T+A DAC8 DSD en HQPlayer DSD512 de hemelse verbinding?

Started by Isflicka, November 15, 2016, 14:29:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Isflicka

Sinds de komst van de T+A DAC8 DSD heb ik al veel goeds gehoord over met name de DSD512 kwaliteiten van deze DAC. Na het Audio over IP (AoIP) debacle hield ik een supersnelle I7-6700k met krachtige lineaire voeding over. Deze heb ik omgebouwd tot HQPlayer upsampler waarmee ik alles on-the-fly converter naar DSD512 om het vervolgens via een C.A.P.S. met jPlay USB kaart af te spelen op de T+A. Het resultaat: ONGELOFELIJK
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

ebi@

Lyngdorf TDAI-1120 • Sonus Faber Cremona Auditor M

Maikel_audionerd

Quote from: ebi@ on November 15, 2016, 15:59:37
Ongelofelijk goed? Ongelofelijk slecht?
Zal vast niet ongelofelijk slecht klinken...
Wat is C.A.P.S. ??  :withstupid:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Sjettepet

Wat converteer je naar DSD? MP3?  :P
En je noemt het een upsampler maar je samplet niet up? Je converteert alleen?
Converteren is niet nodig als je DoP gebruikt. Mijn lichte, passief gekoelde i3'tje levert zo ook met gemak DSD 512 aan mijn Luxman DAC.

i7 is overkill.

Just my two cents.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Isflicka

Quote from: Sjettepet on November 15, 2016, 17:40:20
Wat converteer je naar DSD? MP3?  :P
En je noemt het een upsampler maar je samplet niet up? Je converteert alleen?
Converteren is niet nodig als je DoP gebruikt. Mijn lichte, passief gekoelde i3'tje levert zo ook met gemak DSD 512 aan mijn Luxman DAC.

i7 is overkill.

Just my two cents.
Nee, MP3 wordt niet ondersteund. Overigens is het wel degelijk upsampling aangezien er flink moet worden geïnterpoleerd. Om van 44.1KHz naar DSD512 te gaan heb je behoorlijk wat power nodig en is i7 zeker geen overkill.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RobertVanWoerden


Sjettepet

Quote from: Isflicka on November 15, 2016, 21:23:03
Nee, MP3 wordt niet ondersteund. Overigens is het wel degelijk upsampling aangezien er flink moet worden geïnterpoleerd. Om van 44.1KHz naar DSD512 te gaan heb je behoorlijk wat power nodig en is i7 zeker geen overkill.
Duidelijk. Dat trekt mijn i3 inderdaad niet - ik krijg dan drop-outs en de zware belasting van processor en geheugen heeft nadelige invloed op de geluidskwaliteit.
Toch vraag ik me af of het een goed idee is om upsampling e.d. in een PC te doen en niet in de DAC, die daarvoor speciaal ontworpen is.
Wat je hoort geeft de doorslag, zullen we maar zeggen!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

schedel

Quote from: Isflicka on November 15, 2016, 14:29:07
Sinds de komst van de T+A DAC8 DSD heb ik al veel goeds gehoord over met name de DSD512 kwaliteiten van deze DAC. Na het Audio over IP (AoIP) debacle hield ik een supersnelle I7-6700k met krachtige lineaire voeding over. Deze heb ik omgebouwd tot HQPlayer upsampler waarmee ik alles on-the-fly converter naar DSD512 om het vervolgens via een C.A.P.S. met jPlay USB kaart af te spelen op de T+A. Het resultaat: ONGELOFELIJK
Ook ik ben een computer in elkaar aan het zetten met een i7 6700K om de T+A van DSD512 te kunnen voorzien. Mijn muziek staat op een NAS maar on te testen wil ik dit ook van een ingebouwde harddisk of SSD doen. Usb uit gaat via een SoTM kaart. Ik ga beginnen met een standaard voeding in een oude HTPC Silverstone kast. In een later stadium kan ik dan kast, koeling of voeding aanpassen.
Mag ik vragen welke lineaire voeding je gebruikt?
Billy 
T+A | REL | Denon | JVC

Sjettepet

Wat is de functie van de CAPS? Waarom niet direct van de i7 naar de DAC? En stream je dan van de i7 naar de CAPS?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Isflicka

Quote from: schedel on November 16, 2016, 16:25:06
Mag ik vragen welke lineaire voeding je gebruikt?
Billy
Voorlopig gebruik ik de superverse HDPLEX 400WATT ATX voeding. Mocht dat niet bevallen dan ga ik zelf weer een voeding bouwen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RobertVanWoerden

Quote from: Isflicka on November 16, 2016, 17:26:52
Voorlopig gebruik ik de superverse HDPLEX 400WATT ATX voeding. Mocht dat niet bevallen dan ga ik zelf weer een voeding bouwen.
nice, zag de HDplex 400 watt ook staan. Heb nu de 100 watt versie. Ben benieuwd naar reviews van de 400 watt. Gebruik je hem nu met de ATX connecties?

Isflicka

Quote from: Sjettepet on November 16, 2016, 16:44:03
Wat is de functie van de CAPS? Waarom niet direct van de i7 naar de DAC? En stream je dan van de i7 naar de CAPS?
De i7 is inderdaad zeer geschikt om rechtstreeks op de DAC aan te sluiten maar ik heb daar bewust niet voor gekozen omdat er al een C.A.P.S. staat in JPLAY dual opstelling. Deze C.A.P.S. is uitermate ruisvrij en voorzien van de JPLAY JCAT USB kaart. Mocht T+A ooit de DAC geschikt maken voor Native DSD Linux dan komt de microrendu i.p.v. de C.A.P.S. Kortom ik stream inderdaad van de i7 naar de C.A.P.S.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: RobertVanWoerden on November 16, 2016, 17:28:45
nice, zag de HDplex 400 watt ook staan. Heb nu de 100 watt versie. Ben benieuwd naar reviews van de 400 watt. Gebruik je hem nu met de ATX connecties?
Ja, ik heb eerder HDplex voedingen (uit de beginperiode van HDplex) gebruikt maar toen was ik er minder over te spreken. Ik heb inderdaad de ATX connecties in gebruik ....lekker simpel.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

StereoMike

Quote from: Isflicka on November 15, 2016, 14:29:07
Sinds de komst van de T+A DAC8 DSD heb ik al veel goeds gehoord over met name de DSD512 kwaliteiten van deze DAC. Na het Audio over IP (AoIP) debacle hield ik een supersnelle I7-6700k met krachtige lineaire voeding over. Deze heb ik omgebouwd tot HQPlayer upsampler waarmee ik alles on-the-fly converter naar DSD512 om het vervolgens via een C.A.P.S. met jPlay USB kaart af te spelen op de T+A. Het resultaat: ONGELOFELIJK
Blijft de temperatuur van de i7 nog wel beheersbaar met alleen passieve koeling?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Isflicka

Quote from: StereoMike on November 16, 2016, 18:13:45
Blijft de temperatuur van de i7 nog wel beheersbaar met alleen passieve koeling?
Dat is geen enkel probleem maar het is wel opvallend dat de nieuwe OCXO klok van het moederbord een positieve invloed heeft op de maximum temperatuur.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

rovinggecko

Hqplayer, in de juiste setup, kan echt een geweldige impact hebben.
Direct, maar zeker ook via naa.

Het grootste verschil hoorde ik op een rpi met hifiberry digi als naa.

En dan kan je met hqplayer zelf nog lekker tweaken. Zeker met dsd upsamplen krijg je met de juiste settings elke processor op zn knieen.

Hier klinkt het met Roon op de nas naar hqplayer op de nuc, naar singxer su-1 naar mn armzalige Meridian G68 (96kHz dac) al heel acceptabel :).

Geloof graag dat er met jouw hardware nog wat extra winst gepakt wordt. Zie er hier nog wel een schappelijke naa voor de singxer komen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

StereoMike

Quote from: Isflicka on November 17, 2016, 16:19:42
Dat is geen enkel probleem maar het is wel opvallend dat de nieuwe OCXO klok van het moederbord een positieve invloed heeft op de maximum temperatuur.
Waarschijnlijk laat ik het moederbord ook voorzien van een betere klok. Niet goedkoop maar ik hoor er veel positiefs over.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

schedel

#17
Quote from: Isflicka on November 16, 2016, 17:26:52
Voorlopig gebruik ik de superverse HDPLEX 400WATT ATX voeding. Mocht dat niet bevallen dan ga ik zelf weer een voeding bouwen.
Mag ik vragen of de 400W HDPlex bevalt? Gebruik je ook de HDPlex H5 kast?
Ik heb nu alles tijdelijk in een Silverstone kast zitten met een hoorbare Noctua L9x65 koeler. Ik kan hem ook inbouwen in mijn passief gekoelde H5 kast met de HDPlex 100W voeding, maar dit is misschien te krap.
T+A | REL | Denon | JVC

Isflicka

Quote from: schedel on November 27, 2016, 11:58:30
Mag ik vragen of de 400W HDPlex bevalt? Gebruik je ook de HDPlex H5 kast?
Ik heb nu alles tijdelijk in een Silverstone kast zitten met een hoorbare Noctua L9x65 koeler. Ik kan hem ook inbouwen in mijn passief gekoelde H5 kast met de HDPlex 100W voeding, maar dit is misschien te krap.
De 400W bevalt prima voor het voeden van alleen moederbord en processor (een i7-6700K en een i7-6700T). Voor het overige (moederbordklok, SSD en USB kaart) gebruik ik wat anders. De HDPlex H5 kast heb ik inderdaad voor dit doel gebruikt met wat extra voor de passieve koeling. Als je alles laat draaien op de 100W dan wordt dat vrij snel te krap zelfs met een 35W TDP processor.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RobertVanWoerden

De HDplex 300W had als klachten dat deze snel erg warm werd en een brom liet horen. Dat is allemaal verholpen bij de 400W?

Heb je een reden waarom je de SSD niet door de 400W laat voeden?

schedel

Met een i7 6700T 35Watt en HDPlex gaat het wel goed, Jriver 4x DSD. Ik wil wel weten wat dat extra inhoud voor de passieve koeling.
T+A | REL | Denon | JVC

YamahaRXV

Hier geen problemen hoor met de HDPlex 100 W die via de HDPlex 250 DC ATX de i7 4790  T processor en het mainboard van spanning voorziet.
Verder voorziet de HDPlex 100 W via de separate 5 volt uitgangen verder nog de SSD en de PPA PCIe - USB van spanning en dat geheel zonder problemen  :thumbs-up:

Ik heb bewust voor de i7 4790 T processor gekozen; krachtig, snel, en vooral een lage TDP van slechts 45 watt.
Als je kijkt wat Roon, Fidelizer Audio Pro en JPLAY aan CPU vermogen vragen dan is dat peanuts voor de i7 4790 T.
Wat dat betreft doet Fidelizer Audio Pro het erg netjes door een hoop overbodige ellende van Windows 10 op non-actief te schakelen  :)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Isflicka

Quote from: schedel on November 27, 2016, 19:26:20
Met een i7 6700T 35Watt en HDPlex gaat het wel goed, Jriver 4x DSD. Ik wil wel weten wat dat extra inhoud voor de passieve koeling.
Dat stelt niet veel voor hoor, gewoon een behoorlijk stuk aluminium i.p.v. het kapje van HDPlex. Intussen heb ik het originele kapje met koelribben geplaatst.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RubenV.

Wat voor cpu heb je minimaal nodig voor het upsampelen mbv. HQ PLayer naar DSD512? Zou een  i5 3570T genoeg zijn?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

schedel

Op het forum van ComputerAudiophile wordt een i7 6700K geadviseerd. Ik kon met een een i7 6700T Jriver niet naar DSD512 upsamplen wel naar DSD256.
T+A | REL | Denon | JVC