Nieuwe of vintage platenspeler ?

Started by burrito, November 11, 2016, 23:01:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

burrito

Beste forumleden,

Wat klinkt volgens jullie beter binnen een budget van 500-1000 euro:

  • een gereviseerde vintage platenspeler (Thorens, Dual)
  • een nieuwe platenspeler (Pro-Ject, Rega)
  • of revisie van mijn 30 jaar oude Dual CS616Q met DL-110 element
Het gaat mij vooral om de geluidskwaliteit.

Daarnaast vind ik het ook wel fijn als de plaat aan het einde niet eindeloos door blijft draaien.
Er zijn nieuwe draaitafels van Thorens en Dual, vaak automatisch.
Test of reviews hierover ben ik tot dusver nauwelijks tegen gekomen.
Zijn deze inderdaad zo slecht ?
De Pro-Ject Xpression III Comfort is (half)-automatisch, maar die schijnt een irritant geluid te maken bij het bewegen van de lift.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

HJ

Ik vraag me dit ook af want Voor dit geld koop je een rp3,  erg mooi strak en modern maar geen eindstop dacht ik.
Vriend van me heeft een takumi van rik stoet, ook heel mooi en klinkt geweldig en ook binnen budget.
Maar ik zou echt niet weten hoe een goede vintage tafel het doet maar ik kan me voorstellen dat die het net zo goed of mss beter zullen doen.

br@m

#2
Ik heb zelf een vintage speler, of eigenlijk, ik gebruik nog steeds de platenspeler die ik in 1984 kocht, een half-automatische direct drive van Denon.

Ik kijk ook wel eens naar wat er nu op de markt komt en dan vallen mij een aantal dingen op:
1. Prestaties van moderne spelers zijn niet beter dan van vintage spelers. Bijvoorbeeld de nieuwe Pro-ject Classic presteert op rumble slechter dan mijn Denon en vergelijkbaar met een vintage Thorens. Wow/flutter wordt door Pro-ject niet gepubliceerd voor deze speler maar de Denon zal hij niet kunnen evenaren verwacht ik.
2. Een fabrikant als Rega publiceert niet eens de meetbare prestaties (rumble en wow/flutter). Mij geeft dat het gevoel dat die cijfers waarschijnlijk niet zo indrukwekkend zijn.
3. Nieuwe middenklasse spelers lijken meer ontworpen op uiterlijk dan op prestaties. Een materiaal als perspex, hoe mooi ook om te zien, is niet de beste keuze voor de sokkel van een platenspeler, of plateau.
4. Nieuwe spelers lijken altijd snaaraangedreven. In de jaren 60 en 70 was dat zinvol, omdat veel huizen nog houten vloeren hadden. In een moderne betonnen nieuwbouwwoning heeft snaaraandrijving meer na- dan voordelen tov direct drive. Ook hier heb ik het idee dat dit meer om de looks gaat dan om de kwaliteit.

Just my 2c
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Maikel_audionerd

Quote from: burrito on November 11, 2016, 23:01:45
Beste forumleden,

Wat klinkt volgens jullie beter binnen een budget van 500-1000 euro:

  • een gereviseerde vintage platenspeler (Thorens, Dual)
  • een nieuwe platenspeler (Pro-Ject, Rega)
  • of revisie van mijn 30 jaar oude Dual CS616Q met DL-110 element
Het gaat mij vooral om de geluidskwaliteit.

Daarnaast vind ik het ook wel fijn als de plaat aan het einde niet eindeloos door blijft draaien.
Er zijn nieuwe draaitafels van Thorens en Dual, vaak automatisch.
Test of reviews hierover ben ik tot dusver nauwelijks tegen gekomen.
Zijn deze inderdaad zo slecht ?
De Pro-Ject Xpression III Comfort is (half)-automatisch, maar die schijnt een irritant geluid te maken bij het bewegen van de lift.
Ik heb jaren geleden voor eenzelfde keus gestaan en gekozen voor een mooi gereviseerde Thorens TD-2001 met Mahoniehouten behuizing. Ziet er niet alleen heel mooi uit, maar is ook ontzettend betrouwbaar en klinkt in mijn oren hemels.
Thorens dezer dagen is niet te vergelijken met de oude Thorens, is een heel ander bedrijf. Volgens mij is Dual ook een ander bedrijf.
Ik heb het zo beredeneerd destijds. Destijds wilden ze het best wat ze konden laten zien om de competitie met CD aan te gaan (eind jaren 90), tegenwoordig is een platenspeler meer een leuk hebbeding voor vele jongeren, dat is een heel andere insteek en veel minder pretentieus.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

i2Paq

Ik vindt een vintage speler gewoon wat meer toevoegen aan de sfeer van het vinyl draaien  :D

