aparte audio aardpin en vraag over nen eisen

Started by Thei, December 13, 2016, 23:46:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thei

ik heb een vraag over mijn aparte audio groep , aangelegd jaren geleden met ölflex 5x2,5 kwadraat en met nog ouderwetse stoppenkast. ik zou graag weten of de aansluiting aan de eisen voldoet of dat ik er nog iets aan moet laten veranderen ivm de brandverzekering, maar ik zie nog niet hoe ik hier een foto van de meterkast plaatsen kan.

tevens is er van de week een tv meubel geplaatst waardoor de stereo toren een andere plek kreeg en ik dus div kabels heb moeten verlengen en verleggen. Dit zette me aan om weer eens op een hifi forum te lezen en daar las ik over het in gevaar brengen vab de brandverzekering wanneer de groep niet aan de eisen voldoet.

Een andere vraag gaat over de aparte aardpin. voor mijn audio heb ik een aparte aardpin geslagen, maar na verloop van tijd is aan de voorversterker ook de flatscreen en een blueray speler aangesloten.
Doen de aardes nan de tv en fm antenne door de koppeling met de voorversterker de voordelen van de aparte ,,schone,, aardpin weer teniet?

Thei

#1
hier nog een stel foto's

Bama

Ik weet niet of het effect heeft maar ben wel benieuwd of je de aarde gemeten hebt?
Op mijn werk hebben we veel te maken met aardpennen en soms hebben we voldoende aan 1m maar soms moeten we meer dan 10m de grond in. Dus heb je dit gemeten?

Peerless Monster

Quote from: Bama on December 14, 2016, 13:27:04
Ik weet niet of het effect heeft maar ben wel benieuwd of je de aarde gemeten hebt?
Op mijn werk hebben we veel te maken met aardpennen en soms hebben we voldoende aan 1m maar soms moeten we meer dan 10m de grond in. Dus heb je dit gemeten?

het is wel handig om te weten hoeveel weerstand je hebt.
Als het niet snel genoeg weg kan omdat de weerstand te hoog is, heb je echt een probleem...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Thei

Hoe kan ik dit meten met mijn multimeter?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


HappySound

Quote from: Bama on December 14, 2016, 13:27:04
Ik weet niet of het effect heeft maar ben wel benieuwd of je de aarde gemeten hebt?
Op mijn werk hebben we veel te maken met aardpennen en soms hebben we voldoende aan 1m maar soms moeten we meer dan 10m de grond in. Dus heb je dit gemeten?
Ik heb hier 2 "schone" aardpennen. 1 voor de aarde van mijn hifi set en 1 voor de mantel van de net kabel.
Jmlab-Alcor speakers-squeezebox touch-Teac DSD DAC-Belles 21a voorversterker-Nuforce ref-9 V3 SE mono blokjes- Heaven's Gate LS kabels-twistedpair netkabels+rca interlinks+AudioQuest Columbia XLR-"schone"aarding

Thei

In onze woning was reeds randaarde aanwezig voor de stopcontacten en de zelf geslagen aardpen is puur voor audio. Ik heb inmiddels iemand gevonden die de geschikte apparatuur bezit im de aardpin te meten en tevens de meterkast mag controleren. Dat wordt echter na nieuwjaar ivm drukte in zijn bedrijf.
Ik heb in de tussentijd wel nog de 4 (van5) netstroom draden van de audiogroep ölflex kabel ,,anders,, bevestigd in de stoppenkast en in het audio stopcontact. De 4 draden voor 0 en plus waren namelijk opeenvolgend aangesloten en volgens de kemp methode worden ze kruiselings gemonteerd. Ik heb dus nu ipv draad 1+2 naar 0 en 3+4 naar plus de aansluiting veranderd naar:
1+3 naar 0
2+4 naar plus.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Bama

Quote from: Thei on December 17, 2016, 10:49:33
In onze woning was reeds randaarde aanwezig voor de stopcontacten en de zelf geslagen aardpen is puur voor audio. Ik heb inmiddels iemand gevonden die de geschikte apparatuur bezit im de aardpin te meten en tevens de meterkast mag controleren. Dat wordt echter na nieuwjaar ivm drukte in zijn bedrijf.
Ik heb in de tussentijd wel nog de 4 (van5) netstroom draden van de audiogroep ölflex kabel ,,anders,, bevestigd in de stoppenkast en in het audio stopcontact. De 4 draden voor 0 en plus waren namelijk opeenvolgend aangesloten en volgens de kemp methode worden ze kruiselings gemonteerd. Ik heb dus nu ipv draad 1+2 naar 0 en 3+4 naar plus de aansluiting veranderd naar:
1+3 naar 0
2+4 naar plus.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk



Goed bezig, je kan het namelijk niet zelf moet met een zogenaamde driepuntsmeeting en nogmaals als er niet gemeten is kan het zijn dat je geen aarde hebt en dan heb je een soort schijnveiligheid.
En als er iets fout gaat betaald je verzekering ook nog eens niet uit.

br@m

Vraagje voor de experts (ik leer graag iets bij) - kan het niet zo zijn dat er tussen twee aardpennen toch een potentiaalverschil is en dat je dan eigenlijk slechter af bent dan met 1 aardpen? De aardbodem heeft zelf uiteraard ook een potentiaal en die is niet overal op aarde hetzelfde dacht ik.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

J.H

Quote from: br@m on December 17, 2016, 13:44:48
Vraagje voor de experts (ik leer graag iets bij) - kan het niet zo zijn dat er tussen twee aardpennen toch een potentiaalverschil is en dat je dan eigenlijk slechter af bent dan met 1 aardpen? De aardbodem heeft zelf uiteraard ook een potentiaal en die is niet overal op aarde hetzelfde dacht ik.

Wat bedoel je precies met potentiaalverschil? Dat er tussen twee aardpennen verschil kan zijn in weerstand?. Dat kan natuurlijk.
Als er tussen de audiogroep en de rest van de installatie ergens een koppeling zit is het effect van de audio aardpen direct weg. Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.

Even inhaken op de foto's van TS. Dit mag absoluut niet zoals de aansluiting nu is. Als ik het goed zie dan heb je de fase en nul beide op een zekeringhouder aangesloten? De nul mag niet gezekerd worden. Daarnaast moet de groep in één handeling dubbelpolig uitgeschakeld kunnen worden nu heb je de groepschakelaar (boven de zekeringhouder) omzeild. En ik mis de aardlekschakelaar mogelijk zit ie er nog voor en staat die niet op de foto  :)
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

J.H

Nog een vraagje, de geel/groene aarde draad op de foto waar zit deze op aangesloten? direct op de audio aardpen?
Oh ja en van de lapp kabel moet de aardlitze in de verdeelkast geïsoleerd zijn  ;)
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Thei

Ik weet bijna wel zeker zonder de kast weer te moeten openen dat de gele draad van de audio aardp in afkomstig is en wat bedoel je wat ik met de mantel moet doen? Ik weet dat die in de meterkast wel aangesloten dient te worden, maar ik heb vandaag inderdaad ergens gelezen dat die op de oude bestaande aarde hoort ,,af te vloeien,,. Waarop zou die dan moeten worden geschroefd en zit die geel/zwarte goed?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Thei

Ik bedoel natuurlijk de geel groene aardkabel.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Thei

Na de gemaakte foto's te hebben bekeken is duidelijk dat de mantel op de bestaande aarde is aangesloten en de nieuwe aarde rechtstreeks naar het audio stopcontact gaat.
Quote from: Thei on December 17, 2016, 23:01:03
Ik bedoel natuurlijk de geel groene aardkabel.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Thei



Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Thei

Quote from: J.H on December 17, 2016, 21:37:25
Wat bedoel je precies met potentiaalverschil? Dat er tussen twee aardpennen verschil kan zijn in weerstand?. Dat kan natuurlijk.
Als er tussen de audiogroep en de rest van de installatie ergens een koppeling zit is het effect van de audio aardpen direct weg. Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.

Even inhaken op de foto's van TS. Dit mag absoluut niet zoals de aansluiting nu is. Als ik het goed zie dan heb je de fase en nul beide op een zekeringhouder aangesloten? De nul mag niet gezekerd worden. Daarnaast moet de groep in één handeling dubbelpolig uitgeschakeld kunnen worden nu heb je de groepschakelaar (boven de zekeringhouder) omzeild. En ik mis de aardlekschakelaar mogelijk zit ie er nog voor en staat die niet op de foto  :)
Zie mijn laatste foto. Daarop is te zien dat de aardlek onder de groepenkast zit.

Wat moet ik ( laten) wijzigen dat het wel is zoals het hoort? Het klopt inderdaad dat 0 en plus beiden een eigen zekering hebben momenteel en de knoppen erboven werken inderdaad niet, wat volgens degene die het zo aansloot ook niet verplicht is zolang er een aardlek voor zit en met een zekering is uit te schakelen.
Ik hoor graag je commentaar om wat van te leren en maakt dit gehoor technisch nog enig verschil?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


J.H

Quote from: Thei on December 17, 2016, 23:23:37
Na de gemaakte foto's te hebben bekeken is duidelijk dat de mantel op de bestaande aarde is aangesloten en de nieuwe aarde rechtstreeks naar het audio stopcontact gaat.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Dus als ik het goed begrijp is de mantel van de Lapp kabel aangesloten op de normale aarde en de geel/groene draad uit de Lapp kabel is aangesloten op de audio aardpen?
Aan de andere zijde van de Lapp kabel (bij de audio apparatuur) is er dan neem ik aan geen verbinding tussen de mantel en de geel/groene ader?
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

J.H

Quote from: Thei on December 17, 2016, 23:43:54
Zie mijn laatste foto. Daarop is te zien dat de aardlek onder de groepenkast zit.

Wat moet ik ( laten) wijzigen dat het wel is zoals het hoort?

Even kort door de bocht heel erg veel. Een tweede aardlekschakelaar, de bestaande moet vervangen worden, vervolgens moet er dan ook een hoofdschakelaar voor en de afgaande groepen allemaal voorzien van een groepschakelaar.

Maar jij bent huiseigenaar? De NEN is een norm/richtlijn geen wet je bent niets verplicht. Het is een ander verhaal als er door bv de verzekering eisen worden gesteld, echter dan zal er ook om een keuringsrapport gevraagd worden om aan te tonen dat de installatie voldoet. Advies: Schakel een bedrijf in zij houden zich aan de norm.

Quote from: Thei on December 17, 2016, 23:43:54
Het klopt inderdaad dat 0 en plus beiden een eigen zekering hebben momenteel en de knoppen erboven werken inderdaad niet, wat volgens degene die het zo aansloot ook niet verplicht is zolang er een aardlek voor zit en met een zekering is uit te schakelen.

En deze persoon is dagelijks werkzaam op dit gebied?  :omg:

Quote from: Thei on December 17, 2016, 23:43:54
Ik hoor graag je commentaar om wat van te leren en maakt dit gehoor technisch nog enig verschil?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Gehoor technisch... ik denk dat de meeste niet op mijn menig zitten te wachten.  ;D
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

br@m

Quote from: J.H on December 17, 2016, 21:37:25
Wat bedoel je precies met potentiaalverschil? Dat er tussen twee aardpennen verschil kan zijn in weerstand?. Dat kan natuurlijk.
Als er tussen de audiogroep en de rest van de installatie ergens een koppeling zit is het effect van de audio aardpen direct weg. Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.

Wat ik bedoelde is of het mogelijk is dat er een potentiaalverschil (een spanningsverschil dus) is tussen de twee aardpennen en dat je dan een vereffening krijgt door je aardleiding. Als ik jou goed begrijp kan dat dus en moet je de twee aardleidingen daarom helemaal scheiden. Wat ook wel logisch is.

Bedankt.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Thei

Quote from: J.H on December 18, 2016, 11:06:41
Dus als ik het goed begrijp is de mantel van de Lapp kabel aangesloten op de normale aarde en de geel/groene draad uit de Lapp kabel is aangesloten op de audio aardpen?
Aan de andere zijde van de Lapp kabel (bij de audio apparatuur) is er dan neem ik aan geen verbinding tussen de mantel en de geel/groene ader?
Dat is helemaal juist

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Thei



Quote from: J.H on December 18, 2016, 11:29:59
Even kort door de bocht heel erg veel. Een tweede aardlekschakelaar, de bestaande moet vervangen worden, vervolgens moet er dan ook een hoofdschakelaar voor en de afgaande groepen allemaal voorzien van een groepschakelaar.

Maar jij bent huiseigenaar? De NEN is een norm/richtlijn geen wet je bent niets verplicht. Het is een ander verhaal als er door bv de verzekering eisen worden gesteld, echter dan zal er ook om een keuringsrapport gevraagd worden om aan te tonen dat de installatie voldoet.
Advies: Schakel een bedrijf in zij houden zich aan de norm.

En deze persoon is dagelijks werkzaam op dit gebied?  :omg:

Gehoor technisch... ik denk dat de meeste niet op mijn menig zitten te wachten.  ;D

Is deze oude aardlek niet meer goed dan en waarom moeten het er twee worden? Deze doet het in ieder geval nog merkte ik van de week toen er een sluiting in ons 15 jaar oude koffiezetapparaat was ontstaan. De knop sprong om + een zekering knapte. Ook zit boven alle zekeringen een knop om de groep die daarop zit uit te schakelen. Is dat onvoldoende?

En ja ik ben eigenaar van de woning. De verzekering heeft geen eisen gesteld, maar ik heb ergens gelezen dat bij een eventuele brand de verzekering blijkbaar niet betaalt indien er iets gevonden wordt in de electra wat niet conform de nen norm is.
Ik laat komende januari zowiso de aardpen meten en ook meterkast door een bedrijf controleren.

Ja dat klopt, hij is dagelijks werkzaam in de electro branche als electricien.

Wat mij betreft, mag je jou mening omtrent een audiogroep hier gerust geven.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


Thei

Ik heb me in je opmerkingen nog eens verdiept en op internet het een en ander nagezocht.

Natuurlijk heb je gelijk en is het een verouderde meterkast met slechts één aardlekschakelaar die ook nog wat ongevoeliger is, maar het huis stamt dan ook uit 1959 en als ik het goed begrijp, hoeft groepenkast slechts te voldoen aan de voorschriften van dat bouwjaar. Er hoeven dus niet perse 2 aardlekschakelaars e.d. in, maar ik begrijp best dat het handiger is als niet gelijk alle groepen uitvallen, maar dat de groepen op aardlek 2 nog blijven werken in het geval dat een aardlek uitschakelt.

Dat je aan de vakkennis van degene die mijn audiogroep heeft aangelegd twijfelt, mag je me nog iets duidelijker uitleggen, waarbij ik wil opmerken dat ook hij laatst vond dat het misschien toch tijd wordt om eens over een nieuwe groepenkast te gaan nadenken.
Het is dus meer dat ik zelf (nog) niet de noodzaak inzie om mijn oude maar naar mijn idee nog goed werkende groepenkast te vernieuwen. Maar ik laat me graag adviseren en indien nodig overtuigen door je indien je een andere mening bent toegedaan.



Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


J.H

Quote from: Thei on December 18, 2016, 19:52:06
Ik heb me in je opmerkingen nog eens verdiept en op internet het een en ander nagezocht.

Natuurlijk heb je gelijk en is het een verouderde meterkast met slechts één aardlekschakelaar die ook nog wat ongevoeliger is, maar het huis stamt dan ook uit 1959 en als ik het goed begrijp, hoeft groepenkast slechts te voldoen aan de voorschriften van dat bouwjaar. Er hoeven dus niet perse 2 aardlekschakelaars e.d. in, maar ik begrijp best dat het handiger is als niet gelijk alle groepen uitvallen, maar dat de groepen op aardlek 2 nog blijven werken in het geval dat een aardlek uitschakelt.

Dat klopt. Maar je gaf zelf aan dat je aan de norm wil voldoen. Nu komen we tevens in een grijs gebied terecht, de NEN schrijft dat bij een 'ingrijpende' verbouwing de installatie aan de huidige norm moet voldoen. Alleen wat is ingrijpend?

Quote from: Thei on December 18, 2016, 19:52:06
Dat je aan de vakkennis van degene die mijn audiogroep heeft aangelegd twijfelt, mag je me nog iets duidelijker uitleggen, waarbij ik wil opmerken dat ook hij laatst vond dat het misschien toch tijd wordt om eens over een nieuwe groepenkast te gaan nadenken.
Het is dus meer dat ik zelf (nog) niet de noodzaak inzie om mijn oude maar naar mijn idee nog goed werkende groepenkast te vernieuwen. Maar ik laat me graag adviseren en indien nodig overtuigen door je indien je een andere mening bent toegedaan.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Het is niet dat ik twijfel aan zijn vakkennis alleen de keuze om de groepschakelaar te omzeilen en het plaatsen van een zekering in de nulleiding vind ik wel een rare keuze. Zeker als deze persoon ook nog eens (hoog?) opgeleid is in de elektrotechniek.

De noodzaak is er ook niet om de groepenkast te vervangen deze voldoet in jou situatie gewoon aan de norm. Het is je eigen keuze, waar slaap je beter van..  ;)
En dat de groepenkast correct werkt geloof ik ook meteen op één punt na, de aardlekschakelaar. Gezien de leeftijd kun je deze ook laten nameten kijken of dat deze nog op de juiste waarde en reactiesnelheid uitschakelt.
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

Thei

Ik neem aan dat ik dat eenvoudig kan veranderen mbt de gezekerde 0 leiding ? Dat hij de groepschakelaar er buiten heeft gelaten heeft hij volgens mij bewust gedaan om zo weinig mogelijk ,,onnodige,, schakels op te nemen in de lijn. Uitschakelen kan dmv de betreffende stop eruit te draaien en als ik me goed herinner was het uitsluiten van de groepschakelaar gewoon toegestaan. Dit alles was in 2004 en zo exact weet ik het ook niet meer, maar ik heb hem toen iets uitgeprint waarin de aanleg van een audiogroep beschreven stond , ik dacht van Ron Kemp.
Waarom echter de 0 afgezekerd is , weet ik niet en vind ik ook vreemd maar zal ik hem vragen bij onze eerstvolgende ontmoeting einde van het jaar.

De aardlekschakelaar zal ik zeker ook even laten doormeten en eventueel indien nodig laten vervangen tijdens de aardpen meting begin januari.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk


J.H

Quote from: Thei on December 19, 2016, 10:46:28
Ik neem aan dat ik dat eenvoudig kan veranderen mbt de gezekerde 0 leiding ? Dat hij de groepschakelaar er buiten heeft gelaten heeft hij volgens mij bewust gedaan om zo weinig mogelijk ,,onnodige,, schakels op te nemen in de lijn. Uitschakelen kan dmv de betreffende stop eruit te draaien en als ik me goed herinner was het uitsluiten van de groepschakelaar gewoon toegestaan. Dit alles was in 2004 en zo exact weet ik het ook niet meer, maar ik heb hem toen iets uitgeprint waarin de aanleg van een audiogroep beschreven stond , ik dacht van Ron Kemp.
Waarom echter de 0 afgezekerd is , weet ik niet en vind ik ook vreemd maar zal ik hem vragen bij onze eerstvolgende ontmoeting einde van het jaar.

De aardlekschakelaar zal ik zeker ook even laten doormeten en eventueel indien nodig laten vervangen tijdens de aardpen meting begin januari.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Dat kan eenvoudig aangepast worden. Onnodige schakels... tja dan kunnen we er wel meer tussen uit halen.

Ben trouwens even in de NEN aan het kijken, moet nog even uitzoeken wat er precies mee bedoelt wordt..

JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze