Upgrade in stereo maar andere vraagstelling nu.

Started by niels1962, November 7, 2016, 12:29:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Akoestiek, speakers & diens opstelling, bron(materiaal), versterking, tweaks zoals bekabeling.

In mijn optiek geeft deze volgorde de mate weer, waarin de verschillende schakels in een stereoketen het eindresultaat beïnvloeden. En zoals aangeven zijn het allen schakels in een keten; de onderlinge samenhang (match) is tevens van invloed.


Quote from: denoontje on November  7, 2016, 13:03:01
Heb ook een 3802 gehad op b&w. Om stereo op te kalefateren heb ik een stereoversterker er op gezet. Ik ken je speakers niet direct maar ik denk dat je daar veel winst kan halen. Probeer er eens een te lenen.

Zet iig je denon in pure direct voor stereo en gebruik niet de audessey.

Bekabeling kan wat doen maar zou niet mijn eerste keus zijn.

Check ook even de polariteit...hoe zit je 220v stekker in het stekkerblok of beter nog direct op de wandcontactdoos. Gratis te testen en kan al wat uitmaken. Geldt ook voor je afspeel apparatuur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

NielsLu

2 Weken geleden ben ik overgegaan van een Marantz SR7001 receiver naar een Arcam AVR400 receiver (tweedehands). De hoeveelheid extra detail wat ik hiermee heb gekregen is is niet gering. Dus ik zou ook echt naar Arcam gaan luisteren.

Daarnaast vind ik de Arcam in stereo erg goed dus kun je het gemak van één apparaat houden.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

denoontje

Arcam is op stereo gebied idd wel goed, ik ging van denon naar Arcam en dat verschil was huge.
Goede all in one oplossing. Zeker de nieuwste versies met dirac aan boord, maar die kosten dan ook wat.

Maar aparte stereo versterker en alles daarop aansluiten verdient toch mijn voorkeur (al dan niet via de preouts van de HT versterker) als je het hebt over streaming en cd.

Pass trough optie is meegenomen maar geen must als je het volume op de stereoversterker kan aflezen (via display of bijv via streepjes bij de knop). Daarmee kun je ook een wat oudere versterker gebruiken en evt kosten drukken (marktplaats).

Deels eens met Xander mbt de volgorde...
Akoestiek is niet altijd te doen helaas in bijv een woonopstelling...
En de versterker moet wel de speakers kunnen aansturen dus die moeten afgestemd zijn.

niels1962

Heb ook serieus naar arcam gekeken en heel veel goede dingen gelezen waaronder de dirac afregeling maar uiteindelijk is het ook een verhaal van wat ga ik besteden? Je gaat van 2 naar 2,5 en zit inmiddels al op 3. Het break over / relatie breekpunt is nu wel bereikt.  :ohmy:  iemand toevallig wel ervaring met de arcam sr250? Schijnt goed te zijn alleen snap ik de vele HDMI aansluitingen dan weer niet.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Xander32

#29
Men legt al snel de focus op andere versterking, maar echt een stap voorwaarts ga je vaak enkel met andere ls verkrijgen. Ervan uitgaande dat de huidige versterking de huidige ls goed in hun greep hebben. Echter, indien de versterker momenteel de zwakste schakel in de keten betreft, dan zou een opwaardering daarvan zinvol kunnen zijn.

Wat is jouw budget en wat zou je willen bereiken?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

niels1962

Budget is max 3000. Doel is een goed stereobeeld neer zetten. De zwakste schakel in mijn huidige stereo setup is volgens mij de Denon 3808. Goeie surround receiver maar in stereo niet best heb ik nu reeds ervaren. Speakerkabels heb ik destijds niet op bezuinigd dus daar ga ik weinig verbetering in creëren. Heb nordost flatline kabels. Speakers zouden mss beter kunnen maar ben ik nog erg tevreden mee. Die ga ik op een later tijdstip vervangen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

pekelvlees

#31
Ik ben onlangs van een Marantz Sr-7007 (HT) naar een Marantz Pm-8005 gegaan,Echt een wereld van verschil  :pompom:
Ik kreeg het stereo geluid in het verleden nooit goed.
Begin gewoon met een goede stereo versterker en dan kun je in de toekomst altijd je speakers nog upgraden....voor 3000€ moet dat makkelijk lukken,denk dat je nog behoorlijk wat geld kan overhouden ook !
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

Xander32

Hoe staan de ls opgesteld? Heb je deze binnen de beperkingen van de ruimte optimaal opgesteld? Daar is betreft stereobeeld vaak veel mee te halen en dat kost je enkel enige inspanning.

Bekabeling is wat mij betreft de finetuning van een set, die gaan niet het grote verschil maken.


Quote from: niels1962 on November 27, 2016, 16:04:44
Budget is max 3000. Doel is een goed stereobeeld neer zetten. De zwakste schakel in mijn huidige stereo setup is volgens mij de Denon 3808. Goeie surround receiver maar in stereo niet best heb ik nu reeds ervaren. Speakerkabels heb ik destijds niet op bezuinigd dus daar ga ik weinig verbetering in creëren. Heb nordost flatline kabels. Speakers zouden mss beter kunnen maar ben ik nog erg tevreden mee. Die ga ik op een later tijdstip vervangen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

niels1962

Daar heb je zeker een punt Xander. Ik heb niet echt een handige kamer voor de speakers ondanks dat het 50 m2 is. Dus eerst de speakers proberen te centreren en dat was al een hele verbetering. Ik zit dan op zes meter afstand van de speakers. Let wel dat ik na het luisteren de speakers dan weer terug moet zetten op hun plek. Toevallig vanmiddag de speakers daar gelaten en de luisterpositie aangepast. Dus stoeltje naast de kachel en toen op 3,5 tot 4 meter geluisterd. Whow, wat een verschil. Ik baal er nu al van dat ik daar niet meteen mee ben begonnen. Een compleet andere luister ervaring.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Xander32

 :thumbs-up:

Tip; probeer nu eerst tot een optimale opstelling te komen, vertrouw daar bij op jouw oren. Afstanden tot de wanden, tussenruimte tussen de de speakers, afstand tot luisterplek en het al dan niet indraaien. Om dat max uit te buiten ben je zo een tijdje verder; na een wijziging eerst weer een poosje luisteren en op basis daarvan weer verder. En de laatste zetjes betreft soms cm-werk. De optimale positie kan je met een potlood markeren, indien je de ls. "na gebruik" weer uit de weg dient te ruimen. Tegels onder de ls met daaronder meubelglijders zijn dan een verademing.


Quote from: niels1962 on November 27, 2016, 21:51:16
Daar heb je zeker een punt Xander. Ik heb niet echt een handige kamer voor de speakers ondanks dat het 50 m2 is. Dus eerst de speakers proberen te centreren en dat was al een hele verbetering. Ik zit dan op zes meter afstand van de speakers. Let wel dat ik na het luisteren de speakers dan weer terug moet zetten op hun plek. Toevallig vanmiddag de speakers daar gelaten en de luisterpositie aangepast. Dus stoeltje naast de kachel en toen op 3,5 tot 4 meter geluisterd. Whow, wat een verschil. Ik baal er nu al van dat ik daar niet meteen mee ben begonnen. Een compleet andere luister ervaring.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

niels1962

En tegels met glijders eronder heb ik gelukkig al jaren.  ;D
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

HJ

#36
Ik heb zelf een denon 3802 en een sr7007 gehad. Beide vond ik in stereo gewoon niet goed. Ik heb op de sr7007 toen losse eindversterking aangesloten dat was beter maar toch klonk het gewoon niet lekker. Film was daarintegen prima.
Ik had toen martin logans die echt alles in het hoog laten horen.
Ik ben toen overgegaan naar rotel, losse voor/eind combi. Dat was voor mij gewoon zoveel beter.
Zoals gezegt is akoestiek één van de belangrijkste aspekten,  daarbij de combi van je speakers/versterkers/vv.
Laat je niet gek maken vwb kabels etc. Als je set niet in balans is krijg je het met een paar kabels niet goed.

Wat vond je de van de rotel die je op proef had?

niels1962

De kabels heb ik toch al en zijn verwerkt in mijn vloer, die krijg ik niet meer weg. Ik had de Rotel 1592 in huis een paar weken terug en het leefde voor mij totaal niet. Ik dacht echt "is dit het"? Dan hou ik mijn Denon gewoon aan. Toen de Cambridge audio, versterker met een DAC/streamer van hetzelfde merk ervoor en ik was gelijk overtuigd. Nu is de vergelijking niet helemaal eerlijk natuurlijk want dan had ik op de Rotel ook een goeie dac/streamer moeten aansluiten. En de advies verkoop van wat ik nu heb staan ligt 1600 hoger dan de Rotel. Dat zegt niet alles natuurlijk maar vooral de 851N dac/streamer van Cambridge audio schijnt erg goed te zijn. Heb nu de CXN staan en dat vind ik al geweldig.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

HJ

Je zou die goede streamer dac dan ook eens op je oude toestel kunnen proberen. Maar sowiso is het niet handig om meerdere componenten tegelijk te switchen.

Ik vind de marantz/denon vs rotel echt een wereld van verschil. Ik vind rotel neutraler klinken maar Blijkbaar niet jouw smaak [emoji6]

Dat de combi die je nu op proef hebt beter klinkt mag best, kost ook meer en is blijkbaar ook jouw smaak.
Met een goede opstelling valt er misschien nog meer uit te halen.

Xander32

... dan staat niets jou in de weg om naar hartelust te schuiven, of het moet de regering zijn 8).

Quote from: niels1962 on November 28, 2016, 07:30:12
En tegels met glijders eronder heb ik gelukkig al jaren.  ;D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Markus2

#40
Ik zou geld in de akoestiek steken.

"Je weet niet wat je hoort" geef jezelf reeds aan en dat is eigenlijk omdat je niet weet waarnaar je luistert. Dat bedoel ik niet vervelend, want dit zou voor mij en alle anderen ook opgaan.
Ik ben dan ook geenszins van plan je je plezier te ontnemen; Jij bepaalt de te bewandelen weg en dat moet die zijn waar jij je prettig bij voelt (en niet een ander)!

Maar; Vergeet toch ook die akoestiek niet. Goochel wat met kleden, matrassen en lakens op vloer, tegen de wand en desnoods plafond. Al is het maar voor de ervaring ervan. Mooie apparatuur is natuurlijk ook een leuk aspect van de hobby, dat weet ik wel hoor.

Wat je ook doet; Succes en plezier toegewenst.

Groet, Mark ;)

Edit; Schuiven, draaien en kantelen van luidsprekers, maar ook variëren met de luisterpositie kan ook veel soelaas bieden.
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HJ

Quote from: Markus2 on November 30, 2016, 14:44:18
Ik zou geld in de akoestiek steken.

"Je weet niet wat je hoort" geef jezelf reeds aan en dat is eigenlijk omdat je niet weet waarnaar je luistert. Dat bedoel ik niet vervelend, want dit zou voor mij en alle anderen ook opgaan.
Ik ben dan ook geenszins van plan je je plezier te ontnemen; Jij bepaalt de te bewandelen weg en dat moet die zijn waar jij je prettig bij voelt (en niet een ander)!

Maar; Vergeet toch ook die akoestiek niet. Goochel wat met kleden, matrassen en lakens op vloer, tegen de wand en desnoods plafond. Al is het maar voor de ervaring ervan. Mooie apparatuur is natuurlijk ook een leuk aspect van de hobby, dat weet ik wel hoor.

Wat je ook doet; Succes en plezier toegewenst.

Groet, Mark ;)
Goei tip hoor. Zet een top set maar in de badkamer [emoji6]
Maar aanpassingen aan de luisterruimte zijn sowiso te prefereren, hebben nut voor de huidige set maar ook voor de toekomstige upgrades.
De beste apparatuur blijft matig klinken als de luisterruimte niet goed is.

niels1962

Bedankt voor de tips over akoestiek en plaatsing enzo. En niet vervelend opgepakt hoor mark. Heb daar al aardig mee geoefend. Qua plaatsing van de speakers en mezelf denk ik dat ik een redelijk goed resultaat heb behaald. En in die positie is het verschil tussen de Denon en de Cambridge fenomenaal. Maar ga zeker nog verder schuiven en experimenteren hoor. Hoewel ik de set vandaag besteld heb.  :pompom:
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Xander32

Mooie vooruitzichten, have fun  :thumbs-up:.

Quote from: niels1962 on November 30, 2016, 21:14:30
Bedankt voor de tips over akoestiek en plaatsing enzo. En niet vervelend opgepakt hoor mark. Heb daar al aardig mee geoefend. Qua plaatsing van de speakers en mezelf denk ik dat ik een redelijk goed resultaat heb behaald. En in die positie is het verschil tussen de Denon en de Cambridge fenomenaal. Maar ga zeker nog verder schuiven en experimenteren hoor. Hoewel ik de set vandaag besteld heb.  :pompom:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

boem

#44
Ik zeg: room correction, daar ruimt het stereobeeld echt enorm van op. En hoeft tegenwoordig (evt tweedehands) niet waanzinnig veel meer te kosten. Ik heb een antimode met botw voeding, zet 'm in als dac en die gaat alleen weg voor een mooiere alles-in-een oplossing zoals een lyngdorf oid.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Markus2

Goed gedaan Niels1962!

Veel plezier van de nieuwe aanwinsten (zodra in je bezit dan).

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

niels1962

en ze zijn gister binnengekomen hoor!!  ;D Ik kan gelijk 1 verhaal ontkrachten en dat is dat de Cambridge audio 851N geen meerwaarde zou hebben t.o.v. de CXN. Waar, de CXN klinkt erg goed maar de 851N gaat toch nog een stukje verder. En het kan alleen maar mooier worden want ik heb nog maar een uur of 5 gespeeld. Wat een genot!
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4