Als je er 1 koopt bij een vertrouwd adres dan zie ik niet wat een nieuwe meer zou bieden.

Heeft wel wat, een nieuwe set met een klassieke speler.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

patsijb

lastige keus ja
ik zelf ga voor een nieuwe..
als je nog verliefd bent op je oude dual die reviseren
kan je over een jaar een nieuwe platenspeler proberen naast je dual
kijken wat voor jou het beste is..kans is aanwezig dat je die dual wel kwijtraakt op MP of zo

Mokumer45

#6
Ik heb zelf een Dual 505-4 ergens uit het begin van deze eeuw (als ik me goed herinner) en die bevalt mij nog steeds uitstekend. Het enige "nadeel" is, dat het maar een half-automaat is en dus alleen aan het eind van de LP (of single) de arm omhoog tilt en daarna afslaat. Dus iets meer werk dan bij een vol-automaat, maar wel genieten van het geluid.
Ik gebruik 2 elementen, een Shure M97 en een Ortofon OMB 10. Ik vind de Ortofon iets helderder en de Shure iets warmer en voor mij iets aangenamer. Beide zijn geen top elementen, maar zijn meer dan goed genoeg voor mij. Dit geldt net zo goed voor de platenspeler.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Siddartha

#7
Ik draai heel tevreden met een Akai AS2000 direct drive tafel uit de jaren 80. Heb niet heel veel vergelijk, maar tov de Pro-ject van mijn broer hoor ik niet veel verschil. Mijn indruk is dat een element veel meer uitmaakt.
Zou dus jouw Dual laten reviseren en een mooi element en eventueel phono stage kopen.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

burrito

Bedankt voor jullie reacties.

Sinds ik de Dual uit de motteballen heb gehaald, heb ik af en toe een lp gedraaid. Niet te vaak, want ik vertrouw de naald niet meer. Het geluid valt me niet tegen. Het hangt erg van de plaat af. Sommige hebben een geweldig geluid. Lekker stevig en vol. Jimi Hendrix – Band Of Gypsys.

Ik neig naar een vintage speler of revisie van mijn Dual met een nieuw element.
Het is niet lonend om een MC element zoals de DL110 te retippen, lees ik net.
Dan wordt het weer een DL110, denk ik.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

Pjotr

#9
Ik stond 2 maanden geleden voor dezelfde keus. Een gereviseerde Thorens TD160 of een nieuwe. Is uiteindelijk een Takumi TT level 2 met Ortofon Bronze element geworden. Is een door Rik Stoet getweakte draaitafel met Pro-ject onderdelen (w.o. de arm). Speelt fantastisch!
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

HJ

Quote from: Pjotr on November 18, 2016, 08:59:14
Ik stond 2 maanden geleden voor dezelfde keus. Een gereviseerde Thorens TD160 of een nieuwe. Is uiteindelijk een Takumi TT level 2 met Ortofon Bronze element geworden. Is een door Rik Stoet getweakte draaitafel met Pro-ject onderdelen (w.o. de arm). Speelt fantastisch!
Die takumi is geweldig! Een vriend van me heeft die ook en wat speelt die mooi [emoji8]

Pjotr

Quote from: hans. on November 18, 2016, 09:41:39
Die takumi is geweldig! Een vriend van me heeft die ook en wat speelt die mooi [emoji8]
Mijn schoonvader heeft 'm ook, maar dan met het instapelement (Ortofon 2M Red). Ook die klinkt erg fijn, al moet ik zeggen dat de 2M Bronze een aanbevelenswaardige upgrade is.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

HJ

Quote from: Pjotr on November 18, 2016, 10:19:14
Mijn schoonvader heeft 'm ook, maar dan met het instapelement (Ortofon 2M Red). Ook die klinkt erg fijn, al moet ik zeggen dat de 2M Bronze een aanbevelenswaardige upgrade is.
Die vriend heeft er een blue op zitten. Ik denk dat deze speler op zn minst een blue verdiend, de red is een instap element en dat is deze speler imo niet echt. Een bronze is meteen een stuk duurder maar zal het nog beter doen.

burrito

Uiteindelijk heb ik toch een nieuwe gekocht, een Rega Planar 3 met 2M Bronze.
Pas nu snap ik al die verstokte vinylliefhebbers.
De muziek klinkt zo natuurlijk. Alles valt op z'n plaats en ademt rust.

Waarom toch nieuw ?

Bij Rik Stoet heb ik de Rega RP1, Planar 3 (Elys 2) en RP6 (Exact) beluisterd, om de verschillen in klank tussen de verschillende prijsklassen te horen.
Ik was gelijk verkocht van het geluid.
De RP1 klonk al aangenaam, de Planar 3 gaf nog een flinke verbetering (vooral fraaier hoog). De RP6 was nog iets fraaier, maar dat vond ik lastiger te beoordelen want de Planar 3 was al zo schokkend goed.

"Jammer genoeg" klonk het ook zo goed, en anders dan thuis, vanwege de installatie waarop gedraaid werd (Rega versterker, Stirling Broadcast speakers). Een prachtig, warm, diep geluid, alsof Steely Dan live voor je neus aan het spelen was. Totaal anders dan de heldere openheid van mijn Devialet/Audiovector installatie.

Multifoon in Rotterdam verkoopt oa. Devialet en Audiovector.
Daar heb ik de Planar 3 en RP6, beide met 2M Bronze element, nogmaals beluisterd en ook de Clearaudio Concept.
Steely Dan klonk goed, maar minder indrukwekkend dan bij Rik Stoet.
Het Devialet/Audiovector geluid was heel herkenbaar. Ik hoorde meer muziek in de Rega's in vergelijking met de Clearaudio.
Het klankverschil tussen de Planar 3 en RP6 vond ik niet groot genoeg t.o.v. van het prijsverschil. Het werd dus de Planar 3.
Met dank aan Han van Multifoon, die met zijn belangstellende aandacht voor wat ik mooi vind, me prima ondersteund heeft.

Ondertussen was in mijn achterhoofd het schrikbeeld ontstaan dat ik vorig jaar met Devialet en Audiovector de plank had misgeslagen:  dat nu gebleken is dat ik eigenljk  van een totaal ander geluid hou (zo word je nog eens wijzer op je oude dag) en dat ik tzt. mijn verlies moet nemen en beter kan overstappen op andere versterker en speakers.

Gelukkig blijkt thuis dat de Planar 3 schitterend staat te spelen in mijn woonkamer. Het schrikbeeld is in het niets opgelost. Ook al zal ik de Rega – Stirling Broadcast niet snel vergeten.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

HJ

Grappig om te lezen. Ik heb sinds kort een project bij rs gekocht. Hoewel cd en streaming technisch beter zijn luister ik nu voor 95% vinyl.

Robiwan

#15
Quote from: burrito on December  4, 2016, 12:16:13
Uiteindelijk heb ik toch een nieuwe gekocht, een Rega Planar 3 met 2M Bronze.
Pas nu snap ik al die verstokte vinylliefhebbers.
De muziek klinkt zo natuurlijk. Alles valt op z'n plaats en ademt rust.

Waarom toch nieuw ?

Bij Rik Stoet heb ik de Rega RP1, Planar 3 (Elys 2) en RP6 (Exact) beluisterd, om de verschillen in klank tussen de verschillende prijsklassen te horen.
Ik was gelijk verkocht van het geluid.
De RP1 klonk al aangenaam, de Planar 3 gaf nog een flinke verbetering (vooral fraaier hoog). De RP6 was nog iets fraaier, maar dat vond ik lastiger te beoordelen want de Planar 3 was al zo schokkend goed.

"Jammer genoeg" klonk het ook zo goed, en anders dan thuis, vanwege de installatie waarop gedraaid werd (Rega versterker, Stirling Broadcast speakers). Een prachtig, warm, diep geluid, alsof Steely Dan live voor je neus aan het spelen was. Totaal anders dan de heldere openheid van mijn Devialet/Audiovector installatie.

Multifoon in Rotterdam verkoopt oa. Devialet en Audiovector.
Daar heb ik de Planar 3 en RP6, beide met 2M Bronze element, nogmaals beluisterd en ook de Clearaudio Concept.
Steely Dan klonk goed, maar minder indrukwekkend dan bij Rik Stoet.
Het Devialet/Audiovector geluid was heel herkenbaar. Ik hoorde meer muziek in de Rega's in vergelijking met de Clearaudio.
Het klankverschil tussen de Planar 3 en RP6 vond ik niet groot genoeg t.o.v. van het prijsverschil. Het werd dus de Planar 3.
Met dank aan Han van Multifoon, die met zijn belangstellende aandacht voor wat ik mooi vind, me prima ondersteund heeft.

Ondertussen was in mijn achterhoofd het schrikbeeld ontstaan dat ik vorig jaar met Devialet en Audiovector de plank had misgeslagen:  dat nu gebleken is dat ik eigenljk  van een totaal ander geluid hou (zo word je nog eens wijzer op je oude dag) en dat ik tzt. mijn verlies moet nemen en beter kan overstappen op andere versterker en speakers.

Gelukkig blijkt thuis dat de Planar 3 schitterend staat te spelen in mijn woonkamer. Het schrikbeeld is in het niets opgelost. Ook al zal ik de Rega – Stirling Broadcast niet snel vergeten.

ik neem aan dat er wel een 2 of 4 mm ring tussen armbasis en plint is geplaatst voor de juiste VTA, daar een Ortofon element hoger is dan een Rega element?

Verder nog brom problemen?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

burrito

Quote from: Robiwan on December  4, 2016, 13:11:03
ik neem aan dat er wel een 2 of 4 mm ring tussen armbasis en plint is geplaatst voor de juiste VTA, daar een Ortofon element hoger is dan een Rega element?

Verder nog brom problemen?

In ieder geval geen brom, terwijl de speler wel dichtbij een luidspreker staat (meen me herinneren dat dit bij Rega spelers wel eens een probleem is).

Van de ring ben ik minder zeker. Ik zie wel een paar mm ruimte tussen armbasis en plint. Morgen zal ik Multifoon er naar vragen.
Er is heel wat discussie over de noodzaak van VTA. Ben nog een newbie, kom net uit een vinyl winterslaap van 25 jaar.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

HJ

#17
Quote from: burrito on December  5, 2016, 10:41:45
In ieder geval geen brom, terwijl de speler wel dichtbij een luidspreker staat (meen me herinneren dat dit bij Rega spelers wel eens een probleem is).

Van de ring ben ik minder zeker. Ik zie wel een paar mm ruimte tussen armbasis en plint. Morgen zal ik Multifoon er naar vragen.
Er is heel wat discussie over de noodzaak van VTA. Ben nog een newbie, kom net uit een vinyl winterslaap van 25 jaar.
Je kan zo'n mini waterpas op je arm leggen boven het element (mits dit stukje evenwijdig loopt met het element) dan heb je een eerste indruk.

Elementen zijn zo ontworpen dat de bovenkant evenwijdig aan de plaat zou moeten lopen.

Pjotr27

QuoteOndertussen was in mijn achterhoofd het schrikbeeld ontstaan dat ik vorig jaar met Devialet en Audiovector de plank had misgeslagen:  dat nu gebleken is dat ik eigenljk  van een totaal ander geluid hou (zo word je nog eens wijzer op je oude dag) en dat ik tzt. mijn verlies moet nemen en beter kan overstappen op andere versterker en speakers.

Alleen al een setje andere luidsprekers kan genoeg zijn.... Zeker door wat te spelen met de Devialet firmware zal die het probleem niet zijn.
Audiovector of Stirling zijn gewoon twee heel verschillend klinkende luidsprekers...
Maar mooie upgrade, een Rega is heel fijn...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

burrito

Quote from: Pjotr27 on December  5, 2016, 11:31:03
Alleen al een setje andere luidsprekers kan genoeg zijn.... Zeker door wat te spelen met de Devialet firmware zal die het probleem niet zijn.
Audiovector of Stirling zijn gewoon twee heel verschillend klinkende luidsprekers...
Maar mooie upgrade, een Rega is heel fijn...

Mwah, hoe je het ook instelt, zal je niet altijd het karakter van de Devialet erdoorheen horen ? Ik heb alleen maar wat met de bass en treble gespeeld (was jarenlang vloeken in de kerk) en het tenslotte op default teruggezet.
Bij Multifoon heb ik ook even Harbeth speakers op de Devialet beluisterd. Inderdaad heel ander klankbeeld. Volgens Han (Multifoon) zou een Rega of Exposure versterker beter bij Harbeth passen.
Maar goed, het is nu niet meer actueel, want sinds de komst van de Rega heb ik niets meer te klagen over mijn installatie.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

Markus2

Mooi. Gefeliciteerd! Laat het grote genieten beginnen.
Hier overigens een vintage Lenco L75 (tussenwiel aandrijving) v.v. een Mission 774lc arm (Jelco SA250st OEM) en een (tevens) vintage Highphonic MC-A2e element (wel nieuwe ophanging, cantilever en stylus).

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Robiwan

Quote from: burrito on December  5, 2016, 10:41:45
In ieder geval geen brom, terwijl de speler wel dichtbij een luidspreker staat (meen me herinneren dat dit bij Rega spelers wel eens een probleem is).

Van de ring ben ik minder zeker. Ik zie wel een paar mm ruimte tussen armbasis en plint. Morgen zal ik Multifoon er naar vragen.
Er is heel wat discussie over de noodzaak van VTA. Ben nog een newbie, kom net uit een vinyl winterslaap van 25 jaar.

ook geen brom bij volume op 12 uur en de arm halverwege boven de plaat met de motor aan?
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

burrito

Quote from: Robiwan on December  5, 2016, 17:53:04
ook geen brom bij volume op 12 uur en de arm halverwege boven de plaat met de motor aan?

Ja, dan wel brom en ruis.
Zowel met motor aan als uit.
Arm halverwege boven de plaat heb ik niet eens meer geprobeerd.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear

Cyreg

Quote from: Robiwan on December  5, 2016, 17:53:04
ook geen brom bij volume op 12 uur en de arm halverwege boven de plaat met de motor aan?

Volumeknop op 12 uur zegt niks (per systeem verschillend) over hoe luid het dan thuis op de phonostand klinkt  :D
Dus IMO beter om de volumestand te zetten op het max luidste standje dat je de LP's zou beluisteren...en dan de hoeveelheid brom en ruis beoordelen!

Ik heb 30 jr Rega's gehad en allemaal met enige brom en ruis op die volume stand  ;)
En dus bij normaal luisternivo geen problemen (moet ook wel met 'n redelijke phonoamp zijn)

Veel plezier met de Rega TT  :exclamation:

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

burrito

Quote from: Cyreg on December  6, 2016, 13:22:33
Volumeknop op 12 uur zegt niks (per systeem verschillend) over hoe luid het dan thuis op de phonostand klinkt  :D
Dus IMO beter om de volumestand te zetten op het max luidste standje dat je de LP's zou beluisteren...en dan de hoeveelheid brom en ruis beoordelen!

Ik heb 30 jr Rega's gehad en allemaal met enige brom en ruis op die volume stand  ;)
En dus bij normaal luisternivo geen problemen (moet ook wel met 'n redelijke phonoamp zijn)

Veel plezier met de Rega TT  :exclamation:

Bedankt, soms draai ik best wel hard, standje 6 uur schat ik, dan hoor ik niets van brom of ruis.
Het was alleen als antwoord op Robiwan's vraag bedoeld.
Woonkamer: Rega Planar 3 - Ortofon 2M Bronze - Naim CD5 - Bluesound Node 2 - Devialet 200 - Audiovector Si3 Avantgarde Arreté
Werkkamer: Audeze Deckard - Focal Elear