Nieuwe of vintage platenspeler ?

Started by burrito, November 11, 2016, 23:01:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Ik snap de discussie niet. Cartridges zijn gemaakt naar bepaalde richtlijnen. Zo zouden ze ook gemonteerd moeten zijn lijkt mij.
Is dit niet zo dan begin je met een afwijking die de fabrikant van arm/element niet zo bedoeld heeft.
Vandaar de variabele vta omdat elementen niet even hoog zijn en sommige mensen ook met een mat oid op de platter spelen.
Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt om te experimenteren met minimale vta veranderingen die mss ook niet voor iedereen even goed te beoordelen zijn maar de basis moet naar mijn idee wel in orde zijn anders kun je wel een crosley neerzetten [emoji4]

Markus2

Quote from: burrito on December  9, 2016, 10:55:04
Hallo Mark,

Eerlijk gezegd begrijp ik je post niet zo goed.
Het zijn inderdaad twee verschillende bewerkingen, maar er is zowel een hoek van snijden als van aftasten.
Deze hoeken mogen niet teveel van elkaar verschillen.

Op http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html
lees ik het volgende:

Proper VTA will be achieved by trial and error through listening tests. One should start with a neutral VTA condition as described above, then proceed in small increments up and down, until the best setting is achieved. As a rule of thumb, most cartridges that I have set-up prefer a slightly negative VTA. That is to say, the back of the cartridge body is slightly closer to the record surface than the front.

Aan dat trial and error proces wil ik niet beginnen. Dan kan je beter een platenspeler met variabele VTA nemen.

Waar het uiteindelijk om gaat is de wijze waarop de gerenommeerde elementfabriekers hun testen uitvoeren en de specificaties die daarbij tot stand komen, of juiat op basis van het uitgangspunt aangepast worden. Grofweg houdt dit in dat er uitgegaan wordt van een aan de plaat evenwijdig afgestelde toonarm. Daarmee vervalt in feite dus het "snijproces-argument".

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

aklasse

Ik heb een dual cs 455. 1 die super klinkt en een marlux mx66 die ook super klinkt kan niet zegeen welke nu beter is maar de marlux is meer nostalgie.