Vergelijkende test home@themovies 13/11/16

Started by nielvm, November 7, 2016, 16:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Dag iedereen,


Zoals vele anderen bezocht ik onlangs de home cinema happening in Wijnegem, georganiseerd door home@themovies/cinedream.
Op deze beurs stonden zowat alle relevante huidige projectoren naast elkaar te spelen op een daylight scherm van xtremscreen.

Na de beurs heb ik met Werner contact genomen omdat ik op de beurs een vergelijking miste tussen een daylight scherm en een "gewoon" matwit scherm. In mijn geval in een volledig verduisterde ruimte. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in het verschil tussen verschillende bronnen, het gebruik van E-shift e.d.

Werner gaf meteen aan dat hij zo'n demonstratie voor mij wel zou willen organiseren. Aangezien ik mij kon inbeelden dat ik niet de enige ben die zo'n demonstratie zou kunnen waarderen, heb ik voorgesteld om deze demonstratie voor het "brede publiek" open te zetten.

Concreet zal Werner een demonstratie organiseren met 2 (misschien 3) identieke opstellingen met telkens een Epson Tw9300 projector. De 2 opstellingen blijven de hele demonstratie identiek, met telkens één component dat verandert, namelijk:

-          2 verschillende schermen (daylight-matwit)
-          Verschillende bron (dune – oppo)
-          E-shift uitgeschakeld/ingeschakeld
-          Projector gekalibreerd/standaard (cinema) stand
-          Blu-ray/UHD (HDR) film
-          Motion flow aan/uit
-          Dynamische iris aan/uit
-          ...

Deze demonstratie zal op dezelfde locatie plaatsvinden van de HCH, namelijk Bijkhoevelaan 3 in Wijnegem op zondag 13 november om 13 uur (volgende zondag).

Aangezien deze demonstratie gepaard gaat met de nodige professionele uitleg, is het aantal inschrijvingen beperkt op 15 personen, waarvan er reeds 6 plaatsen bezet zijn. Mochten er toch (veel) meer mensen zich aanmelden, zal er een tweede demonstratie georganiseerd worden na de eerste (15u00-15u30).

Gelieve in dit topic aan te geven als je aanwezig wilt/zal zijn. De eerste 9 zijn zeker van een plaatsje!


Graag tot dan!
Niel
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

home@the movies

We zullen er voor de fun ook nog een daylight 2.0 scherm bijzetten, dan hebben we alles  ;)

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Charlemagne

Mooie test! Ben benieuwd naar de verslagen terzake. Twee keer naar Wijnegem bollen is er voor mij teveel aan. Veel plezier. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

N1v3K

Aangezien ik ook in conclaaf ben om een Daylight scherm aan te schaffen en deze ook naast een gewoon matwit scherm zou willen zien, ben ik graag van de partij!  :happy:

nielvm

Mooi zo, jij bent nummer 6. Er heeft iemand intussen afgezegd...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

ppeter

Indien mogelijk zou ik heel graag aanwezig zijn?  ^^
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

patrickbmwz1

Ik wil me graag aanmelden, indien nog plaats uiteraard ;D
Epson TW-9300W/Xtrem Screen Daylight/Pioneer SC-LX89/Pioneer KRP-500M/Pioneer BDP-LX55/4x Monitor Audio GS-60/M.A. GS-LCR / M.A. GS-10/SVS-PB12plus2/Velodyne SMS-1/QED interlinks/QED silver-anniversery cables/
Belkin PureAV PF40/Furutech Powercables

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

The Luggage

Ik moest eerst afhaken, maar heb nu toch nog iets kunnen regelen met het thuisfront.

Ik ben dus morgen ook graag aanwezig.


nielvm

Prima, dat brengt het totaal op 9 en Werner heeft ook nog een man of 2 voorzien. Dat wordt een mooie groep...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Aan iedereen die komt: tot morgen!

Het zou kunnen dat ik nog een vriend meebreng...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

home@the movies

#13
Een paar foto's van de setup, 3 Epson TW9300 broederlijk naast elkaar, in het midden een Kingpin matwit 1.0 scherm, links een Xtrem Daylight 0.9 en rechts een Xtrem Daylight 2.0 scherm.
Als bronnen hebben we een Oppo, een Panasonic UHD speler, de Kaleidecape 4K en een media player.
Op de 3 projectoren kan tegelijk dezelfde bron in HD worden geprojecteerd om mooi te kunnen vergelijken, de ruimtes zijn door middel van zwarte gordijnen volledig van inkomend licht afgesloten.

Da-lite

Dat is weeral een mooie set-up Werner en super gedaan dat je zo kan vergelijken op drie verschillende schermen tegelijk.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

home@the movies

Quote from: Da-lite on November 12, 2016, 20:27:11
Dat is weeral een mooie set-up Werner en super gedaan dat je zo kan vergelijken op drie verschillende schermen tegelijk.

Dank u, ik moet zeggen ik heb er uiteraard zelf even gebruik van gemaakt om tijdens de setup eens een vergelijk te maken en het is best wel impressionant  ;)
Uiteraard hou ik de foto's waar er effectief beeld op te zien is voor na de shoot out  ;D ;D ;D, mochten er last minute nog interesse zijn, we kunnen nog een 4 tal plaatsjes weggeven.

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

ppeter

Dat heb je weer mooi geregeld Werner! 👍
Tot morgen guys 😎🎥
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

katwax

Had er graag bij geweest, maar zit met andere verplichtingen. Ik lees morgen graag een verslag dus hierover, vooral verschil tussen 0.9 en 2.0 :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

ppeter

We hadden veel zin en hebben er tijd voor vrij gemaakt.
Het was voor mij weer een zeer leerrijk en productieve shoot-out!
Graag wil ik Werner en zijn collega's nogmaals van harte bedanken, om hun zondag op te offeren voor de freaks en om hun honger naar kennis te stillen! 👍🆙👍

Ik heb weer veel bijgeleerd met een grondige tekst en uitleg over de features van de Epson TW9300.
Volgende zaken zijn heel uitvoerig aan bod gekomen:
E-shift
Iris
HDR
Frame interpolation
ISF calibratie

En natuurlijk de unieke vergelijking van een (Kingpin) matwit 1.0 scherm, een Xtrem Daylight 0.9 en een Xtrem Daylight 2.0 scherm.

Hierbij kunnen we besluiten dat het Daylight scherm een echte meerwaarde is met schitterende zwartwaarden en een mooi zacht beeld, zowel in lichte als donkere omstandigheden!
En dan natuurlijk nogmaals de bevestiging dat de nieuwe Epson TW9300 een schitterende beamer is met een geweldige prijs/kwaliteit verhouding! 👍👍👍
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * Focal Chora 826 - Chora Center - Chora 806 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * Apple TV 4K 2022 *
 ** iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro ** Apple Watch Ultra **

The Luggage

Vooreerst bedankt aan Werner en zijn collega's voor de organisatie, de ontvangst en de uitgebreide uitleg. Het was zeer aangenaam en leerrijk. Ook bedankt aan Niel om het mee te organiseren.
Hierbij mijn ervaringen.

Het was de eerste keer dat ik de Epson 9300 zag en dat viel heel erg goed mee. De eerste lcd die ik echt zou overwegen als alternatief voor JVC en Sony. Met de e-shift aan en de enhancement (super resolutie?) lichtjes geactiveerd gaf het een zeer mooi plaatje. Prijs-kwaliteit kan je volgens mij moeilijk beter doen momenteel. Dit belooft ook veel goeds voor de nieuwe Epson LS10500.

Het Xtremscreen daylight 0.9 was wat mij betreft ook een succes. Ik heb ervaring met een Black Diamond 1.4 en ik vond dat een goed scherm voor in de woonkamer, maar de sparking/schittering in de lichte scenes (blauwe lucht, sneeuw) was een minpunt. De sparkling was duidelijk minder aanwezig bij de Xtrem, ik moest echt dichter bij gaan en op zoek gaan om het te zien. Ik heb ook niets gemerkt van hotspotting of een te beperkte kijkhoek. Ondanks de lagere gain, kreeg de Epson het scherm voldoende helder, ook met de lamp opEco-stand.

Als je een ruimte hebt die niet perfect te verduisteren is of die lichte muren of een licht plafond heeft (de meeste woonkamers dus), dan zou ik zeker wat verder sparen en een Xtrem nemen in plaats van een matwit scherm. Je haalt dan echt veel meer uit je projector.

Heb je een batcave, dan is de keuze tussen een Xtrem daylight of een matwit scherm voor mij wat minder evident. Het Xtrem scherm geeft een duidelijk hoger contrast en minder strooilicht, maar of dat de meerprijs in een batcave waard is, moet ieder voor zichzelf uitmaken. De sparkles op de Xtrem waren zoals gezegd helemaal niet storend, maar ze waren er nog wel een klein beetje. Als je daar echt heel erg gevoelig voor bent, dan kies je in een batcave misschien beter vooreen matwit. In ieder geval zou ik iedereen met een batcave die een nieuw scherm wil kopen, aanraden om toch ook eens het Xtrem te testen. Je gaat er best niet zo maar van uit dat een matwit scherm de beste keuze is.

Het 2.0 scherm gaf mooi helder plaatje met veel licht. De nadelen die je bij zo'n hoge gain verwacht (sparkling, hotspot, beperkte kijkhoek), vielen goed mee. Maar dit lijkt mij toch niet echt bedoeld voor gebruik in de gemiddelde HT-ruimte of huiskamer.

Ik zag de frame interpolation meteen toen ze werd opgezet op de laagste stand en dat zag er voor mij "niet zoals een film" uit. Absoluut nuttig voor sportbeelden, maar wat film betreft en ben ik momenteel nog te veel geconditioneerd door de 24 frames waar men in de jaren '20 van de vorige eeuw (noodgedwongen) voor heeft gekozen. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk. Ik heb wel begrepen dat de frame interpolation van Epson niet meteen de beste is die er op de markt is. Om mij te overtuigen van het nut ervan in een film, zou ik het eens moeten testen op een projector waar het nog beter werkt (Sony?) en met films die ik heel goed ken.

HDR was moeilijk te testen. Om echt te tonen wat de mogelijkheden van HDR zijn, zal je volgens mij voorlopig moeten terugvallen op een heldere flatscreen zoals de Sony ZD9. Hopelijk komt er snel een manier om op projectoren makkelijk een correcte 4K + Wide Color zonder HDR te krijgen.Een vergelijking tussen dat laatste en een standard blu ray lijkt mij interessant om te zien wat het bredere kleurenspectrum van UHD-Blu-ray nu juist toevoegt.

Nogmaals aan de organisatie voor een zeer boeiende namiddag!

N1v3K

Ook ik vond het weer een leerzame middag. Uitleg bij de Epsons was interessant en mooi ook om het vergelijk te zien met en zonder pixel shift. Zonder vond ik het niks, maar met de shift aan werd het een mooi plaatje. Richting het zachte van de lcos projectoren.

Verder was het verschil tussen 1.0 matwit en 0.9 daylight goed te zien met de verlichting aan. Wanneer de verlichting uit was, was ook het verschil beduidend minder. Ik twijfel heel erg of ik het het prijsverschil waard vind..  :mellow:

Ter illustratie een tweetal voorbeelden met de verlichting aan en nog een foto van de verduisterde situatie.








Voor het geval het niet duidelijk is. Links de Xtrem Daylight 0.9 en rechts de Kingpin matwit 1.0  :P

Joske007

Via deze weg wou ik het gehele team achter Cinedream van harte bedanken om op een zondag dit allemaal weer mogelijk te maken :clapping:  :headbanging:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

patrickbmwz1

Heel erg bedankt voor de organisatie  :worship: Top geregeld en een zeer goede en duidelijke uitleg. De TW-9300 heeft i.c.m de Daylight 0.9 veel indruk gemaakt :clapping:
Epson TW-9300W/Xtrem Screen Daylight/Pioneer SC-LX89/Pioneer KRP-500M/Pioneer BDP-LX55/4x Monitor Audio GS-60/M.A. GS-LCR / M.A. GS-10/SVS-PB12plus2/Velodyne SMS-1/QED interlinks/QED silver-anniversery cables/
Belkin PureAV PF40/Furutech Powercables

Jerommeke

Is die Kingpin geschikt voor 4K qua structuur?