Versterker vermogen

Started by martien, October 21, 2016, 13:27:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martien

#50
Om precies te zijn is het quartz composiet als in aanrechtbladen. Lijkt dus meer op de grafsteen variant.
De cd speler is nu na ruim 5 uur spelen nog steeds maar lauw-warm, direkt boven de lampen is het meubeltje nu wel goed warm maar nog goed aan te raken.
Lijkt dus inderdaad goed te gaan JTB81 ;)


Markus2

Mooi hoor!

Ik heb de Xindak XA3200 (S of mkII, dat weet ik niet meer) ook jarenlang gehad. Onder andere i.c.m. twee Vincent SP-331, Krell KSA-50S en Nuforce 8.5 eindversterkers.

Tja, buizen, dat blijft potvolblomme trekken! Die eindversterker is echt een snoepje om te zien! :inlove:
In voorliggende posts binnen deze thread lees ik ook nog enkele leuke anekdotes.

Veel plezier ermee!

Groet, Mark

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

martien

bedankt!
ik geniet er nog heel erg van  :inlove: :music:
leuk nog een xindak kenner, die zie je maar weinig.

flakkees

Quote from: Markus2 on November 30, 2016, 14:34:21
Mooi hoor!

Ik heb de Xindak XA3200 (S of mkII, dat weet ik niet meer) ook jarenlang gehad. Onder andere i.c.m. twee Vincent SP-331, Krell KSA-50S en Nuforce 8.5 eindversterkers.

Tja, buizen, dat blijft potvolblomme trekken! Die eindversterker is echt een snoepje om te zien! :inlove:
In voorliggende posts binnen deze thread lees ik ook nog enkele leuke anekdotes.

Veel plezier ermee!

Groet, Mark
heb jij aan de vincent gezeten mark ? dat heb ik even gemist .
helemaal niet jou ding is het eerste wat in me op komt
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Markus2

Quote from: flakkees on November 30, 2016, 18:11:41
heb jij aan de vincent gezeten mark ? dat heb ik even gemist .
helemaal niet jou ding is het eerste wat in me op komt

Jazeker, na stilstand in het upgradevirus, het wisselvirus kent weliswaar een lagere frequentie maar is altijd nog aktief, begon het steeds meer te kriebelen om iets uit een lagere klasse uit te proberen.
De Krell had bijna een nieuwprijs van om en nabij de € 4500,- en de Vincent SP331 kostte toentertijd € 1000,-. Dat leek mij een mooi, "oneerlijk" vergelijk, temeer omdat het een "bewezen high-end-merk" en tevens "bejubeld model -en serie" betrof versus een "redelijk inferieur geachte underdog status van een apparaat".
Ik heb mij destijds langdurig de tijd gegeven om beide te vergelijken. De Vincent eerst "in laten spelen" want splinternieuw. Mijn insteek was; "Mis ik zaken als ik van de een naar de ander schakel en/of visa versa?"

Ik kon met de beste wil van de wereld geen dringende verschillen waarnemen, hoewel ik dat diep in mijn hart wilde. Uiteindelijk bleek het voldoende om mij van de Krell te scheiden, maar er voor " het mooie" een tweede Vincent SP331 bij te kopen. Vond en vind het wel wat hebben, twee van die dingen.

Vanwege de inmiddels kritische houding t.a.v. mijn eigen waarnemingen, verschillende vergelijken bijgewoond en dat bevestigde voor mij hetgeen ik eigenlijk niet wenste en verwoestte de mystieke mist welke er omheen hing/hangt.

Maar, de Krell KSA 50S, Xindak XA3200 nogietsmkwatofs en Proceed PCD3 zijn wel de apparaten die het ooit 't langst bij mij hebben weten uit te houden.  Niet dat het iets zegt overigens.

De Vincent eindversterkers zijn vertrokken i.v.m. aanschaf van de Nuforce 8.5 gebakjes.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

martien

Net even echt getest.....op oorlogssterkte verlies ik nu iig de oorlog haha. Dus niet echt :headbanging: meer maar meer  :music:
Het kan nog steeds wel hard genoeg om de kinderen wakker te maken maar echt snoeihard dus niet.

KayaRahnee

Quote from: martien on November 25, 2016, 21:50:25
Nog een plaatje, alleen even de temperatuur in het meubeltje in de gaten houden.
Na ruim een uur spelen voelt de cd speler erboven niet meer dan lauw aan.

How man, die buizen gloeien wel serieus hard, zou me er niet gerust mee voelen.
Hier gloeit één KT 88 opmerkelijk feller dan de ander, is zoiets normaal vraag ik me dan af?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

martien

Dat is wel in het donker, overdag ziet het er zo uit.

