Nieuwe of vintage platenspeler ?

Started by burrito, November 11, 2016, 23:01:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

Quote from: Cyreg on December  6, 2016, 13:22:33
Volumeknop op 12 uur zegt niks (per systeem verschillend) over hoe luid het dan thuis op de phonostand klinkt  :D
Dus IMO beter om de volumestand te zetten op het max luidste standje dat je de LP's zou beluisteren...en dan de hoeveelheid brom en ruis beoordelen!

Ik heb 30 jr Rega's gehad en allemaal met enige brom en ruis op die volume stand  ;)
En dus bij normaal luisternivo geen problemen (moet ook wel met 'n redelijke phonoamp zijn)

Veel plezier met de Rega TT  :exclamation:

niet mee eens. als het op standje 12 uur echt zeer duidelijk bromt is het niet goed!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Quote from: Robiwan on December  6, 2016, 17:21:33
niet mee eens. als het op standje 12 uur echt zeer duidelijk bromt is het niet goed!
Wat is bij jou standje 12u? Dat hangt to helemaal af hoe je volume werkt? Bedoel je 50%?

Markus2

Quote from: hans. on December  6, 2016, 17:38:32
Wat is bij jou standje 12u? Dat hangt to helemaal af hoe je volume werkt? Bedoel je 50%?

Ja, en welk type element, de gevoeligheid ervan voor extern verstorende factoren en de gain waarmee versterkt moet worden kunnen dan ook nogal wat invloed uitoefenen, om maar iets te noemen.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: hans. on December  6, 2016, 17:38:32
Wat is bij jou standje 12u? Dat hangt to helemaal af hoe je volume werkt? Bedoel je 50%?

klopt 50%, bij elke versterker in combi met speakers flink luid, dus een goede testcase.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Quote from: Robiwan on December  6, 2016, 20:17:23
klopt 50%, bij elke versterker in combi met speakers flink luid, dus een goede testcase.
Bij mij is 50% gewoon zacht. Ik moet met platen draaien naar 60 a 70%.
Eea heeft idd te maken met element rendament en phono versterker.

Robiwan

Quote from: hans. on December  6, 2016, 20:46:21
Bij mij is 50% gewoon zacht. Ik moet met platen draaien naar 60 a 70%.
Eea heeft idd te maken met element rendament en phono versterker.

60 tot 70% :crazy: :crazy:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

burrito

Quote from: Robiwan on December  6, 2016, 20:17:23
klopt 50%, bij elke versterker in combi met speakers flink luid, dus een goede testcase.

Bij 50% hoor ik geen enkele brom en ruis (mijn vorige antwoord had betrekking op 12u = 100%)
Die hoor ik alleen bij 90% en hoger.

Ik draai tussen de 40 en 65%. Platenspeler, CD speler en streamer hebben ongeveer hetzelfde volume stand nodig.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

Cyreg

#32
Even voor mijn duidelijkheid dan; kijk naar de analoge klok:
12 uur is met grote en kleine wijzer op de 12 (bovenaan)!

...dus de volumestand 12 uur betekent normaliter dat de indicatie/streepje/bolletje op je volumepotmeter naar boven(12 u) wijst (onbekend % en per setup verschillend) :exclamation:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

HJ

Quote from: Cyreg on December  7, 2016, 10:34:57
Even voor mijn duidelijkheid dan; kijk naar de klok:
12 uur is met grote en kleine wijzer op de 12 (bovenaan)!

...dus de volumestand 12 uur betekent normaliter dat de indicatie/streepje/bolletje op je volumepotmeter naar boven(12 u) wijst (onbekend % en per setup verschillend) :exclamation:
Er zijn zat versterkers waar dat niet zo is [emoji6]
Verder zegt het weinig imo. Eea is afhankelijk van de combi speaker/eindversterking, gevoeligheid etc.
Daarbij ook de phono stage/VV ingang uitgang impedantie.
Lijkt mij dat wat je bedoeld is het max luister volume...
Bij mij maakt het veel verschil of uk streaming, cd afspeel of phono, deze moet altijd een stuk harder om hetzelfde volume te bereiken.

Cyreg

Quote from: hans. on December  7, 2016, 10:41:20
Lijkt mij dat wat je bedoeld is het max luister volume...

...zoals ik gisteren al had geschreven....
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

HJ

Quote from: Cyreg on December  7, 2016, 10:58:22
...zoals ik gisteren al had geschreven....
Ik probeer alleen uit te leggen waarom die 12uur imo niet van belang is. [emoji6]

burrito

Quote from: Robiwan on December  4, 2016, 13:11:03
ik neem aan dat er wel een 2 of 4 mm ring tussen armbasis en plint is geplaatst voor de juiste VTA, daar een Ortofon element hoger is dan een Rega element?

Nee, er zit geen ring tussen:
-   Rega is er geen voorstander van
-   Multifoon vindt het niet nodig bij Ortofoon elementen
Verder zijn er al die meningen op internet van voorstanders en relativeerders.
Tja, ik vind het goed zoals het nu klinkt, terwijl ik mijn platen nog niet eens gewassen heb.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

Markus2

Nou,

Elke zichzelf respecterende elementenfabrieker gebruikt de VTA als ijkpunt voor een juiste SRA (t.b.v. de particuliere gebruiker).
Die laatste is namelijk waar het om draait, maar laat zich vele malen slechter bepalen zonder specifieke kennis of apparatuur.
Rega is geen voorstander van de ring = dus ook niet voor een correcte VTA? Dat zijn namelijk twee verschillende zaken.

De SRA kent in de meeste gevallen een marge van 2°. Wellicht blijf je daar binnen t.o.v. de optimale stand der zaken.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: Markus2 on December  7, 2016, 15:57:10
Nou,

Elke zichzelf respecterende elementenfabrieker gebruikt de VTA als ijkpunt voor een juiste SRA (t.b.v. de particuliere gebruiker).
Die laatste is namelijk waar het om draait, maar laat zich vele malen slechter bepalen zonder specifieke kennis of apparatuur.
Rega is geen voorstander van de ring = dus ook niet voor een correcte VTA? Dat zijn namelijk twee verschillende zaken.

De SRA kent in de meeste gevallen een marge van 2°. Wellicht blijf je daar binnen t.o.v. de optimale stand der zaken.

Groet, Mark

Helemaal mee eens. De arm zal nu naar achteren hangen, lijkt me niet goed.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

HJ

Standaard levert rega de ring met 4 verschillende hoogtes, Kost €25 ofzo.

Robiwan

Quote from: hans. on December  7, 2016, 16:44:04
Standaard levert rega de ring met 4 verschillende hoogtes, Kost €25 ofzo.

en die is geheel naar Rega's filosofie licht van gewicht maar toch stijf.

De "juiste" VTA/SRA van een all Rega concept geloof ik wel maar bij gebruik van een ander merk element heeft deze bijna altijd een hogere body.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

burrito

De redenering van de VTA relativeerders komt op het volgende neer:

Idealiter is de hoek waaronder de snijkop de master heeft gesneden (a) gelijk aan de hoek waarmee de naald de plaat aftast (b).
Dit ideaal is onhaalbaar, omdat:
-   de hoek van (a) varieert van 0 tot 20 graden
-   de hoek van (b) varieert van 0 tot 10 graden en is oa. afhankelijk van het element (oa. hoek van cantilever met plaat oppervlak, lengte en flexibiliteit van cantilever), dikte van de plaat en het feit dat sommige platen min of meer een golvend oppervlak hebben.
-   het aanpassen van de VTA dmv. ringen of anderszins is maximaal een paar graden
Waarom zou je dan druk maken over VTA aanpassen als de andere factoren vele malen meer invloed hebben ?
Ik kan me hier wel in vinden.
Zie ook: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Mijn nieuwe 180g persing van Astral Weeks van Van Morrison heeft nogal een golvend oppervlak.
Als ik tijdens het afspelen van opzij naar het element kijk, gaat het behoorlijk op en neer.
De toonarm loopt niet meer horizontaal met het plaat oppervlak.
Toch is hiervan niets te horen in de muziekweergave, tenminste bij mij.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

Cyreg

#42
Tja, maar als je eenmaal die verschillen in klank qua VTA hebt kunnen beluisteren, dan blijkt de bewering van 'geen verschil' niet meer op te gaan :D
Op m'n TecnoDec heb ik met de RB250 (met TecnoWeight) die mogelijkheid tot VTA instelling wel.

Niet overdrijven....maar 'n paar mm anders scheelt echt wel duidelijk in de klank.
En de beste stand?....luisteren dus in de buurt vd uitgerekende ophoging vd armbase  ;)
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Robiwan

Quote from: Cyreg on December  8, 2016, 09:31:17
Tja, maar als je eenmaal die verschillen in klank qua VTA hebt kunnen beluisteren, dan blijkt de bewering van 'geen verschil' niet meer op te gaan :D
Op m'n TecnoDec heb ik met de RB250 (met TecnoWeight) die mogelijkheid tot VTA instelling wel.

Niet overdrijven....maar 'n paar mm anders scheelt echt wel duidelijk in de klank.
En de beste stand?....luisteren dus in de buurt vd uitgerekende ophoging vd armbase  ;)

;)
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

burrito

Quote from: Cyreg on December  8, 2016, 09:31:17
Tja, maar als je eenmaal die verschillen in klank qua VTA hebt kunnen beluisteren, dan blijkt de bewering van 'geen verschil' niet meer op te gaan :D
Op m'n TecnoDec heb ik met de RB250 (met TecnoWeight) die mogelijkheid tot VTA instelling wel.

Niet overdrijven....maar 'n paar mm anders scheelt echt wel duidelijk in de klank.
En de beste stand?....luisteren dus in de buurt vd uitgerekende ophoging vd armbase  ;)

Ik heb niet zo'n groot vertrouwen in mijn gehoor (draag oortjes).
Kleine verschillen hoor ik meestal niet en als ik het hoor dan vind ik het lastig om te bepalen wat ik het mooist vind.
Wat ik vooral belangrijk vind is een goede akoestiek, dat kan je installatie maken of breken.
En sinds kort analoog ipv. digitaal.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

HJ

#45
Quote from: burrito on December  8, 2016, 17:27:39
Ik heb niet zo'n groot vertrouwen in mijn gehoor (draag oortjes).
Kleine verschillen hoor ik meestal niet en als ik het hoor dan vind ik het lastig om te bepalen wat ik het mooist vind.
Wat ik vooral belangrijk vind is een goede akoestiek, dat kan je installatie maken of breken.
En sinds kort analoog ipv. digitaal.
Imo is dat ook een van de belangrijkste onderdelen om een set goed te laten uitkomen.
Maar met een draaitafel is het wel belangrijk dat de basis afstelling zo goed mogelijk is.
Mss vind niet iedereen de juiste afstelling echt belangrijk maar waarom zou je met een verkeerd afgestelde arm/element genoegen nemen? Het kost uiteindelijk niets.

Markus2

#46
Quote from: burrito on December  7, 2016, 23:31:17
De redenering van de VTA relativeerders komt op het volgende neer:

Idealiter is de hoek waaronder de snijkop de master heeft gesneden (a) gelijk aan de hoek waarmee de naald de plaat aftast (b).
Dit ideaal is onhaalbaar, omdat:
-   de hoek van (a) varieert van 0 tot 20 graden
-   de hoek van (b) varieert van 0 tot 10 graden en is oa. afhankelijk van het element (oa. hoek van cantilever met plaat oppervlak, lengte en flexibiliteit van cantilever), dikte van de plaat en het feit dat sommige platen min of meer een golvend oppervlak hebben.
-   het aanpassen van de VTA dmv. ringen of anderszins is maximaal een paar graden
Waarom zou je dan druk maken over VTA aanpassen als de andere factoren vele malen meer invloed hebben ?
Ik kan me hier wel in vinden.
Zie ook: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Mijn nieuwe 180g persing van Astral Weeks van Van Morrison heeft nogal een golvend oppervlak.
Als ik tijdens het afspelen van opzij naar het element kijk, gaat het behoorlijk op en neer.
De toonarm loopt niet meer horizontaal met het plaat oppervlak.
Toch is hiervan niets te horen in de muziekweergave, tenminste bij mij.

Nou de hoek van aftasting en snijden zijn bewust niet gelijk, juist omdat het twee verschillende bewerkingen zijn.

Ik ben het er enigszins mee eens. Ware het niet dat bovenstaand verhaal voorbij gaat aan de metingen verricht door de naaldfrøbelaars en waarmee de specificaties tot stand komen. Die testen gaan uit van een correcte VTA en een eventuele afwijking die daarin mag plaatsvinden zonder aantasting van de gespecificeerde waardes (veelal 2° in SRA).

Wellicht is het eens interessant wat een afwijking van +/_ 2° in SRA visueel teweegbtengt.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

burrito

Quote from: hans. on December  8, 2016, 18:05:18
Imo is dat ook een van de belangrijkste onderdelen om een set goed te laten uitkomen.
Maar met een draaitafel is het wel belangrijk dat de basis afstelling zo goed mogelijk is.
Mss vind niet iedereen de juiste afstelling echt belangrijk maar waarom zou je met een verkeerd afgestelde arm/element genoegen nemen? Het kost uiteindelijk niets.

Een Rega 2 mm spacer kost € 39, met als toelichting:
Arm Height or V.T.A adjustment can be a controversial subject. Rega believes that the integrity of the arm fixing onto the arm mounting board is much more important than the questionable facility of arm adjustment: The arm should be reasonably parallel to the record surface or slightly lower at the mounting. The only time a spacer is necessary to raise the arm height is if the rear of a cartridge is hitting the record whilst playing.

Dit is nu eenmaal hun "filosofie". Daar vertrouw ik dan op.
Zelfs hun topmodel de RP10 heeft geen variabele VTA instelling.

Als ik persé variabele VTA had gewild, dan had ik een ander merk gekocht.

Je moet voor de grap eens Google-en op Rega en VTA. Er zijn bibliotheken over volgeschreven. Er zijn voorstanders van spacers (ringen), mensen die wel een spacer gebruiken maar geen verschil horen en mensen die na montage van een spacer allerlei vragen en problemen hebben.
Ik ga me niet op dat pad begeven.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

burrito

Quote from: Markus2 on December  8, 2016, 20:02:36
Nou de hoek van aftasting en snijden zijn bewust niet gelijk, juist omdat het twee verschillende bewerkingen zijn.

Ik ben het er enigszins mee eens. Ware het niet dat bovenstaand verhaal voorbij gaat aan de metingen verricht door de naaldfrøbelaars en waarmee de specificaties tot stand komen. Die testen gaan uit van een correcte VTA en een eventuele afwijking die daarin mag plaatsvinden zonder aantasting van de gespecificeerde waardes (veelal 2° in SRA).

Wellicht is het eens interessant wat een afwijking van +/_ 2° in SRA visueel teweegbtengt.

Groet, Mark

Hallo Mark,

Eerlijk gezegd begrijp ik je post niet zo goed.
Het zijn inderdaad twee verschillende bewerkingen, maar er is zowel een hoek van snijden als van aftasten.
Deze hoeken mogen niet teveel van elkaar verschillen.

Op http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html
lees ik het volgende:

Proper VTA will be achieved by trial and error through listening tests. One should start with a neutral VTA condition as described above, then proceed in small increments up and down, until the best setting is achieved. As a rule of thumb, most cartridges that I have set-up prefer a slightly negative VTA. That is to say, the back of the cartridge body is slightly closer to the record surface than the front.

Aan dat trial and error proces wil ik niet beginnen. Dan kan je beter een platenspeler met variabele VTA nemen.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

eddy135

Quote from: burrito on December  9, 2016, 10:55:04


...Aan dat trial and error proces wil ik niet beginnen. Dan kan je beter een platenspeler met variabele VTA nemen.

Je spreekt jezelf tegen; daar is de variabele VTA nou juist voor!
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN