van Schuko naar het Wieland GST18i3 systeem

Started by Kjelt, December 7, 2016, 22:53:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Na lang wikken en wegen ga ik nu overstappen wat stroom betreft van Schuko naar het Wieland GST18i3 systeem.

De reden van overstap is dat ik genoeg heb van de slechte contacten van sommige Schuko stekkerdozen, de polariteits problemen (je kunt een Schuko op twee manieren in de wcd steken),
de grootte en lompheid van Schuko, zeker als je in beperkte ruimte meerdere stekkers of apparaten tegelijk wilt aansluiten.
Het Schuko systeem stamt uit 1925 we zijn bijna een eeuw verder en ik wil wat moderners  :D maar wel uiteraard met NEN1010 compliancy.

Waar ik nu voor gekozen heb is het Wieland GST18i3 systeem.
Dit systeem is ook NEN1010 goedgekeurd mits je dezelfde fabrikant stekkers gebruikt, en je kunt evt. van en naar Schuko terug.

De voordelen tov Schuko:
- GST18i3 kan 20 Ampere per stekker continu verwerken in plaats van 16 Ampere, oftewel de connector heeft een lagere overgangsweerstand, meer en beter contact omdat de twee connectoren van dezelfde fabrikant zijn en exact op elkaar gemaakt zijn.

- de connectoren zijn mechanisch gecodeerd zodat je nooit de fase meer kunt verwisselen/omdraaien. Evt zijn er meerdere andere coderingsconnectoren in een andere kleur die onderling wel passen maar niet verwisselbaar zijn met de andere kleur (voor meer fases of aparte audio groepen)

- vergeleken met Schuko zeer compact.

- vergrendeling: je kunt versies krijgen met vergrendeling of deze later toevoegen zodat een connector nooit per ongeluk er uit getrokken kan worden.

- flexibiliteit: je hebt diverse verloop en aftak of T-stukken waar je bv als je lichtarmaturen wilt doorlussen meteen verder kunt en daar de stroom aftappen. Dit wil je misschien niet als highend audio believer maar voor andere huis tuin en keuken aansluitingen (vooral het laatste ook) is het superhandig dat er allerlei tussenstukken zijn. Er zijn zelfs mocht het echt niet meer anders kunnen Schuko stekkerdozen die een GST18i3 aansluiting hebben.

Nadelen:

- De connectoren zijn niet goedkoop maar ook niet superduur (denk rond de 4 euro)
- Ze zijn slecht verkrijgbaar (understatement) en je moet er soms een hele doos van 50 stuks tegelijk bestellen
Edit: inmiddels heeft reichelt.nl diverse stekkers en contacten in zwart en wit leverbaar per stuk.

Toch ga ik zeker overstappen, de bestelling is de deur al uit en langzaam maar zeker ga ik al mijn systemen overzetten.
Benieuwd wat anderen hier van denken  :)

Dirk

Quote from: Kjelt on December  7, 2016, 22:53:55
Nadelen:
...
- Ze zijn slecht en niet overal verkrijgbaar (understatement) en je moet er soms een hele doos van 50 stuks tegelijk bestellen
...
da's toch een niet te onderschatten nadeel lijkt me...of moest er staan; "ze zijn slecht en soms niet overal verkrijgbaar" ?  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maikel_audionerd

Absoluut een slimme zet. Ik ben ervan overtuigd dat een meer degelijke verbinding voordelen heeft.
Kun je deze stekers ook krijgen met een krimpverbinding?
Ik verwacht dat je vooral bij groothandels aanbod hebt, kijk ook vooral even in Duitsland, daar hebben ze meer aanbod en betere prijzen verwacht ik.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

blue-eyes

Kan je iets meer uitweiden?

Dit betekent dus ook alle WCD's vervangen? Etc.? Het enige wat je blijft gebruiken is de interne bekabeling in vloer en muur?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Kjelt

Quote from: Dynky on December  8, 2016, 07:36:59
da's toch een niet te onderschatten nadeel lijkt me...of moest er staan; "ze zijn slecht en soms niet overal verkrijgbaar" ?  :D
Aangepast  :D

Quote from: Maikel_audionerd on December  8, 2016, 09:17:29
Kun je deze stekers ook krijgen met een krimpverbinding?
Wat bedoel je precies met een krimpverbinding? Zover als ik weet zijn ze verkrijgbaar in schroef en klemveer verbinding. Ik kies voor de schroef versie voor de pluggen en de klemveer voor de chassisdelen.

Kjelt

Quote from: Blue-Eyes on December  8, 2016, 09:25:21
Kan je iets meer uitweiden?
Dit betekent dus ook alle WCD's vervangen? Etc.? Het enige wat je blijft gebruiken is de interne bekabeling in vloer en muur?
Het Wieland GST18i3 systeem kan dat alles vervangen, er zijn wcd vervangers verkrijgbaar dus zou inderdaad kunnen.
In de praktijk zal ik toch keuzes maken ook uit kosten en praktisch gebruik.
Je hebt natuurlijk te maken met andere mensen in huis die apparatuur hebben waar ze niet de schuko vanaf willen knippen of hebben geknipt, denk ook aan gasten.
Dat soort zaken daar stoor ik me dan ook niet aan.

Dus voor nu ga ik het inzetten in die situaties waar ik me vreselijk stoor aan de lompe uitvoering, of fase problemen ervaar:

voor nu zit ik te denken aan situaties zoals kleine ruimtes waar veel contacten nodig zijn:

bv in de keuken:
apparatuur die 24/7 aangesloten zit (koffiezetter, waterkoker, melkopschuimer, weegschaal) daar ga ik de draden die nu allemaal door elkaar heen naar de wcd in de muur lopen
vervangen door de verbinding net boven de plint te monteren en de draden dus korter te maken.
En evt onder de keukenkastjes weg te werken voor de verlichting.
Dan houd ik de bestaande wand schuko wcds helemaal vrij voor de zo nu en dan apparatuur als een mixer, blender enzo die je nu en dan nodig hebt en dan altijd iets anders eruit moet trekken omdat er geen wcd vrij is :)

hobbieruimte mijn meettafel met tig aansluitingen, de garage, bergruimte voor de lichtarmaturen en
last but not least wil ik ook voor mijn HT apparatuur en monitor speakers aan het plafond gaan overstappen.


Maikel_audionerd

Quote from: Kjelt on December  8, 2016, 09:47:49
Wat bedoel je precies met een krimpverbinding? Zover als ik weet zijn ze verkrijgbaar in schroef en klemveer verbinding. Ik kies voor de schroef versie voor de pluggen en de klemveer voor de chassisdelen.
Aah duidelijk. Krimpverbinding met een tang de draad aan de stekercontacten klemmen met kracht en een schoentje. Dat zal dan niet verkrijgbaar zijn. Ik dacht dat je t alleen voor je audioapparatuur ging gebruiken, vandaar.
Wel een mooi project zo. Succes, veel werk lijkt me
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Kjelt

Quote from: Maikel_audionerd on December  8, 2016, 14:01:02
Aah duidelijk. Krimpverbinding met een tang de draad aan de stekercontacten klemmen met kracht en een schoentje. Dat zal dan niet verkrijgbaar zijn. Ik dacht dat je t alleen voor je audioapparatuur ging gebruiken, vandaar.
Wel een mooi project zo. Succes, veel werk lijkt me
Ja dat kan wel, je kunt een geisoleerde adereindhuls gebruiken of een kabelschoentje en die bij de schroefconnector vastschroeven,
of een ongeisoleerde adereindhuls en die in versie met veerklemmen drukken of evt ook in de schroefconnector versie.

frank2

Zie totaal het nut niet om alles te gaan veranderen. De problemen die jij met shuko hebt heb ik nog nooit gehad.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kjelt

Quote from: frank2 on December  8, 2016, 15:39:00
Zie totaal het nut niet om alles te gaan veranderen. De problemen die jij met shuko hebt heb ik nog nooit gehad.
Jij hebt nog nooit met vier haakse Schuko stekkers in je hand gestaan bij een stekkerblok waar de contacten niet gedraaid waren?
Je hebt nog nooit een Schuko uit fase in een wcd gestoken?
Moeilijk te geloven  ;)

frank2

Quote from: Kjelt on December  8, 2016, 16:01:44
Jij hebt nog nooit met vier haakse Schuko stekkers in je hand gestaan bij een stekkerblok waar de contacten niet gedraaid waren?
Je hebt nog nooit een Schuko uit fase in een wcd gestoken?
Moeilijk te geloven  ;)
Haakse shukos gebruik ik niet, en verder de phase staat altijd goed, daar heb je een spanningsschroevsdraaier voor. Bovendien merk ik van te voren de phase en weet ik hoe deze in het Stekkerblok moeten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

mijkie

in al mijn stopcontacten heb ik de fase links zitten, door het hele huis en in mijn schuur  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Raphie

Lijken net kroonsteentjes, ik snap het lego gehalte, maar om hier nu je hele huis voor om te gooien
Shuko is toch meer compatible en robuuster.
Je wint er ook niks mee.
JBL PRX Power!

Kjelt

#13
Quote from: Raphie on December  8, 2016, 17:22:57
Lijken net kroonsteentjes, ik snap het lego gehalte, maar om hier nu je hele huis voor om te gooien
Shuko is toch meer compatible en robuuster.
Dat lijkt ja, de industrie gebruikt dit systeem al jaren voor professionele installaties, vooral voor distributie en doorlussen van kantoren. In het plafond en in de kabelgoten in de vloer het zit er vol mee, en getest dus robuust genoeg hoor  ;)
Je hebt ook de vijfpolige variant voor drie fases ik weet niet of je die rode drie fase stekkers kent?  :D

QuoteJe wint er ook niks mee.
Zie de voordelen, noem dat maar niets.

Maar ik ga het ervaren, ben wel een paar honderd euro armer maar dat tellen sommigen hier voor 1 stekkerblok neer  :tounge2:

dre73

In elke Camper en caravan die wij verkopen zitten die dingen ook. :D

Prima verbinding,maar om nou helemaal over te stappen..........
Daar zie ik het nut niet helemaal van in.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

br@m

Heb er ook ooit naar gekeken voor doorverbinden van stekerblokken in een kast. Ik ken het systeem van op kantoor - contactdozen op bureaus zijn zo aangesloten. Heb het niet doorgezet wegens praktische bezwaren, teveel gedoe, te beperkt verkrijgbaar, etc.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Magura

Wij gebruiken dit systeem om verlichtingsarmaturen en wandgootsystemen aan te sluiten. Prima spul en werkt lekker snel!  ;)
Ik begrijp je keuze wel!
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

Kjelt

Kijk een ervaring van iemand uit de praktijk  :thumbs-up:

Stefan S.


Kjelt

Quote from: Stefan S. on December  8, 2016, 21:39:10
Of Wago Winsta  :smile:
Dat lijkt er vrij veel op, ik vraag me af wie er eerder was  :)
Maar ik heb zelf al gekozen en besteld maar ziet er ook goed uit, ben wel fan van Wago, vooral de nieuwe zeer compacte 221 serie lasdoppen met hendels vind ik het einde, ook twee dozen meebesteld  :thumbs-up:

Cyreg

#20
Bij 'n schuko connector KAN je de steker gelukkig omdraaien.

Handig als je apparatuur intern NIET met de juiste standaard fase/neutral is aangesloten :D
Dan heb je i.i.g. de mogelijkheid om de fase/neutral van dat apparaat correct aan te sluiten door de schuko steker om te draaien.
(Uit ervaring weet ik dat niet-standaard fase/neutral aansluiting op audioapparatuur wel voorkomt!)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Kjelt

#21
Dan zou ik het apparaat aanpassen of de iec connector en dan markeren dat dit bij dit apparaat hoort.
Maar inderdaad meer werk dan de stekker omdraaien, alleen hoe onthoud je het voor de volgende keer  ;)

Stefan S.

Quote from: Kjelt on December  8, 2016, 21:44:55
Dat lijkt er vrij veel op, ik vraag me af wie er eerder was  :)

Of Draka GST18 of Ratio Prolink. Allemaal hetzelfde principe, echter is Wieland marktleider op dit systeem.

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Ik heb ondertussen een doos van 50 stuks connectors en 40 female chassis delen.
De ABB Haf dozen waren wel heel erg lomp, zeker een zeer lage WAF  :D. Gelukkig heb ik een WAF alternatief gevonden in de Attema 2525 een 12x12x4cm wit installatiedoosje.
Dus ik kan de kerstvakantie lekker klussen. De rolluiken zijn nu voorzien en ik vind het nog steeds een prachtig alternatief voor de hopeloos verouderde Schukos.