Set van Mark Croft 25R gearriveerd!

Started by the limp man, November 23, 2016, 19:15:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Buell

Metrum Amethyst of  Audio-GD Master 7

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

the limp man

De Amethyist is al op bezoek geweest. Ik zal daar morgen even iets over schrijven.

Buell

Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

the limp man

Impressie Metrum Amethyst

Aanzetten doe je met de knop aan de achterzijde. Voorop zit een knop die je telkens opnieuw indrukt om een andere input te selecteren. Er gaat een rood lampje branden als de geselecteerde input geen signaal heeft. Je kunt kiezen uit USB, Optisch en 2x COAX, genoeg voor mij.
Het eerste wat opvalt als de Amethyst z'n ding doet is de totale rust en controle in de weergave muzieknoten hebben duidelijk een start en een einde.  Het klinkt er volwassen voor een instapper. Plaatsing is ook iets wat meteen in het oor springt. Muziekanten hebben ieder duidelijk hun eigen plekje en het podium wordt netjes tussen de speakers weergeven. Stemmen  worden erg mooi  en  compleet weergegeven met veel emotie,  je wordt meteen in de opname gezogen. Ook onderin valt genoeg te beleven, vooral contrabas is erg mooi op deze D/A converter. En strak.  Het hoog is sprankelijk zonder enige vorm van hardheid of scherpte. De Amethyst geeft dit alles  weer zonder aan spanning of sprankeling in te boeten. Vaak gaat controle gepaard met verlies van sprakeling of interessantheid, maar dat is hier duidelijk niet het geval .

Vergelijk met de Hex

De Hex heeft meer dan een jaar bij mij in de set gespeeld en ik was erg benieuwd of de Amethyst de Hex kon overtreffen. Nou, dat is gelukt. De Amethyst verslaat wat mij betreft op bijna alle vlakken de Hex. Vooral als het op laagweergave en stemmen aankomt. Maar ook op controle, rust en plaatsing wint de Amethyst met gemak. De Hex zet een groter beeld neer en speelt meer naar voren, dit is ook een beetje een smaakkwestie.  Hieronder een aantal nummers met plus en min punten van beide D/a Concerters

Dire Straits – Brothers In Arms
Bij de Intro wordt al meteen duidelijk dat de Hex wat moeite heeft om het in het gareel te houden. Het orgel gaat van links naar rechts en individuele noten klinken minder uit, er zit ook minder lucht om de instrumenten en de muzikanten. De Amethyst speelt minder naar voren, maar laat details makkelijk horen en verslaat de Hex op alle punten

Volbeat – Sadman's Tongue
[/b]Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, maar nu is het laag van de Amethyst echt genieten. Basdrum en basgitaar hebben een geweldig fundament en alles is goed te volgen, stemmen klinken erg meeslepend en het hoog sprankelend, gitaren hebben de crunch die deze muziek nodig heeft. De Hex laat wat punten liggen door dat alles wat onrustig is en moeilijker te volgen is.

Solomon Burke – Flesh and Blood
Hier valt de Hex door de mand op 3D waargave/diepte, bij de Amethyst is dit er vollop, maar bij de Hex totaal afwezig.

Buell

Hoe heb je de Amethyst aangesloten, via COAX, Optisch of USB ?
Ik overweeg ook deze dac met een Sonos Ultimo of  Mano als bron. De laatste heeft i2s  maar dat kan de Ametyst niet verwerken. ( i2s wellicht mogelijk als optie, moet ik navragen bij Audiomaat)
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

the limp man

ik gebruik de usb aansluiting,  mijn evo 432 heeft geen andere uitgangen. 

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Buell

Ik heb net een Metrum Ametyst besteld ;D

Te koop mijn Calyx DAC met SBooster voeding  :colgate:
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

the limp man

De Metrum Amethyst is binnen! Koud uit de doos al prachtig..wordt vervolgd.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


Maikel_audionerd

Quote from: the limp man on July  5, 2017, 23:58:44
De Metrum Amethyst is binnen! Koud uit de doos al prachtig..wordt vervolgd.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Gefeliciteerd. Vond t een leuk verslag om te lezen, veel plezier ermee
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

the limp man

Quote from: Maikel_audionerd on July  6, 2017, 10:11:47
Gefeliciteerd. Vond t een leuk verslag om te lezen, veel plezier ermee
Dankjewel Maikel! Ik zal in de loop van de tijd nog wat impressies posten.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk