Crown K2 in laag op JBL 4350

Started by Mao, October 12, 2016, 08:18:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mao

Heb een Crown K2 weten te vinden klinkt heel wat anders dan mijn trouwe 30 jaar oude DC 300 MKII maar goed de K2 levert ook ruim 800 watt ipv de 300 van de DC 300 MKII.
Het stof valt uit het plafond als ik een beetje gas geef.

Probleem heb ik met de Idle stand daar het laag van de 4350 een zeer hoog rendement heeft (96dB 1W/1M) staat de Installatie vooral als ik naar radio luister als achtergrond muziek op een zeer laag pitje te draaien zo laag dat de amp in Idle modus komt zeer irritant want je beetje  laag ben je kwijt.

Bij hetzelfde volume op cd heb ik dat probleem niet maar daar is wel een verklaring voor te geven immers radio is een plat geslagen signaal.

Zou het bypassen van de Idle stand dit probleem opheffen en wie heeft deze mod. ook toegepast op zijn K2. Vooral denk ik aan de warmte ontwikkeling, maar als je versterker normaal draait en signaal versterkt dan heeft ie dezelfde warmte ontwikkeling.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

knubbe

Ik heb de mod ook toegepast. Speel naar volle tevredenheid, moet hem alleen niet vergeten uit te zetten :D
Het bypassen zal inderdaad je problem verhelpen.
Versterker wordt wel warm maar niet warmer door deze mod.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

martin778

#2
Ja, de mijne ging ook elke keer uit. Enorm irritant.  :D Op o.a lansing heritage staat hoe je de mod moet uitvoeren.
Vond een QSC EX4000 malen beter klinken (die eet zijn voedingselco's ook niet op) - vetter en nog meer kracht dan de K2.

Raphie

Die 4000 is een beest, wel een hoop herrie van de fan vond ik altijd
JBL PRX Power!

martin778

#4
Vond het best meevallen, hij is temperatuur geregeld. Je hoort wel zijn lager, dat klopt. Het is een 24V fan dus je zou op een manier 12V kunnen droppen en dan een stille Noctua / Scythe PC fan er in stoppen, de EX wordt toch nauwelijks warm.

jossie

Ik heb een aantal K2's gerepareerd en vond het standby verbruik redelijk hoog, toch zo'n 200 Watt als ik mij goed herrinner. Wel iets om even rekening mee te houden bij de opstelling. Verder maakt het niks uit, als hij normaal uit standby komt is dat verbruik er ook.
Omni !

martin778

200W voor een klasse D bak in standby is wel extreem.

gerardv

Kan je het signaal van de tuner verzwakken waardoor je de versterker verder open kan draaien?
Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes

Staaled

Standby is dus idle ?
Anders valt die 200W toch niet te verklaren ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raphie

200w niets doen is wel veel, dat kan je geen "stand-by" modus noemen, maar idd idle (apparaat staat gewoon aan, maar verwerkt geen signaal)
JBL PRX Power!

jossie

Dat klopt.

In standby of sleep zoals Crown het geloof ik noemt wordt de draaggolf van de eindtrappen stilgezet. Daardoor zijn de verliezen die daar mee gepaard gaan op dat moment nul, wel trafo verliezen en andere elektronica die nog wat verbruikt dus ongeveer 15-25 Watt denk ik.

Als de draaggolf gestart wordt ontstaan er verliezen in de eindtransistoren (dat noemen ze de idle toestand). Deze waren in die tijd groter dan tegenwoordig. Ongeveer 100 Watt per kant. Maar dat moet je afzetten tegen het maximale vermogen van dik 1 kW per kant in 2 Ohm. Verder is de trap erg efficiënt.

Is dus niet echt een ding voor thuis waar we meestal naar 1 watt luisteren maar ja...
Omni !

Mao

Quote from: gerardv on October 12, 2016, 22:18:04
Kan je het signaal van de tuner verzwakken waardoor je de versterker verder open kan draaien?

Dat heeft helaas totaal geen nut, was het maar zo simpel.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Quote from: jossie on October 13, 2016, 11:38:29
Dat klopt.

In standby of sleep zoals Crown het geloof ik noemt wordt de draaggolf van de eindtrappen stilgezet. Daardoor zijn de verliezen die daar mee gepaard gaan op dat moment nul, wel trafo verliezen en andere elektronica die nog wat verbruikt dus ongeveer 15-25 Watt denk ik.

Als de draaggolf gestart wordt ontstaan er verliezen in de eindtransistoren (dat noemen ze de idle toestand). Deze waren in die tijd groter dan tegenwoordig. Ongeveer 100 Watt per kant. Maar dat moet je afzetten tegen het maximale vermogen van dik 1 kW per kant in 2 Ohm. Verder is de trap erg efficiënt.

Is dus niet echt een ding voor thuis waar we meestal naar 1 watt luisteren maar ja...


Haha dus eigenlijk met die stand by schakeling is de K2 een moderne buizenversterker the good old times.  Die bleven op standby trouwens wel een pak warmte ontwikkelen. Op die eind bakken die ik in de vroege jaren 70 gebruikte in mijn P.A. had je na de show altijd wat te eten je kon er tosties op bakken wel iets eronder ander druipte de kaas op de eindbuizen.

Zoals je inmiddels hebt gelezen kom ik uit de P.A. wereld vlak na het buizen tijdperk waren er eigenlijk maar 2 versterkers in het post buizen stadium en dat waren de Phase Lineair (Bob Carver) en Crown of Amcron zoals je wil. De Phase was een hifi ding en had wat mechanische problemen on the road. Crown heeft deze strijd duidelijk gewonnen in de jaren 70. Met name de Roemruchte DC 300 die tot de jaren 80 in productie is gebleven.

Ooit voor een meeting in Engeland geweest bij een opslag loods van een grote verhuurder waar slechts 400 DC 300 in gebruik waren. Per 2 in een rack. Geweldig.

Maar nu vond ik het tijd om thuis ook van mijn dc 300 afscheid te nemen, maar wel weer Crown ten eerste omdat hij zoals ik hem gebruik < 190 Hz uitermate geschikt blijkt te zijn en vooral zeer goed klinkend.

Inmiddels de mod. uitgevoerd,  na een paar uur aangestaan te hebben is ie wel wat warmer dan ik had verwacht, maar ik ken de jongens van Crown ( paar jaar bij de Importeur van Crown gewerkt) en die weten donders goed wat kan en niet kan.
Gebruik maar een fractie van het vermogen dus veel meer in gebruik dan de 200 watt zal niet constant gebruikt worden. Trouwens mijn DC 300 en D 150 stonden boven elkaar en werden ook zonder enige koeling behoorlijk warm. Nu zit en tussen die 2 versterkers 2HE ruimte met een ventilatie rooster.

Doorgaans gebruik je idd maar een paar watt thuis en zeker met het hoge rendement in het laag wat ik heb 4  luidsprekers van 15 ".
Maar o wat fijn dat je zoveel vermogen achter de hand hebt en dat hoor je wel degelijk. Bij mij draait de K2 rond de 4 Ohm dus bijna 800 watt ter beschikking.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Ejorne

Quote from: martin778 on October 12, 2016, 20:56:30
Het is een 24V fan dus je zou op een manier 12V kunnen droppen en dan een stille Noctua / Scythe PC fan er in stoppen, de EX wordt toch nauwelijks warm.

Twee stille (nog lagere toeren) 12 volt fans in serie?
Of is er geen plek voor  een tweede fan in de behuizing?

Mordante

Waarom zoveel watts voor die speakers?

Zou een klassieke versterkers zoals Mark Levison 20.5/23.5 en Krell KSA etcetera niet beter zijn?

martin778

#15
@Ejorne,
Er is alleen plek voor een 120mm fan, de tweede kun je nergens kwijt in de EX.

@Mordante,
Versterkers zoals ML, Krell etc. zijn totaal oninteressant voor gebruik op het laag vanwege de kosten (aanschaf/servicing/stroomverbruik).
Voor full range gebruik zijn PA bakken meestal matig maar er zijn uitzonderingen.

H&C Hifi

Quote from: martin778 on October 31, 2016, 23:51:12

@Mordante,
Versterkers zoals ML, Krell etc. zijn totaal oninteressant voor gebruik op het laag vanwege de kosten (aanschaf/servicing/stroomverbruik).
Voor full range gebruik zijn PA bakken meestal matig maar er zijn uitzonderingen.

Klopt helemaal, die K2 is echt belachelijk goed op het laag, klasse Krell FBP600.

Mordante

Quote from: martin778 on October 31, 2016, 23:51:12
@Ejorne,
Er is alleen plek voor een 120mm fan, de tweede kun je nergens kwijt in de EX.

@Mordante,
Versterkers zoals ML, Krell etc. zijn totaal oninteressant voor gebruik op het laag vanwege de kosten (aanschaf/servicing/stroomverbruik).
Voor full range gebruik zijn PA bakken meestal matig maar er zijn uitzonderingen.

Waarom zou je ze alleen in het laag inzetten? Je hoeft niet te multiampen. Volgens mijn zijn een set 4350 speakers ook tweedehands iets van 20k. Een top versterker lijkt mij dan op zijn plaats.

martin778

#18
De 4350 is degelijk wel een bi amp speaker en MOET een aktieve filter hebben voor het laag want daarin zit ook de highpass voor het hoogsectie. Bij de kleinere 434X modellen heb je de optie om te schakelen tussen biamp en single amp, de grootste modellen zijn biamp only.

Je wilt ze hoe dan ook aktief gebruiken, de 4343 klinken vreselijk wollig met een passieve filter. In aktieve stand had ik de amp direct op de woofers aangesloten, de kabel liep gewoon door de bassreflex poort om het signaalpad zo kort mogelijk te houden.

Ik heb redelijk lang met gemodificeerde 4343 gespeeld met $$$ filters em hoogsectie met o.a 2 inch JBL 2450 Neodymium drivers en kwam tot de conclusie dat grote transistor bakken op het mid-hoog geen nut hadden, het speelt maar buizenbakken die erg puur en direct klonken, in mijn geval een Croft OTL icm. een stevige PA amp op het laag was veruit de mooiste combi. Het vermogen is bijna irrelevant met zulk rendement op het mid/hoog.
De woofers in de 43 serie zijn geen krachtpatsers(o.a weinig xmax) maar ze klinken wel heel goed, wat je daar wel nodig hebt is een amp met niet zozeer veel vermogen maar met voldoende controle.

Het meeste verlies bij de 43's zit hem imo in de kwaliteit van de aktieve filter, de standaard Urei 5235 is echt niks als je hi-end geluidskwaliteit verwacht, BSSen doen het al veel beter maar pas goed werd het met een Bryston 10B.

Overigens heeft de prijs hier niets te zeggen, ze zijn iets van 10k gebruikt maar zilver bedrading etc. hoef je daar echt niet in te zoeken, je kunt ze eerst veel beter opfrissen met nieuwe filters en je aktieve filter op orde krijgen dan direct een dikke hi end amp zoals ML etc. eraan hangen.
Het zijn waanzinnige speakers maar beslist niet plug and play, zie ze meer als een muscle car waar je constant iets aan tweakt. :colgate:

Mordante

Ach een enkele 43050 is al groter dan mijn hele woonkamer.  ;D Het zijn wel fraaie speakers.

Ik weet wel van iemand die ook volgens mij een set 4350 heeft. Maar dan van Kenrick? Die speelt niet met actieve filters zover ik weet.

Mao

Quote from: Mordante on November  2, 2016, 15:07:01
Ach een enkele 43050 is al groter dan mijn hele woonkamer.  ;D Het zijn wel fraaie speakers.

Ik weet wel van iemand die ook volgens mij een set 4350 heeft. Maar dan van Kenrick? Die speelt niet met actieve filters zover ik weet.

Zover ik weet zijn er 3 sets 4350 in Nederland 1 set bij een iemand die handeldrijft in zeer fraaie vintage luidsprekers, deze set staat bij hem ter restauratie, en onlangs is er een set bij de Importeur van Blumerhofer gesignaleerd dit is een Kenrick set te koop voor ca. 30K. Op de Beurs in Veldhoven stond deze set, echter niet aangesloten want dat zo de verkoop van zijn Blumenhofer sets negatief beinvloeden.

4350 zijn alleen met extern xover te gebruiken, je moet je voorstellen wat voor groter spoelen je nodig hebt om passief rond de 200Hz te crossen met een vermogen van ca. 200/ 400 watt.
Zo wie zo passieve filters zijn vieze dingen in je audio keten als het even kan ECHT biampen dus met 2 eindbakken en een fatsoenlijk wisselfilter ervoor.

Ik heb in de opslag de JBL/Urei staan met de originele crossover kaarten erin, echter ik gebruik de Bryston 10B. Het is zeer dun gezaaid met Aktieve wisselfilters in de hifi wereld de Bryston kost rond de 5k tegenwoordig. In de P.A. koop je ze voor veel minder < 300 euro. BSS, DDA en nog een paar dat zijn de topfilters en zeker zeer goed toepasbaar in High End Hifi.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

TornadoGo

De beste actieve filters in de PA wereld worden gemaakt door Apex, de Intelli-X serie. Belgisch product.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

martin778

#22
Hangt er vanaf wat je als beste beschouwt. Naast Apex heb je natuurlijk ook ander high end spul zoals XTA, Xilica, Dolby Lake, LabGruppen etc. 8)

Een gebruikte 10B kost nu rond de 1k maar je moet eentje nemen met de juiste x-over frequenties. Ze zijn discreet opgebouwd en met nauwelijks elco's dus echt slijten doen ze niet zo snel.

@Mao,
1 set die je bedoelt staat waarschijnlijk bij een kennis van mij in Groenekan, was een zwaar mishandelde set.
Het setje dat op de beurs in Veldhoven stond is een Kenrick Sound 4351, echt andere koek met beryllium drivers en dikke filters.

Een gemodde FDS-360 deed het erg goed in de huiskamer maar het was echt een no-match tegen de Bryston  :shaun:
Wat ik echt minder vond aan BSS zijn de enorm fragiele printplaten, Klark Teknik is er ook zo eentje.

H&C Hifi

Quote from: TornadoGo on November  8, 2016, 11:16:41
De beste actieve filters in de PA wereld worden gemaakt door Apex, de Intelli-X serie. Belgisch product.

Apex is al meer dan een jaar op de fles.
Zelf gebruik ik liever de XTA crossovers.

Mao

#24
KLopt die ene set staat in groenekan ter restauratie, die andere set is de Kenrick 4351 dat 51 hebben ze volgens mij zelf verzonnen wat ik ben het nergens in de boeken van JBL tegengekomen, het is eigenlijk gewoon de op zijn kant versie van de 4350, neemt wat minder ruimte in omdat ie in de hoogte gaat.
Dat Berrylium wist ik niet daar Kenrick behoorlijk vasthoud aan de JBL originelen ging ik ervan uit dat er de JBL 2440/2441 of hooguit de 2445 gebruikte. Of zijn er berylium diaframa's beschikbaar voor deze JBL drivers.
Anders zou ik zeggen er zit een TAD driver in.

Gebruik van losse xovers zal overigens afnemen daar de meeste P.A. systemen op veel complexere processors overgaan met meer functies dan alleen xover.

Apex waren ooit vriendjes van mij, was de zakelijke afsplitsing van EML verhuur in Belgie, ging weer eens over een vrouw in het spel.
In begin stond ik best wel verbaasd, kan ff niet op zijn naam komen, dat hij in de electronica iets ging doen maar tja, het was kopieer werk van oa. Klark Technik enz.
Apex was dus best wel redelijk succesvol moeten ergens begin 80 begonnen zijn als ze het tot een paar jaar gelden hebben volgehouden.

Verwar de naam Apex niet met de Aphex uit USA, die maken echt top spul voor de audio Industrie, oa de Aural Exciter.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels