Koopsom huis na "vergissing" verhoogd

Started by Perfectionist, October 22, 2016, 22:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perfectionist

We zijn bezig met een nieuw huis (nieuwbouw). In de aanloop naar het nemen van een optie kregen we een prijsblad met een koopsom v.o.n inclusief garage.

Bij het verkoopgesprek met de verkopende makelaar werd opeen gezegd dat het initiële prijsblad niet klopte c.q. er een vergissing gemaakt was en dat de prijs was zonder garage.
Er kwam dus nog ongeveer 25k bij voor een garage.

Ik was redelijk perplex en ben terplekke er nauwelijks op in gegaan. Naderhand voelde het totaal niet goed, en heeft het het vertrouwen in deze makelaar c.q. project ook echt duidelijk verminderd.
Andere afspraken die je maakt kunnen naderhand dus ook zo maar veranderen?

Ik weet niet hoe je juridische positie is, maar heb eigenlijk geen zin die weg op te gaan. Maar hoe zit dit wel, mag dit zomaar? Weet iemand dat? Kan het altijd benoemen.

Wat het vertrouwen betreft denken we erover niet door te gaan, maar het huis daarentegen was wel helemaal top qua indeling, ruimte en ligging.
Alleen de hypotheek stijgt natuurlijk ook weer, slechts gering, 50 euro p.m., maar toch.
Een beter forum begint bij jezelf.

Raphie

#1
Wat bedoel je met optie? Er is nog geen voorlopige koopovereenkomst?
Heb je een offerte op papier met de de totale koopsom, waarin de garage benoemd staat?
Wat zegt het bestek?
Is het een aan/inpandige garage? Of een losse box elders?
JBL PRX Power!

Perfectionist

#2
Optie (die je 2 weken krijgt om een knoop door te hakken) is eigenlijk bij nieuwbouw de fase voor een "verkocht onder voorbehoud" c.q. een voorlopige koopovereenkomst.

Ik heb dus een offerte met de totale koopsom, waarin staat dat dat inclusief de garage is.
Later is dat veranderd in het gesprek dat dat een vergissing was en de prijs exclusief de garage is.

Bestek moet ik nakijken.

Het is een aanlandige garage. Gus aan het huis gebouwd met doorgang binnendoor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Raphie

Hoe groot is het project? Wanneer het een straat is, dan is er ook al een bewonerslijst
Neem eens contact op met andere bewoners
Wanneer dit bijv maar 5% v/d koopsom is en het staat beschreven op de uitgebreide offerte met tekeningen en alles dan kan ik me niet voostellen dat je daar een "fout" gemaakt hebben, maar lijkt het gewoon een verkapte verhoging?
Zijn er al woningen gebouwd?
Is de garage in/aanpandig of los?
JBL PRX Power!

Perfectionist

#4
Het is de laatste kavel in een project van 6 woningen. De rest heeft al 1 jaar geleden gekocht en sowieso 50k minder betaald. Door marktwerking is de prijs omhoog gegaan. De aanvankelijke koper is om privé redenen uitgestapt.
Initieel is het wel altijd aangeboden met de keuzemogelijkheid van wel of geen garage.

Het is inderdaad 5% van de prijs.
Een beter forum begint bij jezelf.

Raphie

#5
Wordt lastig dan, wanneer de prijzen onder voorbehoud zijn.
Dan is er geen wilsovereenstemming. Staan er voorbehouden in de offerte?
Wanneer er al meerdere kavels verkocht zijn hoe kan deze "fout" dan onstaan?
Lijkt er meer op dat een verkoper de "oude" prijs heeft gecommuniceerd en dat zijn baas zegt, de markt trekt weer aan, gooi er maar 25k€ bovenop. Dát is mijn gevoel
JBL PRX Power!

Perfectionist

Geen disclaimer in de offerte. Er staat heel duidelijk prijs inclusief geïsoleerde garage van 6x3m.

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat hij wel een juridische uitweg heeft. Het is dus puur kijken of we ergens in het midden uit kunnen komen.
Ik spreek morgen nog een vriend van me die advocaat is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Raphie

#7
Quote from: Perfectionist on October 22, 2016, 22:47:55
Geen disclaimer in de offerte. Er staat heel duidelijk prijs inclusief geïsoleerde garage van 6x3m.

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat hij wel een juridische uitweg heeft. Het is dus puur kijken of we ergens in het midden uit kunnen komen.
Ik spreek morgen nog een vriend van me die advocaat is.
ga praten met de buren, grote kans dat zij ook nog wel een oudere kavellijst hebben de oudere prijzen voor de nog beschikbare percelen.
JBL PRX Power!

Perfectionist

Allen hebben die sowieso goedkoper gekocht geruime tijd geleden. Het project heeft lang geduurd qua ontwikkeling door allerlei vergunningen.

Dus ik betaal voor hetzelfde huis sowieso al 50k meer ..... Bij de andere kavels was de garage inderdaad ook wel altijd een optie tegen meerprijs.
Een beter forum begint bij jezelf.

Perfectionist

#9
Quote from: Raphie on October 22, 2016, 22:45:36

Lijkt er meer op dat een verkoper de "oude" prijs heeft gecommuniceerd en dat zijn baas zegt, de markt trekt weer aan, gooi er maar 25k€ bovenop. Dát is mijn gevoel

Dit laatste is het idee dat wij ook hebben. Hij gaf ook al aan dat "er al , na ons, diverse mensen op de reservelijst staan". Zo met andere woorden slikken of stikken.

Overigens trekt de markt enorm aan. Ik hoorde dat al weer op sommige plaatsen echt gekke dingen gebeuren, dat makelaars aangeven "binnen 1 uur beslissen" anders bel ik de volgende op de lijst.
Een beter forum begint bij jezelf.

Raphie

Quote from: Perfectionist on October 22, 2016, 23:15:09
Dit laatste is het idee dat wij ook hebben. Hij gaf ook al aan dat "er al , na ons, diverse mensen op de reservelijst staan". Zo met andere woorden slikken of stikken.
daar zal het ook wel op neerkomen dan. Komt het puur op jullie gevoel,aan, voelt dit huis nog goed voor deze prijs? Is de makelaar ook de projectontwikkelaar? Of zijn er meerdere die dit project aanbieden?
JBL PRX Power!

Perfectionist

#11
Quote from: Raphie on October 22, 2016, 23:17:25
daar zal het ook wel op neerkomen dan. Komt het puur op jullie gevoel,aan, voelt dit huis nog goed voor deze prijs? Is de makelaar ook de projectontwikkelaar? Of zijn er meerdere die dit project aanbieden?

Projectontwikkelaar is ook makelaar. Het voelt idd niet meer goed, maar aan de andere kant moet je gewoon rationeel blijven. Het huis en de plek spreekt zeker aan.
Anderzijds ben ik nu aan het vergelijken of de prijs nog wel marktconform is ...

Zal veel afhangen hoe hij reageert, of die nog iets wil doen, bv in het midden uitkomen, dat is voor mij bepalend. Als het een scenario "take it or leave it"" wordt dan heb ik daar weinig zin in.

Een beter forum begint bij jezelf.

Raphie

Betaal je garage, maar zeg je dat je geen bouwrente wilt betalen. Wanneer het huis al bijna staat is dat ook onzin namelijk.
JBL PRX Power!

Perfectionist

#13
Quote from: Raphie on October 22, 2016, 23:26:49
Betaal je garage, maar zeg je dat je geen bouwrente wilt betalen. Wanneer het huis al bijna staat is dat ook onzin namelijk.

Zoiets, of dat meerwerk tot op bepaalde hoogte niet wordt doorgerekend.
Een beter forum begint bij jezelf.

Witalik

Maar, laat je voor 50 euro per maand je nieuwe 'droom huis' gaan ? Het is wel een klote situatie inderdaad, je voelt je toch altijd bestolen. Maarja dat heb ik met bijna elke aankoop  ;D
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

VlisChris

Het huis is nu al 50k duurder dan de andere huizen?
En daar komt nu nog 25k bij?

Dan zit er dus even €75000 verschil met de andere huizen?

Het is wel zeer zeer voorbarig en vroeg. Dat besef ik me. Maar ben je niet bang voor je latere verkoopsituatie?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Perfectionist

50k Duurder. In de oude situatie was een garage extra.

Heb net even de gemiddelde waardestijging bekeken en dan klopt dit niet (6% per jaar momenteel).
Vandaar ook even nog onderzoeken hoe de marktwaarde van deze woning is, zodat hij niet gelijk onder water staat.  :D
Een beter forum begint bij jezelf.

GH

#17
Quote from: Perfectionist on October 22, 2016, 22:14:51
We zijn bezig met een nieuw huis (nieuwbouw). In de aanloop naar het nemen van een optie kregen we een prijsblad met een koopsom v.o.n inclusief garage.
Bij het verkoopgesprek met de verkopende makelaar werd opeen gezegd dat het initiële prijsblad niet klopte c.q. er een vergissing gemaakt was en dat de prijs was zonder garage.

In realiteit is er helaas sprake van helemaal niets.... je hebt een prijsblad gekregen dat in het eerste gesprek al wordt aangepast. Geen sprake van een "optie" (wat dat ook moge betekenen) of andere overeenkomst.
Er rest je weinig dan simpelweg naar de nieuwe prijs te kijken en te bepalen of het voor jou nog steeds een goede koop is. Tot je een koopovereenkomst hebt, mondeling of getekend, is er geen transactie en kan alles worden aangepast. Niet echt gebruikelijk bij nieuwbouw, maar de verkoper bepaald.

Jinsu

25K voor een garage van 6 x 3 m is sowieso behoorlijk aan de prijs, een dergelijke garage kost tussen de 10k en 15k max.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Hanky Panky

Quote from: Jinsu on October 25, 2016, 13:25:22
25K voor een garage van 6 x 3 m is sowieso behoorlijk aan de prijs, een dergelijke garage kost tussen de 10k en 15k max.

De marge voor de aannemer zit veelal in het meerwerk. Ik kon destijds een dakkapel aan de tuinkant laten zetten voor € 9.500 (als meerwerk). Gelijk na oplevering hebben de buren 2 deuren verder een identieke dakkapel laten plaatsen voor € 4.800. Alleen aan de loodslab die anders loopt kun je het verschil zien. De rest van de waslijst met idiote prijzen zal ik je besparen. Was overigens wel de tijd waarin je de sleutel van je nieuwbouwwoning voor het eerst omdraaide en je jezelf gelijk € 30/40.000 rijker mocht rekenen.

De koop van een woning kent tegenwoordig een schriftelijkheidsvereiste zoals GH al opmerkt. In het algemeen kan een aanbod uiterlijk voor het moment van aanvaarding worden herroepen of worden herzien. Kopen en daarna lekker procederen via je maatje op basis van no cure no pay  :colgate:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Fox

#20
Quote from: Jinsu on October 25, 2016, 13:25:22
25K voor een garage van 6 x 3 m is sowieso behoorlijk aan de prijs, een dergelijke garage kost tussen de 10k en 15k max.

Goede inschatting (ik zit zelf op rond 12K)

Ik zou het huis zonder garage kopen.
Want ga je echt je auto er inzetten of gebruik
je de garage als berging/schuur/fietsen stalling zoals de meesten.

En als dat het geval is kun je beter een berging met carport neerzetten en dan ben je 5-7k kwijd en kun je 18-20k voor iets anders gebruiken  :-X

Ander iets om te overdenken

25.000 euro
delen door 3x6=18 m2

=1.388,88 per m2 !!!!!!

jaco

Meeste bouwers en project ontwikkelaars zijn dingen die vroeger geacht werden de pest over te brengen..

Het gaat weer beter, dus ze cancelen gewoon afspraken en vragen weer flink meer (want ja krapte in de markt)
Er zijn er een aantal omgevallen, en nu de rente zo laag staat willen meer mensen bouwen, dus het gaat weer (te) goed voor ze.

GH

Gek hè... jij zou natuurlijk nooit meer vragen als de rest van de markt dat wel doet.
Het is gewoon een beroep waar ze geld willen verdienen, zoals zoveel anderen. Met goede en minder goede partijen.

Perfectionist

In ieder geval ermee gestopt. Het voelde sowieso niet meer goed. Ik heb op advies van Raphie inderdaad buren gesproken en die hebben 50k minder betaald en dan 1 jaar geleden, voor hetzelfde huis.

Bij de gemiddelde marktverhoging van 5-6% is dat veel te veel. Conclusie is dat de vertraging van het project reden is geweest, in een weer verhitte markt, om de marge op dit huis flink te verhogen.
Met dat idee zou ik er nooit meer "prettig" in wonen .....  :(
Een beter forum begint bij jezelf.

WickedGame

Quote from: Perfectionist on October 30, 2016, 21:54:20
In ieder geval ermee gestopt. Het voelde sowieso niet meer goed. Ik heb op advies van Raphie inderdaad buren gesproken en die hebben 50k minder betaald en dan 1 jaar geleden, voor hetzelfde huis.

Bij de gemiddelde marktverhoging van 5-6% is dat veel te veel. Conclusie is dat de vertraging van het project reden is geweest, in een weer verhitte markt, om de marge op dit huis flink te verhogen.
Met dat idee zou ik er nooit meer "prettig" in wonen .....  :(

Poeh zuur zeg... maar snap je gevoel wel. Ik vind sowieso de markt als een idioot weer tekeer gaan.

Mijn zusje is makelaar en die geeft al aan dat er veel mensen zijn die wel willen verkopen maar dit nu niet meer durven omdat bij een nieuwe aankoop ze of naast hun gewenste woning grijpen, of dat er uberhaupt niets op de markt verschijnt.

Nieuwbouw speelt mede daarom zichzelf in de kijker, alleen die markt stijgt nu in prijs hard door die vraag naar woningen. Ik heb nog een mazzeltje gehad met mijn aankoop. Ik zie nu nieuwbouwprojecten uit de grond gestampt worden met een zelfde woonoppervlak en vaak minder kavel voor dik 100000 euro meer dan waar ik mijn woning voor heb gekocht.  :wacko: