Jvc DLA Z1 4096x2160 native

Started by cine(d)rama, December 4, 2016, 17:28:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ArnoldV

Quote from: buckler on January 22, 2017, 10:34:23
Ik denk dat we allemaal moeten gaan sparen... hahaha lol
Klinkt goed Werner, al had ik niet anders verwacht van dat apparaat.
Tot binnenkort

Ik denk dat het keurig aangeeft wat we over jaar of 5 (?) als normaal gaan zien. Dus juist even nog niet gaan kijken dan weet je ook nog niet wat je eigenlijk mist ;)

M@RP

WOW ... 35.000 Euries  :wacko:  Klasse dat je het Beest aanschaft Werner  :clapping:  Mijn Jvc-tje ook binnen  ;)

cine(d)rama

Nou die X7500 is ook niet mis  8)
Schijnt ook een toppertje te zijn  :worship:


Gr Andre





Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

MLCinema

Quote from: M@RP on March 22, 2017, 01:12:53
WOW ... 35.000 Euries  :wacko:  Klasse dat je het Beest aanschaft Werner  :clapping:  Mijn Jvc-tje ook binnen  ;)
Wat een straf... moet een ontzettend mooi ding zijn. Veel plezier ermee!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

home@the movies

Quote from: Kamidioblitz on March 23, 2017, 20:53:52
Wat een straf... moet een ontzettend mooi ding zijn. Veel plezier ermee!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het is inderdaad een waanzinnig mooi toestel,  :tongue2:

M@RP

#30
Quote from: cine(d)rama on March 23, 2017, 18:52:32
Nou die X7500 is ook niet mis  8)
Schijnt ook een toppertje te zijn  :worship:

Gr Andre

Quote from: Kamidioblitz on March 23, 2017, 20:53:52
Wat een straf... moet een ontzettend mooi ding zijn. Veel plezier ermee!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thx Andre & Kamidioblitz. Idd een toppertje de X7500.

scoc

#31
Review van de JVC-Z1: https://www.avforums.com/review/jvc-dla-z1-4k-hdr-dila-laser-projector-review.13539

Spijtig om te lezen dat in hun jacht naar meer helderheid voor die beruchte HDR deze JVC aanzienlijk zwak scoort voor contrast en zwartwaardes. En dit voor een JVC D-Ila projector die al vanaf de HD1 gekend is vanwege heel goede zwart en contrastwaarden.

Naar mijn mening vertraagd die hele HDR hype de echte verdere ontwikkeling van projectoren (en tv's) naar 4K ondersteuning en volle ondersteuning van de P3 colourspace. Ik heb 5 x liever een 4k laser projector met WCG ondersteuning met HDR metastripping en de gekende JVC contrast en zwartwaardes voor 10k dan dit veel te duur compromis.

Hoeveel jaar nog voor die HDR hype overwaait of serieus wordt afgezwakt?
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

vik

#32
Ik denk dat de Z1 in deze review nog gebruik maakt van de oude FW.

De Z1 heeft zeker zijn issues maar ook de Sony VPL-5000ES is niet perfect. HDR op een Z1 of RS 520 (X7500) ziet er indrukwekkend uit kan ik je vertellen. HDR op een projector is niet perfect maar het ultieme bioscoop gevoel haal je gewoon niet met een televisie hoe mooi HDR ook wordt weer gegeven. Die moet je los zien is mijn ervaring.

Ik begrijp dat je voor €35.000,- heel veel mag verwachten maar ik herken de Z1 totaal niet zoals beschreven in deze review.

Mocht je overwegen een bezoek te brengen aan de HighEnd show in München volgende maand; mijn collega staat met de JVC Z1 en heb je eventueel de optie hem zelf te zien spelen.





Quote from: scoc on April 16, 2017, 00:09:38
Review van de JVC-Z1: https://www.avforums.com/review/jvc-dla-z1-4k-hdr-dila-laser-projector-review.13539

Spijtig om te lezen dat in hun jacht naar meer helderheid voor die beruchte HDR deze JVC aanzienlijk zwak scoort voor contrast en zwartwaardes. En dit voor een JVC D-Ila projector die al vanaf de HD1 gekend is vanwege heel goede zwart en contrastwaarden.

Naar mijn mening vertraagd die hele HDR hype de echte verdere ontwikkeling van projectoren (en tv's) naar 4K ondersteuning en volle ondersteuning van de P3 colourspace. Ik heb 5 x liever een 4k laser projector met WCG ondersteuning met HDR metastripping en de gekende JVC contrast en zwartwaardes voor 10k dan dit veel te duur compromis.

Hoeveel jaar nog voor die HDR hype overwaait of serieus wordt afgezwakt?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

home@the movies

QuoteIk denk dat de Z1 in deze review nog gebruik maakt van de oude FW.

Dat is vrij zeker het geval, Ik heb de Z1 permanent in demo hangen MET de nieuwe firmware en die heeft de prestaties aanzienlijk verbeterd.
JVC heeft geluisterd naar de (terechte) opmerkingen van de dealers en van de klanten en heeft een paar zeer belangrijke wijzigingen aangebracht met de nieuwe firmware.
Uiteraard kan je het native contrast niet met firmware verbeteren maar met de dynamische laser dimming kon dit wel spectaculair worden opgetrokken. Daar zat hem echter een zeer groot probleem, de laser dimming was behoorlijk opvallend, tot op een punt waar hij eigenlijk door niemand werd gebruikt omdat het gewoon storend was.
Ik heb gisteren nog een paar zeer zware testcases op het toestel losgelaten met gigantische helderheidsverschillen die elkaar zeer snel opvolgden.
Daar waar het met de vorige firmware gewoon niet te doen was is het nu perfect opgelost, heel af en toe zie je een klein sprongetje omdat je er echt op zit te letten maar verder niets.
Het is zeker zo dat de goedkopere modellen een wat beter native contrast neerzetten, je mag echter niet vergeten dat de technologie in dit toestel zeer vernieuwend is en dus kan het ook niet anders dan dat er hier en daar dingen niet zijn zoals wij ze graag in ons hoofd zouden zien.
Er is geen enkele projector in deze prijs die de combinatie van Lcos native 4K en laser lichtbron kan evenaren of verbeteren, dus in dat opzicht is het een unieke machine.
Af en toe moet je een stapje terug doen om op andere vlakken 10 stappen vooruit te zetten, we weten allemaal dat binnen een aantal jaar deze discussie al volledig achterhaald gaat zijn.
Wij als HT liefhebbers willen natuurlijk steeds dat al het goede van een vorige technologie samen met een hoop vernieuwingen in één keer gaat worden geïmplementeerd, jammer maar in de praktijk werkt het net iets anders en trager ;D

Ik geniet in ieder geval van het fantastische plaatje dat de Z1 neerzet in de demo room  ;) ;)

scoc

#34
Je koopt er niks mee maar ik denk dat de Z1 een betere projector had kunnen zijn wanneer er geen HDR spec was. Voor dit geld verwacht je toch dat je de contrastwaardes haalt van het model dat slechts 20% van de prijs kost? Ok, een JVC X7500 heeft niet voldoende lichtopbrengst voor hdr (so what) en is geen native 4k maar dan nog ....

En nu kan je zeggen dat ik geen fan ben van HDR (wat volledig klopt) ... maar men had de r&d in zoveel belangrijkere zaken kunnen steken dan in hdr.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

vik

Mag ik vragen wat jou niet bevalt aan HDR? Je hebt een X7000 plus een waanzinnig mooi scherm (Studiotek 130) en dat moet in mijn ervaring een prachtig plaatje neer kunnen toveren. Wat voor content heb jij gezien of getest? De eerste 3 mensen die bij mij HDR hebben gezien op de RS 520 heb ik binnen 2 films weten te overtuigen.

Ik heb mijn RS 520 (X7500) 1:1 kunnen vergelijken met een Z1 en op het oog was er zo goed als geen verschil in contrast.  Neem de nieuwe Ghostbusters, The Revenant en X Men Apocalypse en je hebt een aardige goede indruk van HDR.

Zoals Werner al aangaf staat laser nog in de kinder schoenen en met de nieuwe firmware is er al een hoop verbeterd.


Quote from: scoc on April 16, 2017, 22:10:12
Je koopt er niks mee maar ik denk dat de Z1 een betere projector had kunnen zijn wanneer er geen HDR spec was. Voor dit geld verwacht je toch dat je de contrastwaardes haalt van het model dat slechts 20% van de prijs kost? Ok, een JVC X7500 heeft niet voldoende lichtopbrengst voor hdr (so what) en is geen native 4k maar dan nog ....

En nu kan je zeggen dat ik geen fan ben van HDR (wat volledig klopt) ... maar men had de r&d in zoveel belangrijkere zaken kunnen steken dat in die hdr.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

scoc

Dat mag je zeker vragen  ;)

Ik gebruik thuis de HDR functie niet op mijn X7000 en heb ook niet de laatste JVC firmware om dit mogelijk te maken (zeker niet met het jaren 90 update systeem van JVC). Verder heb ik ook geen 4K HDR bron.

Maar ik heb 3 keer op beuzen/demo's nu HDR gezien op JVC (X7000 en Z1). En ja, op de helderste momenten en/of gemengde heldere/donkere fragmenten vind ik HDR wel ietsje meerwaarde brengen. Maar het is vaak te aanwezig en teveel in your face en vaak niet natuurlijk meer. Het leid ook teveel af van de film omdat het niet natuurlijk overkomt. En wat ik het meest storende vind is dat in donkere zwarte scenes detail verliezen in het zwart. Dit was ook zo op de Z1 bij enkel heldere momenten echt overtuigend maar met nachtscene's zag je zelfs daar een aanzienlijk verlies aan details en als er dan een lichtpunt in het donker bijkwam verloor je gewoon het diepe zwart.

Ik vind HDR vooral bij bepaalde scene's echt demowaardig maar ik wil niet eraan denken om zo al mijn films te moeten zien. Waarom laat men gewoon de keuze niet aan de mensen zelf door HDR te kunnen weglaten met behoud van 4K en WCG. Nu, wordt het echt erdoor gepushed door de industrie en heeft men geen keuze UHD en HDR en WCG of UHD in gewone colourspace. Het enige voordeel is dat ik op dit moment niet de behoefte heb om een UHD speler te kopen en/of UHD discs ik blijf nog wel 1-2 jaar enkel op blu-ray  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

kermit

Quote from: scoc on April 17, 2017, 11:26:21
Dat mag je zeker vragen  ;)

Ik gebruik thuis de HDR functie niet op mijn X7000 en heb ook niet de laatste JVC firmware om dit mogelijk te maken (zeker niet met het jaren 90 update systeem van JVC). Verder heb ik ook geen 4K HDR bron.

Maar ik heb 3 keer op beuzen/demo's nu HDR gezien op JVC (X7000 en Z1). En ja, op de helderste momenten en/of gemengde heldere/donkere fragmenten vind ik HDR wel ietsje meerwaarde brengen. Maar het is vaak te aanwezig en teveel in your face en vaak niet natuurlijk meer. Het leid ook teveel af van de film omdat het niet natuurlijk overkomt. En wat ik het meest storende vind is dat in donkere zwarte scenes detail verliezen in het zwart. Dit was ook zo op de Z1 bij enkel heldere momenten echt overtuigend maar met nachtscene's zag je zelfs daar een aanzienlijk verlies aan details en als er dan een lichtpunt in het donker bijkwam verloor je gewoon het diepe zwart.

Ik vind HDR vooral bij bepaalde scene's echt demowaardig maar ik wil niet eraan denken om zo al mijn films te moeten zien. Waarom laat men gewoon de keuze niet aan de mensen zelf door HDR te kunnen weglaten met behoud van 4K en WCG. Nu, wordt het echt erdoor gepushed door de industrie en heeft men geen keuze UHD en HDR en WCG of UHD in gewone colourspace. Het enige voordeel is dat ik op dit moment niet de behoefte heb om een UHD speler te kopen en/of UHD discs ik blijf nog wel 1-2 jaar enkel op blu-ray  ;)
Ik heb  ook  niks met HDR. Bijna bij elke film moet je weer iets afstellen of het is te donker of weer veel te licht.Het laat me denken aan de jaren 2000 toen de Piano en de Sanyo Z1 in waren. Als het beeld te donker of te licht was moest je steeds weer aan de knoppen draaien. En al die issues die er nu nog zijn met HDR. Over 2 jaar kijken we weer verder. ;)

buckler

Serieus mannen?
Nou ik vind het echt geweldig... ik heb nog maar vijf UHD films op schijf zoals 'deadpool' 'lucy' 'the revenant' 'lone survivor' en 'fantastic beasts' maar ik moet me (financieel) inhouden om niet alles op UHD schijf aan te schaffen  :smile:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

scoc

#39
Quote from: buckler on April 17, 2017, 18:20:42
Serieus mannen?
Nou ik vind het echt geweldig... ik heb nog maar vijf UHD films op schijf zoals 'deadpool' 'lucy' 'the revenant' 'lone survivor' en 'fantastic beasts' maar ik moet me (financieel) inhouden om niet alles op UHD schijf aan te schaffen  :smile:

100% serieus. Ook zoals de vorige poster zei met HDR op projectors moet je eerst triple checken of je instellingen ivm helderheid en HDR contrast ok staan.Pfff, laat maar dan dat neemt een deel van het plezier aan film kijken voor mij weg wetende dat mischien mijn instellingen niet 100% correct staan. En waarschijnlijk gaan er nu mensen reageren dat het allemaal plug en play is eenmaal het correct ingeregeld is maar de praktijk is toch anders denk ik.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

buckler

Quote from: scoc on April 17, 2017, 18:38:53
100% serieus. Ook zoals de vorige poster zei met HDR op projectors moet je eerst triple checken of je instellingen ivm helderheid en HDR contrast ok staan.Pfff, laat maar dan dat neemt een deel van het plezier aan film kijken voor mij weg wetende dat mischien mijn instellingen niet 100% correct staan. En waarschijnlijk gaan er nu mensen reageren dat het allemaal plug en play is eenmaal het correct ingeregeld is maar de praktijk is toch anders denk ik.

Nou... inderdaad... ik  ;)
bij mij hoeft dus echt niks gewijzigd te worden en ik kan je zeggen als iemand een pietje precies is ben ik het wel, athans dat hoor ik heel mijn leven lol.
Het enige wat ik moet doen is schakelen tussen hdmi 1(1080P , mediaspeler) en hdmi 2 (4K UHD speler) en de projector pakt dan vanzelf de correcte calibratie en er hoeft dan per 4K film echt niks 'ge retuned' of weet ik veel wat te worden.
Moet er wel bij zeggen dat mijn projector heel weinig terug valt in lichtopbrengst, ik zie het verschil in lichtopbrengst tussen mijn 1080P calibratie en mijn 4K calibratie niet dus dat zeg wel wat.
Ik weet niet hoe dat bij jou projector zit maar als ik zie wat voor scherm en projector jij heb zal het volgens mij geen probleem moeten geven... denk ik dan.
Ik weet zeker dan Victor of Werner (Werner heeft het bij mij geleverd en gecalibreerd) je hier in kunnen helpen en dat je zeer tevreden zal zijn.
Just my 2cents
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

papaleo

Ik ben dan wel een HDR liefhebber  8)
Ik heb dan niet de JVC Z1 en de Sony 5000 in actie gezien met HDR materiaal,dus kan daar geen mening over hebben..maar dè projectoren waar ik wel HDR heb aanschouwt kunnen mij zeker nog niet bekoren...zeker wanneer ik ze tegen mijn Sony 75x9405 TV afzet komen ze nog steeds veel (licht/contrast) te kort.
Dat is dan ook de reden dat ik voorlopig nog (2 á 3 generaties) met mijn Sony VW500 blijf draaien...tzt zie wel wat de markt gaat neerzetten.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Quote from: buckler on April 17, 2017, 18:59:44
Nou... inderdaad... ik  ;)
bij mij hoeft dus echt niks gewijzigd te worden en ik kan je zeggen als iemand een pietje precies is ben ik het wel, athans dat hoor ik heel mijn leven lol.
Het enige wat ik moet doen is schakelen tussen hdmi 1(1080P , mediaspeler) en hdmi 2 (4K UHD speler) en de projector pakt dan vanzelf de correcte calibratie en er hoeft dan per 4K film echt niks 'ge retuned' of weet ik veel wat te worden.
Moet er wel bij zeggen dat mijn projector heel weinig terug valt in lichtopbrengst, ik zie het verschil in lichtopbrengst tussen mijn 1080P calibratie en mijn 4K calibratie niet dus dat zeg wel wat.
Ik weet niet hoe dat bij jou projector zit maar als ik zie wat voor scherm en projector jij heb zal het volgens mij geen probleem moeten geven... denk ik dan.
Ik weet zeker dan Victor of Werner (Werner heeft het bij mij geleverd en gecalibreerd) je hier in kunnen helpen en dat je zeer tevreden zal zijn.
Just my 2cents

Maar wel toch even melden dat jij geen HDR maar wel 4K en wide color kijkt op de Epson LS10000 door de strip HDR metadata van de Oppo te gebruiken.


home@the movies

QuoteWaarom laat men gewoon de keuze niet aan de mensen zelf door HDR te kunnen weglaten met behoud van 4K en WCG.

Maar die keuze is er wel degelijk hé Shani, de Oppo doet dit met de laatste update heel erg netjes, en met de slider waarmee je de clipping (helderheid ) van de HDR naar SDR convertie kan aanpassen aan je weergever kan je perfect de juiste combinatie vinden voor elke projector.
UHD met WCG in SDR ziet er op de JVC's, en Epsons echt wel behoorlijk indrukwekkend mooi uit, dus als je dit wil dan kan het perfect.

ik zie het op een heel andere manier, het is net voor een deel omdat er een evolutie naar HDR (en ook 3D) is gekomen dat we nu met projectoren zitten die ook SDR een lichtopbrengst en contrast halen waar we een paar jaar geleden alleen maar van konden dromen.
Toen moesten we blij zijn met 10 tot 12 Ftlm op ons scherm tenzij we de hoge lamp stand gebruikten met als gevolg dat het zwartniveau er  onder ging lijden en onze lampen snel dienden te worden vervangen.
Nu halen we een lichtopbrengst die in low lamp bijna het dubbele is met zwartwaarden die hoger zijn dan toen we met 10 Ftlm zaten te spelen, dat is mede te danken aan de implementatie van zowel 3D als HDR.

Door de evolutie naar 4K zijn er steeds meer en meer films die effectief in deze resolutie gedraaid en afgewerkt worden, het gevolg is dat ook de kwaliteit van de Blu ray releases ook nog steeds beter en beter aan het worden is.
Ik snap dus niet helemaal waar eigenlijk het probleem zit, iemand die voorlopig geen HDR en/of 4K wil zien heeft kan met de huidige generatie van projectoren en de kwaliteit van de meeste Blu rays een waanzinnig mooi plaatje neerzetten voor een relatief budget.

Niemand wordt verplicht om naar 4K en HDR over te schakelen als hij dat niet wil hé ;-) het is een extra feature die aan een eerste generatie bezig is en nog vol in ontwikkeling is.
Er zullen altijd nieuwe ontwikkelingen zijn, dat is nu eenmaal het gegeven, dat we liever zouden zien dat deze ontwikkelingen wat meer doordacht worden voor ze op de consument worden losgelaten is een ander verhaal.
We leven nu eenmaal in een tijdperk waar geen enkele fabrikant het zich kan veroorloven om rustig de kat uit de boom te kijken en niet mee te doen met één of andere nieuwe techniek

Ik zou zeggen geniet vooral van de setup die je nu hebt, het is een mooie combinatie die je al heel wat uurtjes plezier heeft bezorgd. En kom toch nog eens een keer kijken naar 4K SDR WCG  ;) ;) het is echt wel mooi hoor  ;D ;D ;D ;D

vik

Bedankt voor je reply.

Ik ben niet aanwezig geweest bij de demo´s die jij noemt dus kan daar helaas niet over oordelen.

Films zijn gemasterd in 1000-4000 nits en ik ben het met je eens dat sommige films erg overdreven zijn met "te" gepimpte kleuren, maar films zoals The Revenant of The Shallows zien er juist heel realistisch is mijn ervaring. "Plug en Play" is het zeker nog niet. Maar je zou bijvoorbeeld in een Oppo 203 wat pre sets kunnen maken met verschillende contrast settings en deze op oog bij kunnen stellen. Niet de perfecte manier maar het is een oplossing/mogelijkheid.

Het punt wat je aanhaalt met het verliezen van details in zwart klinkt als een punt wat is verbeterd in de nieuwe firmware van de Z1. Mijn ervaring is dat je ten minste een X7000 of X7500 moet hebben voor het optimale genot van HDR. De X5000 en X5500 zijn te donker en er mist "dynamiek" in het plaatje en heeft mede te maken met de hardware. Dat was voor mij een van de redenen om de overstap te maken naar een RS 520 (X7500) en ik kom vanaf een X5000.

Als laatste van belang natuurlijk een goede bron.

