Dynamic Two "100db (1W/1m) active monitor"

Started by holco, October 21, 2016, 22:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Insteek van dit project is een snel dynamisch hoog rendement tweeweg systeem met muzikale hifi aspiraties dmv top PA units, ingezet vanaf zo'n 80Hz en naar onderen ondersteund door mijn gesloten Dayton RSS390HO-4 15" Reference subwoofer.

Het wordt dus technisch gezien een 2.1 systeem wat in mijn ruimte veel beter werkt omdat ik nog met geen enkele full-range speaker het laag echt goed heb kunnen krijgen, met een losse sub en de front speakers gefilterd op 80Hz lukt dat wel goed.

Alles is nog een beetje in een pre stadium en zal langzaam groeien omdat bruin het wel moet kunnen bijhouden ;)

Wat al vast staat is dat het een gesloten systeem wordt, actief aangestuurd dmv een MiniDSP DDCP-88A, versterkt door nog nader te bepalen eindversterkers, uiteindelijk hoop ik om financieel 4x de Hypex NC400 voor elkaar te krijgen.

De tweeter wordt de Beyma TPL-150/H, volgens velen een zeer muzikale en vet klinkende AMT tweeter (pure ribbon schijnt dunner te klinken in het lage hoog) zonder enige scherpte, zeer snel en ook erg laag inzetbaar, mechanisch vanaf 700Hz maar vanaf zo'n 1600Hz begint hij echt te zingen omdat lager ingezet er resonanties hoorbaar worden, dit zou verbeterd kunnen worden als de Beyma een eigen grotere kamer in de box zelf krijgt inplaats van de verwijderbare eigen kamer.






Waarom de hoorn versie? dit was eigenlijk in eerste instantie niet mijn bedoeling (uiterlijk zonder vind ik fraaier) maar volgens Tony Gee geeft een hoorn een grootser beeld met meer micro dynamiek en qua timing sluit hij ook beter aan op de bas/mid unit.




Als bas/mid unit ben ik uitgekomen op de 18Sound 12NMB420, met hulp op een Amerikaans forum gekozen op de goede (voor een 12 inch) spreiding tot 2000Hz en met zo'n 20 liter gesloten dicht in de buurt van de gewenste 80Hz -3db komt, de rest zal met een Linkwitz Transform bereikt worden, het rendement sluit ook mooi aan op de Beyma tweeter, verder valt op dat deze unit een mooie open korf heeft met dunne spijlen wat gunstig zal zijn vwb eventuele reflecties hierop.










WinISD simulatie (met dank aan neo_2009 op een Amerikaans forum) in combinatie met een door de Amerikanen als beste 12 inch bas/mid betitelde AE TD12M die zomaar mijn eerste keus zou zijn geweest als deze hier verkrijgbaar was, met de best al forse Amerikaanse prijs en dure shipping plus invoer kosten/BTW komt deze een factor 3 hoger uit, maar niet getreurd want de 18Sound lijkt mij ook een hele goede keuze.










WinISD simulatie met een LT op 80Hz -3db








The Looks, dmv SketchUp al wat aan het tekenen geslagen, nog lang niet klaar maar het geeft al aardig aan welke kant ik op wil, de (nog te) dikke RVS buis wil ik uiteindelijk benutten om 2x een Hypex NC400 plus SMPS600 te huisvesten, wellicht nog 1 speaker voorzien van een MiniDSP 2x4HD met doorkoppeling naar de andere speaker waardoor ze zelfstandig ingezet kunnen worden en mijn MiniDSP DDCP-88A weer vrijkomt voor mijn 7.1 setup.
Btw, de uitsparingen geven de buitenmaten van de units aan en het is ook de bedoeling om er een vol front speakerdoek frame voor te monteren


3D link  https://my.sketchup.com/viewer/3dw?WarehouseModelId=f41f83c8-cf8b-4393-9682-b2e657d35013&failureURL=aHR0cHM6Ly8zZHdhcmVob3VzZS5za2V0Y2h1cC5jb20vZW1iZWQuaHRtbD9taWQ9ZjQxZjgzYzgtY2Y4Yi00MzkzLTk2ODItYjJlNjU3ZDM1MDEzJmV0cD1zdyZyZWRpcmVjdD0x




Het is de bedoeling om de kasten uit laagjes V313 MDF (CNC) verticaal op te bouwen met intern een om en om welving om reflecties te breken wat hopelijk zal resulteren in minimaal (geen) benodigd demping's materiaal wat gunstig zal zijn voor de dynamiek, er zal ook een eigen ruimte voor de tweeter in moeten komen.

Plaatjes zeggen meer als duizend worden.






<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Mooie units holco. Ribbons hebben een fantastische impulse. Ze hebben echter ook een bijzondere power response. Mogelijk zou je daar nog eens naar kunnen kijken. In een kleine ruimte (woonkomer e.d.) zal het galmveld daardoor nogal afwijkend zijn tov wat momenteel als ideaal wordt beschouwd.
Omni !

holco

Thanks jossie :)

Het is mij niet duidelijk of je enkel pure Ribbons bedoeld of band tweeters in het algemeen waar ik voor het gemak deze AMT ook even onder schaal?

Momenteel heb ik Helicon speakers waar 40 inch folie gedragen ribbons in zitten en als voorlaatste Magnepans .7 met quasi ribbons  en daarvoor een diy speaker met pure ribbons gehad, ben dus wel een beetje bekent met de sound.

De Beyma AMT wordt een nieuwe ervaring voor mij, en juist de lage inzetbaarheid zonder dun te gaan klinken spreekt mij erg aan en maakt me nieuwsgierig.
Quote from: jossie on October 21, 2016, 22:21:37
Mooie units holco. Ribbons hebben een fantastische impulse. Ze hebben echter ook een bijzondere power response. Mogelijk zou je daar nog eens naar kunnen kijken. In een kleine ruimte (woonkomer e.d.) zal het galmveld daardoor nogal afwijkend zijn tov wat momenteel als ideaal wordt beschouwd.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

#3
Ik doel eigenlijk speciaal op deze AMT. Door zijn afmetingen en gesloten achterkamer zal hij bij bv 1.000 Hz bijna rondom stralen. Bij 15.000 zal hij echter zeer gericht ongeveer 90x20 graden stralen. Als je dat in een grafiek zet van vanaf 1.000-20.000 Hz zie je dat de hoeveelheid energie die de tweeter de ruimte in stuurt erg frequentie afhankelijk is. On axis zie je dat niet terug in de  (fabrieks) frequentie response. Het galmveld dat de luidspreker opwekt is echter ver van ideaal.

Magnepans hebben door hun cardiode patroon en 'grote' verticale lengte een veel betere power response. Hoe langer de ribbon, hoe beter de situatie.
Omni !

holco

Ok duidelijk verhaal, hoe ik dat ga ervaren moet nog gaan blijken maar een scheiding op 1000Hz zal het niet worden, zat eerder te denken aan 1600/1700Hz, hier nog een Polar response van de TPL-150.

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

#5
Als je de grafiek van 1,25 kHz vergelijkt met 16 kHz zie je precies wat ik beschrijf. On axis allebei even hard, geïntegreerd over de oppervlakte een groot verschil.

De ontwerpen van Linkwitz staan zo ongeveer haaks op deze unit...

Veel ontwerpers streven tegenwoordig naar 'constant directivity', een gelijkmatige power response zodat zowel het directe als het (onvermijdelijke) indirecte galmveld een neutralere response hebben.

Maar die ribbon heeft natuurlijk ook andere kwaliteiten die mogelijk zwaarder voor je zullen wegen.
Omni !

Martijn M

Mooi project! Ik denk echter dat Jossie een punt heeft: de powerrespons wordt een uitdaging. Laag crossen naar een 10" of zelfs een 8" lijkt bij beter. Die Beyma kan dat makkelijk aan, zéker als hij in de huiskamer gebruikt wordt.
Dutch & Dutch

holco

Bedankt voor de input jongens, much appreciated  ;D

Dat het een compromis van verschillende factoren wordt (welke speaker heeft dat niet) was mij al een beetje duidelijk, en dat zal zeker voor mij met mijn beperkte kennis op dit vlak een hele opgave gaan worden, de keuze voor deze combo met een 12 inch bas/mid is mede bepaald om een vette live sound te krijgen, dat ik dan op andere vlakken een veer moet laten besef ik mij terdege. 

Floyd Toole - Sound reproduction – art and science/opinions and facts

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Als je  het laag gaat laten doen door sub(s) waarom dan geen cardioide speaker maken?

holco

#9
Heb ik mij eerlijk gezegd nooit in verdiept en heb dan ook totaal geen idee wat ik er mee aanmoet, kosten zullen waarschijnlijk ook een stuk hoger zijn.


Quote from: Baardmannetje on October 22, 2016, 08:37:47
Als je  het laag gaat laten doen door sub(s) waarom dan geen cardioide speaker maken?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Waarom zou het duurder worden? In principe heb je minder materiaal nodig...

;D

Ik zou het wel weten. Ga voor de  'grap' eens luisteren naar de D&D 8C. Ik weet wel dat dat niet helemaal te vergelijken is maar je krijgt mijn inziens wel een goed idee.

holco

Wat ik er van begrijp vraagt het een tweede unit die in tegenfase dmv timing het rondstralend gedrag verminderd, dan hebben we het toch over een extra unit inclusief DSP versterking per box?

Nu heb ik al een MiniDSP DDCP-88A met Dirac Live, bereik je daar niet ongeveer het zelfde mee?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Die tweede driver in tegenfase speelt alleen bij het laag, maar dat ga je doormiddel van een sub weergeven toch?

Cardioide kan ook met een 'lekke' kast, dat doet het echter maar tot een bepaalde grens. Martijn heeft ooit een setje cardioide speakers gemaakt die ondersteuning kregen van een aantal subjes. Klonk zeer lekker.

holco

Ik hou het voor nu maar op een gesloten box (vanaf 80Hz) waar de uitkomst voor mij iig beter voorspelbaar is, maar bedankt voor de input :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.


holco

Thanks :)

Ben uiteraard zelf ook benieuwd en erg enthousiast betreffende dit project, het zal zeker niet ieder zijn ding zijn maar de verwachtingen zijn hoog om hiermee een mooie live sound te bereiken.

Btw, maandag komt er als starters een 18Sound 12NMB420 unit binnen waar alvast mee getest kan worden.


Quote from: Baardmannetje on October 22, 2016, 09:51:30
Ik ben benieuwd!

Succes.

;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

22 liter test box voor de 18Sound bas/mid.

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Siddartha

gaaf project hoor, ben altijd positief jaloers op mensen die dar durven én kunnen! succes!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

holco

Thanks :)

Quote from: Siddartha on October 22, 2016, 12:13:32
gaaf project hoor, ben altijd positief jaloers op mensen die dar durven én kunnen! succes!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Achiel

Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

holco

Thanks :)

quote author=Achiel link=topic=160129.msg2978854#msg2978854 date=1477134932]
Mooi project, ga ik zeker volgen.
[/quote]
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Een vierkante testbox, ik denk dat je aardig wat staande golven gaat krijgen. Zoek eens op gulden snede.

Groetjes Walter

holco

Goede tip!!

Zal de test kast aanpassen naar +/- een 1 : 1,6 : 2,6 verhouding.

Quote from: Contour on October 22, 2016, 18:35:18
Een vierkante testbox, ik denk dat je aardig wat staande golven gaat krijgen. Zoek eens op gulden snede.

Groetjes Walter
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Martijn M

Staande golven krijg je hoe dan ook. Eén van de voordelen van een gesloten behuizing is dat je hem straffeloos vol kunt stoppen met dempingsmateriaal. Weg resonanties  :colgate:.
Dutch & Dutch

holco

Ik heb begrepen dat veel demping materiaal ten nadelen is van de dynamiek.


Quote from: Martijn M on October 22, 2016, 19:05:57
Staande golven krijg je hoe dan ook. Eén van de voordelen van een gesloten behuizing is dat je hem straffeloos vol kunt stoppen met dempingsmateriaal. Weg resonanties  :colgate:.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.