Set van Mark Croft 25R gearriveerd!

Started by the limp man, November 23, 2016, 19:15:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

the limp man

Ik ben Mark en al een lange tijd bezig met audio en een enorme liefhebber van muziek.

Ik zal een kort verhaal schrijven over de setups die ik in mijn bezit heb gehad.  Dit is lang niet alles, vooral toen ik de Dynaudio X12 kocht heb ik veel geëxperimenteerd met versterkers, dacs en bekabeling. Als je daarover iets wilt weten: vraag maar raak.

Huidige Setup:
2DW Gold Stroomsnoer > WoW Powerblock Stekkerdoos

2DW Gold stroomsnoer > Sbooster >2DW DC kabel > Evo 432 High- End streamer. USB uit naar Metrum Hex via 2DW ReF USB

2DW Stroomsnoer > Metrum Amethyst  D/A Converter > M-WaY Natural Reference interlink

2DW Ref stroomsnoer > Croft Micro 25R voorversterker > M-Way First Ref interlink


2DW Gold stroomsnoer > Croft Series 7 Eindversterker > M-Way First speakerkabel

Harbeth Compact 7 ES3 luidsprekers


Hooftelefoon Setup:
TubeMagic D2
Bottlehead Crack + Speedball
HD600







===========================================================================================================================
Ik ben begonnen met een JVC TH-25A cinema setje, ik was er best blij mee, het was leuk voor films, maar muziek was niet geweldig. Ik wilde meer!
Ik wist dat ik wat anders wilde dan het standaard alles in in één pakket dus ben ik naar de Hobo Hifi in Den Bosch gegaan. Eenmaal daar aangekomen mocht ik luisteren naar de Denon 1707 met 1920 dvd speler en Dali Concept 2 speakers. Zowel in stereo als in HT. Ik was verkocht. Omdat er ook een Denon 2105 te koop en uit eindelijk heb ik die gekocht. De set zag er zo uit:

Denon AVR 2105
Denon DVD-1920
Dali Concept 2 Front
Dali Concept 1 Rear
Dali Concept Center
Jmlab Cub 2 subwoofer

Ik was absoluut niet tevreden met de muziek en film weergave van mijn sub, dus moest er iets anders komen. Bij de lokale hifi boer naar andere subs geluisterd, maar dat ging het niet worden. Te veel boem en te weinig muziek. Op naar de Hifi speciaalzaak waar ik een shootout heb gedaan en uiteindelijk een Rel Stampede gekocht, die er nu nog steeds staat. Ook nog de dvd speler vervangen met een DVD-1730 i.v.m. HDMI. Toen was er Blu-ray en moest er een speler komen. De Panasonic DMP-BD80, ook vanawege analoog uit icm de HD audio formaten die mijn Denon niet aankon.

Denon AVR 2105
Panasonic DMP-BD80
Dali Concept 2 Front
Dali Concept 1 Rear
Dali Concept Center
Rel Stampede Sub

Naar een tijd genoten te hebben van deze opstelling was ik op HT gebied erg tevreden, maar op stereo geluid liet het te wensen over. Besloten om nieuwe Fronts te kopen want daar was de meeste verbetering te vinden. Na het beluisteren van erg veel merken (Focal,Elac,MA,BW,Klipsch) uitgekomen bij Dynaudio Excite X12. Erg neutraal en nergens echt scherp (dat was bij de Focals wel anders). Ook heb ik daarna besloten om HT in te ruilen voor stereo. De Concept Center moest het veld ruimen want het was bepaald geen match met de X12s. Bovendien keek ik lang niet meer zo veel film, en als ik dat wel deed was dat niet op mijn set. Op den duur gingen ook de Concept 1 speakers weg.

Denon AVR 2105
Panasonic DMP-BD806
Dynaudio Excite X12
Oehlbach 2,5mm speaker kabel

Toen kwam de DAC; Arcam RDAC die het niet zo goed deed icm mijn Denon. Ik besloot om daar een stereoversterker bij te kopen. Na veel home demo's (Rega Brio R, NAD 326, Marantz PM6004) uitgekomen bij de Rotel RA1520. Als laatste kwam er Van Damme LC-OFC speakerkabel bij, afgewerkt met Qued Airlock pluggen.

Rotel RA1520
Panasonic DMP-BD80
Dynaudio Excite X12
Van Damme LC-OFC Kabel met Qued pluggen
Arcam RDAC (met Monster I250 Interlink)

Omdat het toch weer begon te kriebelen weer naar versterkers gaan luisteren. Na een shootout tussen de Marantz PM7004, NAD 356, Rotel RA1520 en de Naim 5i/XS is het de XS geworden.

Naim Nait XS
Panasonic DMP-BD80
Dynaudio Excite X12
Naim Nac A5 speaker kabel
Tubemagic D2 (met Monster I250 Interlink)

En toen hoorde ik Harbeth...Ik was meteen verkocht en de Naim set en Dynaudio's verkocht ik ook. Ik ben toen begonnen met de volgende setup:

Sonos Magna Ultimo
Metrum Octave MK1\
Croft Micro 25 Voorversterker
Croft Series 7 Eindversterker

Dit is uitgegroeid tot wat er nu staat.

chansig

Mooie setup. Kan zijn dat de foto vertekend maar lijkt erop dat je erg ver van je speakers zit ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

felix01

VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

the limp man

Quote from: chansig on November 23, 2016, 19:18:35
Mooie setup. Kan zijn dat de foto vertekend maar lijkt erop dat je erg ver van je speakers zit ?

Gr. Hans

Ik zit inderdaad erg ver van de speakers, maar daar klinkt het niet minder om. 3.5M volgensmij.

the limp man

Croft 25 R komt er aan!!

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Cyreg

Ben heel benieuwd of de 25R zoveel beter (of alleen anders) is dan de 25!
Wel hopelijk 'n vergelijking in EXACT dezelfde stereoconfiguratie (dus ook kabels, plaatsing, 230V)

Laat het ons aub snel weten, na 'n paar dagen wennen/inspelen natuurlijk  ;) 
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

twani

#6
Quote from: Cyreg on November 27, 2016, 22:21:18
Ben heel benieuwd of de 25R zoveel beter (of alleen anders) is dan de 25!
Wel hopelijk 'n vergelijking in EXACT dezelfde stereoconfiguratie (dus ook kabels, plaatsing, 230V)

Laat het ons aub snel weten, na 'n paar dagen wennen/inspelen natuurlijk  ;)

Daar zijn de meningen nogal over verdeelt.  Er "gebeurt" inderdaad méér met de R versie hetgeen niet ieders cup of tee is.....

Technisch gezien de betere maar of je het lekker vindt is waarschijnlijk vooral een kwestie van smaak.

Ik vond de gewone 25+7 rétegoed trouwens.....

Maximus_Aurelius

APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

the limp man

Quote from: twani on November 27, 2016, 23:43:37
Daar zijn de meningen nogal over verdeelt.  Er "gebeurt" inderdaad méér met de R versie hetgeen niet ieders cup of tee is.....

Technisch gezien de betere maar of je het lekker vindt is waarschijnlijk vooral een kwestie van smaak.

Ik vond de gewone 25+7 rétegoed trouwens.....

De 25 + 7 speelt inderdaad de sterren van de hemel, ik upgrade deze keer ook niet om dat ik niet tevreden ben, maar omdat ik "meer" wil.

Ik heb een jaar geleden de 25R op demo gehad en toen (nog met de metrum octave MK1 en Sonos) Was het een verbetering op (bijna) alle vlakken.
Meer Ruimte, Attack en 3d afbeelding. Ik was bang dat het helemaal dicht zou gaan zitten, maar dat was absoluut niet het geval. Ik meen me wel te herinneren dat omdat je meer hoort, ook de slechte dingen meer hoort. Maar of dat een minpunt is..

Quote from: Maximus_Aurelius on November 28, 2016, 11:25:02
Een hele mooie set heb jij staan. :thumbs-up:

Dankjewel! Ik ben er echt heel blij mee. Vooral de Evo is een hele goede upgrade geweest.

martin778

Ik vind Croft echt geniaal, heb zelf een zwaar verbouwde 3 OTL gehad.
Stelt van binnen en buiten eigenlijk weinig voor, zo simpel opgebouwd als het maar kan met ditto componenten en toch klinken ze zo enorm goed.

the limp man

#10
De 25R is gearriveerd en sinds dat ie er staat blijft ie me verbazen. De controle, gelaagdheid, ruimte en rust zijn enorm toegenomen.  Klinkt allemaal heel erg saai, maar het swingt de pan uit! En dan moet ie nog inspelen.




Overigens, de Micro 25 staat nog steeds te koop

the limp man

Startpost geupdate en de Sbooster voor de switch is aan het inspelen. voor nu hoor ik dat de ruisvloer lager is, de definitie over het hele spectrum verbeterd is en een groter stereobeeld.

Kortom, ik ben blij!

raindog

Mooi set, en mooie reis er naar toe  :worship:

Mijn C7ES3's heb ik nu al z'n acht jaar en ik ben er bijna mee vergroeid. Af en toe heb ik nieuwsgierige uitstapjes gemaakt naar iets anders maar er zit iets vanzelfsprekends in die C7's die ik elders vaak mis, zelfs bij sommige andere Harbeth modellen. 

Leuk dat je ook met Dynaudio X12 hebt gespeeld, die heb ik zelf ook lang gehad in een tweede set, en daarna heb ik een 7.2 set opgebouwd met X14's. Prachtige eerlijke speakers, die kleine Dyns. 

Croft is een interessant en mooi merk. Zelf ben ik na meerdere buizen-avonturen overgegaan naar volledig Linn. Deels door de sound maar dit is ook ingegeven door de praktische meerwaarde nu mijn set in een woonkamer staat opgesteld. Mocht ik weer een aparte luisterruimte krijgen dan staat Croft wel op mijn lijstje om eens te gaan beluisteren. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

the limp man

Het was wel een 'vermoeiende' reis, tot ik de C7ES3 hoorde dan. Ik ben het helemaal met je eens. De Compact 7 is een prachtige luidspreker. Ik heb redelijk wat ervaring met Harbeth en ik vind de Compact 7 de meest makkelijke speaker. Het mooie is dat het een alleskunner is. Ze zijn niet bijzonder goed in het weergeven van een bepaald deel van het audiospectrum, maar wel erg goed in het laten vloeien van de muziek. Lekker gedaileerd zonder analytisch te zijn en ruimtelijke afbeelding en tonaliteit zijn prachtig!

De X12s zijn inderdaad erg eerlijk, da's ook precies de reden dat ik ze weggedaan  heb. Mooie speakers, don't get me wrong. Maar er was altijd wel iets wat er niet goed aan was.

Tja, erg praktisch is het niet; een traploze, duale volumeregeling zonder afstandsbediening,maar wel erg mooi. Een match made in heaven met Harbeth, vindt ik. Erg transperant en erg snel.



Cyreg

#14
ja, eens met bovenstaande; ook 'n liefhebber van C7ES3; eerst met LFD nu met Exposure XXXV ;)
ook paar jaar geleden oa Croft Integrated gehad; prima versterker (was wel phase inverted)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

the limp man

Quote from: Cyreg on May 17, 2017, 23:13:38
ja, eens met bovenstaande; nog 'n liefhebber van C7ES3; eerst met LFD nu met Exposure XXXV ;)
Kun je de verschillen tussen de versterking beschrijven op de Compact 7 ES3? Ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met de Compact 7 op Croft versterking.

Alvast bedankt.   

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


twani

#16
Croft is awesome. 

In ieder geval icm Harbeth de beste hifi die ik toch nog toe heb mogen beleven.

Absoluut exquise :worship:

Daar kunnen geen zware Marantzen, en weet ik wat verder nog zoal, tegenop. 

Het onderschrijft mijn overtuiging dat reeds een gering aantal (maar wel de juiste) watts in de meeste situaties meer dan afdoende zullen zijn.

Sterker nog, mits de juiste speakers (lees niet moeilijk aanstuurbare en in mijn geval Harbeths) was het zo dat de versterkers met het geringste aantal watts (mijn Crofts en mijn 300B Cayin) het fraaist presteerde.