Ik heb juist een tegen over gestelde ervaring ten op zichte van HDR op televisies. Juist daar vind ik het over komen als "te" en onnatuurlijk. Nu ligt het er natuurlijk ook aan wie de tv heeft afgesteld, of waar dat je deze gaat bekijken.

Je bent van harte welkom om eens te komen kijken in Den Bosch als dat je leuk lijkt. Als optie zou je je JVC mee kunnen nemen zodat ik deze kan voorzien met de laatste firmware. Dan heb je toch een klein deurtje open staan ;)


Quote from: scoc on April 17, 2017, 11:26:21
Dat mag je zeker vragen  ;)

Ik gebruik thuis de HDR functie niet op mijn X7000 en heb ook niet de laatste JVC firmware om dit mogelijk te maken (zeker niet met het jaren 90 update systeem van JVC). Verder heb ik ook geen 4K HDR bron.

Maar ik heb 3 keer op beuzen/demo's nu HDR gezien op JVC (X7000 en Z1). En ja, op de helderste momenten en/of gemengde heldere/donkere fragmenten vind ik HDR wel ietsje meerwaarde brengen. Maar het is vaak te aanwezig en teveel in your face en vaak niet natuurlijk meer. Het leid ook teveel af van de film omdat het niet natuurlijk overkomt. En wat ik het meest storende vind is dat in donkere zwarte scenes detail verliezen in het zwart. Dit was ook zo op de Z1 bij enkel heldere momenten echt overtuigend maar met nachtscene's zag je zelfs daar een aanzienlijk verlies aan details en als er dan een lichtpunt in het donker bijkwam verloor je gewoon het diepe zwart.

Ik vind HDR vooral bij bepaalde scene's echt demowaardig maar ik wil niet eraan denken om zo al mijn films te moeten zien. Waarom laat men gewoon de keuze niet aan de mensen zelf door HDR te kunnen weglaten met behoud van 4K en WCG. Nu, wordt het echt erdoor gepushed door de industrie en heeft men geen keuze UHD en HDR en WCG of UHD in gewone colourspace. Het enige voordeel is dat ik op dit moment niet de behoefte heb om een UHD speler te kopen en/of UHD discs ik blijf nog wel 1-2 jaar enkel op blu-ray  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

buckler

ff een udate'tje... nou ook ik had nu voor het eerst dat bij een uhd schijf mijn 4K calibratie afstelling voor geen meter klopte dus bij deze trek ik mijn woorden in  :unhappy:
Ik had tot nu toe top beeld en was zeer onder de indruk maar ik had de film Patriots Day uit Amerika over laten komen op 4K UHD en mijn beeld trok werkelijk nergens op, veel te donker , onscherp en de resolutie leek ook af en toe niet te kloppen net als het beeldformaat wat in mijn ogen raar deed (af en toe dikke hoofden etc etc).
Ik kan dit niet rijmen met wat ik tot nu toe heb gezien.
Bummer...
Al blijf ik het raar vinden.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

The Luggage

Mijn excuses als ik te veel off topic ga, maar aansluitend bij het debat over HDR en projectie heb ik een vraag.

De projectorbezitters die (nog) niet overtuigd zijn door HDR maar die al wel een 4K projector of 4K-E-shift projector hebben, bekijken die ondertussen nog de standaard blu-ray's (dus geen HDR, ook geen onnodig "bewerkt" beeld via de HDR -> SDR conversie, maar ook verlies van de UHD resolutie en WCG)?

Of gebruiken jullie al wel Ultra HD Blu-ray's (om de hogere resolutie te hebben) samen met één of andere vorm van HDR-SDR conversie (die blijkbaar nog niet altijd perfect verloopt)? 

wrcveen

Quote from: The Luggage on May 15, 2017, 17:52:16
Mijn excuses als ik te veel off topic ga, maar aansluitend bij het debat over HDR en projectie heb ik een vraag.

De projectorbezitters die (nog) niet overtuigd zijn door HDR maar die al wel een 4K projector of 4K-E-shift projector hebben, bekijken die ondertussen nog de standaard blu-ray's (dus geen HDR, ook geen onnodig "bewerkt" beeld via de HDR -> SDR conversie, maar ook verlies van de UHD resolutie en WCG)?

Of gebruiken jullie al wel Ultra HD Blu-ray's (om de hogere resolutie te hebben) samen met één of andere vorm van HDR-SDR conversie (die blijkbaar nog niet altijd perfect verloopt)?

Ja mijn Jvc geeft niet genoeg licht voor mooi HDR. Dus ik laat mijn Oppo de HDR strippen bij een blu-ray.
| Sony VW 760 | Cinemascope 380 cm | Apple TV 4K | Sony Playstation 5 | Anthem MRX 1120 7.2.4 | Revel W990 | Revel W893 | 2x JBL Synthesis S1S-EX |

Koiboy

#48
@The Luggage:

Ik heb mijn JVC X-7000 vooral ook gekocht (ik had model HD350) vanwege veel betere contrastratio, betere e-shift, grotere kleurruimte, hogere bitcolor en lichtopbrengst.

Vooralsnog vind ik de 4K-schijfjes te duur om ze altijd de voorkeur te geven voor elke film die ik wil zien. Tal van films voor een klein publiek zullen nooit op 4K of blu-ray uitkomen.
Netflix mag populair zijn maar dat heeft voor de meeste kijkers niets te maken met beeldkwaliteit, dat geldt ook voor tv-programma's in lagere resolutie.
'Men' wil het gewoon zien, net als een gammel zelfgemaakt filmpje tijdens een dance festival....en neemt de kwaliteit voor lief.
Op Blu-Ray en met e-shift 'off' heb ik echt een fantastisch beeld, mede omdat ik in een flink verduisterde ruimte zit.....is dat kleine beetje extra de flinke meerprijs echt waard?

Ik maak deze omweg om aan te snijden dat een Native 4K schijfje volgens mij iets is voor een kleine groep echte liefhebbers.
Daarom schat ik in dat het nooit zo groot zal worden dat de prijzen flink omlaag gaan. Nederland blijft tenslotte een klein gebied qua taal.
Zolang er ook nog heel veel dvd's te koop zijn sterkt mij dat in mijn mening.

Kijk ook eens op http://referencehometheater.com/ultrahd-blu-ray-title-info/
en zie hoeveel 4K schijfjes nog een 2K master hebben.
Ook sommige recensies die Blu-Ray en Ultra HD Blu-Ray vergelijken reppen regelmatig van soms nauwelijks betere (soms zelfs mindere!) beeldkwaliteit en zeer beperkte HDR effecten.

Bijvoorbeeld over Oblivion wordt geschreven op http://ultrahd.highdefdigest.com/34008/oblivionultrahdbluray.html:

'Oblivion' was shot digitally primarily on RED Epic equipment and is presented here at an aspect ratio of 2.40:1. The 4K version of the movie is an up-convert from a 2K digital intermediate, and has received an HDR pass during its conversion to give the image deeper colors and contrast. Alas, this 4K image arrives on home video with a bit of debate about whether the 4K picture is actually any better than the previously released 1080p Blu-ray, which was pretty much a reference quality transfer for the format.

There's no doubt that the 4K image's HDR update has provided the movie with some lush – and at times quite beautiful – colors. Most noticeable are the deep greens that can be seen when the characters of the film visit the parts of Earth that haven't been ravaged by the alien war. But what the HDR pass also seems to have done is smooth over (for lack of a better phrase) some of the details that were quite obvious in the original 1080p transfer. While most close-up shots of the actors do look a tad better when it comes to details, wider shots and establishing shots of scenes seem to have lost some of their clarity.

So, unlike many other 4K movies I own, in which there's an overall increase in both color depthness and details, the Ultra HD release of 'Oblivion' asks viewers to choose between a more detailed, sterile image in 1080p (on the Blu-ray disc) and one that is deeper in color/contrast (and honestly, manages to make the movie look a little more like film, despite its digital origins) in 4K. While I personally enjoy the 'warmer' look that HDR provides 'Oblivion', I can't really argue with those who would rather have the razor-sharp imagery in each and every scene that the previously released 1080p disc provides.

To be clear, the 4K disc still looks quite nice overall, but those with only SDR (standard dynamic range)-capable 4K TVs will definitely want to think twice about upgrading, as the HDR colors are really the only notable positive to the 4K disc (unless, of course, you're an audiophile and the real reason you're picking this is for the reference-quality Atmos track, which is covered below).


Voor mij genoeg reden om terughoudend te zijn bij aanschaf van een 4K schijf.....eerst lezen of het duidelijk zichtbaar verschil maakt.