Enkel 2.0 audio via htpc -> Onkyo receiver

Started by rho, November 20, 2016, 17:50:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik ben bezig met het opstellen van een surround sound systeem bestaande uit 5 luidsprekers (FR, FL, C, SR, SL) en een actieve subwoofer.
Als bron gebruik ik een htpc (AMD A8-5500). Die is via HDMI verbonden met een Onkyo TX-NR636. Voorlopig heb ik enkel FR, C en FL luidsprekers aangesloten. (ik bouw de speakers zelf en de SR en LR zijn nog niet af ;) )
Als beeldscherm heb ik een Panasonic 50" plasma TV.

Het probleem is dat, wat ik ook probeer, ik enkel stereo PCM, 48kHz geluid krijg.
Ik kan op geen enkele manier de audio instellingen van de receiver veranderen. Het menu blijft gedeactiveerd.
Via Kodi suur ik 5.1 audio uit naar WASAPI: HDMI -> Onkyo TX-NR636. Maar als ik de info opvraag via de Onkyo zegt ie dat het stereo geluid is.

Ik denk dat dit ofwel aan mijn Win10 instellingen ligt, ofwel dat de TV ergens ARC instellingen heeft die er default 2.0 audio van maakt, ofwel dat er iets mis is met de receiver waardoor ik geen audio-instellingen meer kan maken.

Weet iemand waar ik eerst moet zoeken?
Hoe zie ik wat Windows10 eigenlijk exact over de hdmi naar buiten stuurt?
Waarom staat het audio menu van de Onkyo altijd op inactief?

Voorlopig denk ik dat het aan de windows instellingen ligt. Kodi laat duidelijk zien dat er 5.1 naar buiten zou gestuurd moeten worden.

rho

Misschien kunnen enkele pictures de situatie iets duidelijker maken?
Wat gaat er mis met de Onkyo dat ik geen instellingen kan maken wat betreft de speakers/audio?
Waarom ziet de Onkyo enkel 2.0 audio? Ligt dat aan mijn windows instellingen?

rho

Misschien met 1 ding beginnen dan?
- Weet iemand waarom ik in de set-up van de Onkyo niet in het menu voor de luidsprekers geraak? (FR, C en FL zijn aangesloten)

RalphH

Heb je in kodi "enable passthrough" wel ingesclakeld (en DTS/HD capable receiver)?
Anders krijg je inderdaad PCM in het aantal kanalen wat je in de sound instellingen (rechtermuis speakertje rechtsonderin) ingesteld hebt --> in jouw geval waarschijnlijk 2.0.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rho

Als ik passtrough inschakel krijg ik helemaal geen geluid meer. Dus die heb ik uit gezet. Dat vond ik ook al vreemd, maar ik krijg wel audio (2.0 PCM dus blijkbaar) als ik 'm af zet.

Probleem is dat mijn HTPC momenteel geen netwerk heeft (ik moet nog netwerk voorzien in de ruimte waar hij nu staat). Ik vrees dat bij de upgrade naar Windows10 iets mis is gegaan met de audio-drivers. Ik kan namelijk ook geen speakers meer configureren in Windows. Op zich is dat vreemd want de AMD drivers staan wel nog geïnstalleerd.

Dat verklaart dan nog steeds niet waarom de Onkyo geen setting toelaat wat betreft de speakers. Of zet die die menu's uit als ie enkel 2.0 PCM binnen krijgt?

Wotnix

| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

RalphH

Quote from: Wotnix on December  1, 2016, 16:14:15
Heb je hier wat aan ?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150143.0

WASAPI zou juist de juiste setting moeten zijn voor passthrough/ongecodeerd (en dus niet via pcm) versturen van audio vanuit Kodi. Via directsound kan dit niet.

Quote from: rho on December  1, 2016, 15:52:58
Ik kan namelijk ook geen speakers meer configureren in Windows. Op zich is dat vreemd want de AMD drivers staan wel nog geïnstalleerd.

Dat verklaart dan nog steeds niet waarom de Onkyo geen setting toelaat wat betreft de speakers. Of zet die die menu's uit als ie enkel 2.0 PCM binnen krijgt?

Rechtsonderin heb je dus niet de mogelijkheid om op het speakertje te klikken, of zijn de opties uitgegrijsd?
Via control panel kom je ook niet bij de settings?

In het menu staat output: tv speaker, dat lijkt me altijd 2.0. Gaat daar iets niet lekker?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Wotnix

Mijn oude gebakje wordt via ToSlink aangestuurd en niet via HDMI.
Wellicht heeft die invloed ?
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

rho

Quote from: RalphH on December  1, 2016, 16:44:33
WASAPI zou juist de juiste setting moeten zijn voor passthrough/ongecodeerd (en dus niet via pcm) versturen van audio vanuit Kodi. Via directsound kan dit niet.

Rechtsonderin heb je dus niet de mogelijkheid om op het speakertje te klikken, of zijn de opties uitgegrijsd?
Via control panel kom je ook niet bij de settings?

In het menu staat output: tv speaker, dat lijkt me altijd 2.0. Gaat daar iets niet lekker?

Bij Win10 moet je nog wat doorklicken, maar ik ben er geraakt. De enige optie die ik daar heb is Stereo. Verder heb ik geen keuze.
Ik zal proberen straks wat pictures te posten.

Het valt me ook op dat de beeldkwaliteit véél beter is wanneer ik de receiver uitschakelen de video dus rechtstreeks wordt doorgegeven. Er is dus nog wat werk aan de winkel.

W.Otter

A heerlijk!!

ik heb ook ernstig lang met een soortgelijk probleem lopen kloten, bij mij was het 't niet correct doorvoeren van DTSHD audio in windows (vlc of een andere mediaspeler) met geen mogelijkheid kreeg ik de HD audio over de onboard HDMI. Dit terwijl ik via Kodi gewoon de HD formaten wel naar de receiver kreeg over exact dezelfde hardware. Dus het is een software probleem, Kodi gebruikt wasapi waardoor het wel mogelijk is. Windows zou het ook moeten kunnen maar op een of andere manier is dat mij nog niet gelukt.

dat gezegd hebbende, denk ik dat het bij jou ligt aan de configuratie van je luidsprekers in Windows of Kodi, als je naar de eigenschappen van je geluid gaat dan kun je deze instellen, staat standaard op 2.0. Dit ook ff in Kodi doen.

dus geluid>afspeelapparaten>rechtermuis op luidsprekers>luidsprekerconfiguratie
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

RalphH

Wasapi omzeilt de windows mixer. Voor bitstream naar je receiver sturen, maakt de speakersetting in windows dus niet uit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rho

Quote from: RalphH on December  2, 2016, 06:20:47
Wasapi omzeilt de windows mixer. Voor bitstream naar je receiver sturen, maakt de speakersetting in windows dus niet uit.
Dat is dus ook de reden dat ik WASAPI gebruik.
Maar blijkbaar haalt dat niets uit.

Zou het kunnen dat er ergens in de TV instelling zijn gemaakt die alles op stereo forceren? (ARC, CEC?)

RalphH

Daarom vroeg ik me al af waarom r op hdmi5 "tv speakers" staat.
Kun je arc niet ff uitzetten? Of iets aan een hdmi ingang toewijzen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rho

Dat ga ik straks eens onderzoeken.
Ik heb geen manual bij de TV, maar die is online misschien nog te vinden.

rho

Ik heb wat in de hardware instellingen zitten zoeken en daar heb ik de ARC kunnen uitschakelen. En het probleem is opgelost.  :pompom:

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rho

Ik gebruik de ARC toch niet op die TV. Dus da's alvast geen probleem.
Ik moet nog verder zoeken wat de beste opties zijn voor de meer-kanaals audio. Maar voorlopig ben ik al blij dat ik mijn 5 DIY luidsprekers niet voor niets aan het bouwen ben. :D