Akoestiek workshop Ben Kok @luisterdag Alphen 19 november a.s.

Started by Henkjan_O, October 31, 2016, 18:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

Met gepaste trots kan ik melden dat we op de komende ZBA Luisterdag op 19 november in Alphen aan den Rijn een akoestiek workshop zullen hebben gehouden door Ben Kok. Ben is een van de meest vooraanstaande akoestici van ons land.   :worship:

De basis van deze workshop zal zijn "Small Room Acoustics", een training die Ben al vaker gegeven heeft, maar dan op maat gemaakt voor ons (audio) hobbyisten. De subtitel die Ben meegaf is "Acoustics on a Budget"   :coffee: 

Wat gaan we leren:
"Dat de akoestiek van een luisterruimte een grote invloed heeft op de luisterervaring is iedereen wel duidelijk, maar welke grootheden hierin een rol spelen is voor velen vaag en ongrijpbaar en wordt door sommigen beschouwd als 'black art'.
Deze voordracht gaat op kwalitatieve wijze in op een aantal aspecten van de subjectieve akoestische waarneming en hoe deze beïnvloed kan worden door specifieke materialen of voorzieningen. De nadruk zal hierbij liggen op luisteren naar gereproduceerd geluid in een huiskamerachtige situatie.
Er worden tips gegeven hoe de luistersituatie verbeterd kan worden door gebruik van gezond verstand en algemeen beschikbare – low cost – materialen. Daarnaast worden methoden besproken hoe akoestische problemen herkend en gelokaliseerd kunnen worden zonder de noodzaak tot gebruik van geavanceerde – dus dure -  meetapparatuur."


Deze workshop is open voor iedereen, de kosten (ja, niet alles is gratis, kwaliteit kost geld) ervan wil ik op basis van vrijwillige bijdrage doen: draag bij wat je kan en/of wat het je waard is. Te voldoen in de kas van de luisterdag en/of in een spaarpot bij de ingang van de zaal.

De luisterdag is georganiseerd door leden van t forum van zelfbouwaudio.nl, maar dit onderwerp is uiteraard ook interessant voor niet zelfbouwende HT en Audio hobbyisten, en daarom willen we dan ook graag onze broeders en zusters van HTForum ook uitnodigen voor deze workshop.

link naar de luisterdag: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=26&t=23994






Over Ben Kok:

Acoustic Consultant specializing in all aspects related to high quality sound reproduction in large and small rooms, with and without the use of sound systems.

Current projects:
Acoustic specifications for "Spuikwartier" - The Hague; Renovation of Municipal theatre - Utrecht; Rock concert venue and exhibition space - Maastricht;

Completed projects:
Nieuwe Kerk - Zierikzee, Netherlands; Acoustic measurement rooms Bosch - Eindhoven, Netherlands; Timmerfabriek- Vlissingen, Netherlands; TV studios for Northwestern University – Doha, Qatar; NFTA (National Film academy) - Amsterdam, Netherlands; Soundhouse - Schiedam, Netherlands; 3FM studio – Hilversum, Netherlands; Music Academy / Conservatory – Haarlem, Netherlands; National Concert Hall - Dublin, Ireland; Main auditorium of the 'Muziekkwartier' - Enschede, Netherlands; Theater am Goetheplatz - Bremen, Germany; Studios for the Amsterdam Conservatory, Netherlands; CCTV - Beijing, China; Timberline studio - British Columbia, Canada; Polyhymnia listening suites - Baarn, Netherlands; CIRMMT listening labs - Montreal, Canada; Studio for Muziekgebouw Frits Philips – Eindhoven, Netherlands; Studio for Concertgebouw - Amsterdam, Netherlands; RTL studios - Hilversum, Netherlands; Eurosound mobiles - Herveld, Netherlands; etc.

Multiple papers have been presented on my work for the AES and other professional societies on Variable Acoustics, Speech Intelligibility, Sound System Design, Loudspeaker Design and Studio Design.

Specialities:
Concert Halls
Opera Houses
Theatres
Stage environment - Orchestra pits
Variable or adaptable acoustics
Acoustic enhancement - Electronic variable acoustics
Rehearsal rooms
Recording studios
Broadcast studios
Places of worship
Speech Intelligibility
High quality and/or critical sound systems under acoustic challenging (harsh) environments


Quote from: George Massenburg"..... Ben, in my mind, is one of the foremost acoustical room designers in the universe. He is extraordinarily sensitive to music and the interaction between playback and room acoustics. He is a superb materials guy and has an innate "feel" for how to work with spaces. I couldn't recommend him more highly. "
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Erik1977

Klinkt leuk, waar moet ik me aanmelden? Hier of op ZBA?

gr Erik

op eigen verzoek verwijderd.


Markus2

Da's niet zo mooi, want het gaat me niet lukken om hierbij te zijn. Jammer.

Degenen die wel kunnen en gaan; Veel plezier en mooie leermomenten toegewenst.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

mikekiwi

Ter info en aanvulling op het bericht van Henkjan: om de kosten te dekken voor de zaalhuur is de standaardbijdrage voor het bijwonen van de luisterdag €5,- . Daarbovenop komt nog de door Henkjan genoemde vrijwillige bijdrage voor de workshop.

Quote from: Erik1977 on October 31, 2016, 18:37:58
Klinkt leuk, waar moet ik me aanmelden? Hier of op ZBA?
Als je even een PB-tje naar mij stuurt dat je wilt komen (en dat geldt dus ook voor anderen die graag willen komen), zal ik dat bijhouden in het topic op ZBA. Dan houd ik het centraal en heb ik een beetje overzicht... Van te voren aanmelden is op zich niet verplicht, maar wel gewenst.


Henkjan_O

ik heb een kort stukje toegevoegd aan de openings post over wat te verwachten
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

skyfox

Wat een gaaf initiatief! Ik ben erg geïnteresseerd in de workshop, maar kan eigenlijk alleen in de ochtend. Is er al bekend hoe laat de workshop gegeven gaat worden?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Henkjan_O

Quote from: skyfox on November  7, 2016, 10:08:25
Wat een gaaf initiatief! Ik ben erg geïnteresseerd in de workshop, maar kan eigenlijk alleen in de ochtend. Is er al bekend hoe laat de workshop gegeven gaat worden?
dat komt goed uit  :coffee:  de exacte tijd moeten we nog prikken, maar de workshop zal voor de lunch zijn, dus zo ergens start half-11 of iets later.  het "voordracht" deel zal ~1½uur duren, en dan hebben we de lunchtijd om rustig na te praten en voor Q&A
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

denoontje


Klinkt zeer interessant, maar ik kan niet gezien ik de hond van vrienden op te passen krijg (woef).

komt er ok een live stream?

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

RalphH

Past die liever op de hond dan?  ;D

Komop thuur, er is vast nog iemand thuis ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Idd liever de hond dan een kleine meid die met de queen iets met paarden gaat doen[emoji85][emoji1319]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

mikekiwi

Quote from: Henkjan_O on November 14, 2016, 21:38:08
:thumbs-up: nog maar 5 nachtjes slapen  :pompom:
En dan begint rond 11:00 de workshop, het adres is :

Wijkcentrum Kerk en Zanen
De Oude Wereld 51 - 59
2408 NV Alphen aan den Rijn

De deuren gaan al een uur eerder open, dus kom gerust wat eerder...

mikekiwi

Even een Copy/Paste vanaf het zelfbouwaudio-forum met praktische informatie (deels niet van toepassing als je alleen voor de workshop komt)

Starttijd: 10:00 (vanaf 09:30 gaan de deuren open)

Eindtijd: 21:00 uur (je mag ook eerder naar huis)

Workshop akoestiek Ben Kok: 11:00 - 12:30

Toegangsprijs: €5,00 (zodat we de zaalhuur kunnen betalen) + vrijwillige extra bijdrage als je de Akoestiek workshop wilt bijwonen

Er is geen kassa bij de ingang, maar leden RobertD en mikekiwi lopen rond met naambordjes, je kunt dus bij ons je centjes kwijt. Pinnen kan niet, fooien zijn voor de ZBA-forumpot. Wisselgeld is er aan het eind van de dag meer dan aan het begin van de dag 

De locatie is gelijk aan de vorige keer, te weten:

Wijkcentrum Kerk en Zanen
De Oude Wereld 51 - 59
2408 NV Alphen aan den Rijn
Gratis parkeerplaatsen in overvloed (let wel op de vele flitspalen in en om Alphen, ze zijn pas opgepoetst en doen het prima  :sure: )

De luisterruimtes zijn op de 1e verdieping, als je binnenkomt gelijk rechts de trap op. Er is een lift om zware spullen naar boven te krijgen en voor rolstoelgebruikers, ga zelf zo veel mogelijk met de trap.

Verder komen er diverse forumleden met hun troetelapparaten op bezoek. Iedereen is erg trots op zijn creaties, dus ga er ook op die manier mee om. Aansluiten gebeurt alleen door de eigenaar, tenzij uitdrukkelijk toestemming is verleend. Moet je iets verplaatsen en is de eigenaar niet in de buurt, doe het dan met uiterste voorzichtigheid.

Er zal op korte termijn een eerste versie van de dagindeling worden gedeeld via het forum. Deze kan na op- en aanmerkingen en aan- en afmeldingen nog wat wijzigen. Ik probeer het hier up-to-date te houden, maar er komt sowieso een definitieve versie bij de luisterruimtes te hangen.

Eten/Drinken: er is op de begane grond van het wijkcentrum een kleine bar voor koffie, thee, frisdrank en bier. Ook wat kleine dingen om te eten (koeken etc). Op ca 200m lopen is een winkelcentrum met o.a. 'n supermarkt, snackbar, en twee restaurants.
Voor het avondeten gaat er meestal een groep naar een restaurant (recensies in de topics over de voorgaande twee luisterdagen in Alphen), de rest blijft in het wijkcentrum en laat pizza's komen (denk ik). Tot ca 20:30 kan er nog worden geluisterd naar apparatuur/luidsprekers die nog aanwezig zijn, maar dan zonder vaste planning.

Henkjan_O

TOT MORGEN ALLEMAAL  :clapping:

ps: ook als je je niet hebt aangemeld, kan je gewoon komen hoor :coffee:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

mikekiwi

Als bijlage bij de het programma van de gehele dag voor de mensen die in meer geinteresseerd zijn dan alleen de akoestiek workshop.

Hopelijk tot straks!

mikekiwi

Goed bezochte workshop. Ik hoop dat het in de smaak is gevallen en men het als nuttig en interessant  heeft ervaren


stevieB

Hoi Michael, jammer dat ik weinig tijd had en eigenlijk direct na afloop vd workshop moest gaan. Ik vond het prima; in jip en janneke taal goede uitleg zodat ook een leek als mezelf het begrijpt (denk ik 😉)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Under construction.....

cardas49

Zie het net pas, jammer dat ik deze gemist heb! Ik hoop dat er gauw weer een komt.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

RobertVanWoerden

Mooi initiatief. Zo te lezen hebben jullie vaker dit soort dagen in Alphen. Als het een volgende keer hier op het forum langs komt zal ik eens kijken of ik kan.

Wijkcentrum Kerk en Zanen is een mooi gebouw, zit er zelf iedere maandagavond met de damclub :)