Sony RX100 Mark V aangekondigd

Started by Starred, October 6, 2016, 17:55:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred



It maintains a 20MP sensor and 24-70mm equiv. F1.8-2.8 lens, but adds phase-detection AF to achieve focus speeds as fast as 0.05sec.
he Sony Cyber-shot RX100 V offers what Sony calls 'professional level AF performance' in the form of a new sensor with 315 phase-detection AF points over 65% of the frame, claiming the world's fastest AF speed at 0.05 seconds. It offers 24 fps shooting at full 20.1MP resolution with autofocus and auto exposure for up to 150 frames for JPEG + Raw. Eye AF is also available in AF-C mode. Sony has added a more powerful processing chip, along with a large buffer to cope with the data coming off the sensor.

The Mark V's video is also improved. It creates UHD 4K from a 5028 x 2828 pixel region. This means it oversamples by 1.3x in each dimension (1.7x overall), to give highly detailed 4K footage. The camera maintains the ability to use its phase detection AF during video shooting. 960fps slow motion is available with twice the recording duration of the RX100 IV – up to 8 seconds of 40x slow motion. S-Log2/S-Gamut and Picture Profiles are also available to videographers, as is 1080/120p.

An anti-distortion shutter is available up to 1/32000sec, and silent shutter is available even for 24fps burst shooting.

The camera's 3" 1229k-dot LCD tilts a full 180 degrees upward and 45 degrees downward. It retains a pop-up viewfinder, with a 2359k-dot OLED panel. Wi-Fi is available as expected, with the added benefit of being able to read QR codes to help make a wireless connection when NFC isn't an option. A new underwater case is available, compatible with the entire RX100 series and making it possible to use the camera up to 40m underwater.

It will be available in October for $1000/€1200.
https://www.dpreview.com/news/4559729196/sony-announces-cyber-shot-rx100-mark-v

Erik

Niet echt spannende verbeteringen he.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Indeed de a6500 heeft een aantal leukere aanpassingen, zoals een 307 frames buffer, IBIS, bluetooth en aanzienlijke snellere cpu oplossing. Nu nog wel lenzen en het wordt best een leuke sports cam.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

#3
klopt maar geen broekzakmodel en dat is op vakantie wel handig al zie ik tegenwoordig op FB foto's voorbij komen met nieuwe smartphones gemaakt in een perfecte kwaliteit bij slecht en weinig licht zelfs dat ik me wel eens afvraag kan ik niet beter een goede smartfoon kopen die heb je echt altijd bij je en is goedkoper dan deze sony's. Hoe ze het doen weet ik niet maar ze worden echt enorm goed die mobieltjes zolang je niet op A4 moet afdrukken
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Toch wel flinke verbeteringen.
24fps RAW als je veel foto's maakt kan dat handig zijn vooral met kinderen (toch een gedeelte van de doelgroep)

Ik loop VEEL meer warm voor de video toepassingen, we gebruiken een RX100III dagelijks voor ons VLOG en de video van die dingen is echt geniaal, maar snellere AF en 4K gecombineerd met een beter dynamisch bereik zijn toch wel erg fijn, vooral omdat we regelmatig in het donker opnemen.

In mijn geval ben ik al blij met kleine verbeteringen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#5
Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2016, 23:03:14
24fps RAW als je veel foto's maakt kan dat handig zijn vooral met kinderen (toch een gedeelte van de doelgroep)
Ik loop VEEL meer warm voor de video toepassingen, we gebruiken een RX100III dagelijks voor ons VLOG en de video van die dingen is echt geniaal, maar snellere AF en 4K gecombineerd met een beter dynamisch bereik zijn toch wel erg fijn, vooral omdat we regelmatig in het donker opnemen.
In mijn geval ben ik al blij met kleine verbeteringen :D
6 sec lang 24fps in raw en jpg kan idd erg handig zijn mee eens. Blijft aleen een enorme bak geld wat die moet kosten onderhand een fullframe prijs voor een pocket camera
Waar haal jij dat hogere dyn bereik overigens vandaan?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Ik blijf het altijd apart vinden dat de "oudere" modellen zoals de Mk3 gewoon in het programma blijven en de prijzen ook niet zakken, jammer.

J.A.F._Doorhof

Gezien de andere sensor en Sony kennende ;)

Dat de oude blijven is inderdaad apart. Maar aan de andere kant ook voor veel mensen handig ivm de aanschafprijs.

Over duur is te twisten.
Ik heb nog nooit een compact camera echt gebruikt tot de rx100 en hij word hier nu dagelijks gebruikt dus voor mij is het elke cent waard. Je kan voor 400.00 wat anders kopen maar die ruizen dan bv vanaf iso400 of ze missen Autofocus snelheid of video is soft etc en wat heb je dan?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#8
Quote from: Kjelt on October  6, 2016, 23:43:23
Ik blijf het altijd apart vinden dat de "oudere" modellen zoals de Mk3 gewoon in het programma blijven en de prijzen ook niet zakken, jammer.

Yep
Introductie prijzen Sony

a6000: 650€
a6300: 1250€
a6500: 1700€

sony a7: 1500€
sony a7II: 1700€

Sony A7s: 2400€
Sony a7sII: 3400€

RX100 Mk1: 650€
RX100 Mk2: 750€
RX100 Mk3: 850€
RX100 Mk4: 1100€
RX100 Mk5: 1200€

Zijn geen leuke prijzen meer idd ik was al blij met mn mk1 en die was al aardig aan de prijs voor een camera.
Beetje de iPhone onder de camera's alleen klaagt niemand over de prijs van de iPhone. Zelfs 16 jarigen hebben er een.
Misschien als de mk5 "gratis" bij je mobiele abonnement zou zitten hij bereikbaarder werd
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Zie je toch verkeerd Erik.
Sony word nog steeds door mensen gezien als een B-merk, als er geen Canon of Nikon op staat is het minder.....
Realiteit is dat Sony gewoon op dit moment STUKKEN beter is dan wat Canon of Nikon te bieden heeft, betere lenzen, betere technieken en betere resultaten.

Ik geef meestal als voorbeeld Leica.
Als Leica een steen uitbrengt met een lens voor 6500.00 dan hoor je niemand... (1 omdat niemand dat ding koopt :D, 2 omdat je het verwacht).
Sony is gewoon geen goedkoop merk, maar wat je koopt is wel enorm goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bert50

Daar kan ik zeker over meepraten de Sony A7r2 is een wereldcamera en de Sony/zeis lenzen zijn ook top


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
devialet 250 expert pro Rega P10 
Luidsprekers Dynaudio Confidence 20.
Furutech 609 NFC stekkerblok met Siltech 880 LS bekabeling. En Siltech 880P

J.A.F._Doorhof

Sterker ik denk dat ze bijna beter zijn dan Leica.......
Hoewel een A7RII met een Leica 50mm is wel een match made in heaven....
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

A6500 op de markt gebracht een half jaar na de A6300.
Dat gaat me wel een beetje te rap

danielo

Quote from: Starred on October  9, 2016, 20:07:17
A6500 op de markt gebracht een half jaar na de A6300.
Dat gaat me wel een beetje te rap

Indien je er vanuit gaat dat ze net als bij de a7 niet 3 modellen willen hebben. Na 8 maanden is wat snel of laat ligt eraan hoe je het bekijkt maar ik denk dat iedereen die sony koopt al tijdje weet dat ze iets uitbrengen als het klaar is en niet wachten. Wat is beter snel releasen of een cycle van 2 of 4 jaar aanhouden. Baal er ook een beetje van maar als je kijkt wat er ze dan weer in zo'n kleine verpakking hebben gestopt zal ik wel weer upgraden ben ik bang. Sony heeft de laatste maanden elke twijfel wel genomen dat ze 1 van de lijnen wel zullen stoppen elke lijn heeft nu een update gehad en iedereen weet dat de kans redelijk is dat de volgende release er aan staat te komen dat is het image wat ze nu uitstralen en dat heeft voor en nadelen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

6500 is dus GEEN vervanging van de 6300
De 6300 blijft gewoon bestaan en de 6500 is ook een stuk duurder.
Zie het als een 50d en 5d van canon.
Gewoon een high end model van de 6300.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Tja naamgeving, ze hadden het dan beter een 7300 of 8300 kunnen noemen  :D

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 10, 2016, 09:01:22
6500 is dus GEEN vervanging van de 6300
De 6300 blijft gewoon bestaan en de 6500 is ook een stuk duurder.
Zie het als een 50d en 5d van canon.
Gewoon een high end model van de 6300.

Dat zou je zo kunnen zien.
Maar ik zie het gewoon als opvolger, dus update. Ik zou het ook behoorlijk naadje vinden als ik net de 6300 had gekocht.

Kjelt

#17
Hmm tja als je dpreview leest ziet Sony het zelf ook wel als een highend upgrade van de 6300 ipv een losstaand model:
Quote from: https://www.dpreview.com/products/sony/slrs/sony_a6500
Manufacturer description: The Sony Alpha a6500 is a higher-end version of the company's a6300 mirrorless camera.
Echter de prijs (anderhalf keer de 6300) is natuurlijk niet een upgrade, dat is een hele stap vind ik.

Starred

zeker weten dat er van de 6300 ook geen 'opvolger' meer komt, die komt alleen van de 6500

Starred

Dit vind ik ook wel weer typisch Sony:

Yutaka Iwatsuki, Senior Manager of Product Planning at Sony, has been quite chatty about where Sony hopes to take their Alpha line. While the A6300 has been nearly universally well received, fans have been left scratching their heads as to why the new E-mount camera lacks sensor stabilization. When asked about it, Iwatsuki said:
"Our challenge for the APS-C series is compact and offer a lot of technology like auto focus point or 425 UHD video, in a very compact package. Compactness is an important and integrate a mechanical stabilization system would make it much larger enclosure."

Een paar maanden later is de body exact hetzelfde (muv de grip) en zit stabilisatie er gewoon in.  ::)

danielo

Quote from: Starred on October 10, 2016, 13:50:58
Dit vind ik ook wel weer typisch Sony:

Yutaka Iwatsuki, Senior Manager of Product Planning at Sony, has been quite chatty about where Sony hopes to take their Alpha line. While the A6300 has been nearly universally well received, fans have been left scratching their heads as to why the new E-mount camera lacks sensor stabilization. When asked about it, Iwatsuki said:
"Our challenge for the APS-C series is compact and offer a lot of technology like auto focus point or 425 UHD video, in a very compact package. Compactness is an important and integrate a mechanical stabilization system would make it much larger enclosure."

Als we weten dat de a6300 achter lag op schema en er 8 maanden tussen zitten dan is het niet een paar maanden maar een jaar. En ontwikkelingen gaan verder volgend jaar kan er weer meer. Je kan aannemen dat ze het 'bewust' en 'express' doen en 'onnodig 400 euro meer maken' maar dat zijn allemaal maar dingen die we aannemen en niet zeker weten. Als je dit bij sony verdenkt dan vraag ik mij af wat je van andere denkt die nog veel duidelijker spelletjes spelen met hun klanten en de update cycle veel lager is.

Het is niet dat ik hier super blij van wordt maar heb liever elk jaar een update en vooruitgang dat de stilstand van jaren die we hiervoor zagen en soms nog steeds zien.

Daniel.

Een paar maanden later is de body exact hetzelfde (muv de grip) en zit stabilisatie er gewoon in.  ::)
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Starred

Uiteraard mag iedereen zelf weten wat ie er van vindt. Ik vind de cycle van 8mnd voor een camerabody te snel, liever 24-30 maanden.
Ook beter voor je afschrijving



danielo

Quote from: Starred on October 10, 2016, 16:26:19
Uiteraard mag iedereen zelf weten wat ie er van vindt. Ik vind de cycle van 8mnd voor een camerabody te snel, liever 24-30 maanden.
Ook beter voor je afschrijving

Precies dat is een keuze, Sony gaat minstens 2 a 3 camera's per jaar doen en blijven dan denk ik voorlopig doen. De a6300 naar a6500 is wat vaag omdat de a6300 laat was en de a6500 volgens hun nu een ander level wie weet. Je hoeft ook niet te upgraden je kan bv net zoals bij telefoons op een 2 jaar cycle gaan zitten je bent niet verplicht elke gen te kopen. Ik zou dan nog steeds zeggen dat het beter is dat ze elk maar een update doen en _de koper_ hem overslaat dan dat je moet wachten omdat die niet bestaat.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt

Starred heeft wel een punt. De restwaarde gaat snel omlaag waardoor je eigenlijk de camerabody afschrijft op de eerste gebruiker tenzij je inderdaad ieder jaar mee blijft upgraden, dat is een keuze.

J.A.F._Doorhof

Maar is de camera onbruikbaar dan na een half jaar ?
Dit snap ik nooit. Moet je altijd het nieuwste hebben ?
Ik vind het super dat sony zo snel gaat aangezien ze ook echt upgrades doen en niet alleen maar een ander type nummer. Voordeel is dat je dan altijd de keuze hebt dat als je denkt "ik WIL wat anders" dat er dan ook direct wat beters is.

Tegenwoordig heeft alles een snelle upgrade cyclus dus waarom geen camera's ;)
Denk je in als 5dMKIII gebruiker. Je ziet om je heen Nikon en sony vooruitgaan en jij hebt geen eens Sen optie om wat nieuws te kopen. En dan 6 jaar na release komt er een "zeer matige upgrade" en weet je gewoon ik moet nu weer 6 jaar wachten.

Bij sony kijk je of het wat is, of je het nodig hebt en beslis je.
De 6300 houdt sony gewoon op markt dus blijft geld waard lijkt me.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"