Is het waar dat het uitmaakt welke route de stroom neemt door versterker?

Started by niels1962, December 9, 2016, 20:07:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Hallo allemaal,

Vraagje over de fase en 0 die door de versterker heen gaan. Net apparatuur gekocht en het advies gekregen met een spanningzoeker op een schroef aan de achterkant te kijken of er een klein lekstroompje is. Is dat zo dan moet de stekker waarschijnlijk andersom. Nu zie ik in beide standen geen lekstroompje (lampje). Is er niet een handiger manier om het goed te doen? Ik kan eenvoudig meten met een spanningzoeker aan welke kant de fase zit van het netsnoer. Spanningzoeker in het gat van de stekker die in de versterker gaat en voila. Maar daar komt ie, waar moet nu de fase zitten? Links het apparaat in of rechts? Of zit iedereen hier nu hardop te lachen om deze vraag??  ;D
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Laan

Kies het linker gaatje als fase. Dus als je de plug die in het apparaat zit bekijkt zie je een V vorm. Als je lampje bij het gaatje linksboven brand zit je doorgaans goed.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Ejorne

Er zullen ongetwijfeld mensen moeten lachen en ook zijn er mensen die verschil ervaren.

Je kunt eventueel de deksel van de versterker halen, aan de bedrading is vaak snel te zien wat de fase en de nul is.

niels1962

Deksel er af gaat me net even te ver. Ik ga eerst eens voor het advies linksboven. Wel weer een vraag daarover want het aarde pootje zit boven bij mij. Bedoel je dan linksonder Laan? En dat is als je hem voor je houd en naar de gaatjes kijkt. Dus de fase gaat dan rechtsonder de versterker in?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Zit trouwens net even logisch na te denken. Zal het echt uitmaken? Als dat zo is dan zal dat toch zeker vermeld staan in de gebruiksaanwijzingen van dure versterkers?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Laan

Als je naar de plug kijkt en de drie gaatjes vormen een v dan linksboven. Draai je de plug 180 graden dan vormen de drie gaatjes een A zonder streepje  ;D en is de fase het gaatje rechts onder.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

niels1962

TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

Ik weet niet waar deze fantasie heengaat maar ik krijg hier kromme tenen van. Bepalend is de wikkelrichting van de transformator, de kleur van de bekabeling in de versterker is misschien doorgezet maar uiteindelijk niet/nauwelijks relevant. Als je een ringkerntrafo hebt, zitten er meestal twee identieke draden in die je geen enkele clou geven over de 'fase'.

Dit verhaal gaat over de capacitieve koppeling tussen de trafo en het chassis. Die zorgt voor een lekspanning op het chassis. Als je vervolgens twee apparaten met elkaar verbindt komen die chassis aan elkaar te hangen, op dat moment gaat er een stroom lopen omdat die lekspanningen ongelijk in grootte zijn.

De truuk is nu om die stoorstroom zo laag mogelijk te houden. Zet apparaat 1 en 2 aan zonder audio verbinding. Meet de AC wisselspanning tussen de chassis, draai van een van de apparaten de stekker om, meet nogmaals, de laagste waarde heeft de voorkeur, vervolgens ga je verder met het volgende apparaat etc.

Geaarde apparaten hebben onderling natuurlijk geen verschilspanning, die wordt vereffend via de aardleiding.

Omni !

niels1962

En ook bedankt Jossie voor je inbreng. Geen fantasie maar een welgemeend advies van iemand wat ik dan onderzoek op waarheid. Dat ik niets meet klopt met je verhaal. De apparaten zijn geaard en aangesloten op een aparte groep met randaarde.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

jossie

Laan kan best gelijk hebben over het ontwerp van euro snoeren/chassis delen. Mijn punt is dat het verderop in het apparaat bij de trafo, waar het eventueel uit gaat maken, een loteriij wordt met 50% kans. Meten is de enige manier om zeker te zijn.

Omni !

Laan

Meten is weten, dus de beste manier. Kijk dan na het meten waar de fase hoort te zitten om mijn methode te testen  :P
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mrwhoopie


jossie

Omni !

niels1962

Is dat zo? Dat de fase en nul 50 keer per seconde wisselen? Dat geld toch alleen voor de fase die 50 keer per seconde wisselt van negatief naar positief?

Bij een stopcontact is niet de ene pool positief en de andere negatief, en daarna andersom, en zo steeds heen en weer.

In werkelijkheid is de ene pool om en om positief en negatief (met daartussen steeds een geleidelijke overgang, dus via neutraal). De andere pool is continu nul - dus niet positief en niet negatief.


TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Of deze als aanvulling?

"Electronische spullen kunnen alleen werken op gelijkspanning, vandaar dat in electr. app. de wisselspanning uit het stopcontact wordt omgevormd en verlaagd tot een veilige gelijkspanning waar deze app. op kan werken of waarmee accu's en batterijen kunnen worden opgeladen. Motoren in bv wasmachines, mixers, stofzuigers en zo werken direct op de wisselspanning uit het stopcontact."

Als dit laatste waar is dan zou het inderdaad geen moer uitmaken hoe de stekker er in gaat omdat het apparaat er gelijkspanning van maakt. Dit lijkt mij ook volkomen logisch omdat als het echt een issue zou zijn er vast een indicator op de apparatuur zou zitten dat je de stekker om moet draaien.  ;)
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

erik s.

Quote from: niels1962 on December 15, 2016, 12:20:54
Of deze als aanvulling?

"Electronische spullen kunnen alleen werken op gelijkspanning, vandaar dat in electr. app. de wisselspanning uit het stopcontact wordt omgevormd en verlaagd tot een veilige gelijkspanning waar deze app. op kan werken of waarmee accu's en batterijen kunnen worden opgeladen. Motoren in bv wasmachines, mixers, stofzuigers en zo werken direct op de wisselspanning uit het stopcontact."

Als dit laatste waar is dan zou het inderdaad geen moer uitmaken hoe de stekker er in gaat omdat het apparaat er gelijkspanning van maakt. Dit lijkt mij ook volkomen logisch omdat als het echt een issue zou zijn er vast een indicator op de apparatuur zou zitten dat je de stekker om moet draaien.  ;)
Gelijkspanning heeft ook een fase en een nul.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Mokumer45

Ja, dat klopt helemaal. En voor het gemak noemen we dat de plus (+) en de min (-).
Even een vraagje: zit er niet een scheidingstrafo tussen de binnenkomende wisselspanning en de gelijkrichters, die de gelijkspanning maken. Het is al tig jaren geleden, dat ik echt naar schema's gekeken heb, maar ik kan me - dacht ik - nog herinneren, dat die scheidingstrafo de benodigde voltages leverde. Deze werden dan weer omgezet naar de benodigde gelijkspanningen (bv de 5, 12, 24 volt enz.).
Maar misschien is dat een al jarenlange achterhaalde techniek of herinner ik me het verkeerd.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Kjelt

Er zijn vandaag de dag ook al versterkers zonder transformator maar met geschakelde voeding. Chord maakt deze en veel klasse D versterker fabrikanten.
Maar als je de tip van Jossie op volgt ben je het beste af, twee na beste is de IEC polariteit kiezen, de fabrikant zou dit goed moeten hebben gedaan als ze een cent waard zijn.
Ik weet trouwens niet of dit veel uitmaakt bij beide geaarde apparaten, mits ze aan dezelfde groep zitten zouden de chassis tussen beiden vrij spanningsloos moeten zijn.

Mrwhoopie

Het wisselt 50 x per seconde (50 hertz) het is puur voor het gemak dat we spreken van een - en een + of 0 en fase.
In belgie hebben we 3 lijnen en 1 nul en in de achtergelegen gebieden een monofasig net (1L en 1 nul)
Mara vermits het wisselspanning is wisselt de spanning dus.Hoe graag ik heel veel wil geloven en het nut zie van goede bekabeling en zelfs van high end zekeringen...zie ik echt net nut van de "dedicated side" echt niet in.


Kjelt

Quote from: Mrwhoopie on December 15, 2016, 19:12:22
Het wisselt 50 x per seconde (50 hertz) het is puur voor het gemak dat we spreken van een - en een + of 0 en fase.
In belgie hebben we 3 lijnen en 1 nul en in de achtergelegen gebieden een monofasig net (1L en 1 nul)
Mara vermits het wisselspanning is wisselt de spanning dus.Hoe graag ik heel veel wil geloven en het nut zie van goede bekabeling en zelfs van high end zekeringen...zie ik echt net nut van de "dedicated side" echt niet in.
Hoe bedoel je voor het gemak?
Ik weet niet hoe het in Belgie zit maar volgens mij hetzelfde als hier in NL en dat is dat de fase inderdaad een sinusvormige spanning is tussen de -325V top en +325V top ten opzichte van de nul, oftewel 230V AC.
De nul zit bij veel systemen (niet allemaal) aan de aarde bij binnenkomst in de meterkast.
De andere twee fases lopen ieder 120 graden achter (zie plaatje). Dus er is wel degelijk een groot verschil tussen de nul ader en de fase ader, de nul kun je zonder pijn vast pakken, de ander kun je met de dood bekopen, dat vind ik nogal een groot verschil.

Cyreg

Zie hier 'n handig en zeer goed werkend apparaatje, waarmee je de fase(en neutral) kan bepalen door alleen de stekker vh apparaat in beide posities (180°) erin te steken (alle andere apparaten kunnen compleet aangesloten blijven)
En weldegelijk wordt dit gedaan via de schuko met randaarde (2-polig? dan met losse draad op buitenkant chassis cinchplug)


http://www.audio-markt.de/neuheiten.php?N_ID=5623&Wer=H%E4ndler&HID=0&request=detail
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

boem

Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

i2Paq

Quote from: Cyreg on December 15, 2016, 19:53:09
Zie hier 'n handig en zeer goed werkend apparaatje, waarmee je de fase(en neutral) kan bepalen door alleen de stekker vh apparaat in beide posities (180°) erin te steken (alle andere apparaten kunnen compleet aangesloten blijven)
En weldegelijk wordt dit gedaan via de schuko met randaarde (2-polig? dan met losse draad op buitenkant chassis cinchplug)


http://www.audio-markt.de/neuheiten.php?N_ID=5623&Wer=H%E4ndler&HID=0&request=detail

Zo iets heb ik ook, erg handig inderdaad.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70