Sonos Connect Externe DAC die vergelijkbaar is aan de DragonFly Black v1.2

Started by BenW, November 8, 2016, 12:25:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BenW

Al een tijd heb de Sonos Connect (analoog met Atlas Element aangesloten op een Marantz sr7010 en B&W 683) dit klinkt allemaal wel leuk.
Maar sinds kort heb ik een DragonFly Black v1.2 en deze DAC klinkt zo veel beter dan de interne DAC van de Sonos.

Hoe krijg ik deze sound ook uit de Sonos?
Ik denk eraan om een externe DAC aan te schaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Welke externe DAC geeft een vergelijkbaar geluid als dat van de AudioQuest Dragon Fly Black v1.2?
(het volume wil ik kunnen blijven aanpassen op de Marantz SR7010)

Als ik het niet red met enkel een externe DAC dan ga kijken naar de Magna Ultimo mod voor de Sonos Connect.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

Trabuca

Heb je de sonos al digitaal aangesloten om te zien wat de DAC van je Marantz doet?
De sonos ultimo is met name verbeterd op het digitale circuit, dus dat brengt niet veel als je analoog blijft aansluiten.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

zuiderwijk

Ik heb zelf een Sonos Connect en een Marantz 6010. Ik heb uiteindelijk een Arcam irDAC gekocht en het verschil was zeer groot. Zo groot zelfs dat ik overweeg deze weer te verkopen en voor een DAC te gaan uit een nog hoger segment.

Kortom, ik denk dat een externe dac inderdaad een significant voordeel gaat opleveren. Want hoe goed men in de marketing ook praat over de DAC in deze marantz serie (alhoewel de 7010 volgens mij een 32-bit versie heeft t.o.v. een 24-bit exemplaar in de 6010), het is mijn inziens nooit te vergelijken met een apparaat dat er puur voor gemaakt. Kan ook niet anders als je bedenkt dat mijn Marantz ca. 1100 euro was ten tijde van de aankoop, en de irDAC bijna 600.

Succes!

Trabuca

Maar ik verwacht dat de DAC van de 7010 wel beter zal zijn dan die van de Sonos. Dit kan eenvoudig getest worden. Een losse DAC zal beide zeker overtreffen.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

BenW

De DAC van de Marantz SR7010 had ik nog helemaal niet getest, ik lees vaak dat de Sonos DAC beter is dan die in menig reciever zit.
Zojuist toch maar even  aangesloten met een QED Performance Spiff kabel.
Het klinkt nu al wat beter, maar nog niet naar wens.

Morgen verwacht ik een AudioQuest Cinnamon digital coax in huis te hebben, hier ga ik verder mee testen.
(ook een Audio Quest Forest LAN kabel, dan weet ik in ieder geval zeker dat de LAN kabel goed is)

Als dit het gewenste geluid geeft dan denk ik toch maar een externe DAC zoeken die kwa geluid vergelijkbaar is met de AudioQuest Dragon Fly Black v1.2 of meteen naar de Magna Ultimo mod.
Had gehoopt dat iemand mij kon vertellen welke DAC kwa geluid vergelijkbaar is met de Dragon Fly.

Ik heb ook al contact gehad met Magna Hifi, de heer van Magna heeft mij verteld dat ik de meeste winst haal met de Ultimo mod.

Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

StereoMike

Quote from: BenW on November  8, 2016, 21:57:30
Had gehoopt dat iemand mij kon vertellen welke DAC kwa geluid vergelijkbaar is met de Dragon Fly.

Ik heb ook al contact gehad met Magna Hifi, de heer van Magna heeft mij verteld dat ik de meeste winst haal met de Ultimo mod.
Volgens mij kwam er al een prima advies voorbij namelijk de Arcam irDAC II. Waarom zou je zoveel uitgeven aan een Ultimo mod? De Sonos is alweer behoorlijk op leeftijd.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

i2Paq

Quote from: StereoMike on November  8, 2016, 23:23:05
Waarom zou je zoveel uitgeven aan een Ultimo mod? De Sonos is alweer behoorlijk op leeftijd.

Omdat die het digitale gedeelte verbeterd?

Dat wat je in je DAC prikt?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

StereoMike

Quote from: i2Paq on November  9, 2016, 08:27:59
Omdat die het digitale gedeelte verbeterd?

Dat wat je in je DAC prikt?
Een extra reden om voor een goede DAC te kiezen i.p.v. te investeren in een mod. Op termijn kun je dan altijd overstappen naar een betere streamer.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

BenW

@ Stereo Mike

Wat is een betere mediastreamer met dezelfde gebruiksgemak als dat van de Sonos?
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

zuiderwijk

In 'dezelfde' prijsklasse, Auralic Aries Mini. Wellicht een Bluesound Node2?

StereoMike

Quote from: BenW on November  9, 2016, 11:28:23
@ Stereo Mike

Wat is een betere mediastreamer met dezelfde gebruiksgemak als dat van de Sonos?
Die vraag mag je eigenlijk zelf beantwoorden maar volgens mij ben je op zoek naar beter geluid. In veel opzichten lijkt de Auralic app veel op die van de Sonos iPad app 6.4.8 zonder de opsmuk.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Mokumer45

Ik heb zelf de Teufel Raumfeld Connector 2 muziekstreamer en die voldoet voor mij prima. Maar ik heb absoluut geen "gouden oortjes", dus misschien vinden anderen dit aparaat wel ver onder de maat. Het heeft wel diverse (zeer) goede beoordelingen, zeker in verhouding tot de prijs.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Roeland

Ik denk dat niet zo zeer de dac van de Sonos zo slecht is.

Grootste zwakke punt van dit soort streamers zijn de voeding. Allemaal highswitching travootjes (intern of extern).
Weet zeker als je de opbouw van de voeding linear maakt dat je ieder zult verassen hoe goed een Sonos kan klinken.

Mocht je een projectje aan willen gaan; onderstaande link geeft mooi weer hoe de voeding eruit kunt slopen.
https://www.ifixit.com/Guide/Sonos+Connect+Internal+Power+Supply+Replacement/61573

Hang er dan een HDplex voeding aan en hoppa.  O0
http://www.hd-plex.com/HDPLEX-Fanless-Linear-Power-Supply-for-PC-Audio-and-CE-device.html

Roeland

Wil je helemaal wild gaan, dan kun je ook de dac van de sonos gaan vervangen.
Ik zou wel eerst de voeding aanpakken en daarna deze DAC inbouwen

https://wyred4sound.com/products/upgrades-and-mods/sonos-connect-modified

BenW

Quote from: zuiderwijk on November  9, 2016, 12:42:23
In 'dezelfde' prijsklasse, Auralic Aries Mini. Wellicht een Bluesound Node2?

Thanks. die Auralic Aries Mini lijkt mij wel wat, hier ga ik wat onderzoek naar doen.
Dit apparaat is nieuw voor mij.
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

BenW

Quote from: Siddartha on November  9, 2016, 19:42:32
waarom koop je die dragonfly niet?

Heb een Dragon Fly, maar deze werkt op USB en kan ik niet aansluiten op de Sonos Connect
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

BenW

Quote from: zuiderwijk on November  9, 2016, 12:42:23
In 'dezelfde' prijsklasse, Auralic Aries Mini. Wellicht een Bluesound Node2?

De Auralic Aries Mini ga ik eens nader bekijken, thanks!
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

BenW

Quote from: Roeland on November  9, 2016, 20:14:48
Ik denk dat niet zo zeer de dac van de Sonos zo slecht is.

Grootste zwakke punt van dit soort streamers zijn de voeding. Allemaal highswitching travootjes (intern of extern).
Weet zeker als je de opbouw van de voeding linear maakt dat je ieder zult verassen hoe goed een Sonos kan klinken.

Mocht je een projectje aan willen gaan; onderstaande link geeft mooi weer hoe de voeding eruit kunt slopen.
https://www.ifixit.com/Guide/Sonos+Connect+Internal+Power+Supply+Replacement/61573

Hang er dan een HDplex voeding aan en hoppa.  O0
http://www.hd-plex.com/HDPLEX-Fanless-Linear-Power-Supply-for-PC-Audio-and-CE-device.html

Zeer interessant stuk, maar niet voor mijn handen geschikt haha
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

BenW

Gisteren de AudioQuest Cinnamon Digital Coax, het geluid is weer wat beter.
Maar nog niet naar wens.
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

Siddartha

Quote from: BenW on November 10, 2016, 16:19:17
Heb een Dragon Fly, maar deze werkt op USB en kan ik niet aansluiten op de Sonos Connect

ah ja, tuurlijk, niet handig!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

BenW

Inmiddels draai ik een paar dagen met de AudioQuest Cinnamon Digital Coax, gebruik dus de DAC van de Marantz SR7010.

Dit klinkt al een stuk beter dan met de Sonos Connect DAC.

t.z.t. ga ik voor de Magna Ultimo mod of over naar de BleuSound Node 2 of Auralec Aries Mini of een nader te bepalen audiostreamer. 

Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

BenW

Het wordt toch de Auralic Aries Mini (die later te upgraden is met een lineaire voeding en externe DAC) of de BlueSound Node 2 (die te upgraden is met een externe DAC).

Ben mij voorlopig nog aan het inlezen over welke streamer de beste audio kwaliteit heeft en of de (Apple) iOS app hierbij stabiel is.

Mocht iemand zijn ervaring met met deze steamers willen delen, hou je niet in  :popcorn:
Arcam AVR550, Samsung 65QN93B, PS5 Disk Edition, Dune HD Real Vision 4K met iFi iPower X, Apple TV 4K (3rd generation), Auralic Altair G1, B&W CM10s2, B&W M1 Mk2, CM Centre s2, SVS SB-2000 Pro en AudioQuest bekabeling.

mijkie

Kijk ook eens naar de Yamaha wxc-50, klinkt erg goed en de rest, bediening etc is echt top !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6