Upgrade in Stereo met behoud van huidige AV receiver?

Started by niels1962, October 14, 2016, 21:22:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Hallo allen,

Ben bezig met een upgrade op mijn huidige set. De bedoeling is (was) een nieuwe AV/receiver die vooral goed in stereo is. Maar nu heb ik een vraag over het volgende: Is het mogelijk een goeie stereo versterker aan te sluiten op mijn huidige AV/receiver (Denon 3808)?? En nu komt het, kan ik dan, zonder kabels te verwisselen, stereo luisteren over de nieuwe (betere) stereo versterker en films via mijn huidige Denon receiver? Ben geen techneut maar de frontspeaker kabels zitten dan natuurlijk in de nieuwe stereo versterker, is er dan een optie om toch de meerkanaals Denon te gebruiken? Dat de stereo als ik de AV/receiver gebruik als passthrough werkt? Hoop dat ik mijn intentie een beetje goed uitleg.

Alvast bedankt voor de reacties en groet, Niels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

martien

Als de nieuwe stereo versterker een ht passthrough ingang heeft zoals mijn music hall a70.2 bijvoorbeeld, dan kan dat inderdaad

niels1962

Bedankt Martien. Ik zal er dan op gaan letten dat ie die passthrough ingang heeft. Voor het gebruikers gemak zijn er voor de rest geen belemmeringen? Voor mij niet echt erg maar er zijn meer gebruikers in huis.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

tjobbie

#3
Niels, je kunt de pre-out van je denon (left front- right front) gebruiken om te verbinden met een input van je stereo versterker. Sluit wel je hifi bronnen aan op de stereo versterker en je media bronnen op de av reciever om te zorgen dat je niet eerst door je av reciever heen hoeft te gaan voor hifi.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

martien

Je sluit de pre-outs aan op de ht pass through van de stereo zodat je je niet hoeft te bekommeren over het volume bij ht gebruik.  Je stereo versterker slaat dan intern zijn eigen voorversterker over zodat hij als eindversterker werkt.
Je dient hem wel aan te zetten en de ht passthrough bron te selecteren. Je kunt hem hier ook standaard op laten staan, dan hoeft je omgeving hem enkel aan te zetten.

Je kunt een bron ook dubbel aansluiten, bijvoorbeeld digitaal op de reciever en analoog op de stereo versterker, zo kun je hem in beide setups gebruiken ;)

niels1962

Martien en Tjobby, bedankt voor jullie uitleg. Ik weet nu in ieder geval dat wat ik wil mogelijk is. De zoektocht naar een goeie aanvulling op mijn set kan beginnen. Die moet dan wel een HT passthrough hebben en dat zit dan weer niet op alle stereo versterkers als ik goed gekeken heb. Maar oke, leuke zoektocht en anders heb ik mss nog een Pioneer Susano achter de hand die gewoon alles in een keer goed aanpakt heb ik begrepen, zowel HT als stereo.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

martien


tjobbie

Ht passthrough heb je niet perse nodig op je stereo versterker. 1 klein nadeel is dat je een volume preset moet onthouden. Kleinigheidje.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

niels1962

Dat van de volume preset had ik idd al ergens gelezen en lijkt me goed te doen maar toch onhandig. Ga me maar eens goed orienteren.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

rexp

Voor het gebruiksgemak vind ik het makkelijker als je de ht ingang via de afstandsbediening kan selecteren, dat is niet altijd zo.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Richi

Quote from: tjobbie on October 14, 2016, 23:28:50
Ht passthrough heb je niet perse nodig op je stereo versterker. 1 klein nadeel is dat je een volume preset moet onthouden. Kleinigheidje.
Wat mij betreft is dit meer dan een kleinigheidje. Ik heb een tijdje zo gespeeld en je moet de stereo versterker vrij hard zetten bij surroundgeluid gebruik (50%-75% afhankelijk van de versterker). Schakel je naar een andere stereo bron (tuner, cd, etc) dan moet je eerst het volume terugdraaien. Vergeet je dat, dan schrik je je een hoedje en beschadig je misschien je luidsprekers.

Met een HT throughput zoals mijn Classé CAP-151 en CP-50 hebben, zal je dit nooit gebeuren.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

De muziekweergave kun je zeker verbeteren door de aanschaf van een stereoversterker met een HT ingang. Zonder HT ingang zou ik het niet doen. Tot zover dus eens met vele van mijn voorgangers.

Maar ik ga terug naar het begin. Waar is het je om te doen? Ben je alleen op zoek naar betere muziekweergave en vind je de weergave van audio bij films goed genoeg? Kies dan voor aanschaf van de stereoversterker; deze behoudt langer zijn waarde, ook als er weer nieuwe codecs verschijnen voor films. Houd er alleen rekening mee dat het toch weer kan gaan kriebelen. Je gaat nu merken dat de weergave van films achterblijft bij die van muziek.

Vind je beide aspecten (muziek en films) ongeveer even belangrijk? Dan kun je toch overwegen of een nieuwe AV versterker een betere oplossing is.

Groet,

WillyP

tjobbie

#12
Quote from: Richi on October 15, 2016, 09:10:47
Wat mij betreft is dit meer dan een kleinigheidje. Ik heb een tijdje zo gespeeld en je moet de stereo versterker vrij hard zetten bij surroundgeluid gebruik (50%-75% afhankelijk van de versterker). Schakel je naar een andere stereo bron (tuner, cd, etc) dan moet je eerst het volume terugdraaien. Vergeet je dat, dan schrik je je een hoedje en beschadig je misschien je luidsprekers.

Met een HT throughput zoals mijn Classé CAP-151 en CP-50 hebben, zal je dit nooit gebeuren.
Ht throughput is zeker fijne toegevoegde waarde maar geen noodzaak in mijn mening. Als ik op zoek ga naar een stereo versterker ga is een ht throughput een mooie bijkomstigheid maar geen hoofdzaak. Ik heb er nu wel 1 en is zeker fijn maar m,n vorige amp. Had dit niet en heb ik nooit als irritant ervaren. Ik moet hier wel aan toevoegen dat stereo in mijn geval zwaarder weegt als ht.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

niels1962

Quote from: WillyP on October 15, 2016, 11:22:27

Maar ik ga terug naar het begin. Waar is het je om te doen? Ben je alleen op zoek naar betere muziekweergave en vind je de weergave van audio bij films goed genoeg? Kies dan voor aanschaf van de stereoversterker; deze behoudt langer zijn waarde, ook als er weer nieuwe codecs verschijnen voor films. Houd er alleen rekening mee dat het toch weer kan gaan kriebelen. Je gaat nu merken dat de weergave van films achterblijft bij die van muziek.

Vind je beide aspecten (muziek en films) ongeveer even belangrijk? Dan kun je toch overwegen of een nieuwe AV versterker een betere oplossing is.

WillyP

Ben idd op zoek naar een betere weergave in stereo, voor de films voldoet mijn huidige receiver best wel. Ben het wel met je eens dat je echt wel verschillen gaat horen in stereo over een nieuwe versterker t.o.v. surround over de oude. Een nieuwe surround versterker zou dus ook een optie kunnen zijn maar dan een die de mijne nu wel behoorlijk overtreft in stereo. We zijn natuurlijk alweer een jaar of 9 verder dus voor dezelfde prijs of zelfs wat extra's zou je toch wat moois moeten kunnen kopen?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Cobraatje

De versterker die je hebt is een goede, verwacht geen megastappen in stereo met aanschaf van iets anders.
Verschillen tussen goede versterkers zijn imo niet heel groot, met een o.a. qua voeding goed bemeten receiver kom je ook voor stereo een heel eind.
Zelf dacht ik ook altijd dat er enorme verschillen tussen stereo- en HTversterkers zat, maar blind gaan vergelijken heeft mij daar van 'genezen'.
Scheelt ook nog geld ook ;).

Bevalt de Denon sound dan zou ik als eerste naar de Denon AVR X7200WA kijken.
Arcam heeft ook fraaie receivers.
Andere optie is om voor- en eindversterker te splitsen, dan hoef je als je die nieuwste codecs e.d. wilt alleen de voorversterker maar te vervangen.
B.v. Marantz AV8802/AV7702mkII met de MM8077.

niels1962

Die stappen ben ik inderdaad ook een beetje bang voor. Ga je dat horen? Maar wel een goeie tip, thanks, ik ga die Marantz eens bekijken.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

tjobbie

#16
Ik heb zelf de marantz av7700 voor/eind combi gehad, en ben terug gegaan om het gemis in stereo kwaliteit ;) edit, weet zo snel niet meer of het av7005 was of 7701. Dacht de laatste.
Film kwaliteit was geweldig btw. :)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

Richi

Quote from: niels1962 on October 15, 2016, 16:52:10
Die stappen ben ik inderdaad ook een beetje bang voor. Ga je dat horen? Maar wel een goeie tip, thanks, ik ga die Marantz eens bekijken.
Ik heb hier indertijd de top receivers uitgeprobeerd en ook pre/pro-eindversterker combi's. Het haalt het allemaal niet in vergelijking met een goede stereo versterker. Maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog je de lat legt. Zelf hoor ik liever een stereo versterker van 5k dan een surround combi van 20k.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

Interessant, Richi. Heb je een paar concrete voorbeelden?

Groet,

WillyP

tjobbie

Ik deel Richi's mening


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

martien

ik heb mijn music hall stereo versterker ook in de ht setup gehad voor een verbetering in stereo weergave.
ook ik hoor geen verschil als de marantz in pure direkt staat, grote stappen in geluidsverbetering vond ik in het optimaliseren van de opstelling en recent nog door het plaatsen van absorptie panelen op de eerste reflectie punten. En ik kan je zeggen dat die aanpassingen echt duidelijk hoorbare upgrades zijn!
dat is mijn mening.

Richi

Quote from: WillyP on October 15, 2016, 18:54:49
Interessant, Richi. Heb je een paar concrete voorbeelden?
Uit eigen ervaring, in volgorde van minder naar betere stereo weergave:
- Marantz SR-12
- Marantz PS-17
- Aragon Stage One / Aragon 2005
- Classé SSP-75 / Aragon 2005
- Kenwood L-1000
- Classé CAP-151
- Classé CP-50 / Hypex nCore
- Classé CP-800 / CA-2300

Een relatief eenvoudige CAP-151 geïntegreerde versterker deed het bij mij beter dan zeer goede prepro combi's. De Marantz PS-17 vond ik een zeer mooi concept: een PM-17 plus surroundgeluid decoders met een volledige scheiding tussen het analoge en digitale deel. Dat speelde de bijna dubbel zo dure SR-12 helemaal zoek in stereo.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

WillyP

Volgens mij zijn dat wel wat oudere modellen. Ik denk dat moderne AV processoren of versterkers op dat punt wel vorderingen hebben gemaakt. De Classé Sigma SSP heb ik in stereo gehoord en die klonk gewoon goed. Of dat ook geldt voor de goedkopere apparaten weet ik niet.

Groet,

WillyP

Richi

Quote from: WillyP on October 16, 2016, 22:12:54
Volgens mij zijn dat wel wat oudere modellen. Ik denk dat moderne AV processoren of versterkers op dat punt wel vorderingen hebben gemaakt.
Dat kan je nog wel eens tegenvallen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Maro

Quote from: Richi on October 16, 2016, 22:21:53
Dat kan je nog wel eens tegenvallen.

Ben nog geen stereo bak tegen gekomen die beter presteerd dan mijn 861 maar dat zal door de Trifield mode komen.... Ga eens blind vergelijken en je zal je nog verbazen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -