Akoestiek zolder

Started by maximus79, November 26, 2016, 08:55:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maximus79

Ik zit er aan te denken om mijn ht te verhuizen naar zolder, maar ben bang dat als ik daar eenmaal mee klaar ben ik er spijt van krijg. Hoe verhoud in het algemeen de akoestiek van een zolder met een schuin dak en dakkapel zich ten op zichte van een normale recht hoekige kamer?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

rovinggecko

Bij mij is de akoustiek boven beter dan beneden.
Maar dat kan ook gedeeltelijk liggen aan tapijt versus laminaat, logeerbed als basstrap, etc.
In de basis is echter boven, met schuine wanden beter.

Wel veel lastiger aan te berekenen, dus meer meten als je eea wil aanpassen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

jvanhambelgium

Quote from: maximus79 on November 26, 2016, 08:55:21
Ik zit er aan te denken om mijn ht te verhuizen naar zolder, maar ben bang dat als ik daar eenmaal mee klaar ben ik er spijt van krijg. Hoe verhoud in het algemeen de akoestiek van een zolder met een schuin dak en dakkapel zich ten op zichte van een normale recht hoekige kamer?

Zolder-ruimtes bevatten ook dikwijls meer houten structuren (en isolatiewol) wat zich dan weer anders gaat gedragen naar midlaag/laag absorptie toe tov vb een rechthoekige volledig stenen woonkamer. Tenzij je woonkamer beneden ook houten vloeren & plafonds heeft ?
Ik denk nog steeds dat hoe minder parallele wanden hoe beter, als zolder natuurlijk ook gewoon stucwerk/gyproc platen heeft gaat dat voor hoog ook flink reflecteren, maar alvast onder een hoek dus het "flutter echo" zal wel anders/minder zijn.

Je zal specifiek moeten bekijken hoe je de zolder gaat aankleden, "voorspellen" is helaas niet zo evident ... meten & bijsturen is de boodschap.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Henkjan_O

ik heb mn HT ook op zolder, schuin dak aan de ene kant, dakkapel aan de andere. een van de grootste voordelen gaat zitten in dat je meer vrijhed hebt hoe e.e.a. op te stellen. zo kan je achter je luisterplek wat ruimte vrij houden, ik wat in mijn woonkamer niet kan (lees: krijg ik geen toestemming van het parlement voor).  voor ik de dakkapel had, had ik die mogelijkheid niet en zat ik dus noodgedwongen met mn hoofd vlak onder t schuine dak (scherm in t midden ivm de benodigde hoogte) en toen had de basweergave toch een dreuntje, nu niet meer

ik heb op mijn zolder een van de punten onder t schuine dak helemaal vol gelegd met dempingsmateriaal van Merford, iets wat in een woonkamer ook slecht zal lukken  :coffee:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

maximus79

Bedankt allemaal, ik ga er eens goed over na denken.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2