Aardlekschakelaar, korte vraag

Started by Abupa, December 3, 2016, 18:58:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hi,

Ik heb een korte vraag. Ik heb na wat problemen besloten om mijn apparatuur (momenteel alleen tv en ps4) te verplaatsen naar een groep waar maar een paar lampen en een afzuigkap op staan aangesloten. Het probleem is opgelost en ik ging er nu vanuit dat mijn apparatuur veilig was, dat er geen schade meer kon optreden. Had ook voor de zekerheid een mooie stekkerdoos gekocht met overspanningsbeveiliging, kan geen kwaad dacht ik.

Een oude oven zit echter op dezelfde aardlekschakelaar aangesloten. Hierdoor sloegen net de stoppen meteen door, ook dus die van mijn apparatuur. Maar waarom hebben meerdere groepen dezelfde aardlekschakelaar? Hoezo moet mijn apparatuur groep ook doorslaan? Is dit omdat de stroom tussen de groepen met dezelfde aardlekschakelaar toch over kan lopen? Is mijn apparatuur dus niet helemaal veilig of moet ik mij geen zorgen maken? Ik vraag het voor de zekerheid haha, ben wat paranoia geworden na slechte ervaringen.  :coffee:

Alvast bedankt.

Erik1977

Lastig te beantwoorden zo, heb je geen foto van je meterkast?

notoxus

De stoppen slaan door zeg je.
Denk dat dit komt door een overbelasting.
230 volt bij een 16 ampere zekering zou ongeveer 3600 watt mogen leveren. Bij overschrijden hiervan slaat de stop door.
Een aardlek vliegt eruit is iets anders.
Dat zou betekenen dat er ergens meer dan 30 milli ampere stroom weg vloeit naar aarde. 
Ondertussen ben ik al vergeten waarom ik dit aan het opschijven ben en lijkt me een goed idee om te gaan slapen.
Ohja ehm maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar.
Waarom dat gedaan wordt..geen idee.  Zal wel iets met de kosten te maken  hebben.  Met 4 groepen is het probleem van het aanspreken van de aardlek al wat makkelijker te vinden.

Het is niets iets om zo maar mee te gaan rommelen en wanneer je vraagtekens bij het systeem zet zou het verstandig zijn om een vakman er naar te laten kijken.

Uit je verhaal maak ik op dat er een aardlek is uitgesprongen. Hierdoor zijn er 4 groepen spanningsloos geraakt. Na het uitzetten van de oude oven en het inschakelen van de aardlek heb je weer spanning op je groepen.  Oven zou ik op de lijst zetten van nadere inspectie.

Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Maikel_audionerd

Elk apparaat verdoet stroom, soms weinig, soms veel. Meerdere spanningsaansluitingen (WCD of stopcontact) worden verzameld in de meterkast per groep. Stroom (in Ampère=A) mag maximaal 16A per groep apparaten zijn. Je hebt dus zo'n 4,5 of 6 groepen in je meterkast. Elke groep maximaal 16A.
Er mag niet meer dan 16A stroom lopen om brand te voorkomen. Dat is de eerste veiligheidsmaatregel in je meterkast. Je kunt je voorstellen dat sommige groepen misschien meer stroom vragen (inductieplaten bijvoorbeeld) en daarom werd vroeger ook wel eens groepen met meer of minder A aangelegd, bijvoorbeeld 10A of 20A. Tegenwoordig is het eigenlijk altijd 16A.

Dan heb je nog een beveiliging voor je persoonlijke veiligheid, dat is de aardlekschakeling. Zoals de naam zegt voorkomt deze een aardlek (lekstroom naar aarde).
Stel je een situatie voor dat door een fout in apparatuur er een spanning van 230V op je apparaat staat. De aarde vertegenwoordigd 0V. Er gaat dus een stroom lopen door je lichaam als je het apparaat aanraakt. Dat is de aardlek. Maximaal mag er een maximale stroom door je lichaam lopen voordat je hart stopt (30mA, milliAmpere). De aardlekschakeling voorkomt dit en zorgt dus dat jouw persoonlijke veiligheid garant gesteld wordt. De stroom geld voor alle groepen en daarom hoeft er maar één schakelaar aanwezig te zijn.

Even een paar termen om alles duidelijker te maken voor je:
Groep: verzameling apparaten met een maximale toelaatbare stroom (16A) ter voorkoming van brand.
Aardlekschakeling: beveiliging ter voorkoming van een stroom naar aarde, een aardlek (30mA), zodat je beveiligd bent tegen stroom die door je lichaam loopt bij aanraken (hartfalen).

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Abupa

Bedankt voor de reacties.
Ik geloof dat niet de individuele stoppen waren doorgeslagen, maar alleen de aardlekschakelaar. Dit gebeurt als de oven te snel hoog aangezet wordt. Het is een oude oven dus kan zijn dat er lekstroom is en of overbelasting. Als ik jullie verhaal lees moet het dus lekstroom zijn (de schakelaar ging uit).

Mijn vraag was dus vooral of mijn apparatuur op de andere groep helemaal veilig is van de oven. Waarom moeten meerdere groepen uit gaan als er iets misgaat bij één groep? :meerdere groepen onder 1 aardlekschakelaar. Ik geloof niet dat ik daar concreet antwoord op heb gekregen?

Het maakt mij niet uit als de stoppen van de oven alleen zouden doorslaan, zolang mijn apparatuur veilig is.





Maikel_audionerd

Quote from: Abupa on December  4, 2016, 11:14:27
Bedankt voor de reacties.
Ik geloof dat niet de individuele stoppen waren doorgeslagen, maar alleen de aardlekschakelaar. Dit gebeurt als de oven te snel hoog aangezet wordt. Het is een oude oven dus kan zijn dat er lekstroom is en of overbelasting. Als ik jullie verhaal lees moet het dus lekstroom zijn (de schakelaar ging uit).

Mijn vraag was dus vooral of mijn apparatuur op de andere groep helemaal veilig is van de oven. Waarom moeten meerdere groepen uit gaan als er iets misgaat bij één groep? :meerdere groepen onder 1 aardlekschakelaar. Ik geloof niet dat ik daar concreet antwoord op heb gekregen?

Het maakt mij niet uit als de stoppen van de oven alleen zouden doorslaan, zolang mijn apparatuur veilig is.
Dat is voor de veiligheid belangrijk. De aardlek wordt alleen getriggerd in uitzonderlijke situaties. Mijn advies is om de oven zo snel mogelijk te vervangen, aangezien de spanningval op of in de oven in sommige gevallen ook op andere metalen delen aanwezig kan zijn. Het is een zeer gevaarlijke situatie, dus een 'Aah het is een oude oven dus kan gebeuren' zou ik zelf geen risico mee willen lopen.
Je hoeft immers maar één keer een stroom door je hartstreek te hebben en dat kan al fataal zijn.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

fokke-gerrit

#6
Hallo ik heb alleens een foto van je meterkast gekregen weet niet of het nog over de zelfde hebben maar op de eerste aardlek zitten 6 groepen dat mag max 4 zijn dus dat klopt niet! De oven en wasmachine zijn groep 1 en 2 wat er op 3 en 4 is weet ik niet staat niet op de lijst maar tevens is er op de aardlek ook nog groep 17 en 18 bij gekomen. Heeft er al een keer een installateur nagekeken? 
Yamaha CX-A5100 | Yamaha MX-A5000 | Monitor Audio Gold GX200 | Monitor Audio Gold GXC150 | Monitor Audio Gold GX50 |

notoxus

#7
Hoi

Je hebt een probleem met de oven. Hierdoor gaat je aardlek eruit.  Los het probleem op zou mijn insteek zijn.
Waarom zou je je gaan afvragen of jezelf of misschien anderen in gevaar zijn of dat eventueel andere apparatuur hierdoor aangetast wordt. 

Maar om je hier verder mee te helpen. Er zijn aardlekautomaten in de handel. Deze hebben beide veiligheidsfuncties dus een overbelasting beveiliging en een aardlek beveiliging. Zou je deze in de meterkast hebben zitten dan zou er bij een probleem met lekstroom naar aarde 1 groep uitvallen.   

Waarom er 4 of minder groepen achter 1 aardlek zitten was je vraag.  Ik heb werkelijk geen idee.  Me nooit afgevraagd.
Vind het wel lekker als dingen gewoon zijn zoals ze zijn.

Groeten

Edit. Wijze laatste zin van de bovenstaande reactie

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Abupa

Ik had nog geen elektricien ernaar laten kijken, dit zal ik dan ook zeker binnenkort doen. Bedankt voor de hulp!

jossie

#9
Het antwoord is niet zo moeilijk, aardlekschakelaars zijn relatief duur, vragen ook extra plaats in de meterkast en kunnen prima meerdere groepen beschermen.

Aangezien ze maar zelden aangesproken worden is het niet echt een probleem als meerdere groepen uitvallen.
Omni !

Abupa