12ax7 buis

Started by remco320, December 11, 2016, 10:19:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

remco320

Beste vrienden,

Voor mijn ming da mc 66 hoofdtelefoonversterker wil ik graag een nieuwe buis gaan plaatsen in het voorversterkerdeel. De eindbuizen heb ik al vervangen, maar wil ook graag aan de voorkant iets gaan proberen.
Nu weet ik dat daar een 12ax7 buis in moet, maar ik word als nieuwkomer helemaal duizelig van alle verschillende mogelijkheden.
Het belangrijkste doel van de buis moet naast muziek maken een ruisvermindering zijn. Er is wat lichte ruis in de versterker ( alleen hoorbaar bij hele stille muziekpassages of tijd tussen twee nummers) die ik wil proberen te verminderen met een nieuwe buis.

Ik hoef geen klinisch of analytisch geluid, een lekker soepel en rond geluid vind ik veel prettiger. Geen idee of het iets toevoegt, maar ik gebruik een HD-555 van sennheiser en een studiomonitor van AKG.

Ik hoor graag van jullie:)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

frank2

Electronic harmonix is een goed buisje wat goed klinkt en zeer betaalbaar is. JJ. Buisjes klinken kaal, EI buisjes versterken hoog en laag. Tungsol klinkt ook goed iets strakker dan de EH.
Andere buis ken ik niet.
Koop geen extreem dure buizen dat brengt niets extra s.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

advr

Een mooi equivalent is een 5751 buisje. Ga op zoek naar een NOS GE 5751 met witte opdruk.
Dat zijn enorm muzikale buisjes. Niet klinisch en ja, ze geven iets warmte erbij maar zo lekker in het gehoor.

Over het algemeen zijn de NOS buisjes beter dan welke nieuwe productie dan ook.

Als het om 1 buisje gaat dan zijn de kosten te overzien en vaak gaan ze 10.000 uur mee.

Welkom in de wondere wereld van de buizen :-)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

addesmo

#3
Quote from: frank2 link=topic=161078.msg2996713#msg2996713 date=1481451029
Koop geen extreem dure buizen dat brengt niets extra s.
/quote]

?????

hifiman

#4
Quote from: frank2 on December 11, 2016, 11:10:29
Koop geen extreem dure buizen dat brengt niets extra s.
Dat lijkt me een wat ungefundeerde conclusie. Elk (type) buisje klinkt anders, duurder is niet altijd beter en goedkoop niet altijd goed. In mijn voorversterker zit WEL het duurste buisje, niet omdat ik de duurste wilde maar omdat die verreweg het beste klonk. :-) Of het verschil in prijs dat waard is, is een andere discussie, maar dat geldt voor alles in audio.

advr

#5
Die mening (over geen dure buisjes kopen) deel  ik niet maar ieder gaat zijn eigen weg.  ;D

Gewoon eens zelf proberen.


Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Quote from: Audioloog on December 11, 2016, 11:50:55
Dat lijkt me een wat ungefundeerde conclusie. Elk (type) buisje klinkt anders, duurder is niet altijd beter en goedkoop niet altijd goed. In mijn voorversterker zit WEL het duurste buisje, niet omdat ik de duurste wilde maar omdat die verreweg het beste klonk. :-) Of het verschil in prijs dat waard is, is een andere discussie, maar dat geldt voor alles in audio.

Mee eens. ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Zoals advr zegt, kijk ook eens naar een mooi NOS buisje, zijn vaak wat duurder maar wel beter.
Wil je betere specs kijk dan eens naar de military varianten.

Zelf vind ik EH de mindere, klinken 'hard' als pre buis.
Mooie buisjes zijn bv de Sylvania's, Telefunken ecc83 (wel prijzig) of de nog betere ecc803s :inlove:(niet te betalen).
Voor nieuwe buizen vindt ik de TungSols erg mooi presteren.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

addesmo

#8
Quote from: Audioloog on December 11, 2016, 11:50:55
Dat lijkt me een wat ungefundeerde conclusie. Elk (type) buisje klinkt anders, duurder is niet altijd beter en goedkoop niet altijd goed. In mijn voorversterker zit WEL het duurste buisje, niet omdat ik de duurste wilde maar omdat die verreweg het beste klonk. :-) Of het verschil in prijs dat waard is, is een andere discussie, maar dat geldt voor alles in audio.

^^. Zelfde ervaring hier!

remco320

Bedankt allemaal! Tof dat er meteen zoveel gereageerd wordt!
Via welke weg bestellen jullie meestal jullie buizen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hifiman

Onder andere bij Parts Connexion

advr

en gewoon op ebay
maar ook Triple M in Rhenen levert gegarandeerde kwaliteit
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

calli43

De 5751 buis die genoemd werd versterkt iets minder bij mijn yaqin mc 100B deed dit het heel goed. Vooral de scherpe randjes gingen van het geluid af

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G750-U10 met Tapatalk

naim nait 5i (stereo)
Rotel RSX1056 (surround)
AH njoe tjoeb CD
Panasonic Blu-ray BDT 100 Usher X929 front speakers Castle Howard S3 surround speakers B&W LCR60 center XCAN 2 hoofdtelefoonversterker Tuner ST4000 marantz