huur woning student

Started by SV..S, November 2, 2016, 12:10:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

ik zal proberen dit beknopt weer te geven.
mijn dochter huurt per 1-11 samen met 2 anderen (waarvan 1 dochter van de huiseigenaar is) een appartement in Rotterdam.
daartoe moet ze een huurovereenkomst en een ''bewonersregeling'' tekenen.
ze hebben dan allen een aparte slaapkamer en gezamenlijke keuken badkamer enz.

nu vind ik dat met name de bewonersregeling vol staat met futiliteiten, waarmee het meer op een corveelijst voor een jeugdkamp lijkt.
ik kan eigenlijk niet goed vinden wat de verhuurder van de huurder mag ''eisen''

de verhuurder (en dochter) zijn bekenden dus willen we dit subtiel aanpakken.
echter zal ze hier waarschijnlijk wel 6 jaar zitten dus dan wil je niet vastzitten aan ''rare'' afspraken.

zijn er regels waaraan een ''bewonersregeling'' moet voldoen?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

snopper

doel je hier meer op huisregels? of wat zou er in dit bewonersreglement moeten staan?
als je huisregels bedoelt, heb je bijv van casa400 al een voorbeeld onder:
http://www.studentencasa400.nl/index.php?content=com_content&id=5&cid=50

Snopper

SV..S

huisregels is inderdaad een betere naam, ik vind de naam bewonersregeling ook niet logisch.

het voorbeeld waar je naar verwijst geeft wel een idee maar ik vraag me af of je deze eisen ook mag stellen in de particuliere sector?
of is de verhuurder vrij te bepalen wat wel en niet mag?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

snopper

Denk dat het een beetje afhangt van wat er in die huisregels staat ....
Als er bijvoorbeeld zoiets staat dat je geen voeding mag toebereiden met uien en knoflook omdat dit reukoverlast veroorzaakt dan moet je eens gaan nadenken of dit wel het juiste voor je dochter is .. maar aangezien ik niet zie wat er gevraagd/verlangd wordt kan ik er verder niets over zeggen. Ik vindt dat de huisregels zoals in het voorbeeld heel acceptabel zijn.

Snopper

Mokumer45

Ik weet van deze materie niets af, maar het lijkt mij logisch, dat er geen onredelijke dingen/eisen in kunnen staan. Maar er is natuurlijk de kwestie: wat is redelijk en wat is onredelijk? Iedereen zal daar een eigen mening over hebben.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Erik

Je zal met 4 man ok vrouw in een huis toch iets van regels moeten hebben anders wordt het snel een puinhoop of het moeten echt hele goede vriendinnen zijn.
Zolang ze maar niet al onredelijk zijn ik denk niet dat als ze 1 x te laat kookt meteen het huis uitgezet wordt en een boete van €500 krijgt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SV..S

enkele voorbeelden;


Na het koken en eten;
-is aanrecht opgeruimd en met vochtige en droge doek (keukenrol) afgedaan
-is de vaatwasser ingeruimd en aangezet
-is het fornuis schoongemaakt


wassen: bij aanbod, in overleg, geen kleine wasjes draaien, graag wachten tot wasmachine vol kan.

-Vensterbank woonkamer wekelijks afdoen met natte en droge doek, ook de randjes van de plinten meenemen van hal, lambrisering en trap.

Douche niet langer dan 5 minuten, zet de oven niet voor één broodje aan,

beetje dubbel als je ergens anders schrijft ''bij overschrijding kosten nutsbedrijf word dit doorberekend word aan de huurders''?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Oud lid

Persoonlijk vind ik dit soort minutieuze omschrijvingen te ver gaan. Het kan ook wel wat algemener beschreven worden. Ik zou dat gewoon met de mensen bespreken. Zo omschreven is er namelijk al snel sprake van een "overtreding" en kan vaak niet gehandhaafd worden c.q. alleen maar excessief bestraft worden omdat het een kleine overtreding is en opgenomen in de overeenkomst.

Erwin B

Hanky Panky

Het klinkt alsof ze met Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory gaat samenwonen  :D
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

snopper

Quote from: Hanky Panky on November  2, 2016, 23:22:26
Het klinkt alsof ze met Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory gaat samenwonen  :D
^^

Sommige details gaan te ver ... aan de andere kant heeft de eigenaar wellicht ervaring met verhuur aan andere studenten en door schade en schande wijzer geworden? Misschien even handig dit even na te vragen?

Ik weet ook nog wel uit mijn eigen tijd dat van de 3 heren in een huis er eentje het niet zo nauw nam met de opgestelde huisregels en hier regelmatig discussies over waren .. daartoe hoorden ook keuken schoonmaken nadat er gekookt was (alsof er een bom was ingeslagen) en niet te lang douchen ... het was zelfs zo dat we een timer opgesteld hebben nadat die ene heer er een goed uurtje (met zijn vriendin) onderstond en de onderbuurman klagen kwam wegens te nat muurwerk (dat lag ook aan niet zo goede betegeling toen) doordat er continue gedoucht werd. We kregen naderhand wel de kosten van warm water opgedeeld en onze toenmalige vaste lasten gingen hierdoor omhoog .. dus ik begrijp sommige regels wel .

Snopper

i2Paq

#10
Quote from: SV..S on November  2, 2016, 18:43:05
enkele voorbeelden;


Na het koken en eten;
-is aanrecht opgeruimd en met vochtige en droge doek (keukenrol) afgedaan
-is de vaatwasser ingeruimd en aangezet
-is het fornuis schoongemaakt
-Vensterbank woonkamer wekelijks afdoen met natte en droge doek, ook de randjes van de plinten meenemen van hal, lambrisering en trap.

Lijkt mij gewoon logisch, anders wordt het een zooitje.

Quote
wassen: bij aanbod, in overleg, geen kleine wasjes draaien, graag wachten tot wasmachine vol kan.

Ik was alleen mijn eigen spullen, dus dat bepaalt ze zelf lijkt mij?

Quote
Douche niet langer dan 5 minuten, zet de oven niet voor één broodje aan,

Een vrouw die "maar" 5 minuten doucht, kom op zeg, wat een achterlijke regel.

En een broodje bakken moet gewoon kunnen!

Quote
beetje dubbel als je ergens anders schrijft ''bij overschrijding kosten nutsbedrijf word dit doorberekend word aan de huurders''?

Wat is "overschrijding" in dit geval?
Is er een meetwaarde/punt?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

GH

#11
Ik zie helemaal geen schokkende dingen... hooguit een beetje doorgeschoten in de details :-).

Maar je kan maar duidelijk zijn als verhuurder wat je verwacht, weten haar vriendinnen gelijk waar ze aan toe zijn.
En als je het daar als toekomstige huurder niet mee eens bent dan huur je toch lekker bij een pandjesbaas waar je er een bende van kan maken (en die dat ook doet)?

En natuurlijk weet iedereen dat het juridisch allemaal niet houdbaar is, goed huurderschap is wat er normaal verlangt wordt. Maar dit is duidelijk een eigenaar die ervoor wil waken dat zijn bezit wordt uitgewoond door studenten (waaronder zijn dochter). Kan niet zeggen dat ik dat zo raar vindt, en niemand zit te wachten op verstoorde verhoudingen. Dus als je dochter geen intentie heeft zich hieraan te houden dan zou ik haar aanraden gewoon ergens anders te gaan wonen.

En wat maakt het eigenlijk uit wat jij ervan vindt, is haar mening niet de enige die telt? Of verwacht je dat je moet gaan helpen schoonmaken :-).

SV..S

Quote from: Hanky Panky on November  2, 2016, 23:22:26
Het klinkt alsof ze met Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory gaat samenwonen  :D

heerlijk :D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: GH on November  3, 2016, 09:42:45
Ik zie helemaal geen schokkende dingen... hooguit een beetje doorgeschoten in de details :-).

Quoteklopt, alhoewel je het doorschieten in details misschien schokkend kunt vinden ;)
let wel, ik heb maar een paar quote's neergezet ;)

En wat maakt het eigenlijk uit wat jij ervan vindt, is haar mening niet de enige die telt? Of verwacht je dat je moet gaan helpen schoonmaken :-).

zeker, echter mijn dochter denkt hier hetzelfde over vandaar dat ik mee wil denken.

trouwens de verhuurder stelt het op prijs dat wij ook op de hoogte zijn van contract en regels (waarschijnlijk gezien onze relatie, onze dochters komen al jaren bij elkaar over de vloer)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

Quote from: i2Paq on November  3, 2016, 09:36:28


Wat is "overschrijding" in dit geval?
Is er een meetwaarde/punt?

dat is ook een punt van aandacht, in het contract en regels word er tot 3 x toe op gewezen dat bij een overschrijding dit doorgerekend word naar de huurders.
maar wat als ze lekker zuinig zijn en minder verbruiken, is het redelijk om dan geld terug te verwachten?

ze betalen nu 100,- pp dat is 300,-/maand voor gas water licht en ziggo, dat lijkt me behoorlijk?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Raphie

Lijkt me weinig. Daarnaast is het contract om discussie te voorkomen.
Teken je ergens voor dan kan men makkelijk met de vinger wijzen wanneer je de kantjes er vanaf loopt, dit soort oplossingen werken namelijk alleen maar wanneer alle 3 een gelijk gevoel van urgentie hebben. Anders idd lekker elders kijken
JBL PRX Power!

koosnaampje-audiofiel

Quote from: SV..S on November  2, 2016, 18:43:05
enkele voorbeelden;


Na het koken en eten;
-is aanrecht opgeruimd en met vochtige en droge doek (keukenrol) afgedaan
-is de vaatwasser ingeruimd en aangezet
-is het fornuis schoongemaakt


wassen: bij aanbod, in overleg, geen kleine wasjes draaien, graag wachten tot wasmachine vol kan.

-Vensterbank woonkamer wekelijks afdoen met natte en droge doek, ook de randjes van de plinten meenemen van hal, lambrisering en trap.

Dit doet mijn vrouw allemaal, is alleen maar fijn als ze er op jonge leeftijd alvast aan kunnen wennen  :colgate:
Klipsch, Denon.

GH

Quote from: SV..S on November  3, 2016, 10:03:56ze betalen nu 100,- pp dat is 300,-/maand voor gas water licht en ziggo, dat lijkt me behoorlijk?

Dat hangt er helemaal vanaf in wat voor woning je dochter terrecht gaat komen.
En wat oudere woning met gas voor de verwarming of zelfs stadsverwarming en je zit met 3 personen die de nodige electriciteit zullen gebruiken redelijk snel op €200-250. En dan €60 voor Ziggo en je bent er zo.
Maar bijbetalen lijkt me dan ook weer wat overdreven voor een keer extra de oven of wasmachine gebruiken.

Raphie

#18
Nou ja, 3 jonge meiden die elke dag 2x douchen,  voor en na het stappen dat hakt er flink in hoor, ook kachel vol aan met de ramen open, je kent ze wel
TV hele dag als omlijsting, 3 laptops etc etc.
JBL PRX Power!

_ MarcelloW _

Gewoon voor "gezien" tekenen.

(en ik denk ook dat die kosten voor GWL+Internet+TV niet zo hoog zijn hoor, dat heb je zo op met 3 volwassenen)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

SV..S

Bij nader inzien is die 300,- misschien inderdaad niet zo extreem.
Trek me ergens wel aan om gewoon voor" gezien" tekenen.
Aan de andere kant is het wel lekker om bij minder nutsgebruik geld terug te krijgen.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

_ MarcelloW _

Probleem is alleen dat het onmogelijk om dat eerlijk te verrekenen. Wie kan er vaststellen dat de iedereen evenveel verbruikt heeft?

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Erik

Tja en anders zelf een eigen kamer/huisje voor haar regelen dan kan ze doen wat ze wil en hoe ze wil. Dat ga je alleen niet redden met €300.
Een beetje regels is ook niet erg, zelf ook een tijd in een groep gewoond zonder regels wordt het een zooitje anders doet iedereen maar wat hem uitkomt hoe het hem uitkomt en dan heb je binnen de korste keren ruzie.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

BeeBeeEight

#23
Je moet de eigenaar nog een paar regels toe laten voegen:

- niet 's avonds/'s nachts met 20 man op het balkon staan roken/zuipen en als complete aso's de hele buurt bij elkaar schreeuwen terwijl er binnen ook al 40 man staan schreeuwen en alle ramen en deuren openstaan.

- niet in de zomer met je huisgenootje op het balkon een lollig instrument zoals ukelele, mondharmonica of saxofoon gaan oefenen

- gij zult normaal Nederlands spreken en geen 'ej' uitspreken waar een 'r' bedoeld wordt. (fadej! Het is enojm ejg hiej! vertaling: Vader! Het is enorm erg hier!)

- bierflesjes en peuken in de afvalbak, niet naar beneden smijten in de tuin van de onderburen

- op de fiets 's avonds? Doe je licht aan als je niet voor je sodemieter gereden wilt worden

- niet appen terwijl je fietst, zeker niet in het donker, zonder verlichting op je fiets (zie punt hierboven)

- overdag neuken in je studentenwoning? Denk om de gordijnen. Ook in de keuken.

_ MarcelloW _

Quote from: BeeBeeEight on November  7, 2016, 14:21:27
- overdag neuken in je studentenwoning? Denk om de gordijnen. Ook in de keuken.

Vind ik persoonlijk een hele goede. Anders moet je weer op zoek naar een doekje/hoofdkussen om je l*l aan af te vegen!
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!