Maikel_audionerd

Quote from: KayaRahnee on December  4, 2016, 12:34:28
...
Hier gloeit één KT 88 opmerkelijk feller dan de ander, is zoiets normaal vraag ik me dan af?
Is niet normaal en zou ik even (laten) nakijken
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

martien

#59
Als ik toch wat luider zou willen draaien, kom ik na wat speurwerk op een paar 'mogelijkheden'.

1
Vertikaal biampen
een tweede eindversterker toevoegen, aangezien deze niet te bruggen zijn, sluit ik L aan op het hoog en R op het laag (90-150hz) en dan een versterker voor links en 1 voor rechts.

2
Musical fidelity 550K boosters

Of is dat eigenlijk wat geklungel en/of niet veel verbetering, en is de enige juiste oplossing dan om de bestaande eindversterker vervangen voor een zwaardere?

JTB81

Verticaal biampen gaat je volgens mij geen extra vermogen geven en kun je dus niet harder draaien. De boosters ertussen kan, echter vraag ik me af of je dan niet net zo goed/beter af zou zijn met een buizen voorversterker en een dikke solidstate eindversterker.

Ik denk dat je in de meeste buizenversterkers niet genoeg vermogen gaat vinden. Een andere optie is natuurlijk accepteren dat het wat minder hard gaat. 40 watt buizen zou normaliter hard zat moeten zijn.
B&O Beosound Stage & Beoplay M5

martien

Bedankt voor je reactie.
Aangezien ik juist het opgloeien van die buizen zo mooi vind blijf ik wel met een eind-buizenversterker spelen.
Als een tweede dan weinig toevoegd, (die boosters zie ik eigenlijk niet zitten) accepteer ik het lagere volume.
Dan word wel mijn rythmik overbodig omdat die veeeel meer potentie heeft.
Dan kan ik beter een kleinere sub nemen.

chansig

Of speakers met een hogere gevoeligheid...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

martien

Dat zou ook een optie zijn maar die blijven zowiezo..

frits marantz

Heb je een pre-out beschikbaar op jouw versterker? Zou je dan 2 monoblokken op kunnen zetten. Rendement van jouw speakers is vrij laag.

martien

Vanuit de voorversterker gaat het naar de minidsp en dan heb ik dus maar 1 L en 1 R beschikbaar (er is ook een sub)of ik moet gaan splitten.

frits marantz

Splitten heb ik hier ook gedaan op de Denon met de 4 monoblokken. Werkt goed.

Kingpin

Met een minidsp ertussen kan het zomaar -10dB zachter klinken (ligt aan de headroom instelling).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Kan ook zijn dat de volume instelling van de DSP niet helemaal open staat.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

martien

Ik ben me opnieuw aan het inlezen in die volume instellingen.
Ik had het inputvolume omlaag gezet zodat ik wat minder ruis had, maar volgens mij gaf dat geen verandering in de luidheid van het geluid, alleen een andere stand van de volumknop van de voorversterker. Dacht ik..

martien

#70
Het kan weleens aan de minidsp liggen,
Uitgang voorversterker max 8.5 vrms
Ingang minidsp max 2 vrms ( uitgang 0.9 vrms)

De minidsp 4x2 hd heeft een max ingang spanning van 4 vrms ( uitgang 2 vrms), zou dat op dit gebied een verbetering zijn aangezien deze er toch al komt omwille van zijn dirac optie?

HJ

Ik gebruik 2 mono(buizen) blokken van 35w maar ik heb ook een klasse D amp van 250w/8ohm. Deze kan ik schakelen dmv een dodocus en met of zonder gefilterde sub, Werkt prima. Maar het is niet zo dat de klasse D zo vreselijk veel harder gaat (zolang ik niet boven de 80% volume kom).
Ik denk dat het rendament van je speakers roet in het eten gooit.

Erik1977

Een rendement van 88 dB is toch niet slecht?

martien

Voorheen met de music hall 70.2 a 160 watt speelde het beduidend harder.

HJ

#74
Quote from: Erik1977 on December 29, 2016, 20:43:22
Een rendement van 88 dB is toch niet slecht?
Nee hoor prima maar als je met buizen echt hard wil spelen is de eerste winst te halen met een speaker met een hoger rendament.
Bv een 91db speaker is 3db meer en dat zal in geval van de ts 2x zoveel vermogen moeten kosten.(zeg ik het goed?)

Dus een buizen versterker met dubbel vermogen zou hetzelfde resultaat(kwa volume) geven als speakers met 91db.