. Die transformator is een draad die om een magneet is gewikkeld. Nu kun je de stroom op 2 manieren door die draad laten lopen: je begint aan het einde van de wikkeling (dan loopt dus de stroom van buiten naar binnen), of die stroom loopt vanaf het begin van de wikkeling (dus begint aan de binnenkant van de klos, en loopt dan naar buiten).
Een van die twee methodes levert een kleiner magnetisch strooiveld en een lagere stroom aan massa van het apparaat op dan de andere methode. Kennelijk zijn op goedkoop geproduceerde transformators begin en einde niet gemarkeerd, en worden die dingen op de gok in het apparaat gemonteerd. Daarom kun je nooit met 100 % zekerheid voorspellen hoe je elk apparaat moet aansluiten.
Overigens: de meeste mensen gaan voor de laagste spanning in elk apparaat; anderen menen dat de spanning van alle apparaten zoveel mogelijk aan elkaar gelijk moet zijn, omdat je dan de minste potentiaalstroomverschillen door je keten hebt lopen.

VrGr,

Bart J.

-Sil Stranders-

Quote. Waar heb je allemaal ervaring mee en wat doe je professioneel / hobby (en op de mac )

Ik ben op veel vlakken bezig,
de hoofdzaak is Speelfilm (Van God los, Oesters van Nam Kee, Zus & zo,...)
vroeger veel reportages voor TV gedaan (Catherine, 5 uurs show, Ontbijt TV,...)
Ook nog wat TV-series (Dunya en Desie, Baantjer, Russen,...)
verder had ik vroeger als hobby het mixen van bandjes in kroegen.
dit is ondertussen uit de hand gelopen en ik doe regelmatig systeemtechniek  en FOH op grote festivals (Impulz outdoor, Dance valley, World port Jazz,...)
Nu heb ik als hobby nog steeds mooie bandjes mixen in leuke kroegjes.

Op mijn Mac internet ik voornamelijk, ik heb wel protools 6 met een externe A/D converter (48Khz/24 bit) waar ik wel eens opnamen mee maak.

Quoteakoestische aanpassingen vind ik goedkope (in verhouding natuurlijk) d-i-y-tweaks 

De akoestiek van je luisterruimte aanpassen is de ALLERGROOTSTE sprong in kwaliteit die je kunt maken.
In a world without walls or fences
Who needs Windows or Gates ?

heb je geen mac ? niet zeuren dat het niet werkt dan !

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: -Sil Stranders- on March 24, 2004, 18:13:17

De akoestiek van je luisterruimte aanpassen is de ALLERGROOTSTE sprong in kwaliteit die je kunt maken.


I rest my case......... :)


Voor de ongelovige Thomas:...zie...Akoestiek der Akoestieken
beetje sluikreclame  >:D  >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!