Bijna alsof té véél watts een goed weergave in de weg zitten welhaast.

Ik kijk dan ook altijd met verwondering naar het Devialet topic waarin de upgrades met enorme hoeveelheid watts voorbijvliegen alsof het niets is.

Een beetje als een 600 pk Mercedes AMG die alleen maar stadsverkeer moet rijden :D

raindog

Twani en ik verschillen van mening over de benodigde power voor Harbeths, het is ook maar net wat je verwacht van een versterker.

Ik ben zelf namelijk van mening dat je elke Harbeth te kort doet met te weinig power. Het klinkt al snel mooi, aardig en lekker, maar de dynamiek en controle die een Harbeth kan brengen begint bij mij pas echt te leven met goede versterking vanaf 50 watt ongeveer, mits voorzien van deugdelijke voeding. Ik heb tal van buizenversterkers gehad van 12, 15, 25, en 32 watt. Als de Leben CS600 die ik had meer power kon leveren dan had ik hem nu nog gehad...  :inlove:

Het zal ook veel te maken hebben met het gewenst volume en de geluidsdruk. Persoonlijk draai ik graag tegen het niveau van een live concert aan. Dan overkomt muziek mij het meest.  Maar ook als je het liever iets rustiger aan doet adviseer ik toch echt minimaal 20-25 watt te pakken als je dynamiek, en voldoende grip in het laag, ook belangrijk vind. Maar goed, dat is puur mijn ervaring. Het mooist is toch om zelf te ervaren wat het best bij je past.


Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

twani

#18
Quote from: raindog on May 18, 2017, 18:58:25
Twani en ik verschillen van mening over de benodigde power voor Harbeths, het is ook maar net wat je verwacht van een versterker.

Ik ben zelf namelijk van mening dat je elke Harbeth te kort doet met te weinig power. Het klinkt al snel mooi, aardig en lekker, maar de dynamiek en controle die een Harbeth kan brengen begint bij mij pas echt te leven met goede versterking vanaf 50 watt ongeveer, mits voorzien van deugdelijke voeding. Ik heb tal van buizenversterkers gehad van 12, 15, 25, en 32 watt. Als de Leben CS600 die ik had meer power kon leveren dan had ik hem nu nog gehad...  :inlove:

Het zal ook veel te maken hebben met het gewenst volume en de geluidsdruk. Persoonlijk draai ik graag tegen het niveau van een live concert aan. Dan overkomt muziek mij het meest.  Maar ook als je het liever iets rustiger aan doet adviseer ik toch echt minimaal 20-25 watt te pakken als je dynamiek, en voldoende grip in het laag, ook belangrijk vind. Maar goed, dat is puur mijn ervaring. Het mooist is toch om zelf te ervaren wat het best bij je past.

Ik draai inderdaad nooit hard, dat klopt :). Klopt ook dat er technisch gezien dan wat andere wetten gaan gelden.

We verschillen dus niet compleet van mening. En tja een Leben CS 600 mag je ook nooit wegdoen (zegt degene die z'n 300 ooit ook heeft verkocht :D)

Die was ik overigens vergeten in het rijtje met laagvermogende vertsterkers welke ik heb bezeten.

Ook donders mooi maar qua timbre wel veel "liever" dan de Crofts..

Cyreg

De LFD was opener van klank dan de Croft Int, toentertijd, zodoende ben ik bij de LFD gebleven in die toenmalige setup

De Exposure 35 klinkt veel krachtiger, ritmischer en beter in balans, maar wel wat minder open.
Dat is in mijn huidige setup vh laatste jaar... en als vanzelf kan ik ook met gemak luider spelen, dat gaat vanzelfsprekender (ook al doe ik dat niet vaak)

Ondanks dat de Wattjes officieel niet veel schelen bij 8 ohm, nl 60W tegenover 80W, snap ik wel dat kijkend naar de powersupplies, het krachtige en dynamische vd 35 daarvandaan komt  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

the limp man

Quote from: raindog on May 18, 2017, 18:58:25
Twani en ik verschillen van mening over de benodigde power voor Harbeths, het is ook maar net wat je verwacht van een versterker.

Ik ben zelf namelijk van mening dat je elke Harbeth te kort doet met te weinig power. Het klinkt al snel mooi, aardig en lekker, maar de dynamiek en controle die een Harbeth kan brengen begint bij mij pas echt te leven met goede versterking vanaf 50 watt ongeveer, mits voorzien van deugdelijke voeding. Ik heb tal van buizenversterkers gehad van 12, 15, 25, en 32 watt. Als de Leben CS600 die ik had meer power kon leveren dan had ik hem nu nog gehad...  :inlove:

Het zal ook veel te maken hebben met het gewenst volume en de geluidsdruk. Persoonlijk draai ik graag tegen het niveau van een live concert aan. Dan overkomt muziek mij het meest.  Maar ook als je het liever iets rustiger aan doet adviseer ik toch echt minimaal 20-25 watt te pakken als je dynamiek, en voldoende grip in het laag, ook belangrijk vind. Maar goed, dat is puur mijn ervaring. Het mooist is toch om zelf te ervaren wat het best bij je past.

Ik ben zelf niet zo van het speln op hoge volumes. Ik vindt overigens wel dat muziek ook dynamisch moet zijn en niet alleen mooi (dat was ook de reden dat ik mijn Nsimset verkocht heb, wel erg dynamisch, maar niet 'mooi').

Ik heb totaal geen ervaring met buizenversterkers op mijn Compact 7 speakers, dus daar kan ik niets over zeggen. De Series 7 van Croft levert op papier 45 watt aan 8 en 50 watt aan 4 ohm. Zeker sinds de upgrade naar de 25R voorversterker doet Croft voor mij op dynamisch vlak niet onder voor de Naim XS die ik eerst had en is tonaal veel mooier.

Buell

Quote from: the limp man on May 16, 2017, 20:30:04
Startpost geupdate en de Sbooster voor de switch is aan het inspelen. voor nu hoor ik dat de ruisvloer lager is, de definitie over het hele spectrum verbeterd is en een groter stereobeeld.

Kortom, ik ben blij!

Van de week ook een lineaire voeding aan mijn switch gehangen, ik deel je ervaring.
Een leuke upgrade samen met Meicord bekabeling.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

the limp man

Quote from: PrimaLuna on June  3, 2017, 12:00:47
Van de week ook een lineaire voeding aan mijn switch gehangen, ik deel je ervaring.
Een leuke upgrade samen met Meicord bekabeling.
Welke lineaire voeding?  Mijn switch wordt gevoed door een gemodificeerde sbooster met mway bekabeling.  Wat is er bij jouw precies verbeterd? 

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Buell

#23
Mark,

Mijn Dac heeft ook een Sbooster met Mway aanpassing en Mway bekabeling.
De switch heeft nu een Zerozone 50VA 12VDC LT1083 LPS HIFI Linear Power supply geleverd via Magnahifi  met een 3x10 netsnoer voorzien van pure copper Iego stekkers van AudioMaat.

Ook speel ik met het wonderwood powerblock (met gelifte aarde) en verder alle stroomkabels van AudioMaat , o.a 2dw ref , 2dw gold , 2dw en 3x10 en  wonderwood blokjes onder alle apparatuur, soms 4 en soms maar 2 of 1 onder een apparaat, alles op klank bepaalt.
Op dit moment onder de versterker 4, de dac 2, de Sbooster voeding 2 aan de dc kant, idem onder de Zerozone, onder de Sonos magna Ultimo 2, de luidsprekers hebben er elk 3, onder de switch 1 en onder mijn router en nass 2.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Versterker: Line Magnetic LM219ia | Dion Audio voorversterker |Audio GD R7 ladder dac| Mano Ultra MKIII  streamer | TvW Erres(Philips) CD104 |PrimaLuna prologue8 | Sonus Faber Guarneri memento en Franco Serblin- Accordo monitoren| Audio tegels | Audio lamp

the limp man

De Hex is verkocht. Nu op jacht naar een nieuwe D/A Converter. Iemand suggesties?